[How To] Motorseat opnieuw bekleden

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Hierbij een How To om zelf je seat te bekleden.

Benodigdheden:
  • Rolmaat/Centimeter/duimmaat
  • Potlood
  • Schaar
  • Föhn
  • Ontnieter (Mesje, tangetje o.i.d)
  • Nietjes (maat: 6 mm (pootjes)
  • http://www.stanleyworks.nl/Bevestigingsgereedschap/Handtackers/6-TR45+Basis+Handtacker/SkuDetail.ctlg?ObjectID=6-TR45 (Tacker) (om de nietjes te schieten)
  • Stof om te bekleden (Ik heb skai genomen, omdat skai de eigenschap heeft om water af te stoten (kunststof)
  • Eventueel nieuw polyetherschuim, het schuim wat er origineel in zit is gegoten; Dus is het lastig om zelf schuim te snijden. Een tip hier voor is het schuim nat maken en in de vriezer leggen en als het bevroren is met n figuurzaag in de gewenste vorm zagen.
  • Geduld en doorzettingsvermogen, op een gegeven moment denk je dat het er niet uit komt te zien en wil je stoppen, maar je moet meerdere malen de nietjes er weer uit halen, om het geheel mooi strak te krijgen.

Voor je begint, meet je ruim de lengte op van de stof van je zadel om zo genoeg stof te halen.

Neem je zadel en haal de nietjes eruit met de ontnieter.

314wk6g.jpg


Leg je schuim van het zadel eventueel in de zon (om het schuim, wat nat kan zijn, te drogen)
vouw het oude stuk stof door het midden met daaronder het nieuwe stuk stof (ook door het midden gevouwen) en de 2 stukken stof op elkaar met de zijkanten evenredig

25gdlau.jpg


Teken met een potlood rondom het oude stuk stof om een afdruk te maken van hoe je het nieuwe stuk stof moet uitknippen.

2z8vy29.jpg


Als je het geheel hebt uitgeknipt begint je het in het midden van het zadel te leggen en niet je de voor- of achterkant vast.
daarna de zijkanten en dan de hoekjes, deze zijn het lastigst omdat je zo min mogelijk plooien wil en dus het steeds iets strakker moet trekken en veel nietjes moet schieten.

Wat makkelijk is, is om eerst nietjes te schieten, om het stof vast te zetten, en dan een paar nietjes eruit halen, om zo dat stuk goed strak te trekken. En zo kun je dan steeds een stukje verder gaan.

rh04k3.jpg


De foto hieronder zie je de plooien linksboven op de foto goed, deze plooien moesten nog strakker getrokken worden en dus nog meer nietjes geschoten worden.

2chqjr9.jpg


Uiteindelijk komt het er dan zo uit te zien:

2v9c1ah.jpg



Je kan, om de hoeken makkelijker op te rekken, een föhn gebruiken om het skai warm te maken waardoor het makkelijker strak te trekken is.
Overigens, een hulpje extra is altijd handig!!

Hopelijk heeft iemand hier wat aan en ik wens diegene veel succes met het opnieuw bekleden van zijn/haar motorzadel!

Groeten Groetenboer ;)
 
Laatst bewerkt:
Tjongejongejongejonge wat een huisvlijt.


En dat voor een paar tientjes. Lekker goedkoop.

NB ziet er wel strak uit.

Ik heb en gewoon wegebracht naar een auto bekleder.

Die heeft er voor mij echt rundleder op gezet. Heel professioneel.

En dat voor ......... 45.00 euro.
 
Tjongejongejongejonge wat een huisvlijt.


En dat voor een paar tientjes. Lekker goedkoop.

NB ziet er wel strak uit.

Ik heb en gewoon wegebracht naar een auto bekleder.

Die heeft er voor mij echt rundleder op gezet. Heel professioneel.

En dat voor ......... 45.00 euro.
€45,-- is niet duur, doch wilde ik het zelf proberen en kan nu weer iets van mijn lijstje strepen. Ik vind het leuk om het zelf te doen dus dan maakt dat het alweer leuker!

Goed resultaat :}
Dank je *D :}
 
Laatst bewerkt:
Het schuim dat in je zadel zit.
Weet je zeker dat het echt leder is? In autostoelen die als vol leder verkocht worden zit vaak ook bijna geen echte stukken aan. Meestal kunststof versie.

Netjes bekleed!
Doe zelf avondcurcus van 2 jaar tot autobekleder naast mijn normale studie

in de meeste auto,s zijn de leren interieuren ook van echt leer, de achterkant en zijkant zijn bij goedkopere auto,s of de slechtere bekleders van kunstleer.


waarom een 2 jarige studie voor autobekleder?
kan je niet gelijk het vak in?


als je het polyether nat maakt moet je wel heeel goed laten drogen anders krijg je schimmel en tast het ook het skai aan
 
Dat zal fijn worden als lederen interieurs van kunststof zijn. Écht niet!

Écht goedkope merken wellicht dat die kunststof gebruiken in de achterpanelen.

Verder is het geen goed idee om een motorzadel van echt leder te bekleden. Dat wordt helemaal niks. Als echt leder nat wordt, dan wordt het een bende. Krimpen, uitzetten, verdrogen, verslappen, afgeven.

Nee hoor, motorzadels lekker van kunstleder!
 
Dat zal fijn worden als lederen interieurs van kunststof zijn. Écht niet!

Écht goedkope merken wellicht dat die kunststof gebruiken in de achterpanelen.

Verder is het geen goed idee om een motorzadel van echt leder te bekleden. Dat wordt helemaal niks. Als echt leder nat wordt, dan wordt het een bende. Krimpen, uitzetten, verdrogen, verslappen, afgeven.

Nee hoor, motorzadels lekker van kunstleder!

dat zal je tegen vallen denk ik,zelf audi en mercedes gebruiken veel kunstleer in interieurdelen.

een leren zadel kan best maar kunstleer is idd beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan