How to: Motortrailer, bepalen welk rijbewijs benodigd is

Zonder de verwijzing naar de Saab van saabert staat die tekst imho een beetje 'apart'.

Waarom niet gewoon kort dat leeggewicht niet meer van belang is en voor de vraag of een combinatie met alleen rijbewijs B gereden mag worden alleen de toegestane maximale massa telt. Met verwijzing naar Welk rijbewijs heb ik nodig om met een aanhanger, oplegger of caravan achter mijn auto te rijden?
Ik had niet goed gekeken en het er zomaar bij geplakt. Dat komt omdat jouw bijdragen meestal zó zinvol en to the point zijn, dat ik er dit keer ook van uit ging.

Aangepast.
 
voor het rijden met rijbewijs B met aanhanger zijn 2 gewichten belangrijk. het ene is een constante:
het maximale gewicht van 3500kg (= leeggewicht trekkend voertuig+ aanhanger+lading van de aanhanger), waar je met rijbewijs B niet overheen mag.

het 2e gewicht verschilt per auto, want dat is:
het door de fabrikant van het trekkend voertuig geadviseerde maximale (geremde) gewicht dat de auto mag trekken. in het geval van mijn auto is dat 1800kg.

dus:
heb je een auto van b.v. 1500kg dan kan je daar dus niet ongestraft een aanhanger van 2 ton achter hangen als de fabrikant van de auto een maximaal trekgewicht van b.v. 1400kg opgeeft.

:)
 
voor het rijden met rijbewijs B met aanhanger zijn 2 gewichten belangrijk. het ene is een constante:
het maximale gewicht van 3500kg (= leeggewicht trekkend voertuig+ aanhanger+lading van de aanhanger), waar je met rijbewijs B niet overheen mag.

het 2e gewicht verschilt per auto, want dat is:
het door de fabrikant van het trekkend voertuig geadviseerde maximale (geremde) gewicht dat de auto mag trekken. in het geval van mijn auto is dat 1800kg.
Voor het bepalen welk rijbewijs er nodig is, maakt dat toch niet uit?
 
heb je een auto van b.v. 1500kg dan kan je daar dus niet ongestraft een aanhanger van 2 ton achter hangen als de fabrikant van de auto een maximaal trekgewicht van b.v. 1400kg opgeeft.
Ligt er een klein beetje aan wat je bedoelt met "aanhanger van 2 ton":
- aanhanger met tmm van 2000 kg? Mag er gerust acher, zolang aanhanger + werkelijke lading maar niet over de 1400 kg gaat.
- aanhanger die met de lading van dat moment 2000 kg weegt? Nee, dat mag dus echt niet.


Bij het rijden met aanhanger zijn er vier eisen waaraan allemaal voldaan moet zijn:
- rijbewijs moet geldig zijn voor de betreffende combinatie
- werkelijk gewicht aanhanger + lading mag niet meer zijn dan auto mag trekken
- lading mag niet meer zijn dan laadvermogen aanhanger
- kogeldruk moet bij auto en geplaatste trekhaak passen

Het is net een ketting: de zwakste schakel bepaald wat is toegestaan.
 
Bij het rijden met aanhanger zijn er vier eisen waaraan allemaal voldaan moet zijn:
- rijbewijs moet geldig zijn voor de betreffende combinatie
- werkelijk gewicht aanhanger + lading mag niet meer zijn dan auto mag trekken
- lading mag niet meer zijn dan laadvermogen aanhanger
- kogeldruk moet bij auto en geplaatste trekhaak passen
En je moet goede spiegels hebben, en ......
 
Ja ho.....uiteraard mag je nooit meer trekken dan dat je auto op kenteken mag trekken,
anders mag je dus met een Fiat Pinda ook tot max 3500kg trekken :N

Mijn auto mag nog steeds niet meer dan 1000kg trekken volgens kenteken. '(

En als ik een zwaardere auto koop zit ik al heel snel boven de 3500kg als samenstel.

Het geeft wel iets meer lucht. *D

Ja oke, daar moet je altijd naar kijken. Maar dat gewichts geneuzel van de AHW is niet meer. Maakt het bepalen wat je nu wel of niet mag rijden een stuk makkelijker.

Valt mee, er zijn voldoende auto's te vinden met een toegestane maximale massa van 2000 kg die toch 1500 kg mogen trekken. Dat is weliswaar geen volgeladen kermiswagen, maar je komt er in de meeste gevallen toch een heel eind mee. En anders toch B halen, zo'n groot obstakel zal dat voor de meesten niet zijn.

Ik hoop dat de link werkt: Caravantrekker.nl Informatie over Trekauto en caravan

B? Die heb je denk ik al wel of trek jij de AHW met de hand :P
C bedoel je?

met mijn Saab 9000 (leeg 1345kg) mag ik 1800kg trekken, volgens de fabrikant. of IK dat verstandig vind, is een andere vraag. totaal komt de combinatie op 3145kg, in theorie. komt nog bij: het gewicht van inzittenden en belading van de auto. en dan kom je al akelig dicht bij de 3500kg (of zelfs er overheen).

helaas zit er geen trekhaak onder, en heb ik naast de 9000 nog een Eend (Citroën Xantia 1.8 16v) met trekhaak. hoeveel daar aan mag hangen weet ik eigenlijk niet.

Vergis je even niet... wat is het totale maximale gewicht van je auto? Dus niet leeg gewicht, maar wat mag hij echt max wegen?

FOUT FOUT FOUT

Voor de vraag of je het mag rijden zonder E achter B is niet het leeggewicht van belang maar de toegestane maximale massa (leeggewicht + maximaal toegestaan laadvermogen). De tmm zal iets van 1940 kg zijn (link, leeggewicht klopt al mag die versie maar 1600 trekken). In dat geval mag de toegestane massa van de aanhanger niet meer dan 1560 kg zijn, anders is BE nodig.

Ook bij de aanhanger geldt maximaal toegestaan, heb jij een aanhanger die tot 1600 kg beladen mag worden dan mag je daar met deze Saab NIET zonder E rijbewijs mee rijden. Zelfs niet als ie leeg is.


Voor de vraag of de auto het mag trekken geldt wel het werkelijke gewicht. Heb jij een auto die 1000 kg mag trekken en de tmm van de aanhanger is 1500 kg? Geen probleem, zolang aanhanger + lading maar niet boven de 1000 kg uit komen. Of de bestuurder B of BE heeft is niet van belang, max 1000 kg trekken = max 1000 kg trekken.

Dat dus idd!

Mensen maken wel eens de fout om een breekkabel met zo'n dun haakje direct aan de auto te klikken. Zo'n haakje overleefd dat nooit en de rem zal dan ook niet voldoende worden aangetrokken voordat het haakje stuk gaat.
Wat ik wel geestig vond is dat mijn E rijbewijs instructeur dat niet wist :P

Als er een dun haakje aan de kabel zit moet je hem in een lus doen
[afbeelding]

Nee hoor, moet niet en ook het haakje is (zou) erop ontworpen moeten zijn om pas te breken als de rem erop zit.
Bij mij auto zit een gesloten oog waar ik hem ook niet doorheen zou kunnen halen.

@Saabert: ik heb ook zo'n Zweedse klasse-bak (slagje kleiner). Mijn 9-3 weegt leeg 1320kg, maar maximaal 1870kg. Hij mag 1600kg trekken. Ik mag dus met een B-rijbewijs de paardentrailer (don't ask) trekken met een max. gewicht (eigen gewicht + laadvermogen) van 1600kg (want dat staat op het kenteken van dat ding). Samen dus 3470kg. Verstandig genoeg: trailer zelf weegt ong. 650kg en de reuzenknol 750kg. Dat redt de SAAB wel.

Juist.

Dat lipje is er juist voor dat het open buigt en de auto van de aanhanger scheidt.
Als dit niet werkt, loopt je oplooprem veel te zwaar.

Daarnaast als je zo je losbreekkabel vast maakt kan je ook een prent krijgen.
Dat lipje moet aan een oog of nog liever nog aan een carabijnhaak, aan de auto worden vastgemaakt.

Die beugel is voor als je een ongeremde aanhanger trekt.
Hieraan moet dan een ketting of een kabel vast gemaakt worden die niet breekt.

:^

nee het zwakke punt die de kracht bepaald is het breekpunt bij de remhevel al het andere moet sterker zijn. de haak plus kabel blijf dus ook vast zitten aan de auto als het goed is. en de manier van monteren van de foto is ook nog eens goed. hij moet om de trekhaak gelust zitten voor de kracht met dit soort haken en het hulpstuk is voor de nederlandse wetgeving omdat hij hier niet van de trekhaak af mag kunnen schieten in geval van nood. of hij moet zijn vastgehaakt aan een vast oog van de auto en dan hoeft hij niet gelust te worden maar dat is met dit soort haken wel aan te raden.
en nog even een leuk filmpje om het allemaal wat te verduidelijken met vanaf een minuut of 4 wat leuke tests

Het MOET dus niet ;)
Maar duidelijk filmpje! Ik ga wel ff kijken of ik het kan aanpassen (karabijn haak) al zie ik in beide gevallen amper verschil hoe ver hij aangetrokken word.

voor het rijden met rijbewijs B met aanhanger zijn 2 gewichten belangrijk. het ene is een constante:
het maximale gewicht van 3500kg (= leeggewicht trekkend voertuig+ aanhanger+lading van de aanhanger), waar je met rijbewijs B niet overheen mag.

het 2e gewicht verschilt per auto, want dat is:
het door de fabrikant van het trekkend voertuig geadviseerde maximale (geremde) gewicht dat de auto mag trekken. in het geval van mijn auto is dat 1800kg.

dus:
heb je een auto van b.v. 1500kg dan kan je daar dus niet ongestraft een aanhanger van 2 ton achter hangen als de fabrikant van de auto een maximaal trekgewicht van b.v. 1400kg opgeeft.

:)

Magnetron gewonnen.

Voor het bepalen welk rijbewijs er nodig is, maakt dat toch niet uit?

Correct, poedelprijs.
 
Laatst bewerkt:
Iets anders, maar vond het hier wel toepasselijk.

Auto mag 565 ongeremd trekken, 900 geremd.

Heeft een niet-gekentekende ahw altijd een typeplaatje (nodig)?
Mag je met bovenstaande auto nu een ongeremde ahw trekken die max 750kg mag wegen en gewoon zorgen dat je niet boven die 565kg komt?
Of indien typeplaatje verplicht moet daar ook echt een gewicht onder die 565 staan?
Een ahw zonder typeplaatje is simpel, gewoon onder de 565 blijven want dan staat hier niet vastgelegd.
 
ja mag hoeft geen typeplaatje je mag in die categorie namelijk ook rijden met een eigenbouw en die hebben zeker geen type plaatje.
en het typeplaatje bepaalt ook niet hoe zwaar een aanhanger mag zijn maar het kentekenbewijs van de aanhanger en die heb je niet bij een lichte aanhanger.
 
ja mag hoeft geen typeplaatje je mag in die categorie namelijk ook rijden met een eigenbouw en die hebben zeker geen type plaatje.
en het typeplaatje bepaalt ook niet hoe zwaar een aanhanger mag zijn maar het kentekenbewijs van de aanhanger en die heb je niet bij een lichte aanhanger.

Eigen bouw is idd een goeie, had ik nog niet aan gedacht. Typeplaat niet verplicht nee.

Echter, mocht er 1 op zitten zou het mij niet verbazen dat een max gewicht op staat en dat is dan vaak 750, te zwaar voor de auto in kwestie. Ik vraag me af of daar naar gekeken word.



En in mijn eigen geval (bovenstaand voor iemand anders) ik heb een Nissan Micra, mag geremd 750kg trekken. Ik heb een geremde ahw die max 1100 mag wegen. Mag die erachter zolang ik maar onder 750kg blijf?
 
zolang de micra maximaal beladen + 1100 KG = 3500 KG of minder ja
:N

In de auto zit een typeplaatje of stickertje, daarop staat het ttm (totaal toegestane massa) van de auto.
Het kan dus zo zijn dat je met de auto een geremde ahw van 750kg mag trekken maar als de auto ook max beladen is boven het ttm uitkomt.
In dat geval moet dus of de auto of de ahw minder wegen.
 
maar dat heeft niks met het rijbewijs te maken maak met overbelading. rijbewijs technisch mag die aanhanger gewoon achter de auto zolang de fabrikant aangeeft dat het actuele gewicht getrokken mag worden en de maximaal beladen combinatie niet boven de 3,5 ton uit komt. en natuurlijk kan je alles te zwaar beladen maar dat geeft geen problemen met het rijbewijs.
 
zolang de micra maximaal beladen + 1100 KG = 3500 KG of minder ja

Onmogelijk als hij geremd 750kg mag trekken. Dan zou de ttm van een Micra 2750kg moeten zijn 😂
Daarbij dubbel irrelevant, ik heb E en het gaat er mij om of die ahw ondanks 1100 ttm achter mijn Micra mag die dus max 750 ttm mag trekken. Het is logisch dat daarnaast hij feitelijk max 750 totaal mag wegen.

:N

In de auto zit een typeplaatje of stickertje, daarop staat het ttm (totaal toegestane massa) van de auto.
Het kan dus zo zijn dat je met de auto een geremde ahw van 750kg mag trekken maar als de auto ook max beladen is boven het ttm uitkomt.
In dat geval moet dus of de auto of de ahw minder wegen.

Op je kentekenbewijs, maar ik snap je. Maar tussen de regels door lees ik hier dat je denkt dat het mag zolang ik de ahw niet zwaarder als 750kg maak.

maar dat heeft niks met het rijbewijs te maken maak met overbelading. rijbewijs technisch mag die aanhanger gewoon achter de auto zolang de fabrikant aangeeft dat het actuele gewicht getrokken mag worden en de maximaal beladen combinatie niet boven de 3,5 ton uit komt. en natuurlijk kan je alles te zwaar beladen maar dat geeft geen problemen met het rijbewijs.

Oke, ook antwoord op wat ik niet vraag. Maar wederom tussen de regels door lees ik dat ttm van de ahw niet uitmaakt zolang feitelijk gewicht maar niet boven de 750 uitkomt?
 
En in mijn eigen geval (bovenstaand voor iemand anders) ik heb een Nissan Micra, mag geremd 750kg trekken. Ik heb een geremde ahw die max 1100 mag wegen. Mag die erachter zolang ik maar onder 750kg blijf?
Heel simpel antwoord: Ja, dat mag. Dat max gewicht dat de auto volgens het kentekenbewijs mag trekken gaat enkel over het werkelijke gewicht dat er achter hangt.
 
Toch niet overtuigd...

De auto:
D54C7B9A-F341-4140-A16F-735EEDD7212F.png


De geremde ahw:
16D3E725-9DA6-407E-B559-E43E24570B31.png


- Volgens de heren hierboven mag het zolang ik maar onder de 750kg totale massa blijf van de ahw.

- Volgens deze links (2014 en 2015) mag het ook al zegt rdw bij de 1 eerst nee daarna weer ja. Politie zegt ook ja.
https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhangerhttps://www.anwb.nl/experts/auto/82/welke-aanhanger-mag-er-achter-mijn-auto
-Vriendin heeft met politie gesproken en die zeggen bij ahw van max 750kg (zonder kenteken) gaat het om het daadwerkelijke gewicht. Bij een ahw met kenteken om de totale toegestane massa. Dus zou het NIET mogen!

Misschien dat @MeanBlueMan zijn Maglite hierop wil richten?

En zover ik weet is er geen mogelijkheid een antwoord van de politie op papier/schrift te krijgen? (Bij voorkeur met naam/dienstnummer oid zodat bij andere mening je kan door verwijzen)
 
Misschien dat @MeanBlueMan zijn Maglite hierop wil richten?

En zover ik weet is er geen mogelijkheid een antwoord van de politie op papier/schrift te krijgen? (Bij voorkeur met naam/dienstnummer oid zodat bij andere mening je kan door verwijzen)

De batterijen van mijn Maglite zijn op.....

Nee, echt.... ik weet altijd overal een antwoord op, of ik zoek het op en doe dan net alsof ik het allemaal uit m'n hoofd weet *D

Maar dit onderwerp.... 2013 hebben ze de NL wetgeving aangepast zodat ie meer overeenkomt Europese wetgeving op rijbewijsgebied.
Alleen is het zo'n drama geworden dat ik opgehouden ben met het allemaal te willen weten en snappen.
Ik probeer alleen wat te zeggen als ik zeker weet dat het klopt wat ik roep.
Met dit onderwerp kan ik dat niet garanderen. Ik zeg dus maar niets, ik snap het zelf tenslotte ook allemaal niet meer.
Ik gok ook dat minder dan 10% van de NL politieagenten dit weten. Ik zou er ook niet van opkijken als het minder dan 5% zou zijn.....
De wetgeving heeft zichzelf onwerkbaar gemaakt.
 
De batterijen van mijn Maglite zijn op.....

Nee, echt.... ik weet altijd overal een antwoord op, of ik zoek het op en doe dan net alsof ik het allemaal uit m'n hoofd weet *D

Maar dit onderwerp.... 2013 hebben ze de NL wetgeving aangepast zodat ie meer overeenkomt Europese wetgeving op rijbewijsgebied.
Alleen is het zo'n drama geworden dat ik opgehouden ben met het allemaal te willen weten en snappen.
Ik probeer alleen wat te zeggen als ik zeker weet dat het klopt wat ik roep.
Met dit onderwerp kan ik dat niet garanderen. Ik zeg dus maar niets, ik snap het zelf tenslotte ook allemaal niet meer.
Ik gok ook dat minder dan 10% van de NL politieagenten dit weten. Ik zou er ook niet van opkijken als het minder dan 5% zou zijn.....
De wetgeving heeft zichzelf onwerkbaar gemaakt.

Toch een duidelijk antwoord. Om oud-modje @Viccie te quoten:

Veni vidi vagina!

Ik kwam en ik zag dat het kut was.
 
Toch niet overtuigd...

De auto:
Bekijk bijlage 1412129

De geremde ahw:
Bekijk bijlage 1412125

- Volgens de heren hierboven mag het zolang ik maar onder de 750kg totale massa blijf van de ahw.

- Volgens deze links (2014 en 2015) mag het ook al zegt rdw bij de 1 eerst nee daarna weer ja. Politie zegt ook ja.
https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhangerhttps://www.anwb.nl/experts/auto/82/welke-aanhanger-mag-er-achter-mijn-auto
-Vriendin heeft met politie gesproken en die zeggen bij ahw van max 750kg (zonder kenteken) gaat het om het daadwerkelijke gewicht. Bij een ahw met kenteken om de totale toegestane massa. Dus zou het NIET mogen!

Misschien dat @MeanBlueMan zijn Maglite hierop wil richten?

En zover ik weet is er geen mogelijkheid een antwoord van de politie op papier/schrift te krijgen? (Bij voorkeur met naam/dienstnummer oid zodat bij andere mening je kan door verwijzen)
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=37662Caravantrekker - Alles over trekauto's en het rijden met caravans Hier alvast de bronnen. Nu de daadwerkelijke uitleg:


Massa auto: 1500kg
Auto maximum trekgewicht: 1200kg
Maximum massa (dus aanhanger + lading): 1400kg
Daadwerkelijk gewicht aanhanger + lading: 500kg

Het geheel mag je trekken met rijbewijs B met deze auto. Want: Totale massa (aanhanger maximaal + auto maximaal) blijft onder de 3500kg.
Het geheel mag de weg op. Want: Daadwerkelijk gewicht is onder het maximum trekgewicht van de auto.

Jouw casus dus:
Massa auto: 1300kg
Auto maximum trekgewicht: 750kg
Maximum massa (dus aanhanger + lading): 1100kg
Daadwerkelijk gewicht aanhanger + lading: 500kg (ik noem maar wat).

Het geheel mag je trekken met rijbewijs B met deze auto. Want: Totale massa (aanhanger maximaal + auto maximaal) blijft onder de 3500kg (1300+1100=2400).
Het geheel mag de weg op. Want: Daadwerkelijk gewicht is onder het maximum trekgewicht van de auto (500kg is altijd minder dan 750).

Let er wel op dat je dan een berekening maakt hoeveel gewicht er daadwerkelijk in zit. Zet je een motor van 200 kg op een aanhanger van 600 kg gaat dat niet mogen natuurlijk.
 
De batterijen van mijn Maglite zijn op.....

Nee, echt.... ik weet altijd overal een antwoord op, of ik zoek het op en doe dan net alsof ik het allemaal uit m'n hoofd weet *D

Maar dit onderwerp.... 2013 hebben ze de NL wetgeving aangepast zodat ie meer overeenkomt Europese wetgeving op rijbewijsgebied.
Alleen is het zo'n drama geworden dat ik opgehouden ben met het allemaal te willen weten en snappen.
Ik probeer alleen wat te zeggen als ik zeker weet dat het klopt wat ik roep.
Met dit onderwerp kan ik dat niet garanderen. Ik zeg dus maar niets, ik snap het zelf tenslotte ook allemaal niet meer.
Ik gok ook dat minder dan 10% van de NL politieagenten dit weten. Ik zou er ook niet van opkijken als het minder dan 5% zou zijn.....
De wetgeving heeft zichzelf onwerkbaar gemaakt.

Toch nog even opvolg vraag...

Ik ga met dit span rijden en tref een collega die ervan overtuigd is dat dit niet mag.
Waar krijg ik dan een bekeuring voor en wat kost die?
En stel ik krijg een ongeval in hoeverre is er de verwachting dat de verzekering moeilijk gaat doen? (Die ga ik dit ook even voorleggen).
 
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=37662Caravantrekker - Alles over trekauto's en het rijden met caravans Hier alvast de bronnen. Nu de daadwerkelijke uitleg:


Massa auto: 1500kg
Auto maximum trekgewicht: 1200kg
Maximum massa (dus aanhanger + lading): 1400kg
Daadwerkelijk gewicht aanhanger + lading: 500kg

Het geheel mag je trekken met rijbewijs B met deze auto. Want: Totale massa (aanhanger maximaal + auto maximaal) blijft onder de 3500kg.
Het geheel mag de weg op. Want: Daadwerkelijk gewicht is onder het maximum trekgewicht van de auto.

Jouw casus dus:
Massa auto: 1300kg
Auto maximum trekgewicht: 750kg
Maximum massa (dus aanhanger + lading): 1100kg
Daadwerkelijk gewicht aanhanger + lading: 500kg (ik noem maar wat).

Het geheel mag je trekken met rijbewijs B met deze auto. Want: Totale massa (aanhanger maximaal + auto maximaal) blijft onder de 3500kg (1300+1100=2400).
Het geheel mag de weg op. Want: Daadwerkelijk gewicht is onder het maximum trekgewicht van de auto (500kg is altijd minder dan 750).

Let er wel op dat je dan een berekening maakt hoeveel gewicht er daadwerkelijk in zit. Zet je een motor van 200 kg op een aanhanger van 600 kg gaat dat niet mogen natuurlijk.

Ja en zo zijn er dus 2 kampen. De 1 zegt ja, de ander nee.
Edit, maar goeie linkjes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan