How to: Motortrailer, bepalen welk rijbewijs benodigd is

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
De vraag of je nou wel of niet rijbewijs BE nodig hebt om je motortrailer achter je auto te trekken komt regelmatig voorbij.

rijbewijs vraag omtrent aanhangers
aanhanger achter mijn blik?
rijbewijs B-E
Bekeurd en pissed off
Et cetera.

Rijbewijs B

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:
een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Welk rijbewijs heb ik nodig om met een aanhanger, oplegger of caravan achter mijn auto te rijden?

Toegestane maximale massa
Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Gewicht auto achterhalen
Als u uw kenteken invoert op de website van de RDW, dan ziet u:

welk gewicht uw auto mag trekken (daadwerkelijk gewicht);
wat het leeggewicht + laadvermogen van uw auto is.
Is het leeggewicht + laadvermogen van een auto meer dan 3.500 kilo? Dan is een groot rijbewijs (C of C1) verplicht.

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijscategorie B+ (code 96) mag u met een auto:

iedere aanhanger gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 4.250 kg (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
Rijbewijs BE voor 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van voor 19 januari 2013 mag u met een auto:

iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het leeggewicht + laadvermogen.
Let wel op de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.

Rijbewijs BE na 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van na 19 januari 2013 mag u met een auto:

een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken die zwaarder is dan 3.500 kg.
 
Laatst bewerkt:
Stompzinnige regel en oplichterij van de overheid dat E rijbewijs.
Alsof gewicht nou het hele verschil zou maken.

Ik heb een busrijbewijs en mag met een dubbel gelede bus rijden van 25 meter lang maar ik heb geen E rijbewijs dus ik mag geen aanhanger van een bepaald gewicht achter mijn auto hebben.
Vreemd toch?
 
Stompzinnige regel en oplichterij van de overheid dat E rijbewijs.
Alsof gewicht nou het hele verschil zou maken.

Ik heb een busrijbewijs en mag met een dubbel gelede bus rijden van 25 meter lang maar ik heb geen E rijbewijs dus ik mag geen aanhanger van een bepaald gewicht achter mijn auto hebben.
Vreemd toch?
Een geweldige toevoeging aan een how-to. :N
Graag alleen relevante aanvullingen, dan kan ik daarmee de startpost actueel houden.
 
Stompzinnige regel en oplichterij van de overheid dat E rijbewijs.
Alsof gewicht nou het hele verschil zou maken.

Ik heb een busrijbewijs en mag met een dubbel gelede bus rijden van 25 meter lang maar ik heb geen E rijbewijs dus ik mag geen aanhanger van een bepaald gewicht achter mijn auto hebben.
Vreemd toch?
Dat je BE niet kado krijgt bij CE of DE is inderdaad raar. Maar gewicht maakt wel degelijk uit! Een aanhangertje van 750 kilo achter je auto stelt weinig voor, maar met BE mag je onbeperkt gewicht trekken! Je mag dus een 2500 kg trekkend voertuig hebben met daarachter 5 ton getrokken gewicht. Daarvoor wil je echt wel weten wat je doet.

Zie hoe creatief je kunt zijn me BE: BE Opleggers - Beopleggers - Beoplegger - oplegger
 
Laatst bewerkt:
Stompzinnige regel en oplichterij van de overheid dat E rijbewijs.
Alsof gewicht nou het hele verschil zou maken.

Ik heb een busrijbewijs en mag met een dubbel gelede bus rijden van 25 meter lang maar ik heb geen E rijbewijs dus ik mag geen aanhanger van een bepaald gewicht achter mijn auto hebben.
Vreemd toch?


Niks vreemds aan. Een bus is toch geen aanhanger.

Klopt het schema wel helemaal? > is toch minder dan? ;)
 
Laatst bewerkt:
bij CE (vrachtwagen-aanhanger cq oplegger) krijg je BE wel cadeau...... en mocht ik D (bus) gaan halen, dan zou ik ook E achter D erbij krijgen, althans, dat werd me verteld door de rijschool.
 
Volgens mij mis ik nog een kleine aanvulling.

1. het laadvermogen plus het ledig gewicht van de aanhanger mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van het trekend voertuig.

2. Ten alle tijden mag je niet meer trekken dan het gewicht wat op de auto papieren staat.
 
Vooral ook opletten als je een zware aanhanger achter je auto hangt of de kogeldruk niet te hoog word. Ook daar zit een maximum aan verbonden, de zgn "maximale trekhaaklast"

En zorg er alsjeblief voor dat de losbreekreminrichting of hulpkoppeling GOED bevestigd zit, dus niet gewoon los over de kop van de trekhaak gegooid
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij mis ik nog een kleine aanvulling.

1. het laadvermogen plus het ledig gewicht van de aanhanger mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van het trekend voertuig.
Dat is wat hij zegt met 'maximale toegestane massa'. Zwaarder mag met BE trouwens wel.

2. Ten alle tijden mag je niet meer trekken dan het gewicht wat op de auto papieren staat.
Klopt.
 
Dat je BE niet kado krijgt bij CE of DE is inderdaad raar. Maar gewicht maakt wel degelijk uit! Een aanhangertje van 750 kilo achter je auto stelt weinig voor, maar met BE mag je onbeperkt gewicht trekken! Je mag dus een 2500 kg trekkend voertuig hebben met daarachter 5 ton getrokken gewicht. Daarvoor wil je echt wel weten wat je doet.

Zie hoe creatief je kunt zijn me BE: BE Opleggers - Beopleggers - Beoplegger - oplegger


Ik mag niet meer reageren van Bolski want blijkbaar is dat niet gewenst.
 
Volgens mij mis ik nog een kleine aanvulling.

1. het laadvermogen plus het ledig gewicht van de aanhanger mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van het trekend voertuig.

dat is toch precies wat in het schema genoemd word "de toegestane maximum massa" ??


Edit:

Dat is wat hij zegt met 'maximale toegestane massa'. Zwaarder mag met BE trouwens wel.
Damn.... was ik weer te laat -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik mag niet meer reageren van Bolski want blijkbaar is dat niet gewenst.

Flauwe reply , maar ik zal het even voor je samenvatten:

Tuurlijk wel, maar alleen als het inhoudelijk is.

Een How To topic is om mensen te helpen met een bepaald onderwerp.
Het is dan zaak om niet teveel off-topic dingen in zo'n topic te hebben staan omdat anders het topic onoverzichtelijk word voor mensen die een antwoord hopen te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Mooi schemaatje voor mensen die niet kunnen lezen :Y Want voor mij is het gewoon duidelijk wat er op het roze papiertje staat, maar ontiegelijk veel mensen snappen het gewoon niet :X

Komt natuurlijk gewoon omdat ik zo fokking slim ben :Y
 
Volgens mij mis ik nog een kleine aanvulling.

1. het laadvermogen plus het ledig gewicht van de aanhanger mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van het trekend voertuig.
Hmm, is dat eigenlijk zo? Dat betekent dat ik met mijn auto (1400 kg) niet een lege tandemas autoambulance (ik zeg maar wat) mag vervoeren? Dat heb ik nooit zo gelezen.
2. Ten alle tijden mag je niet meer trekken dan het gewicht wat op de auto papieren staat.
Ja, maar voor het bepalen van het rijbewijs is dat toch niet relevant? Je mag ook niet harder dan de maximumsnelheid rijden.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, is dat eigenlijk zo? Dat betekent dat ik met mijn auto (1400 kg) niet een lege tandemas autoambulance (ik zeg maar wat) mag vervoeren? Dat heb ik nooit zo gelezen.
Ja, maar voor het bepalen van het rijbewijs is dat toch niet relevant? Je mag ook niet harder dan de maximumsnelheid rijden.

Yup dat is precies wat het betekend.

Het gaat om het laadvermogen, niet om wat je er daadwerkelijk inzet.

Heb zoiets es gehad met een paardentrailer, omdat je er 2 paarden in kan zetten, mag ik die ene niet vervoeren zonder BE. Had er op het papiertje 100kg minder laadvermogen gestaan mocht het wel...

Flauw niet?
 
Even een niet-motorgerelateerde, maar wel aanverwante vraag:

Hoe zit het eigenlijk met het slepen van een auto? Gelden daarvoor dezelfde regels als voor een aanhanger?
 
Even een niet-motorgerelateerde, maar wel aanverwante vraag:

Hoe zit het eigenlijk met het slepen van een auto? Gelden daarvoor dezelfde regels als voor een aanhanger?

Nee, daar gelden andere regels voor, maar daar kan je geen rijbewijs voor halen.
Dat is, als het om slepen gaat (met zo'n touwtje), met een stang ertussen kan je het soms als aanhanger laten gelden. (Werd dacht ik wel eens met eendjes gedaan)
Slepen mag niet overal, bijvoorbeeld de snelweg enzo. En je mag niet hard, maar dat heb ik ook nog nooit gewild.
Ik had vroeger standaard een sleepkabel in de auto liggen....en die heb ik vaak gebruikt, voor anderen, want mijn wrak ging maar niet stuk :P

Ow en om compleet te zijn, voor sleepwagens, met zo'n lepel, gelden dacht ik weer andere regels.
 
Dat je BE niet kado krijgt bij CE of DE is inderdaad raar. Maar gewicht maakt wel degelijk uit! Een aanhangertje van 750 kilo achter je auto stelt weinig voor, maar met BE mag je onbeperkt gewicht trekken! Je mag dus een 2500 kg trekkend voertuig hebben met daarachter 5 ton getrokken gewicht. Daarvoor wil je echt wel weten wat je doet.

Zie hoe creatief je kunt zijn me BE: BE Opleggers - Beopleggers - Beoplegger - oplegger

Ja, mits de auto het mag trekken ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan