How to: Motortrailer, bepalen welk rijbewijs benodigd is

Eigen bouw is idd een goeie, had ik nog niet aan gedacht. Typeplaat niet verplicht nee.

Echter, mocht er 1 op zitten zou het mij niet verbazen dat een max gewicht op staat en dat is dan vaak 750, te zwaar voor de auto in kwestie. Ik vraag me af of daar naar gekeken word.



En in mijn eigen geval (bovenstaand voor iemand anders) ik heb een Nissan Micra, mag geremd 750kg trekken. Ik heb een geremde ahw die max 1100 mag wegen. Mag die erachter zolang ik maar onder 750kg blijf?
Alleen als je E hebt.

Grrrr dat was voor 19-1-2013.
Als je voor die tijd al je rijbewijs gehaald hebt, mag bijna alles.
als de auto het maar mag hebben en het totaal <3500KG.
 
Laatst bewerkt:
Alleen als je E hebt.
Onjuist.

Bron:

Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

  • een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
  • een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
3500-1100=2400. Je gaat mij niet vertellen dat een micra meer dan 2400KG weegt.
 
Politie ben ik ook niet zo bang voor met de vrachtwagen om eerlijk te zijn, de ILENT weet daarentegen prima hoe het wel of niet hoort.
 
Alleen als je E hebt.

Zoals al aangekaart, idd E heeft hier niets mee te doen.

Politie ben ik ook niet zo bang voor met de vrachtwagen om eerlijk te zijn, de ILENT weet daarentegen prima hoe het wel of niet hoort.

Ja daar zat ik ook al aan te denken.
Gemaild! ILT wijst door naar RDW.

Unive:
CE3ABB66-9DE0-4240-877A-2D4539DC3377.png
 
Laatst bewerkt:
Toch nog even opvolg vraag...

Ik ga met dit span rijden en tref een collega die ervan overtuigd is dat dit niet mag.
Waar krijg ik dan een bekeuring voor en wat kost die?
En stel ik krijg een ongeval in hoeverre is er de verwachting dat de verzekering moeilijk gaat doen? (Die ga ik dit ook even voorleggen).

Als hij ervan overtuigd is dat jij een overtreding begaat dan kan en wellicht zal hij daarvoor schrijven.
Geen idee, ik weet tenslotte niet waarvoor hij zou schrijven :+
Of de verzekering moeilijk gaat doen hangt af van het antwoord of het zo toegestaan is, ja of nee.
 
Caravantrekker - Alles over trekauto's en het rijden met caravans Hier alvast de bronnen. Nu de daadwerkelijke uitleg:


Massa auto: 1500kg
Auto maximum trekgewicht: 1200kg
Maximum massa (dus aanhanger + lading): 1400kg
Daadwerkelijk gewicht aanhanger + lading: 500kg

Het geheel mag je trekken met rijbewijs B met deze auto. Want: Totale massa (aanhanger maximaal + auto maximaal) blijft onder de 3500kg.
Het geheel mag de weg op. Want: Daadwerkelijk gewicht is onder het maximum trekgewicht van de auto.

Jouw casus dus:
Massa auto: 1300kg
Auto maximum trekgewicht: 750kg
Maximum massa (dus aanhanger + lading): 1100kg
Daadwerkelijk gewicht aanhanger + lading: 500kg (ik noem maar wat).

Het geheel mag je trekken met rijbewijs B met deze auto. Want: Totale massa (aanhanger maximaal + auto maximaal) blijft onder de 3500kg (1300+1100=2400).
Het geheel mag de weg op. Want: Daadwerkelijk gewicht is onder het maximum trekgewicht van de auto (500kg is altijd minder dan 750).

Let er wel op dat je dan een berekening maakt hoeveel gewicht er daadwerkelijk in zit. Zet je een motor van 200 kg op een aanhanger van 600 kg gaat dat niet mogen natuurlijk.
Allemaal heel leuk en aardig, maar dat was de vraag van RoyR niet (als ik het tenminste goed heb begrepen)
Het ging in die vraag niet of je met je rijbewijs die combi mag rijden, maar of de AUTO deze aanhanger mag trekken. En dan is het antwoord simpelweg ja, omdat voor de auto enkel en alleen van van belang is wat het werkelijke gewicht is wat er achter hangt. En dat staat helemaal los van het rijbewijs van de bestuurder.
 
Allemaal heel leuk en aardig, maar dat was de vraag van RoyR niet (als ik het tenminste goed heb begrepen)
Het ging in die vraag niet of je met je rijbewijs die combi mag rijden, maar of de AUTO deze aanhanger mag trekken. En dan is het antwoord simpelweg ja, omdat voor de auto enkel en alleen van van belang is wat het werkelijke gewicht is wat er achter hangt. En dat staat helemaal los van het rijbewijs van de bestuurder.
Als je goed leest zie je dat ik zijn vraag ook heb beantwoord.

"Het geheel mag de weg op. Want: Daadwerkelijk gewicht is onder het maximum trekgewicht van de auto (500kg is altijd minder dan 750). "
 
Bedankt allemaal, echter zoals jullie lezen van MBM is het niet helemaal zo zwart-wit maar voor mij wit genoeg dat ik er iig wel mee ga rijden mocht het voorkomen...
 
Het is wel heel zwart wit maar de regels van voor 2013 zijn anders dan de regels van na 2013.
Ze waren beide heel duidelijk maar ook duidelijk anders.

Het probleem is dat oude wijsheid en bekeuringen ervaringen (lees regels van voor 2013) worden verward met de huidige regels.

De huidige regels staan hier en zijn glashelder.
Welk rijbewijs heb ik nodig om met een aanhanger, oplegger of caravan achter mijn auto te rijden?

Lees mijn berichten nu nog eens en je eigen antwoord...
Deze keer wel goed lezen he? ;)
 
Gering, de regeltjes zijn er niet gemakkelijker op geworden! Toen ik in Nederland woonde was het al moeilijk, maar dit is echt wel een soep.
Ik heb gelukkig al mijn rijbewijzen buiten D, en mag dus met alles behalve een bus rijden.
Lucky me!
 

Voorbeelden van combinaties rijbewijs en aanhanger
Enkele voorbeelden van combinaties met het benodigde rijbewijs. In alle gevallen gaat het gewicht om het lege gewicht + laadvermogen.

Gewicht auto (kilo) Gewicht aanhanger (kilo) Benodigd rijbewijs
3.000650Rijbewijs B
2.400 850Rijbewijs B
2.4001.400Rijbewijs B+ (code 96)
2.4002.000Rijbewijs BE
3.000 4.000Rijbewijs BE (gehaald voor 19 januari 2013). Anders rijbewijs C1E of CE
 
Wat ik me dan weer afvraag, auto mag max 1000kg trekken, gaat tandemasser achter van 2000 kg en dan zegt men ja maar ik heb BE rijbewijs.... Dat mag toch niet lijkt me?

Jawel, als hij maar niet zwaarder beladen is dan 1000kg totaal.
 
Dat is hetgene waar ik me idd ook niet zeker van ben.
Persoonlijk vind ik het logisch dat men kijkt naar het daadwerkelijke gewicht want of je nu een ahw trekt die 2000kg mag wegen en daadwerkelijk 1000 weegt. Of een ahw trekt die 1000kg mag wegen en dat ook daadwerkelijk doet is lood om oud ijzer. 1000kg is 1000kg.
 
Laatst bewerkt:
Voor je rijbewijs geldt Artikel 15 van het reglement rijbewijzen en voor je auto gelden Artikel 5.18.18 en Artikel 5.18.18a van het voertuigreglement.

Oftewel voor rijbewijs is alleen het maximum van belang (doet er niet toe of leeg of tot de nok beladen), voor de auto is het werkelijke gewicht van belang. Vergeet daarbij ook de kogeldruk niet ;)


Wat ik me dan weer afvraag, auto mag max 1000kg trekken, gaat tandemasser achter van 2000 kg en dan zegt men ja maar ik heb BE rijbewijs.... Dat mag toch niet lijkt me?
Hier is dus van belang wat bedoelt wordt met die uitspraak "2000 kg".
- TMM = 2000 kg, dan mag het MITS het werkelijke gewicht incl lading niet hoger is dan 1000 kg
- Werkelijk gewicht = 2000 kg, dan mag het niet want aanhanger is zwaarder dan auto mag trekken
 
Voor je rijbewijs geldt Artikel 15 van het reglement rijbewijzen en voor je auto gelden Artikel 5.18.18 en Artikel 5.18.18a van het voertuigreglement.

Oftewel voor rijbewijs is alleen het maximum van belang (doet er niet toe of leeg of tot de nok beladen), voor de auto is het werkelijke gewicht van belang. Vergeet daarbij ook de kogeldruk niet ;)



Hier is dus van belang wat bedoelt wordt met die uitspraak "2000 kg".
- TMM = 2000 kg, dan mag het MITS het werkelijke gewicht incl lading niet hoger is dan 1000 kg
- Werkelijk gewicht = 2000 kg, dan mag het niet want aanhanger is zwaarder dan auto mag trekken

Andersom gezegd, heb je alleen B moet je naar de TMM van auto en AHW samen kijken en dit moet onder de 3500kg blijven.
Heb je E achter B ook moet je eigenlijk alleen kijken naar wat je auto mag trekken en maakt het weinig uit wat je erachter hangt (mits je de AHW niet te zwaar laad natuurlijk).

Juiste gedachtengang toch?
 
Correct.

Wat aanhanger mag laden en auto trekken is uiteraard altijd van belang, B of BE.

Ook met alleen B mag TMM aanhanger hoger zijn dan auto mag trekken. Auto tmm 2000 kg, trekgewicht 1000 kg mag gerust aanhanger ttm 1200 kg achter. TMM combinatie is 3200 kg dus E niet verplicht. Inclusief lading mag de aanhanger niet over de 1000 kg, maakt niet uit of chauffeur B of BE heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan