How-to: Particulier een motor kopen!

Het zou inderdaad gewoon normaal moeten zijn, maar in mijn ervaring zijn er toch een hoop mensen die het niet helemaal netjes afhandelen. Daarom wilde ik het even onder de aandacht brengen.
Overigens bedankt voor de hele goede tips, die ik ook zeker zal gebruiken bij aankoop van een volgende motor :}
 
Omdat het toch een terugkerende vraag is maar eens een mooie lijst gaan maken met hoe je het beste te werk kan gaan om een motor particulier te gaan kopen.

Voel je vrij me aan te vullen dan pas ik het aan! Dit is ook maar even uit het blote hoofd zo neer getypt.



Stap 1: Bepaal welke motor je wil gaan bekijken.
Hiervoor is MF, MP, eBay enz allemaal prima geschikt voor. En zal je vast wel zelf kunnen uitvinden.
Ga hier al wel gelijk vergelijken. Ik zelf mag graag MarktPlaats gebruiken om bijvoorbeeld alle GSX-R750 advertenties bij elkaar te zoeken en prijzen te vergelijken om tot een beeld te komen wat ik redelijk vind.
Extra's zijn leuk maar zeker niet altijd waardeverhogend.
Onduidelijke, halve en onbegrijpelijke advertenties laat ik gelijk liggen. Ik krijg daar een idee van dat ze er toch geen zak vanaf weten en dus vergelijkbaar met hun motor zijn omgegaan.

Stap 2: Zoek gegevens over de motor.
Is de kleurstelling kloppend met het bouwjaar? (Duidt vaak op schade)
Hoeveel vermogen hoort hij te hebben en dus op het kentekenbewijs te hebben staan? (Duidt op een ingevoerde motor, kan problemen met 25kw geven)
Zijn er specifieke kwaaltjes die vaker voorkomen?
Zijn er terugroepingen geweest?

Stap 3: Je hebt een motor uitgezocht en gaat contact zoeken met de verkoper.
Maak een duidelijk mail met je vragen wat niet al uit de advertentie blijkt.
Vraag om duidelijke foto's van alle kanten van de fiets.
Wat is de staat van de slijtage delen als banden, remblokken, remschijven, kettingset?
Wanneer heeft hij zijn laatste onderhoud gehad en in hoeverre is er een onderhoudsgeschiedenis voorhanden?
Heeft hij ooit (om)valschade gehad?
Hoe is de uiterlijke staat?
Zijn de eventuele terugroepacties ook uitgevoerd?
Vraag hier al gelijk even om het kenteken, op de site van het RDW kan je daarmee makkelijk zien of hij niet als gestolen of in afwachting van keuring te boek staat. Hier kan je ook zien hoelang de motor al in zijn bezit is en dus wat hij aan onderhoud gedaan zou moeten hebben of dat het gewoon een handelaar is.
Ook is de meldcode handig om even bij je verzekeraar na te vragen of je hem daar wel kán verzekeren.
En alle andere vragen die je naar aanleiding van de advertentie eventueel kan verzinnen.
Begin nog niet eens over de prijs, je hebt hem al uitgezocht dat je de prijs enigzins acceptabel vind tenslotte.

Na het antwoord van de verkoper kan je eventueel nog wat heen en weer vragen en hoogstens bij de laatste mail eens een balletje opgooien of er nog wat aan de prijs gedaan kan worden maar nog niet echt gaan onderhandelen. Dat doe je face 2 face en dan kan je eventuele andere tekortkoming namelijk gelijk aanwijzen waarom je de lagere prijs rechtvaardig vind.

Stap 4: De motor bekijken.
Hou er rekening mee dat als je de motor gelijk mee wil nemen je op een dag en tijd moet gaan dat het postkantoor open is. Niet iedereen is even goed van vertrouwen om de papieren mee te geven en te wachten tot jij de vrijwaring opstuurt.
Ga bij goed daglicht en droog weer, kunstlicht verhuld altijd meer dan wanneer je in daglicht staat.
Neem de advertentie en mail contact mee zodat je eventueel de verkoper op foute info kan wijzen.
Neem je RBW mee en paspoort, soms zal een verkoper 1 van de 2 graag wil houden tot je terug bent van de proefrit. RBW heb je ook nodig voor het overschrijven. Zonder RBW heb je een ID/paspoort en een uittreksel GBA nodig hiervoor.
Een zaklamp mee nemen voor moeilijk bereikbare plekjes kan handig zijn.
Hou er rekening mee dat je hem waarschijnlijk contant zal moeten betalen en je vaak niet zo veel ineens kan pinnen. Vooraf afspreken of je het mag telebankieren met de verkoper erbij of iets dergelijks kan dus handig zijn. Je kan wel in de bank zeggen dat je eenmalig een groter bedrag wil pinnen.
Ook is een 2e persoon handig die ook technisch aangelegd is. 2 paar ogen zien meer dan 1 en hij/zij zal niet "verblind door liefde" mankementen toch goed praten.
Als je toch niet gaat, NEEM CONTACT OP! Ik zelf vraag als verkoper altijd om een telefoonnummer zodat ik contact op kan nemen maar doe eens sociaal en bel af als je niet komt.

Stap 5: De motor zelf.
Bij stilstand:
  • Voel of het blok koud is, een warme motor verdekt interne speling veel meer en zal mooier lopen en starten.
  • Vergelijk kentekenpapieren met kenteken en chassisnr.
  • Bekijk de slijtage delen en beoordeel of ze naar jouw mening overeen komen met wat de verkoper je al verteld heeft.
    Ketting moet vloeiend rondlopen en altijd even strak over het tandwiel lopen.
    Tandwielen moeten "botte" tanden hebben en aan beide kanten van de tand even rond zijn.
    Remblokken hebben vaak een markering om te zien hoever je nog kan.
    Banden mogen geen scheurtjes hebben en minimaal 1.6mm (dacht ik?)
  • De slijtage van de remschijf kan je beoordelen door je vingers van binnen naar buiten over het remgedeelte te bewegen voel je een erg sterke rand, dan zou ik ze zeker even opmeten. Op de schijf staat hoe dik ze minimaal moeten zijn.
  • Remvloeistof hoort helder te zijn en niet bruinig of zwart.
  • Blokolie in het kijkglaasje is meestal wel zwart, is normaal. Zit hier witte smurrie bij, is dat vocht komt door het niet goed warm rijden/korte stukjes. Kan dus weg zijn na een goeie rit maar ik zou sowieso even vervangen.
  • Controleer alle instrumenten, verlichting en knoppen op hun werking.
  • Controleer speling op de wielen door te proberen het wiel te "kantelen". Ook de achterbrug is zo te controleren. Dit voel je het best als het wiel vrij hangt. Hier moet niets te bewegen zijn.
  • De voorvork mag ook niet lekken.
  • Controleer speling op het balhoofd door hem tegen de muur te zetten en naar de muur te drukken. Als hij een middenbok heeft kan je hem hierop zetten en met het voorwiel los moet je geen duidelijk "midden" voelen. Ook hier mag je niets voelen.
  • Controleer op vloeistoflekkage, een motor is 100% dicht.
  • Kijk naar de onderkant voorpoot, wielmoeren, aanslagpunten stuuruitslag, stuurgewichtjes naar schade.
  • Vergelijk de motor met de km-stand. Compleet versleten rubbers van de voetsteunen kom je niet tegen op een fiets met net 5000km bijvoorbeeld. Als het een motor met weinig km's betreft en het is aannemelijk dat de eerste banden er nog op zouden moeten zitten zou de DOT code rond de leeftijd van de moeten zijn.
  • Als je het voor en of achterwiel los kan krijgen eens het wiel met de hand een draai geven, remblokken lopen aan, maar moeten het wiel wel makkelijk kunnen laten draaien. Anders duidt dit op een vastzittende remzuiger.

Rijdend:
  • Kijk bij koude motor naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olieverbruik, wit is lekke koppakking (als deze wit blijft ook met warme motor), zwart is onvolledige verbranding (afstelling) meestal pas zichtbaar bij belaste motor.
  • Hou je hand bij koude motor voor de uitlaat, als je na een minuutje oliespetters op je hand vind is hij toe aan onderhoud op zijn minst nieuwe zuigerveren.
  • Rij de motor wel gewoon netjes warm, al zou ik dit eigenlijk niet eens moeten melden.
  • Gebruik alle versnelling en belast hem ook eens goed (Zo kwam ik bij een GPZ500S er eens achter dat hij elke keer uit de 2e versnelling schoot bij gas dicht vanuit hoge toeren).
  • Laat het stuur los, hou wel je handen bij het stuur zodat je hem snel weer goed kan vast pakken. (Deed ik ook eens niet op een GPZ500S :X) Schudden en trillen kán kromme velgen of niet gebalanceerde banden zijn. Kan ook aan de banden liggen of de motor zelf.
    kan natuurlijk ook aan de weg, en snelheid liggen.... Als ik me stuur loslaat bij me moeder in de straat met lage snelheid gaat hij "zwalken" doe ik dit op een asfalt weg met hogere snelheid blijft hij rechtdoor gaan. Verder kan het ook aan de bandenspanning liggen....




  • Probeer beide remmen goed. Trillen duidt op kromme remschijven.
Stap 6: De motor (niet) kopen.
Dit is wel iets dat je zelf moet beslissen, met evt mankementen wel of niet kopen is niet een vaste regel. Wel geldt: Bij twijfel niet doen.
Trek van een prijs die je voor een goeie motor in gedachten had de kosten van reparaties af en ga daarmee onderhandelen.
Besluit je dat je er over na moet denken en nog zal bellen, doe dat dan ook!
Ben je het eens geworden moet je met tenaamstelling en overschrijvingsbewijs en je RBW (of ipv RBW je ID/paspoort en uittreksel GBA) naar het postkantoor en hem daar overschrijven (kost zo'n 10 euro). Je geeft de verkoper zijn vrijwaring en oude tenaamstelling en jij neemt kentekenbewijs, overschrijving en tenaamstelling mee. En de motor natuurlijk.
Vergeet niet dat de motor nu niet verzekerd is! Zover ik weet kan je gewoon je verzekering bellen en na het doorgeven van een paar gegevens is hij verzekerd en kan je hem naar huis rijden. Zelf heb ik een mooie AHW waar ik heb dus gewoon op meeneem. Ook kan je van tevoren hem online verzekeren maar dat doe je natuurlijk pas als je hem ook zeker koopt.


Succes! Ik heb tot nu toe nog geen slechte motor gekocht (of tenminste niet voor te veel geld) en zoals je op motorstek kan zien zijn dat er wel een aantal geweest ;)




zie dikgedrukte in rijdend voor toevoeging..
 
Laatst bewerkt:
Het zou inderdaad gewoon normaal moeten zijn, maar in mijn ervaring zijn er toch een hoop mensen die het niet helemaal netjes afhandelen. Daarom wilde ik het even onder de aandacht brengen.
Overigens bedankt voor de hele goede tips, die ik ook zeker zal gebruiken bij aankoop van een volgende motor :}

Je hebt gelijk, heb het ook weleens meegemaakt.

zie dikgedrukte in rijdend voor toevoeging..

Nou, zal hem iets aanpassen.
 
gebruik een forum of een aantal forums voor de voor- en nadelen van de gekozen motor

k vind dit een goede how to
 
Bij overnamen zit je dus niet nog diezelfde dag op de verzekering van de verkoper/vorige eigenaar?

De verkoper heeft de verzekering afgesloten. Als je de motor overschrijft is hij de eigenaar niet meer en klopt in principe de polis niet meer en eigenlijk zou ik dat ook niet willen.
Als ik een motor verkoop en iemand gaat rijden op mijn verzekering kan mij dat mijn no-claim kosten. Altijd zelf regelen.
 
De verkoper heeft de verzekering afgesloten. Als je de motor overschrijft is hij de eigenaar niet meer en klopt in principe de polis niet meer en eigenlijk zou ik dat ook niet willen.
Als ik een motor verkoop en iemand gaat rijden op mijn verzekering kan mij dat mijn no-claim kosten. Altijd zelf regelen.
Heb m`n huis altijd nog goed gehaald 8-) Maar dit wist ik niet..
 
@ TS

Zeker mooi initiatief! Bij de profieldiepte van de banden geef je 1,6mm aan. Dit is echter de limiet voor auto's. Voor motor is wettelijk gezien 1mm de limiet, fabrikanten gaan echter uit van vervanging bij 1,5-2mm afhankelijk van het type motor en band.
 
Even een (domme) vraag.. Je zegt dat je de motor natuurlijk wel even warm moet laten draaien voor je de proefrit doet. Wat is hier de richtlijn voor? Gewoon 5 minuutjes stationair laten lopen? Ik heb pas vorige week m'n rijbewijs gehaald en het is allemaal nog een beetje nieuw voor me :).
 
}) })

Is wel erg lang, 5 minuten. Zeker nu, in de zomer.
Gewoon een minuutje en dan rustig weg / warm rijden.
Je gaat met een vreemde motor toch ook niet meteen scheuren maar even wat gevoel voor die motor opbouwen.

Zou interessant zijn als iemand hier kan vertellen hoe het zit met wie betaalt de schade bij een ongeval tijdens een proefrit. Zeker als je er iemand anders (een technisch iemand bv.) voor jou laat proefrijden.

Overigens, Ik vind deze handleiding zwaar overdreven, zelf nooit gedaan. En toch minimaal 20 motors gekocht in mijn leven, en a-technisch ben ik ook nog. Daarentegen mis ik hier: de eigenaar / berijder. Ik schat de eigenaar in, praat veel, laat de eigenaar graag ook aan het woord. Ik neem hier tijd voor.
Ik kijk dus vooral naar wat een persoon is de eigenaar, en wat voor motorrijder. Daar ga ik sterk op af. Betrap ik hem op een leugentje, overdrijft ie graag, heeft ie hart voor zijn motor, doet ie graag poetsen en chroom spullen kopen maar zijn de banden slecht ....
Zelf poets ik weinig, maar mijn motor moet technisch wel perfekt zijn. Liefst nog wat beter als orgineel. Daarin ovedrijf ik zelfs. Dan eet ik liever een boterham minder, of laat de vrouw een boterham minder eten, dan dat ik niet de beste verzorging en onderhoud voor mijn motor neem.

Succes met de aankoop ....... :Y :Y


:] :W
 
Laatst bewerkt:
Banden mogen geen scheurtjes hebben en minimaal 1.6mm (dacht ik?)

Bookmarked, en als het nog niet eerder tegen je gezegd is, 1.6 is voor koekblikken, voor een motor is dat 1.0mm

(vers theorieexamen achter de rug, he...) ;)

-O- Oh, ik zie dat dat 2 posts boven mij ook al gezegd wordt...

Nah ja, dan weet je het nu zeker! :P
 
Laatst bewerkt:
[*]Vergelijk de motor met de km-stand. Compleet versleten rubbers van de voetsteunen kom je niet tegen op een fiets met net 5000km bijvoorbeeld. Als het een motor met weinig km's betreft en het is aannemelijk dat de eerste banden er nog op zouden moeten zitten zou de DOT code rond de leeftijd van de [......] moeten zijn.

Ik neem aan dat hier het woord motor moet staan? ;)
 
Bookmarked, en als het nog niet eerder tegen je gezegd is, 1.6 is voor koekblikken, voor een motor is dat 1.0mm

(vers theorieexamen achter de rug, he...) ;)

-O- Oh, ik zie dat dat 2 posts boven mij ook al gezegd wordt...

Nah ja, dan weet je het nu zeker! :P

Volgens de wet 1mm in het honda boekje staat weer 1mm voor 2mm achter :)
 
Tip: Zoek ook eens naar (bescheiden) tikfouten als je op internet zoekt. Zo kun je een motor tegenkomen die door andere zoekende mensen niet gevonden wordt en kan je daar weer je voordeel mee doen.

Mijn motor was bijvoorbeeld een "Honda CB foor" die je niet vindt als je zoekt naar een CB550, CB500, CB four etc.. Zo kom ik ook aan mijn Volvo 24 (verkoper was een 0 vergeten).
 
- even het framenummer (vaak op balhoofd) controleren

- zoektip: Zoek ook op andere samentrekkingen van afkortingen (GSX-R750 met spatie, streepje, aan elkaar, verkeerde volgorde, hoofd- en kleine letters). En kijk bijvoorbeeld eens bij "Onderdelen Suzuki" (mensen die in de verkeerde rubriek adverteren). Die krijgen weinig of geen reacties en zijn blij met iedere geïnteresseerde!

edit: zie ook post van CB-Sacco
 
Heb m`n huis altijd nog goed gehaald 8-) Maar dit wist ik niet..

Durf het ook niet allemaal 100% te zeggen, maar zou het zeer onlogisch vinden als iemand na verkoop op mijn verzekering aanspraak kan maken.

@ TS

Zeker mooi initiatief! Bij de profieldiepte van de banden geef je 1,6mm aan. Dit is echter de limiet voor auto's. Voor motor is wettelijk gezien 1mm de limiet, fabrikanten gaan echter uit van vervanging bij 1,5-2mm afhankelijk van het type motor en band.

Zal ik ff aanpassen!

Even een (domme) vraag.. Je zegt dat je de motor natuurlijk wel even warm moet laten draaien voor je de proefrit doet. Wat is hier de richtlijn voor? Gewoon 5 minuutjes stationair laten lopen? Ik heb pas vorige week m'n rijbewijs gehaald en het is allemaal nog een beetje nieuw voor me :).

Heb ik er warmdraaien of warmrijden in staan? Bedoel gewoon warmrijden namelijk. Warm laten draaien bij stilstand in onnodig en geeft juist meer slijtage.
Gewoon rustig rijden en na een km of 7,5/10 gaat bij mij het gas er op.

}) })

Is wel erg lang, 5 minuten. Zeker nu, in de zomer.
Gewoon een minuutje en dan rustig weg / warm rijden.
Je gaat met een vreemde motor toch ook niet meteen scheuren maar even wat gevoel voor die motor opbouwen.

Zou interessant zijn als iemand hier kan vertellen hoe het zit met wie betaalt de schade bij een ongeval tijdens een proefrit. Zeker als je er iemand anders (een technisch iemand bv.) voor jou laat proefrijden.

Overigens, Ik vind deze handleiding zwaar overdreven, zelf nooit gedaan. En toch minimaal 20 motors gekocht in mijn leven, en a-technisch ben ik ook nog. Daarentegen mis ik hier: de eigenaar / berijder. Ik schat de eigenaar in, praat veel, laat de eigenaar graag ook aan het woord. Ik neem hier tijd voor.
Ik kijk dus vooral naar wat een persoon is de eigenaar, en wat voor motorrijder. Daar ga ik sterk op af. Betrap ik hem op een leugentje, overdrijft ie graag, heeft ie hart voor zijn motor, doet ie graag poetsen en chroom spullen kopen maar zijn de banden slecht ....
Zelf poets ik weinig, maar mijn motor moet technisch wel perfekt zijn. Liefst nog wat beter als orgineel. Daarin ovedrijf ik zelfs. Dan eet ik liever een boterham minder, of laat de vrouw een boterham minder eten, dan dat ik niet de beste verzorging en onderhoud voor mijn motor neem.

Succes met de aankoop ....... :Y :Y


:] :W

Er is een topic (of zelfs meerdere) over hoe je een proefrit als verkoper kan aanpakken. "Contractje" opstellen.

Als je kijkt hoevaak hier een topic geopent word over hoe je te werk moet gaan vond ik hem wel op zijn plaats. En je bent de eerste die dat niet vind. Maar dat mag natuurlijk ;)

Zal even kijken of ik een notitie "verkoper lezen" erin kan zetten.

Bookmarked, en als het nog niet eerder tegen je gezegd is, 1.6 is voor koekblikken, voor een motor is dat 1.0mm

(vers theorieexamen achter de rug, he...) ;)

-O- Oh, ik zie dat dat 2 posts boven mij ook al gezegd wordt...

Nah ja, dan weet je het nu zeker! :P

En bij mij al 9 jaar geleden ;) Ik keur banden op de slijtage indicators :P

Ik neem aan dat hier het woord motor moet staan? ;)

Klopt, pas ik aan!

- even het framenummer (vaak op balhoofd) controleren

- zoektip: Zoek ook op andere samentrekkingen van afkortingen (GSX-R750 met spatie, streepje, aan elkaar, verkeerde volgorde, hoofd- en kleine letters). En kijk bijvoorbeeld eens bij "Onderdelen Suzuki" (mensen die in de verkeerde rubriek adverteren). Die krijgen weinig of geen reacties en zijn blij met iedere geïnteresseerde!

edit: zie ook post van CB-Sacco

Papieren met frame nummer controleren weet ik bijna zeker dat erin staat. Het zoeken moet een ieder wel lukken mag ik hopen.
 
Even vragen of er ook een reserve sleutel is....
Ik zelf twijfel altijd met de koop waarvan er maar 1 sleutel bij zit.
 
Er staan heel veel goede tips in dit topic, maar er staat wel heel vaak het woordje `moeten´ bij. De remmen moeten dit, de voorvork moet dat, de vloeistof moet zus en de lagers moeten zo.
Volgens mij voldoen alleen nieuwe motoren aan al die eisen. Een motor van 8 jaar oud met de nodige kilometers heeft gewoon slijtage. Sterker nog, ik zou pas echt gaan twijfelen als die er niet waren.

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat je ook moet kijken naar wat je kunt verwachten gezien de leeftijd, km-stand van de motor in combinatie met de prijs.
 
Ik kijk altijd eerst naar de eigenaar en zn woonomgeving.

Een huis met volle asbakken en halve vuilnisbelt in huis en tuin ben ik altijd zo klaar.

Zegt misschien niet altijd wat over de motor zelf, maar ik ben van mening als de eigenaar netjes op zn spullen is dat ik dat in zn huis al kan zien.
 
Bij overnamen zit je dus niet nog diezelfde dag op de verzekering van de verkoper/vorige eigenaar?

Volgens mij niet, want je moet een kopie van je vrijwaringsbewijs naar je verzekering toe sturen.
Volgens mij beindigen zij dan jouw verzekering vanaf dat moment. Ook al ontvangen zij deze misschien een paar dagen na de verkoop dan wordt toch vanaf de datum en tijdstip op het vrijwaringsbewijs de verzekering stop gezet.

Correct me if I'm wrong.
 
Ik kijk altijd eerst naar de eigenaar en zn woonomgeving.

Een huis met volle asbakken en halve vuilnisbelt in huis en tuin ben ik altijd zo klaar.

Zegt misschien niet altijd wat over de motor zelf, maar ik ben van mening als de eigenaar netjes op zn spullen is dat ik dat in zn huis al kan zien.

:^

Precies!
Dat doe ik ook. Alle onderdelen die een indruk kunnen geven spelen mee in het totaal plaatje.
 
Volgens mij niet, want je moet een kopie van je vrijwaringsbewijs naar je verzekering toe sturen.
Volgens mij beindigen zij dan jouw verzekering vanaf dat moment. Ook al ontvangen zij deze misschien een paar dagen na de verkoop dan wordt toch vanaf de datum en tijdstip op het vrijwaringsbewijs de verzekering stop gezet.

Correct me if I'm wrong.


Niet helemaal waar, volgens mij hanteren de verzekeraars nog steeds een narisico of uitlooprisico tot 2 weken na beëindiging van de overeenkomst, dit voor het geval de nieuwe voertuigeigenaar zich niet verzekerd.

Correct me if I'm wrong. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan