HOW-TO ''project'' gsxr600 srad 96 - 00 handeling en prestaties verbeteren met weinig budget.

RK-stuntz

MF'er
17 jun 2018
65
8
omgeving eindhoven
hallo,

ik heb dit weekend voor iemand een gsxr600 srad van 1997 onderhanden genomen, de motor liep niet goed.
aan de hand hiervan dacht ik dat wat ik gedaan heb aan de motor misschien interessant is voor meer mensen.
wat ik gedaan heb is de opening in de luchtfilterbox vergroot en de carburateurs opnieuw afgesteld, en dan bedoel ik ook echt goed afgesteld, net zo soepel als een injectie motor en het vermogen voelt vergelijkbaar met het standaard vermogen van mijn eigen gsxr600 van 2005.
de afstelling is trouwens uitgevoerd op een motor met een open uitlaat demper / sport demper en een K&N filter element
nou even een lijstje met de benodigd heden:

2x hoofdsproeier 130 van mikuni (binnenste sproeiers) (alleen van het merk mikuni dus!)
2x hoofdsproeier 132 van mikuni (buitenste sproeiers) (alleen van het merk mikuni dus!)
4x stationair sproeier 15 (standaard is 12,5)
K&N luchtfilter element
sport uitlaat demper
een dremel of schuurbandje of iets om de luchtfilter box uit te frezen
vaccuum meters om syncroon te stellen (kun je ook laten doen)
ultrasoon badje (kun je ook laten doen)


1. je begint dus met de luchtfilter en carburateurs te demonteren.
2. alle onderdelen in de carburateurs moeten gereinigd en nagekeken worden op slijtage en vervuiling.
3. het beste is de carburateur behuizing ultrasoon te reinigen
4. je monteert de hoofd en stationair sproeiers die hier boven genoemd zijn.
5. de vlotterhoogte moet volgens specs van suzuki gezet worden.
6. de gasnaald moet op de een na hoogste stand komen in groef 4.
7. de stationair stelschroeven zet je ongeveer op 3 slagen uit om te beginnen, bij mij was dat goed, misschien moeten ze net wat meer of minder uit.
8. in de 98 modellen zitten rode inlaat kelken deze moeten vervangen worden door de gewone ''schelpen''.
9. gekke magneet klepjes en andere onzin moet er allemaal af en afgedopt worden, gewoon puur carburateur is het beste, verwarming mag er evt ook af.
10. je monteert de carburateurs weer en sluit de vaccuum meters aan op je blok om synchroon te stellen (afdop boutjes onder de carbs op de cilinderkop).
11. nu moet de luchtfilterbox uit elkaar gehaald worden, en dan zie je dus dat er maar een hele kleine doorlaat onder je filterelement zit, deze moet zo groot mogelijk gemaakt worden ( zie foto).
12. nu monteer je de filterbox en zet je de carburateurs synchroon.
13. ff voltanken en rijden, zo goed heeft je bike nog nooit gelopen!

het andere wat ik aan die motor had gedaan was de achterkant 2cm ophogen.
nou hoor ik hier iedereen al roepen dat je dan gaat kloten met de geometrie van de motor die suzuki zo ontworpen heeft enz.. maar dat valt best mee.
een srad 600 hangt standaard wat achterover, dus als je hem achter ongeveer 2cm ophoogt stuurt hij veel strakker door de bochten.
ik heb van aluminium strip 6x30mm (volgens mij), 5mm korte achterbrug links gemaakt.
ook had ik de preload van de voorvork op de strakste stand gezet, de demping zelf stond helemaal dicht, ik denk dat de olie nogal versleten/dun was maar daar heb ik verder niks meer aan gedaan, je zou er evt 15W vorkolie van motorex in kunnen doen als verbetering van de originele 10W.
maar in iedergeval het stuurde 10x beter naderhand, dat vond de eigenaar van de motor ook.


er kunne BTW ook nog dingen gedaan worden zoals een home made ontsteking vervroeger en een kleiner voortandwiel enz..
je kunt in het montage plaatje van je krukas sensor slob gaten maken om hem te kunnen verzetten, dit heb ik ooit bij een andere srad gedaan maar dat was een 750.
dat zijn wel een beetje de beste mods die je voor weinig geld kan doen aan zo'n motor denk ik.
bij vragen stuur me even een PB.

groetjes!
 

Bijlagen

  • IMG_20210501_093002.jpg
    IMG_20210501_093002.jpg
    385,8 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20210501_142823.jpg
    IMG_20210501_142823.jpg
    399,2 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan