How-to: remmen reviseren incl foto's

magnamaniac

MF fossiel
Donateur
25 jul 2002
29.225
3.506
land van maas en waal
Het reviseren van de remmen is bij elke motor wel ooit nodig, bij de ene eerder als bij de andere. Bij motoren die ook in de regen buiten komen zal het wat eerder zijn, dan motoren die alleen nat worden wanneer ze gewassen worden :P
Een indicatie at de remmen aan een revisie toe zijn is wanneer het voorwiel niet meer soepeltjes vrij kan draaien. Dit kun je vooral voelen als het duwen van de motor (flink) zwaarder gaat.
Meestal zal de remschijf dan ook behoorlijk heet zijn na ieder ritje, doordat de blokken tegen de schijf aan gedrukt blijven. Dit veroorzaakt natuurlijk verhoogde slijtage aan de blokken en (wat belangrijker is) ook aan de dure schijf.
Reviseren van de remklauw is geheel niet moeilijk, vraagt geen duur speciaal gereedschap en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal (wanneer ook de remblokken vervangen worden natuurlijk wel wat meer :) ) Een mogenlijk adres voor vervangingsonderdelen is www.motoria.nl

Het materiaal & gereedschap dat nodig is:
• Remmenreiniger
• DOT4 of DOT 5.1 remvloeistof (GEEN DOT 5, tenzij expliciet in de handleiding van de motor vermeldt!!!)
• Aluminiumpoets (Belgom) of commandant 4
• Nieuwe stofringen en keerringen
• nieuwe ringetjes voor de banjobout
• Tubetje kopervet
• Haaks krabbertje (of oude fietsspaak)
• Setje inbussleutels
• Mini-schroevendraaiertje
• Ringsleutel 10, 12 & 14
• Een kleine hamer
• Een metalen staafje van ca. 5mm dia-meter en minimaal 8cm lengte (bijvoor-beeld een oude bout)
• stukje doorzichtige (benzine)slang van ca. 40 cm.
• plastic bakje en glazen potje
• en natuurlijk poetslappen
00001.jpg


De klauw geheel gedemonteerd in onderdelen, van links -> rechts & boven -> onder:
• Nieuwe keerringen en stofringen
• De klauw zelf
• Schetsplaat (bevestigingsarm)
• Remblokjes
• Glijpennen
• Drukveer voor de blokjes
• Aanslagplaatje
• Koperen pakking-ringetjes
• Ontluchtingsnippel & afdekdopje
• Bevestigingsbouten schetsplaat
• Borgplaat & moertje voor de glijpennen
• Zuigers
• Stofhoezen voor de glijbouten
• Glijbouten
• Banjobout
0001.jpg


Het onderwerp van vandaag :)
Als voorbereidend werk haal je de spanning van de banjobout en de borgbout (zit op de foto achter de banjobout verborgen) af nu de klauw nog aan de vork zit. Dan gaat het wat makkelijker straks met het losdraaien van de banjobout.
01.jpg


druk de klauw even zeer stevig tegen de schijf aan om de cilinders wat in te drukken, zodat de klauw dadelijk makkelijker van de schijf schuift.
Draai de bouten waarmee de klauw bevestigd zit los en schuif de klauw van de schijf af.
02.jpg


Leg deze op een krukje/laag werkbankje om verder op te werken, zodat er geen spanning op de remleiding staat. Maak deze nog niet los.
03.jpg


Verwijder de borgbout en het borgplaatje van de glijpennen.
04.jpg


En schuif de glijpennen er uit. Deze kunnen erg stroef gaan. Tik ze er dan VOORZICHTIG uit met een licht hamertje en een pen als drijver.
Maak ze goed schoon en indien nodig schuur je ze licht met fijn schuurpapier voor je ze weer invet met kopervet.
Nu kun je ook de remblokken eruit pakken en indien versleten weggooien.
05.jpg


Nu zie je waarom de remleiding nog vast moest blijven. Gebruik de remhendel om de zuigers er bijna helemaal uit te pompen. Bijna altijd zal er 1 zuiger sneller uit komen als de andere.......
06.jpg


Houd deze dan zolang tegen met een dunne schroevendraaier o.i.d.
07.jpg


Zo zijn ze ver genoeg gepompt......
Zet je remhendel ingeknepen vast met een elastiekje, dit voorkomt het leeglopen van je reservoir.
08.jpg


Zodat je de zuigers er met de hand uit kunt pakken, er zal ook een redelijke hoeveelheid remvloeistof uitkomen, vang deze op.
09.jpg


Maak nu de remleiding los en hang deze boven een opvangbakje. Dit werkt verder wat makkelijker.
10.jpg


Deze stofring ziet er aardig verrot uit en is er oorzaak van dat deze klauw behoorlijk bleef hangen.
11.jpg


Neem ook het veertje voor de blokken er uit en maak het schoon, deze zorgt er mede voor dat de blokken weer vrij komen van de schijf.
12.jpg


Verwijder de stofringen en keerringen met bv een klein schroevendraaiertje.
13.jpg


De eigenlijke oorzaak van de slepende blokken: geoxideerd aluminium. Het uiterste randje van de cilinders staat in contact met de buitenlucht (en dus regen, stof, pekel) waardoor het flink kan oxideren en de stofring klemvast tegen de zuiger drukken.
14.jpg


Het haakje on de oxide mee uit e zittingen van de stofring en keerring te krabben.
Ik heb gewoon een stukje RVS-strip omgebogen, maar een oude spaak of tandartshaakje oid werkt ook prima.
15.jpg


Krabben, krabben, krabben. In beide groeven en netjes rondom werken. Zorg wel dat je de oppervlakte van de cilinder zelf niet beschadigd.
16.jpg


Kijk maar wat een zooi er af komt.
24.jpg


Zo ziet het er al beter uit. tijdens en na het krabben goed spoelen met remmenreiniger, dit verwijderd ook de aanslag van de remvloeistof uit de cilinders.
26.jpg


Mooi hè? Ook even nagepoetst/gepolijst met Belgom ALU.
27.jpg


De zuigers zijn helemaal gepoetst met belgom ALU om alle aanslag van remvloeistof te verwijderen en ze weer mooi glad te maken. Daarna afgespoeld met remmenreiniger.
Hier liggen de nieuwe rubbers en zuigers te "weken" in verse remvloeistof, dit vergemakkelijkt de montage. Of licht insmeren met ATE remmenvet
28.jpg


De nieuwe rubbertjes weer op hun plek, onderaan de keerringen, bovenaan de stofringen en het geheel weer ingesmeerd met verse remvloeistof/ATE.
29.jpg


Schuif de zuigers met de hand weer KAARSRECHT in de cilinders. Druk ze er weer helemaal in, dit scheelt weer bij het ontluchten.
31.jpg


Plaats ook de veer weer terug.
32.jpg


En het Aanslagplaatje op de schetsplaat.
33.jpg


Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.
34.jpg


Vet de achterkant van de (nieuwe) blokken dun in met kopervet, dit tegen trillen/piepen van de remblokken.
35.jpg


Plaats de blokken in de klauw en schuif de glijpennen volledig op hun plek
36.jpg


Monteer de borgplaat weer.
37.jpg


Maak de glijpennen waarmee de klauw in de schetsplaat zit schoon en smeer er schoon kopervet op. Monteer de klauw weer aan de schetsplaat.
38.jpg


Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.
39.jpg


Monteer de klauw weer op de vorkpoot en monteer de banjo weer.
40.jpg


Zorg dat de hoofdremcilinder netjes horizontaal staat.
41.jpg


Haal het dekseltje van het reservoir af en vul de vloeistof bij.
43.jpg


slangetje aansluiten en het ontluchten kan beginnen. :)
44.jpg


Als laatste van het ontluchten, ontlucht je ook even de banjo aan de hoofdremcilinder.
Dit doe je door heel eventjes met ingeknepen rem de banjobout en klein stukje los en weer vast te draaien. Je hoort hem dan waarschijnlijk even sissen en er loopt wat remvloeistof tussenuit. Zorg dus wel dat je deze opvangt met poetsdoeken e.d. Remvloeistof is prima verfafbijt!
42.jpg
 
Laatst bewerkt:
Allereerst moet je de remblokken niet zoals bij een auto gewoon terugdrukken. Aangezien de zuigers geen rubber manchetten hebben druk je alle aangekoekte aanslag tussen de stofringen waardoor de zuigers blijven hangen. Normaal gesproken hoef je nooit vloeistof bij te vullen, omdat je door het terugdrukken van de zuigers het reservoir weer vult. Je moet wel alle vloeistof vervangen, dat heeft gegarandeerd een koffiekleur.
Zo aan je verhaal te lezen heb je lucht in je systeem gekregen en weet je eigenlijk niet precies hoe het allemaal werkt. Niet zo'n beste combinatie...... ;)

dan moet je mij toch eens uitleggen, hoe jij nieuwe remblokken wilt monteren zonder de zuigers terug te drukken...
 
hoe druk jij met een hamer je zuigertjes terug dan :?

altijd voorzichtig met een waterpomptang terugknijpen, en voor het demonteren even voorzichtig met een schroevendraaien tussen blokken en schijf "wrikken"

boegie dop of iets dergelijks in het zuigertje en dan terug tikken. Maar is dus geen goede methode.
Waterpomptang???
grote kans dat je je zuigers scheef terug drukt lijkt mij.
heb het uiteindelijk gewoon met de hand gedaan, ff op je tanden bijten en plop
 
Laatst bewerkt:
boegie dop of iets dergelijks in het zuigertje en dan terug tikken. Maar is dus geen goede methode.
Waterpomptang???
grote kans dat je je zuigers scheef terug drukt lijkt mij.
heb het uiteindelijk gewoon met de hand gedaan, ff op je tanden bijten en plop

hoe wil jij die krengen scheef drukken als je je bedenkt dat ze misschien voor 30% uit de klauw komen?

De waterpomp eerst groot instellen, klein stukkie knijpen, tandje kleiner en weer stukkie knijpen. Net zolang tot de zuigertjes terug in de klauw zitten.

Bij auto's knijpen we ze ook gewoon terug met de waterpomptang, behalve bij achterremmen natuurlijk
 
hoe wil jij die krengen scheef drukken als je je bedenkt dat ze misschien voor 30% uit de klauw komen?

De waterpomp eerst groot instellen, klein stukkie knijpen, tandje kleiner en weer stukkie knijpen. Net zolang tot de zuigertjes terug in de klauw zitten.

Bij auto's knijpen we ze ook gewoon terug met de waterpomptang, behalve bij achterremmen natuurlijk

ja ok.
maar de zuigers zijn er helemaal uit, heb namelijk de remklauwen gereviseerd.

en dan de zuigers weerterug
 
Dacht dat het ook zo makkelijk zou gaan, maar dit viel toch vies tegen.
ik had de groeven voor de ringen helemaal schoongemaakt (die waren echt heel ranzig en allemaal corrosie)

Nieuwe ringen erin, wel een stukkie kleiner maar dat lijkt me logisch aangezien de oude zijn uitgerekt (toch?).
De ringen ingesmeerd met remvloeistof, de zuigertjes helemaal schoongemaakt en ingesmeerd met remvloeistof en dan weer terug in de remklauw.
Moest echt een boel kracht zetten. :?

vreemd maar goed, de remmen doen het weer goed en de wielen kunnen weer mooi vrij draaien, zit wel goed zo denk ik
 
Dacht dat het ook zo makkelijk zou gaan, maar dit viel toch vies tegen.
ik had de groeven voor de ringen helemaal schoongemaakt (die waren echt heel ranzig en allemaal corrosie)

Nieuwe ringen erin, wel een stukkie kleiner maar dat lijkt me logisch aangezien de oude zijn uitgerekt (toch?).
De ringen ingesmeerd met remvloeistof, de zuigertjes helemaal schoongemaakt en ingesmeerd met remvloeistof en dan weer terug in de remklauw.
Moest echt een boel kracht zetten. :?

vreemd maar goed, de remmen doen het weer goed en de wielen kunnen weer mooi vrij draaien, zit wel goed zo denk ik

Kan idd stroef gaan. Ik polijst ze voor ik ze erin doe, scheelt ook al. Een beetje "draaien" als je drukt wil ook wel es helpen. Als ze echt zooo stroef gaan, zit er dan geen (stof/keer)ring dubbel :? :?
 
als je die zuigertjes er niet met de hand ingeduwd krijgt dan
kan je net zo goed even verwijderen en polijsten.

likje A.T.E remmenvet erop en dan druk je ze zo terug en weet je zeker dat het allemaal goed zit.
 
Effe een potentiele domme vraag tussendoor: hoe weet ik welke maat de stof- en keerringen ik moet hebben? Is dat een universele maat of voor elke rem anders?

Het gaat hier om een Honda CB 750 Seven Fifty (RC 42) uit 1996. :)
 
Nog ff over het ATE vet, zaterdag gekocht bij de Brezan (10 euro). Maar dat zegt natuurlijk niet dat iedere Brezan het heeft.

Hmmm, ik heb er een week of 3 geleden 18 euro voor betaald bij een automaterialenzaak in Rotterdam... Tubes zijn trouwens veeeel te groot voor iemand die eens in de paar jaar zijn remmen doet...
Er staat namelijk een houdbaarheidsdatum op de tube! ik mag de mijne nog tot 2008 gebruiken... :P
 
Gewoon remvloeistof gebruiken met monteren gaat prima. Ik hou niet zo van troep in de remvloeistof ook al is het speciaal remzuigervet. Wel vet gebruiken bij het monteren van blokken natuurlijk, op een motor zonder abs: kopervet. En niet zoals veel mensen doen de hele achterkant remblokje van het remblokje insmeren
 
kan ik nieuwe remvloeistof bij de oude gooien? Wat er momenteel inzit weet ik niet want het is de eerste ker dat ik het zelf doe en ik heb de fiets nog niet zo lang. Ik heb ELF L DOT 5 gekocht.

wat raden jullie aan? alles eruit en alleen DOT 5 of gewoon de oude laten zitten (helder van kleur) en bijvullen zover nodig?
 
Ik kan mijn voorremhendel momenteel erg ver indrukken voor hij aangrijpt. Nu zit er geen lucht in de leidingen en staat ie ook op zijn "meest dichtbije" aangrijppunt ingesteld. Als ik goed hard druk komt ie zelfs tegen het stuur aan. :+

Ben langs de dealer geweest en die legde me uit dat het lag aan de vieze remzuigers, alleen volgde ik het niet helemaal. Misschien iemand iemand anders hier bekend met dat fenomeen? :? :)


kan ik nieuwe remvloeistof bij de oude gooien? Wat er momenteel inzit weet ik niet want het is de eerste ker dat ik het zelf doe en ik heb de fiets nog niet zo lang. Ik heb ELF L DOT 5 gekocht.

wat raden jullie aan? alles eruit en alleen DOT 5 of gewoon de oude laten zitten (helder van kleur) en bijvullen zover nodig?

Weet je dat al zeker?
• DOT4 of DOT 5.1 remvloeistof (GEEN DOT 5, tenzij expliciet in de handleiding van de motor vermeldt!!!)
;)
 
hmm kan ook ff niet bedenken hoe dat aan de smerige zuigers zou kunnen liggen :?

Heb je alles op peil en 300% zeker de lucht eruit? Soms kan het lijken of echt alles eruit is maar verziekt 1 klein rotbelletje de boel toch nog. Niets lek aan het systeem? Kijk ook je remslang eens na op bobbeltjes (als er druk op staat), dat betekend remslang vervangen.
 
IDD ongelofelijke zeikerd :+
DOT4 is misschien wel (volgens jou) outdated, maar nog steeds veel gebruikt, ik zal DOT 5.1 als toevoeging erbij zetten.
Aanslagplaatje zal ik ook wijzigen, in"vetten" met de olie echter niet, naar mijn mening en ervaring vergemakkelijkt dit het monteren en scheelt ook weer een extra tubetje/potje vet aanschaffen.

In het wph van mijn Kawasaki GPZ500s staat:
Use DOT 3 (from a sealed container :? wat is dit ???)
Kan ik DOT 4 of 5.1 gebruiken ,of moet ik daarvoor aangepaste remonderdelen kopen ? :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan