How-to: remmen reviseren incl foto's

magnamaniac

MF fossiel
Donateur
25 jul 2002
29.225
3.506
land van maas en waal
Het reviseren van de remmen is bij elke motor wel ooit nodig, bij de ene eerder als bij de andere. Bij motoren die ook in de regen buiten komen zal het wat eerder zijn, dan motoren die alleen nat worden wanneer ze gewassen worden :P
Een indicatie at de remmen aan een revisie toe zijn is wanneer het voorwiel niet meer soepeltjes vrij kan draaien. Dit kun je vooral voelen als het duwen van de motor (flink) zwaarder gaat.
Meestal zal de remschijf dan ook behoorlijk heet zijn na ieder ritje, doordat de blokken tegen de schijf aan gedrukt blijven. Dit veroorzaakt natuurlijk verhoogde slijtage aan de blokken en (wat belangrijker is) ook aan de dure schijf.
Reviseren van de remklauw is geheel niet moeilijk, vraagt geen duur speciaal gereedschap en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal (wanneer ook de remblokken vervangen worden natuurlijk wel wat meer :) ) Een mogenlijk adres voor vervangingsonderdelen is www.motoria.nl

Het materiaal & gereedschap dat nodig is:
• Remmenreiniger
• DOT4 of DOT 5.1 remvloeistof (GEEN DOT 5, tenzij expliciet in de handleiding van de motor vermeldt!!!)
• Aluminiumpoets (Belgom) of commandant 4
• Nieuwe stofringen en keerringen
• nieuwe ringetjes voor de banjobout
• Tubetje kopervet
• Haaks krabbertje (of oude fietsspaak)
• Setje inbussleutels
• Mini-schroevendraaiertje
• Ringsleutel 10, 12 & 14
• Een kleine hamer
• Een metalen staafje van ca. 5mm dia-meter en minimaal 8cm lengte (bijvoor-beeld een oude bout)
• stukje doorzichtige (benzine)slang van ca. 40 cm.
• plastic bakje en glazen potje
• en natuurlijk poetslappen
00001.jpg


De klauw geheel gedemonteerd in onderdelen, van links -> rechts & boven -> onder:
• Nieuwe keerringen en stofringen
• De klauw zelf
• Schetsplaat (bevestigingsarm)
• Remblokjes
• Glijpennen
• Drukveer voor de blokjes
• Aanslagplaatje
• Koperen pakking-ringetjes
• Ontluchtingsnippel & afdekdopje
• Bevestigingsbouten schetsplaat
• Borgplaat & moertje voor de glijpennen
• Zuigers
• Stofhoezen voor de glijbouten
• Glijbouten
• Banjobout
0001.jpg


Het onderwerp van vandaag :)
Als voorbereidend werk haal je de spanning van de banjobout en de borgbout (zit op de foto achter de banjobout verborgen) af nu de klauw nog aan de vork zit. Dan gaat het wat makkelijker straks met het losdraaien van de banjobout.
01.jpg


druk de klauw even zeer stevig tegen de schijf aan om de cilinders wat in te drukken, zodat de klauw dadelijk makkelijker van de schijf schuift.
Draai de bouten waarmee de klauw bevestigd zit los en schuif de klauw van de schijf af.
02.jpg


Leg deze op een krukje/laag werkbankje om verder op te werken, zodat er geen spanning op de remleiding staat. Maak deze nog niet los.
03.jpg


Verwijder de borgbout en het borgplaatje van de glijpennen.
04.jpg


En schuif de glijpennen er uit. Deze kunnen erg stroef gaan. Tik ze er dan VOORZICHTIG uit met een licht hamertje en een pen als drijver.
Maak ze goed schoon en indien nodig schuur je ze licht met fijn schuurpapier voor je ze weer invet met kopervet.
Nu kun je ook de remblokken eruit pakken en indien versleten weggooien.
05.jpg


Nu zie je waarom de remleiding nog vast moest blijven. Gebruik de remhendel om de zuigers er bijna helemaal uit te pompen. Bijna altijd zal er 1 zuiger sneller uit komen als de andere.......
06.jpg


Houd deze dan zolang tegen met een dunne schroevendraaier o.i.d.
07.jpg


Zo zijn ze ver genoeg gepompt......
Zet je remhendel ingeknepen vast met een elastiekje, dit voorkomt het leeglopen van je reservoir.
08.jpg


Zodat je de zuigers er met de hand uit kunt pakken, er zal ook een redelijke hoeveelheid remvloeistof uitkomen, vang deze op.
09.jpg


Maak nu de remleiding los en hang deze boven een opvangbakje. Dit werkt verder wat makkelijker.
10.jpg


Deze stofring ziet er aardig verrot uit en is er oorzaak van dat deze klauw behoorlijk bleef hangen.
11.jpg


Neem ook het veertje voor de blokken er uit en maak het schoon, deze zorgt er mede voor dat de blokken weer vrij komen van de schijf.
12.jpg


Verwijder de stofringen en keerringen met bv een klein schroevendraaiertje.
13.jpg


De eigenlijke oorzaak van de slepende blokken: geoxideerd aluminium. Het uiterste randje van de cilinders staat in contact met de buitenlucht (en dus regen, stof, pekel) waardoor het flink kan oxideren en de stofring klemvast tegen de zuiger drukken.
14.jpg


Het haakje on de oxide mee uit e zittingen van de stofring en keerring te krabben.
Ik heb gewoon een stukje RVS-strip omgebogen, maar een oude spaak of tandartshaakje oid werkt ook prima.
15.jpg


Krabben, krabben, krabben. In beide groeven en netjes rondom werken. Zorg wel dat je de oppervlakte van de cilinder zelf niet beschadigd.
16.jpg


Kijk maar wat een zooi er af komt.
24.jpg


Zo ziet het er al beter uit. tijdens en na het krabben goed spoelen met remmenreiniger, dit verwijderd ook de aanslag van de remvloeistof uit de cilinders.
26.jpg


Mooi hè? Ook even nagepoetst/gepolijst met Belgom ALU.
27.jpg


De zuigers zijn helemaal gepoetst met belgom ALU om alle aanslag van remvloeistof te verwijderen en ze weer mooi glad te maken. Daarna afgespoeld met remmenreiniger.
Hier liggen de nieuwe rubbers en zuigers te "weken" in verse remvloeistof, dit vergemakkelijkt de montage. Of licht insmeren met ATE remmenvet
28.jpg


De nieuwe rubbertjes weer op hun plek, onderaan de keerringen, bovenaan de stofringen en het geheel weer ingesmeerd met verse remvloeistof/ATE.
29.jpg


Schuif de zuigers met de hand weer KAARSRECHT in de cilinders. Druk ze er weer helemaal in, dit scheelt weer bij het ontluchten.
31.jpg


Plaats ook de veer weer terug.
32.jpg


En het Aanslagplaatje op de schetsplaat.
33.jpg


Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.
34.jpg


Vet de achterkant van de (nieuwe) blokken dun in met kopervet, dit tegen trillen/piepen van de remblokken.
35.jpg


Plaats de blokken in de klauw en schuif de glijpennen volledig op hun plek
36.jpg


Monteer de borgplaat weer.
37.jpg


Maak de glijpennen waarmee de klauw in de schetsplaat zit schoon en smeer er schoon kopervet op. Monteer de klauw weer aan de schetsplaat.
38.jpg


Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.
39.jpg


Monteer de klauw weer op de vorkpoot en monteer de banjo weer.
40.jpg


Zorg dat de hoofdremcilinder netjes horizontaal staat.
41.jpg


Haal het dekseltje van het reservoir af en vul de vloeistof bij.
43.jpg


slangetje aansluiten en het ontluchten kan beginnen. :)
44.jpg


Als laatste van het ontluchten, ontlucht je ook even de banjo aan de hoofdremcilinder.
Dit doe je door heel eventjes met ingeknepen rem de banjobout en klein stukje los en weer vast te draaien. Je hoort hem dan waarschijnlijk even sissen en er loopt wat remvloeistof tussenuit. Zorg dus wel dat je deze opvangt met poetsdoeken e.d. Remvloeistof is prima verfafbijt!
42.jpg
 
Laatst bewerkt:
ohja dat moet zijn '' remblokjes vervangen'' :P
maar die pasten er niet tussen.
ik kan een revisiset bestellen voor 34 euro.
of incl. remzuigers voor 129 euro.
ik bestel de revisiset van 34 euro en probeer de zuiger wel schoon te maken en te poleisten.
lukt het niet neem ik de nieuwe zuigers alsnog.
 
ohja dat moet zijn '' remblokjes vervangen'' :P
maar die pasten er niet tussen.
ik kan een revisieset bestellen voor 34 euro.
of incl. remzuigers voor 129 euro.
ik bestel de revisieset van 34 euro en probeer de zuiger wel schoon te maken en te polijsten.
lukt het niet neem ik de nieuwe zuigers alsnog.
Waren de oude blokjes compleet op?
Ooit remvloeistof bijgevuld? Kan goed zijn dat je systeem nu te vol zit. Maar aan de zuigers te zien is op z'n minst schoonmaken echt wel noodzaak.
 
Eerst schoonmaken en dan bekijken en bevoelen met je vingertoppen. Als er pulken oxidatie aan zitten dan schuren met waterproof 1200 schuurpapier. Ronddraaiende bewegingen maken, niet op-en-neer. Daarna polijsten.

Een klein pitje dat er eventueel overblijft hoeft geen halszaak te zijn. Vervangende zuigers zijn idd errug duur. I.i.g altijd nieuwe stofringen plaatsen voordat je ze terugplaats. En, zoals je boven gelezen hebt, de stofringen en afdichtingen eerst heel dun insmeren met remmenvet voordat je de zuigers erin gaat duwen.


Paul.
 
Laatst bewerkt:
remzuigers is altijd een heel gepiel. Je kunt dit het makkelijkst doen door:

stap 1

blokkeer 1 van de 2 zuigers met een klem of iets dergelijks.

stap 2

pomp de zuiger die nog wél vrij kan bewegen naar buiten met behulp van de rempomp of perslucht. pas op dat je niet met je vingers in de buurt komt. De zuiger 'plopt' er met een harde plof uit.

stap 3

verwijder de stoflip en afdichtrubber uit de groeven van de remklauw, maak de zuiger en de boring alvast mooi zuiver. eventueel iets invetten met ATE vet.

stap 4

plaats de losse zuiger zonder rubbers terug in de remklauw (dit zou zeer makkelijk moeten gaan!) en zet de klem van de ene zuiger naar de zojuist teruggeplaatste.

stap 5

herhaal de actie van stap 2 en let ook hier op een veilige afstand van vingertjes!

stap 6

klem losmaken en de 'losse' zuiger met de hand uit de klauw trekken


Dan kun je de andere kant de rubbers eruit gaan halen en reinigen, etc.
 
Even een vraagje in de klasse " remmen ontluchten voor dummies"

Iemand toevallig ervaring met speed bleeders?

Vond deze op ebay

Als ik het goed begrijp monteer je deze ontluchtingsnippels in je remklauw, en na een kwart slag opendraaien kan er alleen maar lucht uit en niet terug er in.

Betekend dit dan dat je alleen maar hoeft te pompen met de rem en olie blijven vullen?
(dus niet; kwartslag open, pompen, nippel weer dicht zoals met de de standaard nippel?)
 
Had m ook al in het Fazertopic gesteld...maar hier zitten de remexperts...

m'n Hel remleidingen zijn binnen

Ik wil ze komende week gaan monteren, en heb maar besloten om de methode met een injectiespuit te gebruiken voor 't vullen.

Ik ben net naar de apotheek geweest, en heb de grootste spuit die ze hadden meegnomen.
Dit is alleen " maar" 60cc.

Weet iemand hoeveel ml / cc er in 1 remleiding gaat?
T gaat om een Fazer FZ-6
voordat ik halverwege 't vullen er achter kom dat de spuit toch net iets te klein is
 
De injectiespuit-methode is copyright Paul Jenner he ! :)

Ik zou hem niet van onderaf volpompen, dat gaf bij mij teveel luchtbelletjes. Ik zou de remvloeistif er vanaf boven in gieten, en dan een lege spuit gebruiken om het er vanaf de nippel onderaan doorheen te trekken. Is de spuit te klein, spuit vasthouden, dan nippel dichtdraaien, spuit ontkoppelen en werr koppelen, dan opnieuw !
 
De injectiespuit-methode is copyright Paul Jenner he ! :)

Ik zou hem niet van onderaf volpompen, dat gaf bij mij teveel luchtbelletjes. Ik zou de remvloeistif er vanaf boven in gieten, en dan een lege spuit gebruiken om het er vanaf de nippel onderaan doorheen te trekken. Is de spuit te klein, spuit vasthouden, dan nippel dichtdraaien, spuit ontkoppelen en werr koppelen, dan opnieuw !

Goed idee...had ik nog niet bedacht.

Ik ga daar maar mee aan de slag :} :} :}
 
Wat denken de remexperts van dit topic over verschillende remvloeistoffen?

Origineel in de motor is Dot 4. Bij reviseren van de motor weer vullen met dot 4? Of nu met dot 5.1?
Of met duurdere remvloeistof? (kwam iets online tegen over kookpunt van de vloeistof oid)


Edit: oja, meteen nog een vraag! Moeten de keeringen en stofringen 'droog' in de klauw of moet hier ook wat vet tussen?
 
Laatst bewerkt:
Wat denken de remexperts van dit topic over verschillende remvloeistoffen?

Origineel in de motor is Dot 4. Bij reviseren van de motor weer vullen met dot 4? Of nu met dot 5.1?
Of met duurdere remvloeistof? (kwam iets online tegen over kookpunt van de vloeistof oid)
5.1 heeft voornamelijk idd hoger kookpunt, maar voor normaal weggebruik is 4 "goed genoeg" en
Edit: oja, meteen nog een vraag! Moeten de keeringen en stofringen 'droog' in de klauw of moet hier ook wat vet tussen?
Jij bedoelt de stofringetjes om de glijpennen e.d? deze gewoon droog monteren.
De keerringen en stofringen IN de klauw: ingesmeerd met verse remvloeistof, zoals in de howto vermeld.
 
grootste verschil tussen dot 4 en dot 5.1 (wat betreft de minimum specificaties!) is de viscositeit van de vloeistof bij extreem lage temperaturen.

DOT4 heeft een hoog kookpunt, ook bij enige vochtopname. Hoger dan DOT3. Maar het heeft bij zeer lage temperaturen (-30 celcius enzo) de neiging om stroperig te worden en dan werkt je ESP/ABS/ASR/Traction control etc niet goed meer.

DOT 5.1 heeft een nog iets hoger nat kookpunt maar vooral een belangrijk lagere viscositeit bij extreem lage temperaturen.

Als het je alleen gaat om het behalen van de maximum temperatuur voordat de vloeistof gaat koken kun je overigens beter DOT3 vloeistof gebruiken met speciale specs; Ford Heavy Duty DOT3 kost geen drol en heeft zowat het hoogste droog kookpunt van allemaal. Wel regelmatig verversen want bij vochtopname gaat het kookpunt een stuk harder omlaag dan bij DOT4 vloeistof.

Voor normaal tot redelijk sportief gebruik met zo min mogelijk verversing en gedoe en ook nog niet al te duur ben je naar mijn idee het beste uit met standaard DOT4 vloeistof, die iedere 2 seizoenen ververst wordt.

Het insmeren met verse remvloeistof zoals het in de how-to beschreven wordt is niet de beste methode; er is namelijk speciaal montagevet dat compatibel is met de rubbers en vloeistoffen in het remsysteem. Het zorgt er voor dat de remmen veel langer soepel blijven werken. Als je ze alleen met wat remvloeistof in elkaar drukt heb je goede kans dat het na de winterstop allemaal weer opnieuw vast zit.
 
Het insmeren met verse remvloeistof zoals het in de how-to beschreven wordt is niet de beste methode; er is namelijk speciaal montagevet dat compatibel is met de rubbers en vloeistoffen in het remsysteem. Het zorgt er voor dat de remmen veel langer soepel blijven werken. Als je ze alleen met wat remvloeistof in elkaar drukt heb je goede kans dat het na de winterstop allemaal weer opnieuw vast zit.
Helemaal eens
(en al eerder gezegd)



Paul.
 
Dank voor de antwoorden. Dat het niet met remvloeistof moet was me al duidelijk ja (meer gelezen dan alleeb de startpost...) maar vraag me dus nog af of je de keeringen enzo moet invetter VOOR je ze in de klauw zet (wat me wel logisch lijkt maar misschien is dat juist een no go) of eerst erin en dan vetten om de zuiger er in te krijgen. (ATE brems spul uiteraard)

En @ dot4/5.1: het maakt dus niet veel uit en het is niet zo dat er een veel beter of slechter is?
(kan hier alleen maar 5.1 vinden, maar als 4 echt beter zou zijn bestel ik die wel)

Dank!
 
Ok, dank Paul!

Als ik de keeringen heb ontvangen gaan ze dus droog de klauw in en daarna vet over binnengedeelte klauw en keeringen heen, dan de zuiger erin en alles in elkaar zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan