How To : Revisie Remklauw Brembo P4 Aprilia

BB-kinkie

MF veteraan
6 mrt 2005
3.304
0
Zaltbommel
Bij deze een How To voor het reviseren van de remklauwen van een van bovenstaande merken. ;)


WAARSCHUWING : REMOLIE WERKT ZEER AGRESIEF OP GELAKTE DELEN.
Bescherm dus alle gelakte delen (velgen kuipwerk, enz.) met doeken en veeg gemorste vloeistof snel weg en spoel met water!!!!!!!!!!


Stap 1 :

Maak het dekseltje van het remvloeistofreservoir los en verwijder deze.
full


Stap 2 :

Neem een vacuumpompje en trek alle remvloeistof uit het systeem doormiddel deze op de ontluchtingsnippels op de remklauw aan te sluiten. Draai deze een kwart slag open en zuig de vloeistof er uit!
Bij gebrek aan een vacuumpompje kun je ook gewoon de banjo-bout op de remklauwen los draaien en de leiding leeg laten lopen in een potje.

full

full

full



Stap 3 :

Maak de banjobouten los als deze nog niet los waren en bind een zakje om de banjo's heen zodat hier geen remolie uit op je voorspatbord lekt!!

Verwijder de twee bouten waarmee de remklauw aan de voorvork vast zit en manoeuvreer deze voorzichtig richting de rand van de velg. Als het goed is kun je de remklauw zo van de remschijf af schuiven.
Ga niet lopen wrikken (hooguit lichtjes wiebelen) anders kun je je schijf beschadigen ;)
full


Stap 4 :

Draai de 3 Torxbouten los die de twee helften van de remklauw tezamen houden. En blaas met een persluchtspuitje de zuigertjes uit de cilinders. Houd hierbij wel je hand op de remklauw anders kun je ze bij de buren gaan zoeken :+ Zorg er ook voor dat ze niet vallen of op een andere manier beschadigen.
full



Stap 5 :

Verwijder de oude dustseals met een tandartshaakje of O-ring gereedschaps setje. Ga niet met een schroevendraaier in de groeven liggen mooren want als hier krassen in komen kun je de boel weglazeren :X
Hierna de boel grondig cleanen. Ik heb het geprobeerd met remmenreiniger alleen vond dit weinig succesvol op de vastgekoekte aangebakken remstof laag.
Ik adviseer dit ultrasoon te doen en anders met een tandenborstel en velgenreiniger op basis van zwavelzuur (PH <1). Ik heb het op de laatste manier gedaan, dit is overigens een zeer gevaarlijk klusje. Gebruik hier bij goede beschermende middelen Bril, Handschoenen en zeer oude kleren!!!!!! En laat het zwavelzuur zeker niet langer dan een minuut in werken en spoel het grondig af onder de kraan :P

RESULTAAT:
full



Stap 6 :

Onze Italiaanse vrienden verkopen geen revisiesets voor deze remklauwen. Gelukkig heeft KTM daar toch anders over gedacht en verkoopt voor deze klauwen dustseals onder
artikelnr. 61013019100
POWER PARTS | AMS Motorcycles

Bij deze seal krijg je een smeermiddel op siliconenbasis om de seals mee in te smeren en de zuigers nadat je deze grondig hebt gecleand. Na het plaatsen van alle seals kun je de zuigertjes voorzichtig terug in hun zitting drukken.

full

full



Stap 7 :

Zorg er voor dat je nieuwe O-ringen (olie en remoliebestendig) 6,75(binnenmaat) x 1,78 mm. hebt liggen om deze te vervangen. Er zit in elke remklauw één O-ring welke de oliekanalen van beide helften verbind!
full


Stap 8 :

Doe een beetje kopervet op de bouten en draai de beide helften weer op elkaar met +/- 35 N/M per bout. Toen ik de bouten er uit draaide zat er kopervet op, maar met de huidige stand der techniek zou je wellicht voor keramisch vet kunnen kiezen.
full

full

full

full



Stap 9 :

De klauwen zijn nu weer operationeel inzetbaar. Voorzie ze van nieuwe remblokken en plaats de veertjes en pennetjes op de juiste manier terug in de klauw!
Nu kun je de klauw terug plaatsen op de remschijf en de bouten die in de voorvork gaan aandraaien met +/- 50 N/m.
full

full


Stap 10 :

Plaats nu nieuwe koperen ringetjes rond de banjobout en draai deze aan met 20 N/M.
full


Stap 11 :

Nu moet het remoliereservoir gevuld worden en doorgepompt worden totdat alle lucht er uit is. Ik zou zelf even langs een garagebedrijfje op de hoek gaan omdat deze hier speciale apparatuur voor hebben. Het systeem is namelijk helemaal leeg geweest en om alle luchtbelletjes er uit te krijgen loop je anders eindeloos te klooien ;)

RESULTAAT is een soepel werkende rem die geen olie lekt niet blijft plakken en weer jaren mee kan!!


full
 
Laatst bewerkt:
Als die bouten net zo goed zijn als de beste rvs bouten (dus 8.8)dan mag een m8x1.25 aangetrokken worden met 24Nm droog.
Gesmeerd zal dat dan zo'n 20Nm zijn
Die bouten van pro-bolt hebben dan een treksterkte die bijna 2x zo hoog is als de beste andere rvs bouten :?

Pro-bolt geeft in hun brochure 29nm als max aan voor een m8 in RVS.Allemaal te vinden op hun site.Voor een m10 RVS 46nm.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop niet dat jullie je motor bij de gemiddelde motorzaak laten onderhouden want dan zou ik er niet meer op gaan rijden als ik jullie was!!

Je weet maar nooit hoe ze het allemaal gedaan hebben :X :X


Een goede motorzaak/monteur weet dit soort zaken, ik doe het meeste zelf maar bepaalde dingen laat ik met gerust hart aan de motorzaak over, dat zijn vooral klussen waar ik zelf geen gereedschap voor heb.
 
Pro-bolt geeft in hun brochure 29nm als max aan voor een m8 in RVS.Allemaal te vinden op hun site.Voor een m10 RVS 46nm.


Als je op merk/model zoekt wordt bij de remklauwbouten voor de tuono, zowel de bevestigingsbouten aan de poot (m10) als de bouten die de klauw bij elkaar houden, aangegeven dat deze op het originele moment van de fabrikant aangedraaid kunnen worden.
Bij mijn Cagiva waar ook zulke brembo klauwen op zitten worden voor de bevestiging aan de poot, bouten met treksterkte 10.9 gebruikt, ik heb nog nooit een rvs bout gezien die aan die treksterkte voldoet.
 
Lekker hoor mannen, ongeacht hoeveel of hoe weinig kennis je hebt....het fatsoen om opbouwend/redelijk te reageren naar iemand die iets voor een ander doet (how-to maken) ontbreekt.

Als je ergens veel "kennis/ervaring mee hebt" geeft dat je niet het recht om bot/arrogant te reageren -O-


Anyway...thanks voor de how-to en ook thanks voor degenen die inhoudelijk en met respect reageren naar de TS. :}
 
Laatst bewerkt:
Mooie how to bedankt :-)
Lekker hoor mannen, ongeacht hoeveel of hoe weinig kennis je hebt....het fatsoen om opbouwend/redelijk te reageren naar iemand die iets voor een ander doet (how-to maken) ontbreekt.

Als je ergens veel "kennis/ervaring mee hebt" geeft dat je niet het recht om bot/arrogant te reageren -O-


Anyway...thanks voor de how-to en ook thanks voor degenen die inhoudelijk en met respect reageren naar de TS. :}
:^

Zo is het ook.. heksenjacht. _O- |(
 
Laatst bewerkt:
Wat is eigenlijk de rol van de Mods en MF hierin?

Als een how to verhuist naar de sticky is 'ie dan door de ballotage en kunnen we die dan als knutselbijbel zien?
deze staat er ook bij

How-to enduro ombouwen naar Supermotard

Zegt wel iets.

Er staan naar mijn idee veel niet slimme dingen in deze howto, maar 1 gevaarlijk iets. De maat van dat ringetje. Lijkt niets voor te stellen, maar is o zo belangrijk. Controleer die maat (liefst 4x) of plaats de maat er niet bij en schrijf dezelfde afmetingen als origineel. Wat ik zie op de foto's is niet 10x2 namelijk :X
 
Ik zat een beetje te klikken.
Mooie tutorial.

Ik zie een discussie over bouten en treksterkte en laat ik daar nou een mooi tabelletje voor gevonden hebben;
table1.gif



:W
 
deze staat er ook bij

How-to enduro ombouwen naar Supermotard

Zegt wel iets.

Er staan naar mijn idee veel niet slimme dingen in deze howto, maar 1 gevaarlijk iets. De maat van dat ringetje. Lijkt niets voor te stellen, maar is o zo belangrijk. Controleer die maat (liefst 4x) of plaats de maat er niet bij en schrijf dezelfde afmetingen als origineel. Wat ik zie op de foto's is niet 10x2 namelijk :X
Ik heb hem even vergroot en gemeten.
Als hij buitenwerks 10mm is dan is de dikte ongeveer 1.7mm i.p.v. 2mm
full

Het gat is 6.5mm wat in houd dat de ring 1,75 is
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou iemand nog zijn mening willen geven aub?
Het liefst over een boutje/ringetje/vet waar hij vroeger ergens iets over gehoord heeft.
Graag met de maten erbij die vanaf een foto gegokt zijn.
We zitten nl al bijna op 4 pagina's oeverloos gel....

mqdefault.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zou iemand nog zijn mening willen geven.
Het liefst over een boutje/ringetje/vet waar hij vroeger ergens iets over gehoord heeft.
We zitten nl al bijna op 4 pagina's oeverloos gel....
En jij nog nuttige tips het mag je ze wel plaatsen maar ik lees van jou nog niks wat iets zinvols toevoegt aan dit topic.
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan