How To : Revisie Remklauw Brembo P4 Aprilia

BB-kinkie

MF veteraan
6 mrt 2005
3.304
0
Zaltbommel
Bij deze een How To voor het reviseren van de remklauwen van een van bovenstaande merken. ;)


WAARSCHUWING : REMOLIE WERKT ZEER AGRESIEF OP GELAKTE DELEN.
Bescherm dus alle gelakte delen (velgen kuipwerk, enz.) met doeken en veeg gemorste vloeistof snel weg en spoel met water!!!!!!!!!!


Stap 1 :

Maak het dekseltje van het remvloeistofreservoir los en verwijder deze.
full


Stap 2 :

Neem een vacuumpompje en trek alle remvloeistof uit het systeem doormiddel deze op de ontluchtingsnippels op de remklauw aan te sluiten. Draai deze een kwart slag open en zuig de vloeistof er uit!
Bij gebrek aan een vacuumpompje kun je ook gewoon de banjo-bout op de remklauwen los draaien en de leiding leeg laten lopen in een potje.

full

full

full



Stap 3 :

Maak de banjobouten los als deze nog niet los waren en bind een zakje om de banjo's heen zodat hier geen remolie uit op je voorspatbord lekt!!

Verwijder de twee bouten waarmee de remklauw aan de voorvork vast zit en manoeuvreer deze voorzichtig richting de rand van de velg. Als het goed is kun je de remklauw zo van de remschijf af schuiven.
Ga niet lopen wrikken (hooguit lichtjes wiebelen) anders kun je je schijf beschadigen ;)
full


Stap 4 :

Draai de 3 Torxbouten los die de twee helften van de remklauw tezamen houden. En blaas met een persluchtspuitje de zuigertjes uit de cilinders. Houd hierbij wel je hand op de remklauw anders kun je ze bij de buren gaan zoeken :+ Zorg er ook voor dat ze niet vallen of op een andere manier beschadigen.
full



Stap 5 :

Verwijder de oude dustseals met een tandartshaakje of O-ring gereedschaps setje. Ga niet met een schroevendraaier in de groeven liggen mooren want als hier krassen in komen kun je de boel weglazeren :X
Hierna de boel grondig cleanen. Ik heb het geprobeerd met remmenreiniger alleen vond dit weinig succesvol op de vastgekoekte aangebakken remstof laag.
Ik adviseer dit ultrasoon te doen en anders met een tandenborstel en velgenreiniger op basis van zwavelzuur (PH <1). Ik heb het op de laatste manier gedaan, dit is overigens een zeer gevaarlijk klusje. Gebruik hier bij goede beschermende middelen Bril, Handschoenen en zeer oude kleren!!!!!! En laat het zwavelzuur zeker niet langer dan een minuut in werken en spoel het grondig af onder de kraan :P

RESULTAAT:
full



Stap 6 :

Onze Italiaanse vrienden verkopen geen revisiesets voor deze remklauwen. Gelukkig heeft KTM daar toch anders over gedacht en verkoopt voor deze klauwen dustseals onder
artikelnr. 61013019100
POWER PARTS | AMS Motorcycles

Bij deze seal krijg je een smeermiddel op siliconenbasis om de seals mee in te smeren en de zuigers nadat je deze grondig hebt gecleand. Na het plaatsen van alle seals kun je de zuigertjes voorzichtig terug in hun zitting drukken.

full

full



Stap 7 :

Zorg er voor dat je nieuwe O-ringen (olie en remoliebestendig) 6,75(binnenmaat) x 1,78 mm. hebt liggen om deze te vervangen. Er zit in elke remklauw één O-ring welke de oliekanalen van beide helften verbind!
full


Stap 8 :

Doe een beetje kopervet op de bouten en draai de beide helften weer op elkaar met +/- 35 N/M per bout. Toen ik de bouten er uit draaide zat er kopervet op, maar met de huidige stand der techniek zou je wellicht voor keramisch vet kunnen kiezen.
full

full

full

full



Stap 9 :

De klauwen zijn nu weer operationeel inzetbaar. Voorzie ze van nieuwe remblokken en plaats de veertjes en pennetjes op de juiste manier terug in de klauw!
Nu kun je de klauw terug plaatsen op de remschijf en de bouten die in de voorvork gaan aandraaien met +/- 50 N/m.
full

full


Stap 10 :

Plaats nu nieuwe koperen ringetjes rond de banjobout en draai deze aan met 20 N/M.
full


Stap 11 :

Nu moet het remoliereservoir gevuld worden en doorgepompt worden totdat alle lucht er uit is. Ik zou zelf even langs een garagebedrijfje op de hoek gaan omdat deze hier speciale apparatuur voor hebben. Het systeem is namelijk helemaal leeg geweest en om alle luchtbelletjes er uit te krijgen loop je anders eindeloos te klooien ;)

RESULTAAT is een soepel werkende rem die geen olie lekt niet blijft plakken en weer jaren mee kan!!


full
 
Laatst bewerkt:
Dat is alleen om arbo redenen. Technisch gezien is kopervet nog steeds voor veel toepassingen nuttig te gebruiken. Als je net als ik nog een bijna vol blik van een kilo hebt staan hoef je het iig nog niet weg te gooien :-)
 
Dat is alleen om arbo redenen. Technisch gezien is kopervet nog steeds voor veel toepassingen nuttig te gebruiken. Als je net als ik nog een bijna vol blik van een kilo hebt staan hoef je het iig nog niet weg te gooien :-)


Oa....en dat het noet gebruikt mag worden icm abs systemen.
Dus moet weg van wiel, rem en fuseebouten.
Dus voor de rest gebruik je het dus niet in de automotive.
En ja..blik is mooi de prullebak ingegaan. Hadden het van innotec in spuitbus ;)
 
wat een gemekker over aanhaalmomenten.......ik heb een paar maanden gereisd op mijn motor. Diverse keren diverse bouten los gehad, remklauwen, wielen, olieaftapplug, klepdeksel, kleppen gesteld etc etc, alles lekker met een likje keramisch vet én met de hand vastgezet. Niets kapot en rammelt ook niet uit elkaar.......
 
Zijn een beetje doorgeslagen hier! Je denkt een nuttige How-To te schrijven, maar daarvoor terug krijg je een hoop twijfel over werkwijzes enz. (al dan niet beschreven in WPH).

Ik sleutel ook al heel mijn leven en heb nog maar zeer weinig gemollesteerd, heb ook nog nooit een losgetrilde of gebroken bout gehad.
Maar in het kader van een How-To dacht ik dat het verstandig was om een momentsleutel te gebruiken om de plaatjes te ondersteunen.

Dit was in ieder geval mijn laatste How To. Dus hoop dat de tot de goden verheven sleutelaars die alles zo goed weten ze in de toekomst gaan schrijven ;)

Mooiste is dat er daarna naar elke How-To word gekeken die van je hand komt!!
Gelukkig hebben ze hier een ballotagecommissie die bepaalt of je beter wel of niet een How-To kan schrijven! I

Ik val daar volgens de raketgeleerden hier niet onder, dus ik ga in de toekomst mijn energie lekker ergens anders in steken. Rijden bijvoorbeeld *D :] *D
 
Bedankt voor het compliment ;)

In heel de wereld word het nog steeds gebruikt! En in Nederland hebben we het ook 50 jaar gebruikt, dus zo slecht is het echt niet 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ringetje zit perfect in zijn zitting, alleen willen sommigen van jullie op basis van een foto een ander oordeel vellen ;) Maar ik ga er weer een aantal jaar van genieten :] :]
Het ging om het originele ringetje.
Heb je de deze nog opgemeten of wil je de afmetingen ervan liever niet vermelden?
 
Geen enkel probleem V.d.V. alleen is het originele ringetje tot mijn verbazing behoorlijk gaan zwellen!
De diameter is 1/3 zo groot geworden nadat hij vrij gelaten is uit zijn zitting! -O-

Blijkbaar zijn de Brembo ringetjes ook onderhevig aan inwerking van Remvloeistof na jaren..
Ik zal kijken of ik morgen even een foto kan maken met een ander 10x2 ringetje er naast. ;)
 
Geen enkel probleem V.d.V. alleen is het originele ringetje tot mijn verbazing behoorlijk gaan zwellen!
De diameter is 1/3 zo groot geworden nadat hij vrij gelaten is uit zijn zitting! -O-

Blijkbaar zijn de Brembo ringetjes ook onderhevig aan inwerking van Remvloeistof na jaren..
Ik zal kijken of ik morgen even een foto kan maken met een ander 10x2 ringetje er naast. ;)
Heb je het nou over dat ringetje of weer over je leuter? ;)
Hoe kom je aan de maat 10x2 als dat ringetje zo gezwollen is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan