How To : Revisie Remklauw Brembo P4 Aprilia

BB-kinkie

MF veteraan
6 mrt 2005
3.304
0
Zaltbommel
Bij deze een How To voor het reviseren van de remklauwen van een van bovenstaande merken. ;)


WAARSCHUWING : REMOLIE WERKT ZEER AGRESIEF OP GELAKTE DELEN.
Bescherm dus alle gelakte delen (velgen kuipwerk, enz.) met doeken en veeg gemorste vloeistof snel weg en spoel met water!!!!!!!!!!


Stap 1 :

Maak het dekseltje van het remvloeistofreservoir los en verwijder deze.
full


Stap 2 :

Neem een vacuumpompje en trek alle remvloeistof uit het systeem doormiddel deze op de ontluchtingsnippels op de remklauw aan te sluiten. Draai deze een kwart slag open en zuig de vloeistof er uit!
Bij gebrek aan een vacuumpompje kun je ook gewoon de banjo-bout op de remklauwen los draaien en de leiding leeg laten lopen in een potje.

full

full

full



Stap 3 :

Maak de banjobouten los als deze nog niet los waren en bind een zakje om de banjo's heen zodat hier geen remolie uit op je voorspatbord lekt!!

Verwijder de twee bouten waarmee de remklauw aan de voorvork vast zit en manoeuvreer deze voorzichtig richting de rand van de velg. Als het goed is kun je de remklauw zo van de remschijf af schuiven.
Ga niet lopen wrikken (hooguit lichtjes wiebelen) anders kun je je schijf beschadigen ;)
full


Stap 4 :

Draai de 3 Torxbouten los die de twee helften van de remklauw tezamen houden. En blaas met een persluchtspuitje de zuigertjes uit de cilinders. Houd hierbij wel je hand op de remklauw anders kun je ze bij de buren gaan zoeken :+ Zorg er ook voor dat ze niet vallen of op een andere manier beschadigen.
full



Stap 5 :

Verwijder de oude dustseals met een tandartshaakje of O-ring gereedschaps setje. Ga niet met een schroevendraaier in de groeven liggen mooren want als hier krassen in komen kun je de boel weglazeren :X
Hierna de boel grondig cleanen. Ik heb het geprobeerd met remmenreiniger alleen vond dit weinig succesvol op de vastgekoekte aangebakken remstof laag.
Ik adviseer dit ultrasoon te doen en anders met een tandenborstel en velgenreiniger op basis van zwavelzuur (PH <1). Ik heb het op de laatste manier gedaan, dit is overigens een zeer gevaarlijk klusje. Gebruik hier bij goede beschermende middelen Bril, Handschoenen en zeer oude kleren!!!!!! En laat het zwavelzuur zeker niet langer dan een minuut in werken en spoel het grondig af onder de kraan :P

RESULTAAT:
full



Stap 6 :

Onze Italiaanse vrienden verkopen geen revisiesets voor deze remklauwen. Gelukkig heeft KTM daar toch anders over gedacht en verkoopt voor deze klauwen dustseals onder
artikelnr. 61013019100
POWER PARTS | AMS Motorcycles

Bij deze seal krijg je een smeermiddel op siliconenbasis om de seals mee in te smeren en de zuigers nadat je deze grondig hebt gecleand. Na het plaatsen van alle seals kun je de zuigertjes voorzichtig terug in hun zitting drukken.

full

full



Stap 7 :

Zorg er voor dat je nieuwe O-ringen (olie en remoliebestendig) 6,75(binnenmaat) x 1,78 mm. hebt liggen om deze te vervangen. Er zit in elke remklauw één O-ring welke de oliekanalen van beide helften verbind!
full


Stap 8 :

Doe een beetje kopervet op de bouten en draai de beide helften weer op elkaar met +/- 35 N/M per bout. Toen ik de bouten er uit draaide zat er kopervet op, maar met de huidige stand der techniek zou je wellicht voor keramisch vet kunnen kiezen.
full

full

full

full



Stap 9 :

De klauwen zijn nu weer operationeel inzetbaar. Voorzie ze van nieuwe remblokken en plaats de veertjes en pennetjes op de juiste manier terug in de klauw!
Nu kun je de klauw terug plaatsen op de remschijf en de bouten die in de voorvork gaan aandraaien met +/- 50 N/m.
full

full


Stap 10 :

Plaats nu nieuwe koperen ringetjes rond de banjobout en draai deze aan met 20 N/M.
full


Stap 11 :

Nu moet het remoliereservoir gevuld worden en doorgepompt worden totdat alle lucht er uit is. Ik zou zelf even langs een garagebedrijfje op de hoek gaan omdat deze hier speciale apparatuur voor hebben. Het systeem is namelijk helemaal leeg geweest en om alle luchtbelletjes er uit te krijgen loop je anders eindeloos te klooien ;)

RESULTAAT is een soepel werkende rem die geen olie lekt niet blijft plakken en weer jaren mee kan!!


full
 
Laatst bewerkt:
Ja ze remde al als een bezetene, maar ik had een beetje last van brake judder. Een van de zuigers zat aardig vast gekoekt en kwam niet lekker terug.

Nu loopt het allemaal weer perfect gesmeerd en remt hij weer mooi vloeiend :9
 
Hoe wilde jij het dan doen? Misschien heb ik wel fouten gemaakt, sta altijd open voor verbetering!
Daarnaast zou ik niet willen dat andere mensen fouten maken door mijn How To!

Dus graag een opsomming van alle fouten ;)
 
Laatst bewerkt:
De aanhaalkoppels heb je die uit het wphb?
Ze lijken mij erg hoog 35nm voor een gesmeerde bout in aluminium en 50Nm voor de pootbevestiging?
Weet je zeker dat de o-ringen remvloeistof bestendig zijn?
Ik weet dat in de koppeling van mijn trialmotor in het blok een o-ring gebruikt werd die olie bestendig was en een die remvloeistof bestendig was.
Dezelfde ring gebruiken voor beide ging altijd fout.
De ene kon niet langdurig tegen motorolie en de andere niet tegen remvloeistof.
 
Hoe wilde jij het dan doen? Misschien heb ik wel fouten gemaakt, sta altijd open voor verbetering!
Daarnaast zou ik niet willen dat andere mensen fouten maken door mijn How To!

Dus graag een opsomming van alle fouten ;)

Hoi ik zal niet beweren dat ik precies weet hoe en wat, mijn ervaring met motorfiets remmen is beperkt. Maar wat ik wel weet:

Wat je doet met die vloeistof uitzuigen bij de remklauw is dat je alle oude vloeistof en vuil uit het potje eerst door de hoofdremcilinder (master) heen trekt.
Zelf zou ik dus éérst met het zuigslangetje heel het reservoir leeg trekken. Daarna gewoon de banjo loskoppelen en de vrijkomende vloeistof opvangen in een doek.

Het opnieuw vullen en ontluchten van de voorrem gaat vaak het snelste door hem van onderen af met een grote injectiespuit (50ml ofzo, zie apotheek) via de ontluchtnippel te vullen. remvloeistof invoeren tot het in het reservoir omhoog komt. Eventueel reservoir leegzuigen en nog wat meer vloeistof invoeren. Daarna op de "normale" manier het gedeelte bij de ontluchtnippel vd remklauw ontluchten. Goed opletten op de stand van je stuur of de luchtbellen nergens kunnen blijven zitten.

Bij de achterrem heb je vaak het probleem dat de ontluchtnippel niet op de hoogste plek zit en je de remklauw moet loshalen en in diverse posities moet kantelen tijdens het ontluchten, om alle lucht eruit te krijgen.

Voor de rest, het siliconenvet heb je wel nodig maar je wilt er eigenlijk zo min mogelijk van gebruiken. een héél dun laagje op de zuiger en de rubbers is genoeg.

edit; overigens kudo's voor de goede foto's. over het algemeen een heel nuttige how-to!!!
 
Laatst bewerkt:
Aanhaalkoppels komen uit het werkplaatshandboek! ;)

Aprilia RSV Mille Torque Specifications

Van onder af vullen met een grote injectiespuit heb ik ook gedaan en hem vannacht heel de nacht laten berusten met een elastiek om de remhendel! Er kwam alleen bovenin nog een luchtbelletje uit en de rem is nu spijkerhard.

Het siliconenvet om de ringen en de zuigers mee te monteren is inderdaad voor minimaal gebruik. Het spul hoeft maar heel licht ingevet te worden!

De O-ring heb ik gehaald bij Ducati Zaltbommel en die hebben gezegd dat deze remvloeistof bestendig was. Maar ik zal er nog even langs gaan om te controleren van welk merk en type deze ring was!


Dus eigenlijk is er verder niks te zeiken 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even terug zitten lezen bij "Zot" zijn andere reacties binnen dit forum en het lijkt er op dat dit een beroepszeikerd is binnen MF.

Neem van mij aan dat deze How-To gewoon een goede is! Alleen de O-ring compatibiliteit is wel een goede aanvulling. Ik ga hier dan ook nog even achteraan!
 
Waarom gebruik je niet gewoon remmenvet om de boel mee te monteren?
En misschien een foto van de complete motor er bij :9
 
Laatst bewerkt:
Het zwavelzuur is ook een beetje een uitvinding van mezelf. Ik kreeg die koek nergens mee opgelost en krabben met metaal op pasvlakken is uit den boze! Met de velgenreiniger van Wurth (PH<1) loste het spul makkelijk op. Wel heel goed de spullen afspoelen en niet te lang laten inwerken!

Deze siliconen substantie was door Brembo bijgeleverd, en er stond keurig in de beschrijving hoe en wat.

Het kopervet gebruik ik altijd op de bouten i.v.m. de hitte bestendigheid ;)

"Zot" is inderdaad een beetje een beroepszeikerd met vakkennis, ik hoop dat hij nog even terug komt om te zeggen wat er nog meer niet goed is!

Foto van mijn Fricandel hier onder ;)

full

full
 
Laatst bewerkt:
Aanhaalkoppels komen uit het werkplaatshandboek! ;)

Aprilia RSV Mille Torque Specifications

Van onder af vullen met een grote injectiespuit heb ik ook gedaan en hem vannacht heel de nacht laten berusten met een elastiek om de remhendel! Er kwam alleen bovenin nog een luchtbelletje uit en de rem is nu spijkerhard.

Het siliconenvet om de ringen en de zuigers mee te monteren is inderdaad voor minimaal gebruik. Het spul hoeft maar heel licht ingevet te worden!

De O-ring heb ik gehaald bij Ducati Zaltbommel en die hebben gezegd dat deze remvloeistof bestendig was. Maar ik zal er nog even langs gaan om te controleren van welk merk en type deze ring was!


Dus eigenlijk is er verder niks te zeiken 8-)
Ik zie dat je m10 bouten hebt.
in de meeste japanners zitten m8 bouten, vandaar dat ik 50Nm veel vond.
 
begin eens met je viton ring na te meten.

verder, lees de andere howto's eens en besef wat je als eerste hoort te doen.

Kopervet mag je in de kliko gooien

Aanhaalmomenten van de bouten zijn droog

een banjo bout met 20 Nm is riskant (soms vervangen door alu bout)

origineel zitten er alu ringen tussen (ander aanhaalmoment)

Pfffff ik zou het moeten herschrijven, terwijl dit meer een poetsbeurt was dan een revisie
 
Ik heb even terug zitten lezen bij "Zot" zijn andere reacties binnen dit forum en het lijkt er op dat dit een beroepszeikerd is binnen MF.

Neem van mij aan dat deze How-To gewoon een goede is! Alleen de O-ring compatibiliteit is wel een goede aanvulling. Ik ga hier dan ook nog even achteraan!
Waarom?
Het spijt me voor je maar mijn vertrouwen in een (kort door de bocht)man als Zot is een stuk groter dan dat van iemand die eerst naar de reacties van Zot moet gaan terug zoeken en ook nog eens bij de douane werkt.
Heb je al eens eerder een reactie in het technisch deel gezet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb even terug zitten lezen bij "Zot" zijn andere reacties binnen dit forum en het lijkt er op dat dit een beroepszeikerd is binnen MF.

Neem van mij aan dat deze How-To gewoon een goede is! Alleen de O-ring compatibiliteit is wel een goede aanvulling. Ik ga hier dan ook nog even achteraan!

Je hebt een grote mond over iemand die in de koffieprut die hij weg gooit al meer kennis over motoren heeft zitten als jij op het moment lijkt te hebben.

Die kracht 35 nm waarmee je de boel vastzet....staat daarbij omschreven dat de bout zo ingevet moet zijn ?
Enig idee hoeveel verschil het maakt in kracht waarmee je de boel vastzet met of zonder vet ? Die 35 is niet dezelfde 35 ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan