How To: Safetylights aansluiten

___Ray___

MF veteraan
In memoriam
22 feb 2006
7.117
216
Voor velen nog niet bekend maar een leuke optie om je beter zichtbaar te maken tijdens het rijden, in de file en met pech.
Hierbij een beschrijving van een leek op elektronica gebied voor de Richtingaanwijzer module RA (Basis)
Dit is een module met naast Runninglights een aantal alarmlichtpatronen, remflash en een automatische afslag van de richtingaanwijzers bij het afslaan.
Dit bedrijfje heeft ook modules met andere patronen en modules om 2 koplampen te laten branden al dan niet met waarschuwingspatronen.

Benodigdheden:
  • Safetylights module (Hier te koop)
  • Soldeerbout met tin (bij voorkeur 1 voor elektronica met een scherpe punt van +/- 30W)
  • Ty-rips
  • Spanningsmeter
  • Sleutel 10 voor de accupolen
  • Schema van je motorelektronica (of gezond verstand)
  • Motorspecifiek gereedschap om evt. kuipwerk te demonteren

Om te beginnen ga je op zoek naar de plus van je richtingaanwijzers (RA-L en RA-R), de plus van je remlicht en een willekeurige plus die geschakeld is via je contact (in mijn geval brand de verlichting altijd en is dus het achterlicht mijn keuze geworden).
Als je dit het uitgezocht kan je een plek zoeken voor de module (ongeveer ¾ van een pakje sigaretten) zodat je met de kabels bij de accu kan en bij de aansluitpunten van je RA-L+R en de rest, liefst op een plek waar het niet al te warm wordt.
Het kan zijn dat je wat kuipwerk moet demonteren om erbij te kunnen, in mijn geval moest het kontdeel losgemaakt worden (bij de VFR is dat 1 deel)

Ik heb gekozen om de aansluitingen te maken bij de stekkers van de lampen aan de achterzijde. Hierdoor hoef je geen kabelbundels los te halen en heb je geen last van opnieuw isoleren.
Snij in dit geval een klein stukje van de isolatie weg net tegen de stekkers aan (+/- 5mm) van alle aansluitingen die moet maken volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing.
Safetylights%20(2).JPG


In de verpakking zit naast de module ook een zekeringhouder, een diode, een weerstand en 2 kabelschoentjes voor aan de accu.
Knip de kabel van de zekeringhouder op de goede plek door zodat je hem goed kwijt kan waar je er ook makkelijk bij kan en strip de uiteinden kaal (ongeveer 6mm)
Voorzie nu alle uiteinden van de losse kabeltjes van de unit en de blootgelegde stukjes kabel bij de stekkers van een laagje soldeertin, dit om het aan elkaar solderen makkelijker te maken met een sterkere verbinding.
Knijp aan de massa en de plus voor aan de accu de kabelschoentjes en sluit de massa (zwarte kabel) aan op de accu.
Soldeer nu de zekeringhouder aan de rode draad en vervolgens op volgorde van de bijgeleverde gebruiksaanwijzing de rest aan de stekkers/vrijgemaakte kabels.
Safetylights%20%283%29.JPG


Nu alles is aangesloten is het tijd om te testen… VOORDAT je de kabels netjes wegwerkt en bij elkaar bind voor het geval er iets niet goed zit.
Volgens de gebruiksaanwijzing kan het zijn dat je RA’s niet werken als de Runninglights branden waardoor je een diode tussen de clignoteur (volgens mij is dit gewoon het knipperrelais) en de links/rechts schakelaar moet zetten.
Bij mij was dit ook het geval maar bij het laten branden op een lager niveau van de runninglights was het probleem ook verholpen.
Voor de rest zijn er bij deze uitvoering een aantal dingen in te stellen waar ieder voor zich maar lekker mee moet gaan spelen om de gewenste instelling te krijgen.

Wanneer alles werk kan je de boel gaan wegwerken wat bij mij vanwege de seatpipes wat zoekwerk was omdat hierdoor weinig ruimte is onder het zadel en ook de warmte een struikelblok kan zijn.
Dit is ook een belangrijke reden om VOOR het aansluiten een plek te zoeken om te voorkomen dat je aan het eind erachter komt dat je geen plek hebt en de kabels te kort blijken.
Ook kan het dan zijn dat je kabels op een plek krijgt waar ze klem komen te zitten
Ik heb gekozen om de module in het midden onder het subframe te hangen m.b.v. ty-rips.
Safetylights%20%284%29.JPG

Voor zover de How-To die uitgevoerd is op een Honda VFR 800Fi V-Tec en zal bij elke Honda redelijk overeen komen.
Bij andere merken kan het zijn dat de diode of weerstand wel nodig blijkt maar aangezien ik er als leek ook uitgekomen ben zal dit ook geen probleem zijn denk ik.

Enige wat nog rest is een kleine aanpassing van de RA schakelaar zodat deze meteen naar de nulstand gaat (nu moet ik nog extra klikken na het aanzetten van de RA).
Op de site van Designlights kan je nog tips vinden voor alternatieve aansluitmogelijkheden voor het inschakelen en schema’s met draadkleuren voor de meeste motoren.

Nog een foto van de voor en achterkant met werkende runninglights en een link naar een filmpje met een korte impressie van 1 lichtpatroon (uitgebreider filmpje volgt nog):
Safetylights%20%285%29.JPG

Safetylights.JPG

Filmje
 
Laatst bewerkt:
Leuk stukje reclame..... :X

Overigens: die runninglights zijn nog altijd verboden......
Reclame is het in mijn ogen alleen als er diverse aanbieders zijn van zoiets maar ik ben nog geen ander tegengekomen... wie dat wel heeft mag ze erbij plaatsen om oneerlijke concurentie tegen te gaan :+
En ja... het is (nog steeds) verboden maar het wordt wel gedoogd.
Ik heb een paar motoren terug een ZX-6 gehad en omdat dit een USA uitvoering was van de ZZR-600 zaten hier standaard runninglights op en daar hebben ze me nog nooit voor staande gehouden.
En dan nog... er staat hier zoveel wat "verboden" is dus ik zie het probleem niet.
Wheelie's mogen niet, burnouts mogen niet, angel ayes mogen niet enz. enz...
Het 1 wordt gedoogd en het ander niet maar blijft de keuze van de persoon op de motor en voor wie interesse heeft in een dergelijk systeem kan dit een tip zijn en de how-to maakt de drempel wat lager omdat ze zien dat het ook zelf te doen is.
 
Laatst bewerkt:
Deze discussie is al een aantal malen gevoerd, het voelt dan ook sterk aan als déja vu...... Ik zeg het nog maar een keer en dan kap ik er mee:

Simpel: het is verboden en het wordt NIET gedoogd. Dat er niet erg actief tegen opgetreden wordt is duidelijk iets anders dan "gedogen".
Los daarvan loop je het risico dat je bij een aanrijding het verwijt krijgt misleidende verlichting te voeren (dat staat namelijk wél in de wet...), met alle mogelijke gevolgen van dien zoals schadeverhaal.

Hoewel Mayers en z'n bedrijfje iets anders suggereerden, heeft hij zich nog nooit garant gesteld voor problemen die uit het gebruik van SL's voortkomen. Hij suggereerde eerst ook op z'n website dat het niet tegen de wet was (onderuit gehaald....), later kwam hij dan met het gedoogverhaal, dat nog steeds hardnekkig voortleeft..... Hij suggereerde zelfs dat er een wetenschappelijk onderzoek was dat z'n claims ondersteunde. Ook dat bleek niet waar.

Ik heb het toen ook al gezegd en zeg het nu weer: dat iemand geld verdient met een gadget, prima.
Maar de suggestieve verhalen die er omheen verspreid worden door SL/Mayers zijn onfris en bezijden de waarheid.

Dus: monteer dat spul als je van kerstboomverlichting houdt, maar trap niet in de verhalen eromheen.
 
als ze mijn koplamp niet zien lijkt het me stug dat ze mijn r.a.w. wel zien, af en toe links en af en toe rechts knipperen maakt het voor je medeweggebruikers ook niet duidelijker welke kant je op wilt.
Ik zie eigenlijk totaal niet wat het voor meerwaarde heeft.,
 
Leuk stukje reclame..... :X

Overigens: die runninglights zijn nog altijd verboden......

Wel een lang epistel, spam?


Ik heb ze ook gehad en vooral de instelling waarbij je knipperlichten gingen knipperen tijdens het remmen gaf voor met name automobilisten de indruk ( uit een zijweg) dat je af ging slaan.
Dus wat doen die?
Die draaien zo voor je neus de voorrangsweg op.

Safety Lights is "passieve veiligheid", je denkt beter zichtbaar te zijn maar ze zien je nog steeds niet.

Al doe je een zwaailicht op je helm en een gele neon overall aan, je blijft kwetsbaar.
Ze willen je gewoon niet zien, ga daar maar van uit en dan helpen al die lampen ect niet.

Groeten, Broos
 
Dat remflashen vindt ik persoonlijk ook niet het meest ideale dus die heb ik dan ook uitgeschakeld.
Grootste voordeel is dat door de geel/oranje kleur van de meebrandende RA's de kans kleiner is dat je wegvalt in het licht van een auto achter je.
En opletten moet je altijd want het is inderdaad het geval dat ze je niet willen zien.
Ik heb zelf al eens de weg vrijgemaakt voor een ambulance omdat de mensen dat grote gele gevaarte met een overdaad aan knipperende lampen in diverse kleuren met een heleboel lawaai niet wilden zien dus een motor is dan al helemaal een probleem.
Maar zoals ik al eerder typte is dat een keuze van iedereen apart en ik geef slechts een tip en een how-to.
Ben je het hier niet mee eens dan mag je van mij je punt geven maar laat iedereen een eigen keuze maken :+
@JanB
Niet actief optreden is zo goed als hetzefde als gedogen dus goed idee om die discussie niet weer te starten.
De discussie dat filerijden toegestaan is en niet gedoogd is duurt al lang genoeg en zal ook nog wel lekker hardnekkig aanhouden _O-
 
Ik heb ze ook gehad en vooral de instelling waarbij je knipperlichten gingen knipperen tijdens het remmen gaf voor met name automobilisten de indruk ( uit een zijweg) dat je af ging slaan.
Dus wat doen die?
Die draaien zo voor je neus de voorrangsweg op.

Precies wat ik bedoelde.....

Ik zag op de site dat alle verwijzingen naar de wetgeving en het "gedogen" weg zijn gehaald. Goede zaak...... al zou het eerlijker zijn te vermelden dat het verboden is.

Wat nog steeds wel gebeurt is het leggen van een koppeling tussen wetenschappelijk onderzoek naar de manier waarop mensen kijken in het verkeer (en aanrijdingen) en hoe het gebruik van SL dat zoveel beter zou maken. Die koppeling slaat dus helemaal nergens op.
Ik heb destijds Mayers uitgedaagd dat door TNO oid. te laten testen, dan heb je tenminste een tastbaar resultaat of SL énig effect heeft. Nooit gebeurd........ bedenk zelf maar waarom niet.... :X
 
Laatst bewerkt:
@JanB
Niet actief optreden is zo goed als hetzefde als gedogen dus goed idee om die discussie niet weer te starten.
De discussie dat filerijden toegestaan is en niet gedoogd is duurt al lang genoeg en zal ook nog wel lekker hardnekkig aanhouden _O-

Nee..... dat is alleen jóuw mening...... en heel toevallig ook die van Mayers......

???? Die discussie over filerijden is al lang en breed afgesloten. Dat wordt namelijk niet "gedoogd" maar is wettelijk toegestaan. Ik begrijp dat je dit nog niet wist, is nog maar pas een paar jaar zo, sinds 1991 schat ik....... :X
 
Nee..... dat is alleen jóuw mening...... en heel toevallig ook die van Mayers......

???? Die discussie over filerijden is al lang en breed afgesloten. Dat wordt namelijk niet "gedoogd" maar is wettelijk toegestaan. Ik begrijp dat je dit nog niet wist, is nog maar pas een paar jaar zo, sinds 1991 schat ik....... :X
Dat wist ik wel (sinds 1989 om precies te zijn) maar in het algemeen nog lang iedereen als ik hier en daar nog reacties tegenkom.
En verder spreek je jezelf tegen want je typt dat het ALLEEN mijn mening is en ook die van Mayers wat al 2 personen zijn dus alleen is al niet meer aan de orde.
Daarbij zijn runninglights in de USA verplicht wat ook niet uit het niets komt... ik wil niet zeggen dat alles uit de USA zaligmakend is, integendeel maar de runninglights en de regels en straffen voor mishandeling van dieren wel (en er zullen nog wel een paar voordelen zijn daar maar vast niet veel meer :+ )
Verder had ik al aangegeven dat het remflashen niet mijn ding is en daar ga ik meneer Mayers ook nog wel over mailen.
Het is uit te schakelen en dat heb ik ook gedaan en verder heb ik m'n eigen doeleinden voor de overige functies maar dat terzijde.
Kunnen we het hier verder bij laten en het topic laten voor wat het is... een How-To voor de geïnteresseerden?
 

In Amerika gebruiken ze het ook..... dus dat maakt SL's hier opeens heel veilig en heel legaal?
Maarreh.....is dat ook niet het land waar ze een soort contraroterende messen op de velgen gebruiken en allerlei puntige en anderszins scherpe voorwerpen op motoren schroeven? :X
Blijft de vraag (die ik ook Mayers bij herhaling heb gesteld) waar de onderzoeken dan zijn die het gebruik zo veilig noemen en waar de Amerikanen dan hun SL's op zouden baseren? Volgens mij zijn die er niet.
Ik weet uiteraard ook niet zoveel af van de Nederlandse wet met al dat gedogen waar jij en Mayers het over hebben....... O-)

Iedereen moet z'n eigen keus maken, gezien de reacties tot nu toe ga ik er van uit dat mensen daar slim genoeg voor zijn. Wil je allerlei lampjes laten branden op je motor, prima. Maar verwacht er niet meer van dan wat het is: extra bling.

Je hebt gelijk, de discussies met Mayers lieten bij mij een behoorlijk vieze smaak achter, ik ben zeker niet van plan dat nogmaals te herhalen. Ik wilde er alleen voor waken dat SL weer eens een publiciteitsoffensief begint met de bekende holle kreten en allerlei "Hee Jim, het is gewééldig" types.
 
Ahum... :+

Volgens mij zijn jullie een beetje offtopic aan het gaan. Dit topic betreft een how-to voor wat betreft de installatie van SL. Of het wel of niet legaal is is wellicht iets voor een ander topic (gebruik de zoekfunctie denk ik dan).

Het lijkt mij een duidelijke how-to. Of je zelf safetylights gaat installeren moet je zelf weten uiteraard.

[modbreak]
Nu weer ontopic graag
[/modbreak]

:+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry, maar na dit soort onzin neem ik de rest van je verhaal niet meer serieus :')
(het is nl 1991 zoals JanB al postte)
IK dacht ergens gelezen te hebben dat in 1989 de vereenvoudigde verkeersregels zijn ingevoerd waarmee automatisch het gedogen werd vervangen door toegestaan maar schijnbaar heb ik dit fout en blijkt het 1991 te zijn.
Ik kan best een foutje toegeven maar m'n mening is nou eenmaal m'n mening 8-)
Ahum... :+

Volgens mij zijn jullie een beetje offtopic aan het gaan. Dit topic betreft een how-to voor wat betreft de installatie van SL. Of het wel of niet legaal is is wellicht iets voor een ander topic (gebruik de zoekfunctie denk ik dan).

Het lijkt mij een duidelijke how-to. Of je zelf safetylights gaat installeren moet je zelf weten uiteraard.

~[modbreak]
Nu weer ontopic graag
~[/modbreak]

:+
Dank u :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan