How to: Schuifcarburateur synchroniseren?

29 feb 2008
14
0
Hallo,

Heb een Intruder vs700 met twee dellotro carbs (geloof een PHF!). Dit zijn schuifcarbs, maar hoe moet je deze in vredesnaam synchroniseren?? Ze hebben namelijk geen constante airflow zoals vacuumcarbs en kun je dus niet meten!?
Op mijne zitten ook vier verschillende stelschroeven, stationairschroef, (metalen)luchtschroef en twee messingschroeven waarvan er een in iedergeval de benzineaanvoer zal zijn. Maar waar is die andere dan van?

Trudi
 

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
5.822
293
40
Eindhoven
synchroniseren zorgt ervoor dat de gaskleppen bij CV carbs en de gasschuiven van gasschuifcarbs zo opgengaan dat er een gelijke onderdruk is. het heeft verder met die stelschroeven die je noemt niet veel van doen
 
29 feb 2008
14
0
mmm thnx,

Mijn vraag is dan ook hoe ik gelijke onderdruk kan krijgen bij een schuifcarb, vaak zit er een synchronisatieschroef op zulke carbs, maar bij mij dus niet....
 

4x2

MF veteraan
12 feb 2002
3.096
0
35
Omg Eindhoven
Waar komen die carburateurs eigenlijk vandaan, want volgens mij hebben dr origineel nooit dell'orto's op een intruder gezeten.
Maar mikuni's met een heerlijk (:X) systeem om ze te synchroniseren.
 
29 feb 2008
14
0
Origineel zitten er ook geen dell'orto's op, maar de vorige eigenaar had m verbouwd en heeft er kennelijk andere carbs opgezet. Ik had toen geen idee wat de originele carbs waren...en dat dit afstellen wel eens lastig kon zijn. Anycow.... hoe synchroniseer je zo'n schuifcarb nu want je kan dus niet met vaccummeters klieren....dus hoe krijg ik nu een juist en gelijk mengsel in beide carbs en zorg ik dat beide cilinders tegelijk lopen???

Thnx voor de reacties!
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
44
Luttenberg
Origineel zitten er ook geen dell'orto's op, maar de vorige eigenaar had m verbouwd en heeft er kennelijk andere carbs opgezet. Ik had toen geen idee wat de originele carbs waren...en dat dit afstellen wel eens lastig kon zijn. Anycow.... hoe synchroniseer je zo'n schuifcarb nu want je kan dus niet met vaccummeters klieren....dus hoe krijg ik nu een juist en gelijk mengsel in beide carbs en zorg ik dat beide cilinders tegelijk lopen???

Thnx voor de reacties!
Waarom kun je niet met vacuüm meters klooien dan :?

Dat heeft niks te maken met of er cv carbs opzitten of niet.
 

Roger Remschijf

MF veteraan
26 apr 2003
8.379
1
de bilt
Waarom kun je niet met vacuüm meters klooien dan :?

Dat heeft niks te maken met of er cv carbs opzitten of niet.
precies :Y ..soms moet je (als er andere carbburateurs opgezet zijn) wel een plug(je) in/op maken in het aanzuigrubber (tussen cilinderkop & carburateur), zodat je daar de slang op aan kan sluiten (vd meter)
 
29 feb 2008
14
0
OKay ik dacht dat vacuummeters alleen voor CV carbs waren, maar die kun je dus ook gebruiken voor schuifcarbs... hoe werkt dit dan precies? En ik snap nog niet helemaal hoe je die meters nu precies aansluit...?
 

Roger Remschijf

MF veteraan
26 apr 2003
8.379
1
de bilt
OKay ik dacht dat vacuummeters alleen voor CV carbs waren, maar die kun je dus ook gebruiken voor schuifcarbs... hoe werkt dit dan precies? En ik snap nog niet helemaal hoe je die meters nu precies aansluit...?
..maar om eerlijk te zijn: als je niet weet hoe je ze moet aansluiten, zou ik toch sterk afraden ze zelf te gaan synchroniseren. (Want dat is hoofdstuk twee..aansluiten hfdst.1)


deze foto is een VOORBEELD.. het schroegfje/tuutje kan ook onderaan zitten..of op het rubber tussen de carburateur & cilinderkop..etc
 
Laatst bewerkt:

[email protected]@

MF veteraan
8 okt 2004
11.851
817
60
nijmegen
tussen de carburatuers en de cilinderkop, zit het inlaatkanaal. Hier moet ergens een schroefje, piefje, pijpje zitten waaar je een slang aan kunt hangen....
deze slangengaan naar de vacuum-meter, en daarmee kun je controleren of de schuifen even hoog staan....
Het werkt als volgt:
in de motor zitten ZUIGERS, en zoals de naam al zegt zuigen deze de lucht naar binnen.
door je carburateur natuurlijk, en in je carb, zit dus je gasschuif, die de lucht tegenhoudt.
trek je aan het gas gaat je schuif omhoog en gaat er meer lucht door.
Als de klep ( gasschuif dus ) dicht is, zuigt de motor nog steeds ( vaak door een apart kanaaltje) en door dit zuigen ontstaat er een vacuum , want je gasschuif staat dicht ( eigenlijk een ietsiepietsie open), en als je nu tussen de carb's en de cilinderkop een vacuummeter hangt kun je meten hoe hoog dit vaccuum is... De hoogte is niet van belang, je wilt weten of het vacuum op beide ( of 3 of 4 ) cilinders hetzelfde is, dan weet je dat de gasschuiven gelijk staan , en dus ook gelijk open gaan, zodat beide cilinders evenveel brandstof en lucht krijgen, zodat ze allebei even hard kunnen werken, en niet dat een cilinder maar voor 90 % of minder meedoet, omdat de gasschuif veel later opengaat....
simpel toch of niet dan