How-to-seat cover maken

FietsFanatic

MF veteraan
16 sep 2009
13.333
3
Beste forumleden,

Het is winter dus wat gaan we doen, dingen bedenken die je aan je motor kunt veranderen/verbeteren. En nu kwam ik op het idee om een duo seat cover aan te schaffen. Overal gezocht op internet en de goedkoopste die ik kon vinden kostte me 150 euro ongespoten. Kortom dat is veels te duur, dus vandaar dat we zijn begonnen met een projectje, waarvan we nu bijna tegen het einde zijn.

Allereerst! Wat heb je nodig:

- Een duo seat, zelf heb ik een tweede duo zitje gekocht zodat, mocht ik het verprutsen, ik alsnog het oude zitje nog heb.
- Purschuim*
- glasvezel matje **
- polyesterhars ***
- Maatbeker
- Verfkwast of roller
- Roerstaafje
- Injectiespuit
- Goede beschermende handschoenen
- Mondkapje
- ijzerzaag(je)
- schuurpapier
- grondverf
- verf in de kleur die je het zitje wil hebben.
- Polyesterplamuur

* je kan in plaats van purschuim ook bijv. racegaas of iets anders gebruiken om je zitje vorm te geven.
** In plaats van een glasvezel matje kan je ook een carbon matje gebruiken.
*** je kan in plaats van polyesterhars ook epoxyhars of een andere hars gebruiken.

Hier Heb ik het meeste spul vandaan besteld.

Stap 1​

Je koopt een duo zitje, of gebruikt de huidige. Deze strip je van de bekleding en zorgt dat de ondergrond vrij is om vol te purren.

full

full

full

full

full



Stap 2​

Pur de ondergrond vol, ik was zelf een beetje té enthoushiast met het volpurren. Let er wel op dat je eventuele openingen in de bodem afdekt, ik had dit gedaan door ducktape.

full


Stap 3​

Nu de pur is uitgehard haal je het overtollige pur er af en maak je het zitje in het model dat je wilt.

Tijdens deze stap is het belangrijk om het gewenste model zo nauwkeurig mogelijk te maken tot jou wensen. De bewerking van purschuim is namelijk een stuk makkelijker dan de bewerking van de polyesterhars. Dus ook al snij je iets te veel purschuim er in dit stadium af, dat geeft niet, spuit er gewoon weer wat pur bij en begin overnieuw.

Zorg er ook voor dat alle grote luchtbellen ook dicht worden gemaakt, aangezien er een kans bestaat dat de polyesterhars i.c.m. het glasvezelmatje hier in kan vallen. Ook hier geld weer, purschuim laat zich makkelijker bewerken dan de polyesterhars.

full

full


Stap 4​

Nu het zitje het model heeft wat jij wilt kunnen we gaan polyesteren! De polyesterhars is een giftig goedje dus zorg allereerst goed voor jezelf. Goede handschoenen (doktorshandschoenen voldoen), en een mondkapje! Let er ook op dat de polyesterhars een bepaalde verwerkingstemperatuur heeft.

Begin met het op maat knippen van het glasvezelmatje, een kleine overlap is niet erg. Vervolgens meng je de polyesterhars met de verharder. De verharder hoeft maar in een bepaald percentage, en ik heb dit afgemeten met een injectiespuit. Als de polyesterhars goed is gemengd met de verharder kun je het aanbrengen op het glasvezelmatje, zorg er voor dat het matje echt goed in de hars komt te staan. Gebruik +/- 2x zoveel gewicht aan polyesterhars als aan glasvezelmat.

Na het aanbrengen laat het +/- 20 minuten drogen

Na de eerste laag kun je er voor kiezen om nog een glasvezelmatje er op te leggen en in polyesterhars te drenken, of je kunt dit achterwege laten en alleen nog polyesterhars er extra op te doen. Ik heb zelf er voor gekozen om nog een glasvezelmatje er op te leggen.

Het is wel belangrijk om na de laatste laag i.c.m. glasvezelmatje ook nog een laag met alleen polyesterhars aan te brengen. Op deze manier zit je tijdens de nabewerking niet direct in het glasvezelmatje te schuren, wat weer uitstekende vezels met zich mee brengt.

Je kunt ook een gedeelte van de overlap er af knippen terwijl de polyesterhars nog nat is, dit scheelt weer tijd in de nabewerking.

full

full



Stap 5​

Nu de polyesterhars is uitgehard kan je de overlap er af zagen, dit heb ik gedaan met een ijzerzaagje. Na het afzagen van de overlap kun je beginnen met schuren. Schuren schuren schuren schuren

full

full


Na nog flink wat geschuur is dit het resultaat:

full


Nu het zitje naar wens is opgeschuurd is het zaak om alles glad te krijgen. Dus we gaan plamuren.

full


vervolgens weer schuren, schuren schuren schuren.

full


Primer er op.

full


Verf er op.

full

full



En klaar is kees! *O*








Veel succes met het zelf maken van je seat cover!
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Had jij hier trouwens ook geen problemen dat het pur middenin niet hard werd?

Dat wel, k begon met het op maat snijden en er zat een flinke luchtbel in het midden wat niet was uitgehard. Ik had hem grofweg op maat gesneden en een dagje laten drogen. Vervolgens het gat weer vol gepurrt en weer uit laten harden. Kijk maar het kleurverschil.

9f52e5e9-8933-4c50-81b5-553caaaa61a7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op de laatste foto is het volgens mij niet anders.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook gek op het pielen in mijn schuur dus respect voor wat je hebt gedaan.
Maar zou er toch weer pur op spuiten en proberen de lijn beter te krijgen in het geheel.

Nou zal dat niet gaan, maar misschien ga ik er nog wel een keertje tegenaan met de schuurmachine. Maar dat zie ik nog wel.
 
Dat wel, k begon met het op maat snijden en er zat een flinke luchtbel in het midden wat niet was uitgehard. Ik had hem grofweg op maat gesneden en een dagje laten drogen. Vervolgens het gat weer vol gepurrt en weer uit laten harden. Kijk maar het kleurverschil.

[afbeelding]

Ja precies ik had exact hetzelfde probleem!
Heb jij de bodemplaat ook nog opgeruwd voordat je ging purren?
 
Dan hebben jullie teveel pur in 1 keer gebruikt.

Als je minder gebruikt heb je dat probleem niet en als ik zie hoe laag die seat cover is had je wel wat minder kunnen gebruiken.

Of je wacht nog een dagje langer voor je gaat bewerken.
 
Ja precies ik had exact hetzelfde probleem!
Heb jij de bodemplaat ook nog opgeruwd voordat je ging purren?

Nope, k heb het zitje er afgehaald en volgepurt. Mijn zadel ging er wel mooi in een geheel vanaf zoals je ook kan zien op de foto.

Maar dat pur spul plakt als een malle dus wees niet bang dat dat loskomt van de bodemplaat. Gewoon purren!
 
Dan hebben jullie teveel pur in 1 keer gebruikt.

Als je minder gebruikt heb je dat probleem niet en als ik zie hoe laag die seat cover is had je wel wat minder kunnen gebruiken.

Of je wacht nog een dagje langer voor je gaat bewerken.

:^

ik was wat te enthousiast met het purren. Had met veeel minder gekund. Al doende leert men hé.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een beetje tijd over dus t spulletje even in de plamuur gezet. Om een paar oneffendheden glad te krijgen. T was alleen niet op tijd droog dus helaas verder nog niks aan kunnen doen.

full
 
Heel erg tof! ben benieuwd naar hoe hij eruit komt te zien als hij helemaal af is!

:Y
K weet het, heb zelf zo een groot dikke kartonnen doos.
Heeft al alle kleurtjes van de regenboog en al evenveel werkstof als de stofzuiger gezien.
Ik heb in een sloopwoning gewoond en wij hadden in ons huis een van de kamers omgetoverd tot spuit-hok, haha dat was wat, allemaal enorme spijkers in de muren om dingen op te hangen.. Met het spuiten van een frame kwamen de mannen een voor een kotsend het kamertje uit.... Alleen een raam open was niet echt genoeg blijkbaar.. :X
 
Inmiddels weer een week verder en inmiddels het plamuur weer gladgeschuurd en de seat cover in de plastic primer gezet. De primer is doorzichtig dus je ziet dr niet veel van.
full
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels weer een week verder en inmiddels het plamuur weer gladgeschuurd en de seat cover in de plastic primer gezet. De primer is doorzichtig dus je ziet dr niet veel van. [afbeelding]
waarom gebruik je een kunststofprimer op een polyester onderdeel :? De naam zegt het al, het is kunststofprimer. dit zorgt voor betere hechting op plastics, op thermoplasten in het bijzonder. Op een polyester product kan het zelfs tegenovergesteld effect hebben, een slechtere hechting geven dus.
 
waarom gebruik je een kunststofprimer op een polyester onderdeel :? De naam zegt het al, het is kunststofprimer. dit zorgt voor betere hechting op plastics, op thermoplasten in het bijzonder. Op een polyester product kan het zelfs tegenovergesteld effect hebben, een slechtere hechting geven dus.

Er staat zelfs op de spuitbus dat het zorgt voor een betere ondergrond, op polyester onderdelen.
 
Leuke How-to :Y

Puntje:

1: Kunststof primer op poly heeft totaal geen nut.
2: een kunststof primer is 9 van de 10 keer enkel een hechtings verbeteraar en heeft bijna nooit vullende eigenschappen (daarom is ie vaak transparant).
Na het spuiten van de kunststof primer moet er (meestal) redelijk snel een spuitpoly of filler over heen, de kunststof primer verdampt of droogt namelijk na een bepaalde tijd op en dan is de hechtende werking weg.

Er zijn wel kunststof primers die meteen een soort nat-in-nat filler zijn maar ook die hebben weinig vullende eigenschappen.
 
Namelijk zo:

Nu het zitje naar wens is opgeschuurd is het zaak om alles glad te krijgen. Dus we gaan plamuren.

full


vervolgens weer schuren, schuren schuren schuren.

full


Primer er op.

full


Verf er op.

full

full



Er moet nu nog wel een blanke laklaag op, maar ik heb niet goed fijn schuurpapier.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan