How-to-seat cover maken

FietsFanatic

MF veteraan
16 sep 2009
13.333
3
Beste forumleden,

Het is winter dus wat gaan we doen, dingen bedenken die je aan je motor kunt veranderen/verbeteren. En nu kwam ik op het idee om een duo seat cover aan te schaffen. Overal gezocht op internet en de goedkoopste die ik kon vinden kostte me 150 euro ongespoten. Kortom dat is veels te duur, dus vandaar dat we zijn begonnen met een projectje, waarvan we nu bijna tegen het einde zijn.

Allereerst! Wat heb je nodig:

- Een duo seat, zelf heb ik een tweede duo zitje gekocht zodat, mocht ik het verprutsen, ik alsnog het oude zitje nog heb.
- Purschuim*
- glasvezel matje **
- polyesterhars ***
- Maatbeker
- Verfkwast of roller
- Roerstaafje
- Injectiespuit
- Goede beschermende handschoenen
- Mondkapje
- ijzerzaag(je)
- schuurpapier
- grondverf
- verf in de kleur die je het zitje wil hebben.
- Polyesterplamuur

* je kan in plaats van purschuim ook bijv. racegaas of iets anders gebruiken om je zitje vorm te geven.
** In plaats van een glasvezel matje kan je ook een carbon matje gebruiken.
*** je kan in plaats van polyesterhars ook epoxyhars of een andere hars gebruiken.

Hier Heb ik het meeste spul vandaan besteld.

Stap 1​

Je koopt een duo zitje, of gebruikt de huidige. Deze strip je van de bekleding en zorgt dat de ondergrond vrij is om vol te purren.

full

full

full

full

full



Stap 2​

Pur de ondergrond vol, ik was zelf een beetje té enthoushiast met het volpurren. Let er wel op dat je eventuele openingen in de bodem afdekt, ik had dit gedaan door ducktape.

full


Stap 3​

Nu de pur is uitgehard haal je het overtollige pur er af en maak je het zitje in het model dat je wilt.

Tijdens deze stap is het belangrijk om het gewenste model zo nauwkeurig mogelijk te maken tot jou wensen. De bewerking van purschuim is namelijk een stuk makkelijker dan de bewerking van de polyesterhars. Dus ook al snij je iets te veel purschuim er in dit stadium af, dat geeft niet, spuit er gewoon weer wat pur bij en begin overnieuw.

Zorg er ook voor dat alle grote luchtbellen ook dicht worden gemaakt, aangezien er een kans bestaat dat de polyesterhars i.c.m. het glasvezelmatje hier in kan vallen. Ook hier geld weer, purschuim laat zich makkelijker bewerken dan de polyesterhars.

full

full


Stap 4​

Nu het zitje het model heeft wat jij wilt kunnen we gaan polyesteren! De polyesterhars is een giftig goedje dus zorg allereerst goed voor jezelf. Goede handschoenen (doktorshandschoenen voldoen), en een mondkapje! Let er ook op dat de polyesterhars een bepaalde verwerkingstemperatuur heeft.

Begin met het op maat knippen van het glasvezelmatje, een kleine overlap is niet erg. Vervolgens meng je de polyesterhars met de verharder. De verharder hoeft maar in een bepaald percentage, en ik heb dit afgemeten met een injectiespuit. Als de polyesterhars goed is gemengd met de verharder kun je het aanbrengen op het glasvezelmatje, zorg er voor dat het matje echt goed in de hars komt te staan. Gebruik +/- 2x zoveel gewicht aan polyesterhars als aan glasvezelmat.

Na het aanbrengen laat het +/- 20 minuten drogen

Na de eerste laag kun je er voor kiezen om nog een glasvezelmatje er op te leggen en in polyesterhars te drenken, of je kunt dit achterwege laten en alleen nog polyesterhars er extra op te doen. Ik heb zelf er voor gekozen om nog een glasvezelmatje er op te leggen.

Het is wel belangrijk om na de laatste laag i.c.m. glasvezelmatje ook nog een laag met alleen polyesterhars aan te brengen. Op deze manier zit je tijdens de nabewerking niet direct in het glasvezelmatje te schuren, wat weer uitstekende vezels met zich mee brengt.

Je kunt ook een gedeelte van de overlap er af knippen terwijl de polyesterhars nog nat is, dit scheelt weer tijd in de nabewerking.

full

full



Stap 5​

Nu de polyesterhars is uitgehard kan je de overlap er af zagen, dit heb ik gedaan met een ijzerzaagje. Na het afzagen van de overlap kun je beginnen met schuren. Schuren schuren schuren schuren

full

full


Na nog flink wat geschuur is dit het resultaat:

full


Nu het zitje naar wens is opgeschuurd is het zaak om alles glad te krijgen. Dus we gaan plamuren.

full


vervolgens weer schuren, schuren schuren schuren.

full


Primer er op.

full


Verf er op.

full

full



En klaar is kees! *O*








Veel succes met het zelf maken van je seat cover!
 
Laatst bewerkt:
Geweldig :Y

Zelf Duoseat cover maken, Iemand tips & hints?

Zelf ook dat idee had maar nooit afgemaakt :$

heb jij met pur geen probleem dat het niet hecht aan je duoseatplaat?

Nope, dat blijft echt wel plakken aan je duoseatplaat :Y

Ik had alleen t probleem dat er een flinke luchtbel precies in t midden zat. Zie je ook nog wel wat terug in t kleurverschil. Maar behalve dat werkte t gewoon prima!
 
Nou na een ochtendje flink schuren ben ik klaar met t schuren, en het opstaande randje wat ik had aan de achterkant is nauwelijks zichtbaar. Sterker nog, op een foto zie ik het niet. In het echt voel je wel +/- 1 mm verschil maar ach, dat neem ik maar voor lief.

Resultaat:

IMAG0247.jpg


Nu ga ik mezelf al ff hardop afvragen hoe ik hem ga spuiten: '
- Helemaal blauw
- Helemaal metallic grijs
- Dezelfde lijn doortrekken als nu, dus grotendeels metallic grijs, met onderaan een klein blauwe rand.

IMAG0252.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik zo kijk lijkt mij dat lastig. Maar verder een handige how-to hoor!

[afbeelding]
Beetje zonde en dan ook zonde van je tijd.
Lijn op deze foto zie je duidelijk dat hij eigenlijk nog niet goed is.
En nu ben je bezig, er is nog niks gespoten en je laat het maar zo.
Gooi er dan 2 dagen extra werk tegenaan en probeer hen in lijn te krijgen met de rest van de fiets.
 
Beetje zonde en dan ook zonde van je tijd.
Lijn op deze foto zie je duidelijk dat hij eigenlijk nog niet goed is.
En nu ben je bezig, er is nog niks gespoten en je laat het maar zo.
Gooi er dan 2 dagen extra werk tegenaan en probeer hen in lijn te krijgen met de rest van de fiets.

Maar de foto die jij quote is inmiddels verouderd ;-)
 
Nou na een ochtendje flink schuren ben ik klaar met t schuren, en het opstaande randje wat ik had aan de achterkant is nauwelijks zichtbaar. Sterker nog, op een foto zie ik het niet. In het echt voel je wel +/- 1 mm verschil maar ach, dat neem ik maar voor lief.

Resultaat:

[afbeelding]

Nu ga ik mezelf al ff hardop afvragen hoe ik hem ga spuiten: '
- Helemaal blauw
- Helemaal metallic grijs
- Dezelfde lijn doortrekken als nu, dus grotendeels metallic grijs, met onderaan een klein blauwe rand.

[afbeelding]

Ik zou hem aan de voorkant wat beter aan laten sluiten.
Ook die inhammen voor het bandje wegwerken.

Verder ziet het er netjes uit! :)
 
Ik zou hem aan de voorkant wat beter aan laten sluiten.
Ook die inhammen voor het bandje wegwerken.

Verder ziet het er netjes uit! :)

Ik kan m helaas niet beter laten aansluiten dan dit, want dan kan de seat cover niet worden verwijderd/geplaatst. Ik heb wel geprobeerd om de speling zo klein mogelijk te houden maar dan kreeg ik de seat cover niet in de houder.

De inhammen worden hopelijk wat minder zichtbaar als ik van de binnenkant wat polyplamuur er op smeer. Maar dat gaan we meemaken!

Ga je nog iets veranderen zodat het beter aansluiten tegenover de kappen?

Want het lijkt zo dat er precies een cm speling tussen zit?

Benjamin

Klopt er zit redelijk wat speling tussen, maar ik kon die speling helaas niet kleiner krijgen omdat je dan het zitje niet in de houder krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan