How to: Speakers & versterker

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.909
110
Den Haag
Op verzoek van de beheerder een apart topic ivm opname in het How to topic.

Versterker & Speakers
Op mijn andere motor had ik ook een versterkertje en een paar speakers. Heel veel plezier van gehad tijdens vakanties. Vooral op campings en stopplaatsen in Scandinavië. Het is geen ghetto blaster, maar het bescheiden volume is meer dan voldoende.

Ook hier weer niet het wiel uitvinden, dit soort versterkers zijn voordelig te koop als bouwpakketje. 14 euro bij conrad.nl. (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=115592) En de prestaties van deze 2x10W versterker vallen echt niet tegen.

Uiteraard een waterdichte aluminium behuizing, een paar 3,5mm jack pluggen, en een tweetal mini-relais die de audio signalen kunnen schakelen.
Versterker-01.jpg


Twee zeewaterbestendige speakers voor gebruik op boten. (15,90 per stuk) De doorsnede is 9cm en ze mogen maximaal met 25W belast worden.
Versterker-02.jpg


Hieronder de print met de componenten er op gesoldeerd. Het zijn slechts een paar componenten en de print is slechts 54 mm x 29 mm groot.
Versterker-03.jpg


In het midden is het belangrijkste component te zien, de chip met de versterker. De achterkant van deze chip moet gekoeld worden. Hiervoor wordt de aluminium behuizing gebruikt zodat er geen ruimte door een koelelemet in beslag genomen wordt.
Versterker-04.jpg


De bodem van de behuizing voorzien van een laagje plastic voor isolatie. Links van de versterkers zijn de relais te zien. Deze zorgen er voor dat als de versterker uit staat het audiosignaal naar de headsets in de helmen gaat. En als de versterker aan staat, dat het geluid van het audio signaal, uit de speakers komt. Tevens twee instelbare weerstanden om het volume, voor links en rechts, apart te kunnen instellen.
Versterker-05.jpg


Dan kan de print in de behuizing vastgezet worden en kunnen de connectoren aan de kabels gemaakt worden. De chip met de versterker met koelpasta insmeren en aan de behuizing vast schroeven. Alles past maar net!
Versterker-06.jpg


De behuizing een kleurtje geven, dichtschroeven en de module is klaar. Links de twee uitgangen voor de speakers. Rechts de audio in- en uitgang, de stroomvoorziening en de kabel waarmee de relais omgezet kunnen worden om de versterker in te schakelen.
Versterker-07.jpg


De behuizing voor de speakers bestaat uit een stuk PVC met een doorsnede van 80mm. Tevens wat schuim voor demping. Want het geluid moet uitsluitend uit de voorzijde komen. Een paar stukjes sloopplastic om te smelten met een weekmaker.
Versterker-08.jpg


Dan kan de speaker met het schuim er in. De kabel er uit de juiste kant laten komen en vastzetten met een lijmpistool. Twee aluminium beugeltjes met een boutje vastzetten. Daarna een stukje schuim rond snijden zodat de achterkant afgedekt kan worden.
Versterker-09.jpg


De rand met het vloeibaar gemaakte plastic dicht gieten. En ook de achterkant voorzien van een laagje plastic. Meerdere dunne laagjes zorgen voor een steviger en sneller drogend resultaat. Naar een aantal dagen is het plastic keihard geworden.
Versterker-10.jpg


De boel even zwart spuiten zodat het er wat netter uit ziet. Maakt eigenlijk niet veel uit want de montage is vrijwel onzichtbaar. De draden voorzien van een connectortje.
Versterker-12.jpg


En dan is de speaker klaar voor montage.
Versterker-11.jpg


Kabeltjes voor de speakers op maat maken en voorzien van connectoren.
Versterker-13.jpg


Als de beugels op de juiste plek zitten passen de gaten precies onder de bestaande boutjes.
Versterker-14.jpg


De boel zit dan stevig vast.
Versterker-15.jpg


Het kastje met de versterker voorzien van een beugeltje en aan de windkant van het schuim aan de beugel bevestigen. De kabels aansluiten en de muziek uit het navigatie systeem klinkt over de speakers.
Versterker-16.jpg


Als het tupperware er weer op zit zie je er niks meer van.

Het zit al weer een tijdje op mijn motor en bevalt prima. Het geluid is prima en kan hard genoeg. Tijdens het rijden gebruik ik het niet. (geluid in de helm) Maar op parkeerplekken of campings tijdens vakanties is het perfect.
 
En wat zijn nou de totale kosten?
En aantal uren werk?
En geluidsopbrengst?

Ik ben wel benieuwd, want ik verkoop hele sets. En als het niet meer tegen elkaar opweegt, kan ik ze wel uit de winkel halen :)
 
En wat zijn nou de totale kosten?
En aantal uren werk?
En geluidsopbrengst?

Ik ben wel benieuwd, want ik verkoop hele sets. En als het niet meer tegen elkaar opweegt, kan ik ze wel uit de winkel halen :)

Ik wil het topic wel weghalen om een faillissement te voorkomen... ?

De kosten zijn lastig te achterhalen, maar ik doe een poging.
Speakers per stuk = 16 euro = totaal 32 euro
Versterker = 14 euro
Behuizing = 5 euro
Connectoren ongeveer 5 euro
Spuitbusje zwart 2 euro
PVC buis =3 euro

Totaal 63 euro.
Misschien wat extra begroten voor soldeer en draad. Dan kom je ongeveer op 65 euro denk ik.

Hoeveel werk? Tja... dat weet ik niet meer, de foto's waren het meeste werk.
Het geluid is prima, maar verwacht geen Gettoblaster volume.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil het topic wel weghalen om een faillissement te voorkomen... ?

De kosten zijn lastig te achterhalen, maar ik doe een poging.
Speakers per stuk = 16 euro = totaal 32 euro
Versterker = 14 euro
Behuizing = 5 euro
Connectoren ongeveer 5 euro
Spuitbusje zwart 2 euro
PVC buis =3 euro

Totaal 63 euro.
Misschien wat extra begroten voor soldeer en draad. Dan kom je ongeveer op 65 euro denk ik.

Hoeveel werk? Tja... dat weet ik niet meer, de foto's waren het meeste werk.
Het geluid is prima, maar verwacht geen Gettoblaster volume.

Ha ha, vriendelijk :)

Maar zo te lezen zal dat wel meevallen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan