How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse.
De eenvoudigste en goedkoopste manier om je tank te ontroesten!

Zie ook hier voor meer informatie: Tank ontroesten met elektrolyse

Meer how to's zoals deze kan je terugvinden op onze website: How To Archief

Benodigdheden:

1. Een verroeste tank
2. Een gelijkstroom bron (DC) (accu, acculader, ...)
3. Een stukje kabel
4. Water
5. Soda (gewone baking soda, NaHCO3)
6. Een plankje
7. Een stuk metaal.
8. 400 gram citroenzuur (drogist)
9. coating of tweetaktolie

Stap voor stap:

Zoek een gelijkstroombron. Dit kan een gewone gelijkstroomlader zijn (=DC) voor accu's (zoals in het voorbeeld), maar kan ook een gewone accu zijn. Je kan een ook een andere lader gebruiken. Gebruik bij voorkeur dan een 12V DC lader.

full

full



Maak de kabel vast aan de plus (rood) en de min (zwart) van de gelijkstroomlader of batterij. Gebruik je een andere 12V lader, zoals in het filmpje hieronder, moet je de draden strippen.
Bij voorkeur zou ik een gelijkstroomlader gebruiken, zoals in het voorbeeld. Dit is het veiligste omdat je deze makkelijk kan afzetten, wat niet kan bij een accu.

Een voorbeeld van een andere 12V lader zie je in dit filmpje.
Let op, hij moet gelijkstroom geven! Dit herken je aan de code "DC" op de adaptor!

Neem een plankje een een stuk ijzer. Let op! Het stuk ijzer kan je na de elektrolyse niet meer gebruiken! Ik heb hiervoor een oude bout gebruikt.
Maak een gaatje in het plankje en bevestig het stuk ijzer zodat het vast zit.

full


Laat je tank volledig leeglopen. Zorg er dus voor dat er geen brandstof meer inzit.

Los 100 gram soda op in water (best in een beker warm water)

Vul de tank met de sodaoplossing en met gewoon water, tot aan de rand.

Plaats de tank op enkele houten blokken, of op een andere niet-geleidende ondergrond (houten tafel, omgekeerd houten kistje zoals in voorbeeld).

Stop het stuk ijzer in de tank. Zorg er voor dat het stuk ijzer zo diep mogelijk in de tank zit, maar het mag de tank nergens raken! Anders heb je straks kortsluiting! Als alles goed zit, tape dan alles goed vast zodat je tijdens de elektrolyse het stuk ijzer of plankje niet per ongeluk kan verschuiven zodat het toch nog kortsluiting geeft.

Zorg er voor dat het plankje 'zweeft' boven de tank, zodat er troep of water naar buiten kan komen tijdens de elektrolyse.

Sluit de kabel, die je op de lader op de positieve pool hebt aangesloten, op het stukje ijzer in het plankje aan.

Sluit de kabel, die je op de lader op de negatieve pool hebt aangesloten, op de tank aan. Let op: Je moet een bloot stukje tank hebben (niet geverfd dus)!

full


Alles staat nu klaar. Je kan nu de lader aanzetten. Je kan kiezen hoeveel volt (minstens 12 V gebruiken). Hoe meer ampère, hoe sneller het gaat. Ik heb ongeveer 1 ampère gebruikt.

Nu heb je alleen tijd nodig. Na enkele minuten zie je alles al brubbelen.

Na een uurtje moet je dit zien:

full


Mogelijk komt er ook wat water uit de tank. Dit kan geen kwaad. Dit komt door de vorming van luchtbelletjes in de tank die het water wat naar buiten duwen.

Na 24 uur heb je dit:

full


Afhankelijk van hoe erg je tank geroest is, zal je langer of minder lang dan 24 uur dit proces moeten laten lopen.
De lak was bij mij niet beschadigd. Wil je zeker zijn kan je altijd je tank afdekken met bv. zilverpapier.

Na 24 uur heb ik alles losgemaakt en het water laten lopen.

Je ziet dan dit:

full

Het roest is allemaal naar het stukje ijzer gegaan of omgezet in een zwarte neerslag.

Vul nu de tank terug volledig op met water, en voeg hieraan de 400 gram citroenzuur toe (voor een tank van 15 liter).
Je kan ook een ander zuur gebruiken, maar citroenzuur is goed voor het milieu en werkt prima!
Je kan ook schoonmaakazijn gebruiken. Bv. 3/4 vullen met schoonmaakazijn en 1/4 met water.

Laat dit ook zeker 24 uur staan.

Laat alles weer weglopen en dan krijg je dit:

full


Zo zag ze er uit voor de elektrolyse:

full


Je tank is nu volledig roestvrij. Goed spoelen!

Het is erg belangrijk dat je je tank zo snel mogelijk vult of verder behandeld. Het metaal is nu bloot en zal na een halfuur al terug aan het roesten zijn! Zo snel mogelijk dus behandelen met een coating, of bv. tweetaktolie (als je een tweetakt hebt) ingieten, goed schudden en dan met open tankdop verder laten uitdrogen.

Vergeet ook niet het kraantje en de benzinefilter te reinigen na het water.

Veel plezier!

VEILIGHEIDSWAARSCHUWING:

Doe elektrolyse alleen buiten of in een zeer goed verluchte ruimte (bv. garage met de poort open). Bij elektrolyse van water komt er waterstof vrij, dat in combinatie met zuurstof knalgas kan vormen. Dit is een zeer explosief goedje!

Gebruik bij voorkeur alleen soda. Andere geleidende stoffen (zoals bv. zout) kunnen schadelijke gassen vormen (zoals bv. chloorgas).

Zorg dat je niet rookt in de omgeving van de elektrolyse en dat er geen andere ontstekingsbronnen zijn.

Mensen die succesvol hun tank op deze manier hebben ontroest:

agranado (die met het idee kwam dat ik heb nagedaan)
LinKing
UTP in "How to: Tank ontroesten door middel van ..."
 
Laatst bewerkt:
Het proces wat optreed is een redoxreactie. Google maar even. Volgens mij gaan de minst edele metalen eerst reageren en ijzer is niet echt een edelmetaal. Goud en bijvoorbeeld wel, dat oxideert (roest) niet en is mede daarom ook zo waardevol.
 
Dit zegt wikipedia:

Een edelmetaal is een metaal dat niet of weinig kan worden aangetast door oxidatie.
Voorbeelden van een edelmetaal zijn goud en platina. Deze blijven er altijd even mooi uitzien. Iets minder edel is bijvoorbeeld zilver, dat na verloop van tijd zwart wordt, maar met even poetsen weer mooi te krijgen is. Nog wat onedeler is koper, dat slaat op den duur groen uit. IJzer is nog onedeler, dat verroest helemaal. Toch is dat laatste niet allesbepalend: neem bijvoorbeeld zink, dat weer en wind trotseert als bijvoorbeeld dakgoot. Dit is toch meer onedel dan ijzer. Om deze reden worden edelmetalen voor sieraden gebruikt..................................

etc.
 
Dit zegt wikipedia:

Een edelmetaal is een metaal dat niet of weinig kan worden aangetast door oxidatie.
Voorbeelden van een edelmetaal zijn goud en platina. Deze blijven er altijd even mooi uitzien. Iets minder edel is bijvoorbeeld zilver, dat na verloop van tijd zwart wordt, maar met even poetsen weer mooi te krijgen is. Nog wat onedeler is koper, dat slaat op den duur groen uit. IJzer is nog onedeler, dat verroest helemaal. Toch is dat laatste niet allesbepalend: neem bijvoorbeeld zink, dat weer en wind trotseert als bijvoorbeeld dakgoot. Dit is toch meer onedel dan ijzer. Om deze reden worden edelmetalen voor sieraden gebruikt..................................

etc.
Als aanvulling kan hierop verteld worden dat de meeste oxidelagen een gesloten laag vormen, waardoor verder oxideren niet meer plaats vindt. Alleen ijzeroxide (roest) vormt een open structuur waardoor verder oxideren plaats kan vinden.
 
Om roest voortaan te voorkomen, kun je ook een blokje zink in de tank plakken. Gebeurt ook op schepen. Daar zitten blokken zink die contact hebben met het staal en omdat zink onedeler is dan staal, wordt het zink als eerste aangevreten. hierdoor zal het schip niet roesten->redoxreactie

Om dezelfde reden moet je nooit een spijker door de zinken afvoerpijp slaan. Op een gegeven moment zit er gewoon een gat tussen zink en spijker. dit komt ook weer doordat zink als eerste gebruikt wordt voor het redoxproces..
 
Om roest voortaan te voorkomen, kun je ook een blokje zink in de tank plakken. Gebeurt ook op schepen. Daar zitten blokken zink die contact hebben met het staal en omdat zink onedeler is dan staal, wordt het zink als eerste aangevreten. hierdoor zal het schip niet roesten->redoxreactie

Om dezelfde reden moet je nooit een spijker door de zinken afvoerpijp slaan. Op een gegeven moment zit er gewoon een gat tussen zink en spijker. dit komt ook weer doordat zink als eerste gebruikt wordt voor het redoxproces..
Wat je hier als remedie aanhaalt gaat niet op voor een benzinetank. Daar vindt gewoon roesten plaats door zuurstof in een vochtige omgeving.

Wat jij bedoelt is een remedie tegen een galvanische reactie doordat bij een schip de schroef van brons is en de scheepshuid van staal. Brons is edeler dan staal waardoor er in een geleidende omgeving aantasting van het minst edele metaal plaats vindt, hier dus de stalen scheepshuid. Door aan de scheepshuid in de buurt van de schroef een opofferingselektrode aan te brengen wordt de scheepshuid beschermd doordat nu dat aluminium- of zinken blok wordt aangetast.

En een redoxreactie is weer wat anders. Hierbij wordt de zuurstof ontrokken aan het geoxideerde metaal, zoals dat in de Howto van Linking beschreven wordt.
 
Ik heb mijn geroeste tank vrij eenvoudig roestvrij gekregen.
De gehele tank gevuld met warm water en 50ml fosforzuur.
De tank een dag lekker laten weken. Je ziet ook een reactie (luchtbelletjes).
Fosforzuur heeft de eigenschap om roest om te zetten in een harde oxidatie laag.
Dit zie je ook vaak bij roestomzetters die vaak fosforzuur als basis hebben.
 
Ha dit werkt super, kheb em net aangesloten en het bruist nu al.
Maar wat nu als ik vanavond de stroom eraf haal en morgenvroeg weer aansluit?
Ik durf em er eigelijk niet de hele nacht aan te laten, ivm de gassen die vrijkomen.
 
Ik heb het snachts gewoon laten verder doen. Mijn opstelling stond wel in open lucht onder een afdakje. Vergeet de foto's niet eizenmeister!

Gisteravond de stroom eraf gehaald en vanochtend er weer opgezet en na een uurtje liep de tank alweer over, hij heeft er ongeveer zo'n 19 uur aangestaan.

Net de tank leeg gegooid en het zuur erin gedaan, morgen weet ik meer.

full
 
Ik heb de azijn eruit nu, ik kwam net thuis en het begint allemaal spontaan te lekken. Ruikt lekker joh nu, hier op de binnenplaats...
Tank maar leeggegooid, ben nu de vlotter eruit aan het pielen. Dan even afdekplaatjes maken voor dat gat en voor het gat van de kraan. Morgen maar even ergens een schep grind weghalen en een uurtje of wat gaan zitten schudden.
Het ziet er in ieder geval nu al veelbelovend uit. Ik kijk door het gat tegen zo goed als kaal metaal aan.
 
Laatst bewerkt:
Ben er nu ook mee bezig. tankje van een Diversion, goed smerig.

Heb er Soda van Driehoek in geflikkerd en een grote bak gekookt water en aquarium grint erbij.
Middagje schudden en spoelen leverde al een hoop troep op.

Staat nu tot de nok vol met water en citroenzuur en ziet d'r al bijna schoon uit na 5 uurtjes.
Zal morgen een plaatje posten :)
 
Ben er nu ook mee bezig. tankje van een Diversion, goed smerig.

Heb er Soda van Driehoek in geflikkerd en een grote bak gekookt water en aquarium grint erbij.
Middagje schudden en spoelen leverde al een hoop troep op.

Staat nu tot de nok vol met water en citroenzuur en ziet d'r al bijna schoon uit na 5 uurtjes.
Zal morgen een plaatje posten :)

Ben ook zeer benieuwd naar het resultaat, ook mijn Div 600 tank wacht op een behandeling.
Eerst maar eens even afkijken. :+
 
Laatst bewerkt:
Grind is echt niet nodig hoor. Gewoon lang genoeg laten pruttelen met de elektrolyse, en een dagje met 400 gram citroenzuur laten staan. Klaar! Kost geen moeite en je moet niet al het grind er liggen uitvissen of lang liggen schudden. Het grind schuurt ook het goede metaal af, terwijl elektrolyse dit niet doet.
 
Gisteravond de stroom eraf gehaald en vanochtend er weer opgezet en na een uurtje liep de tank alweer over, hij heeft er ongeveer zo'n 19 uur aangestaan.

Net de tank leeg gegooid en het zuur erin gedaan, morgen weet ik meer.

[afbeelding]

Na het zuur bleek dat er nog een beetje roest in zat, (was ook wel heul erg verroest)
Dus nu staat ie weer aan de stroom.

Ik heb de eerste keer een stuk draadeind gebruikt (gegalvaniseerd) en nu gebruik ik een stuk rond tien blank ijzer.

Lijkt me dat het beter gaat want met het gegalvaniseerd draadeind kelderden de amperes en nu zakken de amps veel minder.

Wellicht maaktie nu beter contact. iemand een idee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan