How to: Tellerfolie vervangen

Bregt

MF'er
10 mei 2007
105
0
Erembodegem
Vandaag "eventjes" een vriendin haar teller onder handen genomen.
Daarom heb ik er direct een "How to" van gemaakt zodat iedereen het vanaf nu zelf kan. :-)

Allereerst zie je dat je het correcte gereedschap hebt:(Wijn, kaas, salami)
5cypt2.jpg

Ook is't handig dat je twee miniatuurschroevendraaiers, kleine bektang en twee koffielepeltjes hebt. :wink:

Dit is het slachtoffer:
ev8f1f.jpg


Draai hem om en verwijder de 2 kleine en 6 grote vijzen.
21bsx9f.jpg


Nu kan je hem in 3 delen uit elkaar halen. (let op de dichting!)
29ekaqb.jpg


Neem het stuk met de tellers en leg de rest opzij.
Probeer de stand van de tellernaald en de as op elkaar af te tekenen. (zo kan je ze later gemakkelijk terug in elkaar steken)
Neem nu twee koffielepeltjes en hef er voorzichtig de tellernaald af terwijl je steunt op de twee kleine vijsjes.
rthjes.jpg

Verwijder nu de drie vijsjes waarmee het tellerblad vastzit.

Haal nu voorzichtig met een tang het rustpuntje van de wijzer eruit.
20gqxl.jpg

Monteer het nieuwe blad en zet terug vast

Idem met de toerenteller. :wink:
wb48pf.jpg

Achterzijde tellerblad:
ayprsz.jpg


Na montage van de drie vijsjes en de tellernaalden heb ik ook nog alle lampjes vervangen door LEDs in de teller.
Hierbij moet je wel opletten voor de polariteit. Deze werken maar op 1 manier. Dus VOOR je de teller er terug opsteekt, even aansluiten en kijken of ze allemaal correct gemonteerd zijn. :wink:
35ajf35.jpg

't is dus langs deze zijde dat je ze vervangt. :wink:
(Fitting kwart draaien en lampje eruit prutsen)
153y7fn.jpg


Links de lampjes, rechts de LEDs. :wink:
aw4wmf.jpg


Hierna gewoon terug de dichting terug in de uitsparingen leggen en het deksel er terug opvijzen... :wink:

~*Niet vergeten van VOOR montage te testen of alle LEDs juist zitten!!!*~

Hier het eindresultaat:
24y03zt.jpg


Foto's van als hij aangesloten is, zal ik later wel posten. :wink:

EDIT: Bij het aansluiten van de teller kwamen de waardes niet meer overeen..
Dit kan je oplossen met het volgende:
Je haalt de cover er terug van rond, demonteert de wijzernaalden en sluit hem zo aan op de fiche.
Als je nu uw contact opzet zullen de wijzerasjes zich calibreren. Duw nu er de naaldjes op zodat ze perfect op nul staan.
Monteer weer de cover en voila!
KLAAR. :9
Hier kan je eindelijk vergelijken. :)
(links is er wel verbroken contactje in het middenste lampje, binnenkort zal ik het wel herstellen. :) )
15dt636.jpg


ORIGINEEL dus:
2dbw5ma.jpg


Tjoening.. :P
zn2zb5.jpg
 
Laatst bewerkt:
wat ik mis het het aftekenen van het neutraalpunt op de behuizing van de teller, als je de wijze over het puntje heen tilt zul je zien dat ie een magnetisch 0 punt op zoekt, die moet je aftekenen op de behuizing zodat je na het vervangen van de plaat de teller op de zelfde positie op de as duwt.

Nu loop je het risico dat de as verdraait is bij het vervangen en de aanduiding dus niet meer klopt
 
Mooi How-to Bregt 8-)

Ik heb zelf een how-to gemaakt voor op de franse SevenFifty forum.
Heb 't zelf ook gedaan met 2 lepeltjes, maar de ervaring van andere leert dat 't gaat nog makkelijker en veiliger met een dessert forkje.
 
Hee, als ik het goed begrijp kan je dus ook tellerafwijkingen fixen op deze manier?

Alhoewel.. je kan natuurlijk enkel een offset maken door de naald te verdraaien, niet een afwijking die toeneemt met de snelheid wegwerken..

Ik heb namelijk een heel ander voorwiel in 1 van mn motoren zitten en nu geeft hij 80 aan als ik 90 rij (gps) en bij 120 op de teller gaat hij 140 op de gps ....

Ik zou een zwakker veertje moeten hebben of een sterker magnetisch veld.

Hmm. Een klein weerstandje in serie met de elektromagneet zou de naald meer tegenhouden, zo kan je optimistische tellers corrigeren. Wel jammer dat mijn pessimistische teller daar dus niet goed mee te krijgen is...
 
Laatst bewerkt:
Heb hetzelfde gedaan bij de teller van mn R6, alleen bij mij wilde de naald echt niet van mn asje af en heb ik de nieuwe tellerplaat in moeten snijden...hier is overigens nog weinig van te zien.
Heb ook gelijk de lampjes vervangen door witte LED's, ziet er super uit!! :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan