[how to] --> uitlaat uitdeuken

koent

MF veteraan
11 aug 2008
1.741
2
Ell
omdat ik de uitlaat van mijn R1 laatst heb uitgedeukt heb ik er maar foto's van gemaakt om hier een how-to van te maken

het komt vaker voor dat bij een crash een deuk in je uitlaat komt te zitten (vooral bij crossers / offroad).

Je kunt dit op 3 manieren aanpakken (kan op wel meer manieren maar dit zijn de 2 meest voorkomende huis tuin en keuken methodes)

* Een stang op de uitlaat lassen met een gewicht daaroverheen geschoven, en deze dan als trekhamer gebruiken
* Met luchtdruk de deuk eruit 'duwen'
* Een nieuwe uitlaat kopen :W

Ik heb bij mijn uitlaat methode 2 gekozen (luchtdruk)

Benodigdheden:

* Een ingedeukte uitlaat!
* Een luchtcompressor (6 bar is meestal genoeg)
* Gasbrander
* fietsventiel / pneumatische aansluiting / iets anders om de uitlaat onder druk te kunnen zetten
* Stukken hout / iets anders om proppen voor in de uitlaat te maken

Begin met proppen te maken die je voorin de uitlaat kan slaan. (deze moeten goed vastzitten en enigszins luchtdicht zijn). Ik heb ze van staal gemaakt, maar dit is geen must: als je ze van hout maakt werkt het minstens zo goed

proppenvoorbochten.jpg


Dan moeten de proppen erin geslagen worden en GOED geborgd worden! deze wil je niet met 6 bar luchtdruk richting je kop zien vliegen

proppeninvoorbochten.jpg


vervolgens moet er een grote prop gemaakt worden die je na de collector kunt plaatsen
(ik heb een alu buis gepakt die ik over de collector heen schoof, daar een plaatje op geschroefd, vloeibare pakking ertussen, en een rubberen o ring tussen de buis en de collector)

Ook deze moet natuurlijk geborgd worden.. (op de foto heb ik dit met lasdraad gedaan)

Op deze grote prop zet je vervolgens je aansluiting waar je luchtdruk mee op je uitlaat kunt zetten.

completeopstelling.jpg


Dan kun je beginnen met uitdeuken. Sluit de compressor aan op de uitlaat, en begin met een druk van 2 bar.

Pak dan de gasbrander en ga de plek van de deuk warmstoken (niet te heet; net roodgloeiend)

voer vervolgens de druk rustig op totdat de deuk eruit geduwd is. (soms gebeurt dit al bij 3 bar en soms moet er langere tijd 5-6 bar op gezet worden) Ga niet te snel te veel druk erop zetten, veel hoger als 6 bar zou ik niet gaan.

before:

deuk.jpg


deuk1.jpg


after:

deukweg.jpg


het kan allemaal een stuk mooier, maar het gas van de gasfles begon op te raken :P en ik vond hem goed genoeg zo ;)

laatste stap: uitlaat eronder hanger en :]
 
He Koen mooie uitleg en toelichting over de veiligheid!!!

Voor alle andere, deze jongen weet echt wel waar hij mee bezig is!
bedankt voor de complimenten Richard

alle anderen?

ik voel me niet aangesproken hoor, laat het duidelijk zijn dat ik alleen maar wil aanvullen, niet afbranden aanvallen :)
zo vat ik het ook totaal niet op hoor, als iemand aanvullende opmerkingen heeft oid mogen ze dat gerust laten horen
 
misschien is het een idee om een van de doppen te voorzien van een overdruk ventiel?
is een idee ja, maar als je uit de 'vuurlinie' van de doppen blijft en alles goed geborgt hebt, en de doppen zo hebt gemaakt dat je ze erin hebt moeten slaan vind ik het veilig genoeg

je moet de doppen gewoon zo maken dat je ze met 10 bar nog niet eruit zou kunnen schieten (zo vast moeten ze zitten), de ijzerdraad is dan een second line of defense.
 
de druk: 6 bar (is meestal minder maar hier gaan we even vanuit)

kracht is pi maal straal kwadraat geeft ons bij een buisdiameter van 35 (in mijn geval) 576 newton

575 newton delen we door 2, omdat de ijzerdraad aan 2 kanten borgt; 287,5 newton

dit delen we nog een keer door 2 om te kijken wat voor kracht er op een stuk ijzerdraad komt te staan (de ijzerdraad is dubbel gewonden zoals je op de foto's ziet) dit geeft: +- 140 Newton

140 newton = 14kg, dat kan een ijzerdraadje MAKKELIJK hebben, en dan gaan we al uit van 6 bar, terwijl het meestal met minder druk ook al lukt

daar komt nog eens bij, dat als je de proppen zo gemaakt hebt dat je ze erin moet slaan, er maar een klein gedeelte van de kracht op het ijzerdraad komt te staan, en de rest (als het goed is: alles) van de kracht door de wrijving van de prop tov de uitlaat wordt opgevangen.

en of je nou 6 bar met een compressor of 3 bar met een fietspomp erop zet maakt natuurlijk niks uit ;)


het blijft natuurlijk uitkijken, maar zolang je je boerenverstand gebruikt en geen gekke dingen doet kan er weinig fout gaan

Netjes onderbouwd :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan