'How to' Uitlaat voor minder dan 30 euro

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Hoi,

Sinds kort heb ik vakantie en ik ben nu al een tijdje van mening dat mijn uitlaat veel te zacht en te restrictief is..

En ben maar een arme student dus een uitlaat van gauw 200 Euro past niet in mijn budget :X .
Dus beetje onderzoek doen naar wat een zogenaamde "straight through exhaust" nou precies is, sinds dit de meeste voorkomende type aftermarket uitlaat is.

Nou dan maar eens prutsen(wat ik graag doe :+ ), Sinds ik niet veel projecten kon vinden over hoe of wat exact, dacht ik er aan om mijn vooruitgang eens bij te houden en een 'How to' topic te maken.

In mijn geval gaat het om een uitlaat met een flens.. Iets wat een aftermarket nog lastiger te vinden maakt..

Heb helaas maar minimale foto's tot een punt, vergeten zo nu en dan foto's te nemen.

Wat ik gebruik:
1 Beschuitblik, klinkt komisch maar paste perfect over de flens + precies de lengte die ik zocht!
1 Dik(Diameter 45mm , dikte 2mm) stuk stalen buis uit een fiets frame
3 Bouten + passende moeren
Stuk Glaswol dat niet ontvlambaar is
Bus hitte bestendige zwarte verf
Stukje plaatstaal(+- 10cm bij 10cm)
Pijpklem (omtrek 1mm groter dan die van het blik)

Apparatuur:
Boor
Las apparaat
Schuurpapier/vijl
Slijptol
Tang(dik/sterk genoeg om door dun plaatstaal/blik te knippen)

Kosten:
Beschuitblik - Gratis van mijn oma gekregen,
Buis - Gratis van een oude fiets op het zolder van de schuur,
3 bouten + moeren - Gratis uit de honderden bouten die we hebben in een emmer,
Glaswol - Gratis van laatste bewoners van het huis,
Verf - 10 euro
Pijpklemmen (set van 2) - 12 euro
Plaatstaal - Gratis, bij een scheepswerf gevraagd of ik in de afvalcontainer een stukje mocht zoeken.

Al met al dus ongeveer 22 euro dusver.

Dan maar eens beginnen! :Y

Ben begonnen met maten nemen. Het gat waar alles over moest komen moest +- 49-50mm worden, die ene MM maakte niet uit wegens de afdichtingsring die in de flens van de motor zat.
Toen het beschuitblik gepakt, in het exacte midden een centerpunch gemaakt, daar toen met een passer een cirkel van 49,5mm omheen getrokken.

Hierna 1,5mm binnen deze lijn allemaal gaten geboord(3mm boortje)en de cirkel uitgeknipt met een tang, hierna alle punten die nog aan het gat zaten weg gevijld en een mooi gat gemaakt die op de flens paste. zoiets dus..
0qvCIK6.png


Toen op de motor geplaatst(met de hand zorgen dat hij bleef zitten) en dan eens checken voor eventuele gaslekken, bleek dus geen lekken te zijn! *O*
1ll7nUx.jpg


Dat is de buitenste huls zo goed genoeg voor nu... Dan maar de binnenste buis(tricky part)...

Ben begonnen met sleuven zagen in het eind van de pijp. Zodat ik de diameter aan het einde iets kan vergroten door de sleuven naar buiten te buigen. Toen deze ook mooi aansloten op de afdichtingsring ben ik de gaten tussen de sleuven op wezen vullen door ze aan elkaar te lassen(hoop gepruts maar werkte wel) . Hierna de slakken binnenin weg geslepen en kwam er een mooie aansluiting op.(nog wel beetje grof maar dat fixen we later, sinds het laswerk nog niet klaar was.
6LVpscD.png
AT1bZjU.png


Dag 2! *O*

Ben begonnen met een flens te maken op de binnen pijp met het stukje plaatstaal van 10x10. Eerst weer een gat in het midden net als met het blik. Toen 3 gaten voor de bouten. Hierna heb ik de moeren op de binnenste flens gelast zodat er schroefdraad zit en ik alles op elkaar trekken kan en er zo dus geen gewicht aan het blik hangt.
tFRtopQ.png

yBc41pH.png


Toen nog 3 gaten in de bodem van het blik waar de bouten door konden.
vAPYxWE.png


Tijd om te testen of het past! *O*
Mtpstnz.png

gXBxgRG.png

En nog een closeup van de print!
AEfSOTB.png


Hij past perfect! *O*

Gauw door!!


Vanochtend nog even een klem gehaald bij de gamma, wel duur zo'n setje van 2 :X
vTuQ5tV.png


hier om het blik ter ondersteuning:
Usl1dMW.png

Zit verassend goed vast, als ik aan het blik trek gaat de motor mee heen en weer.

Dan maar even wat demping verzorgen, begin van de sleuven in de buis, later zijn het er veel meer en grotere geworden plus nog een paar 5mm boorgaten.
Clc0zQY.png


Dan nog even snel een gat in de deksel van m'n beschuitblik. En dempings materiaal en binnenste buis op maat maken, en in elkaar zetten die hap :9~

Het eind product(zonder zwarte verf voor nu)
XRo7rAM.png


Heb er al even een stukje van 40km mee gereden, lijkt prima te werken :]

Filmpje :
 
Laatst bewerkt:
ik juich dit toe en vind diy-dingetjes altijd gaaf om te vervaardigen.
en als het dan werkt... *O* *O*
Maar dit soort toepassingen zou ik alleen vervaardigen voor ultieme oude brikkies met dagwaarde van -1000 eurie.
chappeau voor Ts
 
Jammer dat je m zwart gemaakt hebt. -O-
Vond die schaapjes veel vetter. 8-)

Maar hij klinkt een beetje pruttelend!?
Had je beter een koffieblik kunnen nemen. :+
T pijpje mag dus ff groter in diameter denk ik!? ;)
Viel mij ook wel op ja(is minder het geval als je hem in het echt hoort, dan is het veel dieper), zit er inderdaad over te denken, moet alleen even een pijp vinden die beter is qua diameter *D er komen nog wel wat veranderingen aan te pas, maar voor een eerste prototype ben ik uiterst tevreden *O*
 
Laatst bewerkt:
Leuk project, toch wel over nagedacht.
Beschuitblik vind ik wat minder maar roeien met de riemen die je hebt (krijgt) is ook uitdagend.

Eventueel..hebben we op het werk nog diverse maten buis. staalbuis dikwandig maar ook dunwandig gegalvaniseerd. (CV buizen)
Zou koper ook werken ?

zelf wilde ik van RVS of titanium een motoGP achtig uitlaat maken. de demping wil ik er wel in hebben, genoeg gezeur hier in zuid limburg over het geluid van motoren. Te veel controles op geluid.

Maar, toppie gedaan met de middelen wat je had..chapau
 
Viel mij ook wel op ja(is minder het geval als je hem in het echt hoort, dan is het veel dieper), zit er inderdaad over te denken, moet alleen even een pijp vinden die beter is qua diameter *D er komen nog wel wat veranderingen aan te pas, maar voor een eerste prototype ben ik uiterst tevreden *O*


Ja zo is t man. ;)
Prima dingetje zo en veranderen kost je (bijna) niks op wat werk na. :)
 
Youtube filmpje :

Dat is in de schuur zonder DB killer, vindt hem zelf iets te luid dus nog even wachten op m'n DB killertje :]

Mocht het toch niet helemaal bevallen, Tyga levert RVS spruitstukken voor de CBR125 (2004-) voor 79 Euro.

Daar kan gewoon elke slip-on met de juiste diameter op (of één van Tyga's eigen dempers).
 
Dag Oma!

Heeft iemand zo'n Aliexpress Akraneppovitsch al een getest?
Dat ze niet legaal zijn....okee, maar dempt het toch een beetje? Met Eater?

Voor 30 Euro kun je er geen buil aan vallen. Denk dat ze nieuw nog wel aardig dempen, zal na een jaartje wel hard minder worden.

Zou overigens wel de effen gelakte nemen, type E dus, verwacht niet dat het een hoge kwaliteit legering is, de glimmende zal in no-time wel gaan roesten, en van dat 'carbon' zal ook wel niet veel overblijven.

Illegaal zijn ze sowieso (dat is een beschuitblik ook) gelukkig zijn ze in Nederland niet zo streng (mits je het beschaafd houdt allemaal)
 
Mocht het toch niet helemaal bevallen, Tyga levert RVS spruitstukken voor de CBR125 (2004-) voor 79 Euro.

Daar kan gewoon elke slip-on met de juiste diameter op (of één van Tyga's eigen dempers).

Heb ondertussen al een ander (full system) uitlaat van Black Widow gekocht. Het was zeker een leuk en succesvol project! Zeker tevreden wat er uit gekomen is met die middelen. Heb er toch dik twee week mee gereden(met plezier) :t .
 
Laatst bewerkt:
Zou overigens wel de effen gelakte nemen, type E dus, verwacht niet dat het een hoge kwaliteit legering is, de glimmende zal in no-time wel gaan roesten, en van dat 'carbon' zal ook wel niet veel overblijven.
...ik zie maar Type A-D, maar je hebt principieel gelijk.

Illegaal zeker, maar dat is mijn "Kasami" ombouw ook, alleen ziet die er ook niet legaal uit en deze (zolang ze nieuw zijn)wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan