'How to' Uitlaat voor minder dan 30 euro

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Hoi,

Sinds kort heb ik vakantie en ik ben nu al een tijdje van mening dat mijn uitlaat veel te zacht en te restrictief is..

En ben maar een arme student dus een uitlaat van gauw 200 Euro past niet in mijn budget :X .
Dus beetje onderzoek doen naar wat een zogenaamde "straight through exhaust" nou precies is, sinds dit de meeste voorkomende type aftermarket uitlaat is.

Nou dan maar eens prutsen(wat ik graag doe :+ ), Sinds ik niet veel projecten kon vinden over hoe of wat exact, dacht ik er aan om mijn vooruitgang eens bij te houden en een 'How to' topic te maken.

In mijn geval gaat het om een uitlaat met een flens.. Iets wat een aftermarket nog lastiger te vinden maakt..

Heb helaas maar minimale foto's tot een punt, vergeten zo nu en dan foto's te nemen.

Wat ik gebruik:
1 Beschuitblik, klinkt komisch maar paste perfect over de flens + precies de lengte die ik zocht!
1 Dik(Diameter 45mm , dikte 2mm) stuk stalen buis uit een fiets frame
3 Bouten + passende moeren
Stuk Glaswol dat niet ontvlambaar is
Bus hitte bestendige zwarte verf
Stukje plaatstaal(+- 10cm bij 10cm)
Pijpklem (omtrek 1mm groter dan die van het blik)

Apparatuur:
Boor
Las apparaat
Schuurpapier/vijl
Slijptol
Tang(dik/sterk genoeg om door dun plaatstaal/blik te knippen)

Kosten:
Beschuitblik - Gratis van mijn oma gekregen,
Buis - Gratis van een oude fiets op het zolder van de schuur,
3 bouten + moeren - Gratis uit de honderden bouten die we hebben in een emmer,
Glaswol - Gratis van laatste bewoners van het huis,
Verf - 10 euro
Pijpklemmen (set van 2) - 12 euro
Plaatstaal - Gratis, bij een scheepswerf gevraagd of ik in de afvalcontainer een stukje mocht zoeken.

Al met al dus ongeveer 22 euro dusver.

Dan maar eens beginnen! :Y

Ben begonnen met maten nemen. Het gat waar alles over moest komen moest +- 49-50mm worden, die ene MM maakte niet uit wegens de afdichtingsring die in de flens van de motor zat.
Toen het beschuitblik gepakt, in het exacte midden een centerpunch gemaakt, daar toen met een passer een cirkel van 49,5mm omheen getrokken.

Hierna 1,5mm binnen deze lijn allemaal gaten geboord(3mm boortje)en de cirkel uitgeknipt met een tang, hierna alle punten die nog aan het gat zaten weg gevijld en een mooi gat gemaakt die op de flens paste. zoiets dus..
0qvCIK6.png


Toen op de motor geplaatst(met de hand zorgen dat hij bleef zitten) en dan eens checken voor eventuele gaslekken, bleek dus geen lekken te zijn! *O*
1ll7nUx.jpg


Dat is de buitenste huls zo goed genoeg voor nu... Dan maar de binnenste buis(tricky part)...

Ben begonnen met sleuven zagen in het eind van de pijp. Zodat ik de diameter aan het einde iets kan vergroten door de sleuven naar buiten te buigen. Toen deze ook mooi aansloten op de afdichtingsring ben ik de gaten tussen de sleuven op wezen vullen door ze aan elkaar te lassen(hoop gepruts maar werkte wel) . Hierna de slakken binnenin weg geslepen en kwam er een mooie aansluiting op.(nog wel beetje grof maar dat fixen we later, sinds het laswerk nog niet klaar was.
6LVpscD.png
AT1bZjU.png


Dag 2! *O*

Ben begonnen met een flens te maken op de binnen pijp met het stukje plaatstaal van 10x10. Eerst weer een gat in het midden net als met het blik. Toen 3 gaten voor de bouten. Hierna heb ik de moeren op de binnenste flens gelast zodat er schroefdraad zit en ik alles op elkaar trekken kan en er zo dus geen gewicht aan het blik hangt.
tFRtopQ.png

yBc41pH.png


Toen nog 3 gaten in de bodem van het blik waar de bouten door konden.
vAPYxWE.png


Tijd om te testen of het past! *O*
Mtpstnz.png

gXBxgRG.png

En nog een closeup van de print!
AEfSOTB.png


Hij past perfect! *O*

Gauw door!!


Vanochtend nog even een klem gehaald bij de gamma, wel duur zo'n setje van 2 :X
vTuQ5tV.png


hier om het blik ter ondersteuning:
Usl1dMW.png

Zit verassend goed vast, als ik aan het blik trek gaat de motor mee heen en weer.

Dan maar even wat demping verzorgen, begin van de sleuven in de buis, later zijn het er veel meer en grotere geworden plus nog een paar 5mm boorgaten.
Clc0zQY.png


Dan nog even snel een gat in de deksel van m'n beschuitblik. En dempings materiaal en binnenste buis op maat maken, en in elkaar zetten die hap :9~

Het eind product(zonder zwarte verf voor nu)
XRo7rAM.png


Heb er al even een stukje van 40km mee gereden, lijkt prima te werken :]

Filmpje :
 
Laatst bewerkt:
Je weet toch wel dat een beschuitbus gefelsd is en niet gelast, die gaat na 3x starten openbarsten op de naad

:(

Had dat nou niet gezegd, ik had 't wel grappig gevonden om hier de foto's te zien te krijgen van een beschuitbus welke na één keer gas dicht/erop al uit elkaar gespat was.... Of dat TS dat pisbakken "blik" helemaal door gaat lassen (en dan ook letterlijk "door" :P ).
 
Laatst bewerkt:
:(

Had dat nou niet gezegd, ik had 't wel grappig gevonden om hier de foto's te zien te krijgen van een beschuitbus welke na één keer gas dicht/erop al uit elkaar gespat was.... Of dat TS dat pisbakken "blik" helemaal door gaat lassen (en dan ook letterlijk "door" :P ).
In de tijd dat ik nog veel brommertoerritjes reed met mijn FS1'tje, reed er ook vaak een Honda C50 mee, die had een uitlaatdemper gemaakt van een Pringles bus (en er reed er volgens mij ook 1 met een Karvan Cevitam siroopfles dacht ik) :P
 
Staat nu in de verf te drogen, morgen eind foto's :+

Topic geupdate, foto van het eind product zonder verf *O*

En voor de mensen die bezorgt zijn over het blik, er staat geen druk of gewicht op het blik zelf. Die zooi is zo dun dat je er niks mee kan, het is puur een laagje blik om het isolatie materiaal bij elkaar te houden ;)
 
Laatst bewerkt:
Staat nu in de verf te drogen, morgen eind foto's :+

Topic geupdate, foto van het eind product zonder verf *O*

En voor de mensen die bezorgt zijn over het blik, er staat geen druk of gewicht op het blik zelf. Die zooi is zo dun dat je er niks mee kan, het is puur een laagje blik om het isolatie materiaal bij elkaar te houden ;)

Dat dachten al die rijders met een dikke V-Twin ook toen ze persé een "chique" (originele) carbon demper van bijvoorbeeld Akrpovic op d'r brommer monteerden.

Vergis je niet in de druk welke er op de buitenmantel komt te staan!!
 
Laatst bewerkt:
Dat dachten al die rijders met een dikke V-Twin ook toen ze persé een "chique" (originele) carbon demper van bijvoorbeeld Akrpovic op d'r brommer monteerden.

Vergis je niet in de druk welke er op de buitenmantel komt te staan!!
Ben ik zeker met je eens, als hij het houd vind ik het prima :P , anders zoeken we gewoon een andere (betere) oplossing. Heb d'r al even 30min mee gereden vandaag, alles lijkt prima te gaan dusver. ;)

Ik heb ca. 8 meter RVS koker/buis van rond 120mm en 3mm wanddikte liggen. Mag je wel een half metertje van afzagen ;)
Bedankt voor het aanbieden :} Alleen 120mm is te groot, dan komt hij tegen mijn achterbrug aan, mijn max diameter was 110mm, het blik is 105, dus dat wil ook maar net :+ Plus ik kan geen RVS lassen '(

Als je de wisselkoers én kortingen mee telt: Onder de €30,- haal je een "echte" CHINA AKRA :) Kost je maar 2 minuten klikken.....

KlikkerDeKlik .... Concurrentie voor Bolski :+
Iets meer dan 30 euro als je ook even de verzendkosten van 28 dollar mee rekent :+
 
Laatst bewerkt:
Al het commentaar maakt niet uit, ik vind het goed bedacht. Nu ik dit weet ga ik het zeker een keer proberen!

Als ik jou was dan zou ik beginnen met de TDM 850 uit je ondertitel.... Zelfde blok als dat een TRX heeft en dat blok weet vást wel raad met zo'n homemade dempertje :9
 
Laatst bewerkt:
maat heeft ooit in lang vervlogen tijden 2 dempers voor zijn CX650 gemaakt van oliefilters voor vrachtwagens. werkte ook goed, alleen nogal wat veel rook de eerste kilometers, het waren gebruikte ... _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan