Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

How to: Vast zittende zuigers uit remklauw krijgen

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Hierna kan je eventueel verder gaan met How-to: remmen reviseren incl foto's

How-to: Vastzittende remzuigertjes er uit krijgen

Onlangs heb ik een motor gekocht, waarvan de voorrem het niet meer deed. Het bleek dat de zuigertjes vastzaten in de remklauw, en met gewoon de remhandle hard en lang ingeknepen houden werden ze er niet meer uit gedrukt. Ook met perslucht (10 bar) op de ontluchtingsnippel (in principe ook een goede methode) zou ie niet losgegaan zijn, vermoedde ik.

Ter vergelijking hier de verschillende drukken:
luchtdruk: 10 bar
remsysteem zelf: 200 bar
vetspuit: 500 bar


Naar aanleiding van een tip op een Duits forum heb ik wat zitten knutselen.

Men neme:
-een moer M10
-een smeernippel
-een (kolom)boormachine met machineklem
-een boortje 5 en 10 mm
-een M6 schroefdraadtapsetje
-een vetspuit / vetpomp
-een ijzerzaag
-een bankschroef

Het is de bedoeling om de zuigers er uit te persen met de vetpomp. Daarvoor gaan we het nippeltje op de remklauw aansluiten, via de banjobout.

Zoals gezegd, neem een M10 moer en draai een nippeltje uit iemand anders zijn motor, of koop er desnoods een.




Boor een gat van 5 mm exact in het midden van een van de zeskanten.



Tap er schroefdraad M6 in. Ik gebruik een setje dat in 3 stappen gaat. Tap wel zuiver recht, dat valt niet mee, want je hebt erg weinig geleiding. Daarom tap ik ook eerst het draad, voordat ik het grote gat opboor, want dan blijft er al helemaal weinig “vlees” over.




Na het tappen de moer uitboren met 10 mm (in ieder geval iets groter dan de banjobout).



Het nippeltje past er mooi strak in, het is alleen wat te lang, dat moet afgezaagd worden.



Na het afzagen valt het veertje (dat het kogeltje in het nippeltje aandrukt) eruit, dat is geen probleem



De banjobout is ook ongeveer 10 mm. Om te vorkomen dat het vet niet langs de bout kan omdat er geen ruimte tussen zit, wil ik er voor zorgen dat een van de twee gaatjes op de banjobout recht tegenover de smeernippel zit. Hiervoor maak ik met de zaag 2 merktekentjes op de kop van de bout.




Het spul is klaar om te monteren.





Voordat we de zuigertjes er uit kunnen persen moeten we wel even ontluchten. Draai het ontluchtingsnippeltje een paar slagen los, en knijp er een paar slagen vet in. Helemaal zonder belletjes ontluchten zal niet gaan, maar als het meeste lucht er uit is, kan de nippel dicht. Druk de vetspuit goeg tegen de nippel aan. Het veertje is er immers uit, en anders loopt het vet er uit als je even stopt. Nu nog een paar keer persen en de zuigers komen er uit. Als er eentje wel komt en de andere niet, moet je op tijd (voordat er eentje uit is) deze tegenhouden door er een oud remblokje, een stukje hout oid voor te steken. Er zal er altijd eentje zijn die makkelijker gaat dan de ander. Als ze er allebei bijna uit zijn, kan je ze met een tang pakken en verder trekken. Pas op, niet te hard knijpen, anders beschadigt de zuiger.






Nu kan je de boel polijsten en met behulp van een revisiesetje (zie How-to: remmen reviseren incl foto's) kan je er weer een nieuwe klauw van maken.
 
Laatst bewerkt:
Hulde voor de how-to

Gnehehe, ja baksteen.. nu is het aan jou om de zwevende kiezers te overtuigen om op jou te stemmen, dus: een nóg betere how-to

De verwachtingen zijn hooggespannen.. kan baksteen het waarmaken?
 
Laatst bewerkt:
Denk je zelf ook niet dat dat een drukfout is en dat het bv. 170 bar moet zijn?
 
Wat de diameter van het puntje is doet er niet toe. Het gaat om de diameter van de zuiger en dus de olie die je verplaatst.
Als het 3mm zou zijn dan heb je een oppervlak van zo'n 7mm.
Bij iedere Kg druk op de cilinder heb je dan zo'n 1.5bar. doe dat maal 6 (verhouding hendel) en dan heb je bij 1Kg kracht op je hendel al 9 bar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ok, jij hebt gelijk! Nee dus!

Als de hoofdrempomp al een kleinere plunjerdiameter zou hebben, dan zou de remdruk in je systeem alleen maar hoger worden. Immers, de formule p = F/A geldt. Basis hydraulica.

Bij een kleinere oppervlakte (t.g.v. de kleinere diameter) zal dus A kleiner worden, terwijl de handkracht F gelijk blijft. Resultaat: hogere remdruk.

Daar kun je evt. ook mee spelen, door een andere rempomp te monteren. Bij een kleinere plunjer kun je meer remkracht genereren (t.g.v. de hogere druk), maar zul je het remhendel verder in moeten knijpen (om je remblokken op de schijven aan te leggen). Dit omdat een plunjer van 3 [mm] veel minder remvloeistof verplaatst. en ga maar eens in je wph na, daar staat precies in welke diameter de plunjer heeft. En die is geen 3 [mm], staat trouwens ook op de pomp zelf (in inches).

(Boxer-Rinus - Rinus-Shovelaar etc.)
 
Laatst bewerkt:
Goh, ik begin met een how-to en we gaan lekker theoretisch de diepte in

Nou ben ik nog wel benieuwd naar de druk die een vetspuit / vetpomp (hoe heet dat ding nou?) kan opwekken. Klein zuigertje, enorme arm. Ik heb vaak genoeg gezien hoe eenvoudig dat ding keerringen eruit kan blazen.
 


hetzelfde Minos , KeesH etc......
 


Tja, dat is iets van de laatste tijd. Enorm diep op zaken ingaan totdat het niet meer over het hoofdonderwerp gaat.
 

als ze goed vast zitten krijg je ze er met wd 40 en een compressor ook niet uit, zelfs niet als je 30 keer post dat het wel lukt.

En zoals al eerder gezegd, de schroefdraad op die vetpomp past gewoon in je tang, de bewegende zuigers ff vastzetten met een lijmtang, of een stukje staal zodat ze er niet meteen uitploppen, volpompen met vet en klaar. En daarna natuurlijk flink aan de gang met ontvetter :D

Wel grappig, ik heb een tijd geleden in een ander topic ook al een keer gepost dat ik ze zo losmaak, en daar waren wat mensen die het belachelijk vonden , vet en remmen, dat kan echt niet samen
 
Het remsysteem zelf kan iets van 200 bar halen onder goede conditie. (ik vraag me af wat de conditie van die van Bolski was, maar 200 bar haalde die in ieder geval niet, want met een goed werkend remsysteem knijp je echt die zuigers er wel uit.

Ik gebruik de vetspuit ook wel eens als ik een losse remklauw krijg aangeleverd of als de seals lekken. Dan heb je met vet minder lekkage.

Wat ik me afvraag is wat de maximale druk van een vetspuit is.
 


Volgens google 500 bar!!
 
remsysteem is zeker geen 200bar
normale stalen remleidingen barsten al open bij 169bar
weet niet wat voor vliegtuigen jullie besturen , mijn BMWtje remt al bij max.17bar
en dat met 2 vingers handledruk.....
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik ze nog steeds bij de dealer kan bestellen, type wordt ook op sommige tweetaktjes gebruikt:






Maar eerst zaterdag eens naar Vehikel, ook even handje schudden met Dep en dhr Vijs.