How to: velgen polijsten

rrr1

MF veteraan
12 aug 2002
1.866
12
Brabant
Op verzoek plaats ik even hoe ik mijn velgen heb gepolijst:
Wielen verwijderd (ik heb de banden laten zitten maar is natuurlijk niet ideaal)
Afplakken wat in kleur moet blijven en ook het asgat dichtplakken (voor vuil en slijpsel)
Het beste is de schijven verwijderen lukt dit niet dan helemaal afplakken.
Alles lichtjes schuren en daarna verfafbijt erop, door het schuren werkt de afbijt beter/sneller.
Ik heb de afbijt weer verwijderd met zo\'n groen schuursponsje dat werkte erg goed. (wegwerp handschoenen aandoen)
Dit moet je 2 of 3x herhalen tot alle verf verwijderd is.
Daarna de velg schuren.
Het is maar net hoe glad je het wil hebben je kan beginnen met 200 dan 300 en dan 400, hoe meer de ribbels weggeschuurd zijn hoe blinkender het word, ik heb niet voor de uitgebreide manier gekozen en ben gelijk met 400 aan de gang gegaan.
Daarna aan de gang met polijstpasta met behulp van een polijstschijf die geplaatst is in de boormachine.
Daarna polijstpasta vervangen door commandant (het groene blik) en dit weer met de schijf
Zelfde verhaal maar nu met Belgom ipv commandant.
Al de spullen die ik gebruikt heb zijn verkrijgbaar bij de Gamma.
Maar diverse motorzaken hebben polijstsetjes met hierin ook vaak verschillende soorten polijstpasta en schijven.
Op de beurs in Utrecht staat er altijd een aparte stand met deze spullen.
Daarna alles schoonmaken met wasbenzine en poets (bv never dull)en voila een stralend resultaat.
Het lijkt zo best veel werk maar het is best leuk werk en in een weekend moet het lukken, je bent wel van onder tot boven zwart.
Pas wel op voor de lak die er op moet blijven, je moet hem goed afplakken, bij de yamaha zat de lak er goed op en heb ik hoegenaamd geen beschadigingen maar de lak op de velgen van mijn zx6 die ik vroeger had was niet zo sterk weet ik nog, deze gaf al af als ik de velgen met benzine reinigde.
Nog een kleine tip, als je motor in de beurt staat dek hem dan goed af, dit geld ook voor andere spullen in je garage/schuur. Met de polijstschijf vliegt er vanalles door de lucht en daar let je dan niet op waar het terechtkomt.
Veel succes
full
 
Laatst bewerkt:
He RRR1,

Iedereen lijkt in eens te gaan polijsten. Ik ben ook al bezig met de voorbereidingen maar ik ga voor de uitgebreide versie, ik ga ook het complete blok kaalstralen omdat ik de spaken toch opnieuw laat spuiten.
Maar eh....in 1 weekend?? Dan heb je wel erg doorgewerkt toch?? Ik ben benieuwd naar het resultaat in het echt.
Ik hoop deze week ook te beginnen.
Heb je je voorwiel ook al gedaan??
 
Je moet natuurlijk iets doen als je je verveelt, voorwiel is ook al gedaan en is mooier dan mijn achterwiel omdat ik het voorwiel wel 2x heb geschuurd. (resultaat te zien in: stuurdemper en andere gadgets op mijn R1)Ik heb er in totaal 2 dagen over gedaan, is wel doorwerken maar goed te doen.
full
 
Laatst bewerkt:
dat ziet er vet uit.
dat gaat ik ook maar eens doen met de rf van mijn vriendin.
zwart hart met gepolijste randen ...

het is wel een klote klus.
ik ben 2 dagen bezig geweest met een uitlaatsteun en kroonplaat.
but it shows off ...

rubster ...
 
Yep, and i did it that way too.Misschien de zelfde merken maar doen wel het zelfde, idd niet het meest prettige karweitje maar iemand moet het doen. :) Ohja vergeet niet een maskertje voor te gebruiken, anders heb je zwart snot.
 
Mischien een domme vraag, maar wat doe je met die doeken boor tol en die polijst pasta ???

Ik heb het een keer geprobeerd, binnen 10 minuten lag alles onder met stukjes doek, en ik snapte niet echt hoe je die blok pasta moet gebruiken ???? Eerst oplossen in water ofzo....??????
 
Die doeken zijn dus samengesteld tot schijf en die slijten idd hard maar zijn goedkoop. Je monteerd ze in je boormachine met een doorn, en die zijn er in verschillende maten. De polijstpasta is er ook in verschillende grofheden en voor verschillende metalen. Je brengt de pasta aan door het blok tegen de draaiende schijf te houden, hij smelt dan een beetje.
Op de foto zie je dus 2 schijven 1 met en 1 zonder doorn en een losse doorn.
Duidelijk?

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/10576/5a6cbc73dbc76c8998c4d19897cf8d84 (schijf.jpg)​
 
kijk eens bij 3m deze firma die heeft speciale schijven voor op een boormaschine
daarmee kan je alles in een keer doen ze heten claen & strip blue
je hoefd dan alleen nog maar lichtjes te polijsten
veel succes :] :] :]
mv :} vulco
 
ik vraag me af hoe lang dat blijft glimmen....

ik heb mn tankdop gedaan maar die is goed aangetast door het weer nu..

ik moet hem ook nog behandelen verder, maar vraag me af hoe ik het beste een beschermende laag aan kan brengen...
ik denk dat blanke lak toch het best is
 
ik vraag me af hoe lang dat blijft glimmen....

ik heb mn tankdop gedaan maar die is goed aangetast door het weer nu..

ik moet hem ook nog behandelen verder, maar vraag me af hoe ik het beste een beschermende laag aan kan brengen...
ik denk dat blanke lak toch het best is
Het blijft net zo lang glimmen totdat je stopt met poetsen. ;)
Ik rij nu een jaartje rond met gepolijste velgen.
Het beste wat je kunt doen is na een rit door de regen even een kwartiertje wachten tot je fiets uitgedrupt is even een doek over, in mijn geval, de velgen halen.
Doe je dit niet dan zien ze er na 1 a 2 keer uit om op te schieten.
Ik heb vorige week even door de regen gereden en je wilt niet weten hoe ze er nu uit zien.
Niet netjes met een doek afgedaan dus! :X
Ik weet niet of blanke lak zo\'n goed idee is.
De velgen willen ook nog wel eens beschadigen door steentjes e.d.
Zonder blanke lak poets je beschadigingen zo weg maar met??
Ik poets wel een keertje extra.(dat zou ik tenminste moeten doen)
De tankdop is een ander verhaal natuurlijk.
 
Vaak zit er op een velg een stukje lood. voor het uitbalanceren denk ik :? Maar als je je velgrand wil polijsten moet dat eraf. Nu is mijn vraag moet dat stukkie lood precies op dezelfde plek terug of moet het gewoon ergens aan dezelfde kan van de velg?
 
Precies op dezelfde plaats, maar mag ook op het midden van de velg hoeft niet perse aan een zijde. In het midden zit lood wat ze aanbrengen met een hamer (slaglood) en op de zijkant plaatsen ze plaklood.
 
Terug
Bovenaan Onderaan