How to: velgen polijsten

rrr1

MF veteraan
12 aug 2002
1.866
12
Brabant
Op verzoek plaats ik even hoe ik mijn velgen heb gepolijst:
Wielen verwijderd (ik heb de banden laten zitten maar is natuurlijk niet ideaal)
Afplakken wat in kleur moet blijven en ook het asgat dichtplakken (voor vuil en slijpsel)
Het beste is de schijven verwijderen lukt dit niet dan helemaal afplakken.
Alles lichtjes schuren en daarna verfafbijt erop, door het schuren werkt de afbijt beter/sneller.
Ik heb de afbijt weer verwijderd met zo\'n groen schuursponsje dat werkte erg goed. (wegwerp handschoenen aandoen)
Dit moet je 2 of 3x herhalen tot alle verf verwijderd is.
Daarna de velg schuren.
Het is maar net hoe glad je het wil hebben je kan beginnen met 200 dan 300 en dan 400, hoe meer de ribbels weggeschuurd zijn hoe blinkender het word, ik heb niet voor de uitgebreide manier gekozen en ben gelijk met 400 aan de gang gegaan.
Daarna aan de gang met polijstpasta met behulp van een polijstschijf die geplaatst is in de boormachine.
Daarna polijstpasta vervangen door commandant (het groene blik) en dit weer met de schijf
Zelfde verhaal maar nu met Belgom ipv commandant.
Al de spullen die ik gebruikt heb zijn verkrijgbaar bij de Gamma.
Maar diverse motorzaken hebben polijstsetjes met hierin ook vaak verschillende soorten polijstpasta en schijven.
Op de beurs in Utrecht staat er altijd een aparte stand met deze spullen.
Daarna alles schoonmaken met wasbenzine en poets (bv never dull)en voila een stralend resultaat.
Het lijkt zo best veel werk maar het is best leuk werk en in een weekend moet het lukken, je bent wel van onder tot boven zwart.
Pas wel op voor de lak die er op moet blijven, je moet hem goed afplakken, bij de yamaha zat de lak er goed op en heb ik hoegenaamd geen beschadigingen maar de lak op de velgen van mijn zx6 die ik vroeger had was niet zo sterk weet ik nog, deze gaf al af als ik de velgen met benzine reinigde.
Nog een kleine tip, als je motor in de beurt staat dek hem dan goed af, dit geld ook voor andere spullen in je garage/schuur. Met de polijstschijf vliegt er vanalles door de lucht en daar let je dan niet op waar het terechtkomt.
Veel succes
full
 
Laatst bewerkt:
Je haalt er echt geen gram af en het gebeurt ook nog eens rondom. En garage bedrijven stellen normaalgesproken hun balanceerapparatuur ook niet zo nauwkeurig af. Tolerantie is nl in te stellen, +/-1, =/- 3gram, tot 10 gram toe. Klant wil namelijk zien dat na het balanceren de machine op 0 staat. Er zijn er maar genoeg (ook hier op het forum) die niet dynamisch (aangedreven) maar alleen statisch balanceren. Simpel gezegd:het wiel word vrij opgehangen en en men kijkt waar het zwaarste punt is (zakt naar onderen) aan de andere zijde slaan of plakken ze dan een gewicht en controleren dan of het wiel in iedere stand stil blijft staan. Dus balanceren hoeft niet of je moet er aan 1 zijde met een slijptol op hebben gezeten. ps Voske, wat heb je mijn topic weer zitten vervuilen ;)
 
Vaak zit er op een velg een stukje lood. voor het uitbalanceren denk ik :? Maar als je je velgrand wil polijsten moet dat eraf. Nu is mijn vraag moet dat stukkie lood precies op dezelfde plek terug of moet het gewoon ergens aan dezelfde kan van de velg?

Je kan het loodje de volgende keer ook beter in de middenrand van de velg laten plakken, dan is het ook iets minder zichtbaar maar niet minder effectief!!!

Mijn kroonplaat is inmiddels ook gepolijst, nog niet zoals ik het echt zou willen maar ja, tijd gebrek!!!!!

Mooi spul zeg, dat Belgom Alu.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal mooi uit, zit er dus ook aan te denken om het te doen.
Ben alleen bang dat de overgang van gepolist gedeelte naar gespoten gedeelte minder fraai wordt. Waar heb jij de rand mee afgeplakt, en heb je aan de rand ook afbijt gebruikt of gewoon met het handje geschuurt?? Lijkt mij dat afbijtmiddel ook de tape oplost?!
 

ik wil het bij mijn FZ ook doen ,

Maar de wielen zijn door de vorige eigenaar eigenlijk nooit goed bij gehouden en in de vele hoekjes niet meer zuiver te krijgen.

Dus een vraag aan jullie allen nu :-)

zwart spuiten en rand polijsten of rood laten en rand polijsten ??

Graag jullie mening hierover ,

heb namelijk met zo`n foto prog geprobeerd om de wielen op de foto zwart te maken maar zonder succes

full
 
Laatst bewerkt:
ik wil het bij mijn FZ ook doen ,

Maar de wielen zijn door de vorige eigenaar eigenlijk nooit goed bij gehouden en in de vele hoekjes niet meer zuiver te krijgen.

Dus een vraag aan jullie allen nu :-)

zwart spuiten en rand polijsten of rood laten en rand polijsten ??

Graag jullie mening hierover ,

heb namelijk met zo`n foto prog geprobeerd om de wielen op de foto zwart te maken maar zonder succes

(Afbeelding)

Zo ziet je motor er in iig uit met zwarte velgen :) :

00821.JPG

 
Laatst bewerkt:
hoe ben jij trouwens in mijn garage gekomen om die dingen te spuiten :-)

hehehhe anyway , ziet er goed uit , met welk prog en hoe heb je dat gedaan ?

kan ik zelf ook eens wat met kleurtjes gaan spelen

alvast bedankt
 
Damn , net geprobeerd de rode (orginele) Velgen met fotoshop de randen te "polijsten " zonder succes echter '( '( '(

Ik durf het eigenlijk niet te vragen Viper , maarhuuuuu

of mischien een snelle rappe uitleg zodat het me met fotoshop of paintshop wel zelf lukt.

thanks
 
Nou vooruit dan maar :)

008213.jpeg


Dit is niet zo heel moeilijk in photoshop te doen, je maakt een layer aan, rechts onder in dat venstertje, dan paint je wat met de pencil of brush tool, en dan klik je op met je rechtermuisknop op de nieuwe layer, dan klik je op blending options, en dan kan je bij blending mode, en daar kan je allemaal opties kiezen het is altijd maar een beetje proberen welke het beste uitkomt.
Dit maakt het stukje wat je net gepaint hebt meestal een beetje transparant, zodat het net lijkt alsof het echt is.

Ohja, ik vind zelf je motor met zwarte velgen en zilveren randjes het mooiste :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan