How to: velgen polijsten

rrr1

MF veteraan
12 aug 2002
1.866
12
Brabant
Op verzoek plaats ik even hoe ik mijn velgen heb gepolijst:
Wielen verwijderd (ik heb de banden laten zitten maar is natuurlijk niet ideaal)
Afplakken wat in kleur moet blijven en ook het asgat dichtplakken (voor vuil en slijpsel)
Het beste is de schijven verwijderen lukt dit niet dan helemaal afplakken.
Alles lichtjes schuren en daarna verfafbijt erop, door het schuren werkt de afbijt beter/sneller.
Ik heb de afbijt weer verwijderd met zo\'n groen schuursponsje dat werkte erg goed. (wegwerp handschoenen aandoen)
Dit moet je 2 of 3x herhalen tot alle verf verwijderd is.
Daarna de velg schuren.
Het is maar net hoe glad je het wil hebben je kan beginnen met 200 dan 300 en dan 400, hoe meer de ribbels weggeschuurd zijn hoe blinkender het word, ik heb niet voor de uitgebreide manier gekozen en ben gelijk met 400 aan de gang gegaan.
Daarna aan de gang met polijstpasta met behulp van een polijstschijf die geplaatst is in de boormachine.
Daarna polijstpasta vervangen door commandant (het groene blik) en dit weer met de schijf
Zelfde verhaal maar nu met Belgom ipv commandant.
Al de spullen die ik gebruikt heb zijn verkrijgbaar bij de Gamma.
Maar diverse motorzaken hebben polijstsetjes met hierin ook vaak verschillende soorten polijstpasta en schijven.
Op de beurs in Utrecht staat er altijd een aparte stand met deze spullen.
Daarna alles schoonmaken met wasbenzine en poets (bv never dull)en voila een stralend resultaat.
Het lijkt zo best veel werk maar het is best leuk werk en in een weekend moet het lukken, je bent wel van onder tot boven zwart.
Pas wel op voor de lak die er op moet blijven, je moet hem goed afplakken, bij de yamaha zat de lak er goed op en heb ik hoegenaamd geen beschadigingen maar de lak op de velgen van mijn zx6 die ik vroeger had was niet zo sterk weet ik nog, deze gaf al af als ik de velgen met benzine reinigde.
Nog een kleine tip, als je motor in de beurt staat dek hem dan goed af, dit geld ook voor andere spullen in je garage/schuur. Met de polijstschijf vliegt er vanalles door de lucht en daar let je dan niet op waar het terechtkomt.
Veel succes
full
 
Laatst bewerkt:
ff een vraagje... Waarmee plak je de boel af zodat er zo'n strakke lijn ontstaat tussen het gepolijste en de lak. Want de tape die ik gebruik wil wel eens loslaten. :]

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/298914/e6fb1bc0a7a3195021632e64abb91ea2 (clockw01.jpg)​
 
Ik ben momenteel bezig met m'n velgen.
Eerst even schoonspuiten bij de carwash, daarna met waterproof (tussen 800 en 2500) (kan je kopen bij hobbywinkels) en daarna met belgom alu. Tadaaaaa
Spatzuivere glimmende velgen.
Oudere velgen moet je zeker schuren ivm corrosie. :]
 
hier de mijne, jaja een echte dukes of hazzard fan

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/447189/da30ded19c8e908b196730263416edfa (achtergrond.JPG)​
 
hee halloo;

de meeste hier hebben alleen de velgrand gepolijst, ik ben begonnen aan de complete velg! |(
( wat een k*t werk ) iemand hier ervaring mee? met name de kleine hoekjes van de spaken.
gsx velgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan