[How To] Verwarmd vest! (home made)

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Alle eer van deze How-To gaat naar Hellracer.
Ik heb netjes om zijn toestemming gevraagd, en de tekst iets aangepast naar een mooie tutorial! Heel veel plezier ermee!

Benodigdheden:

* Stoelverwarmingshoes van de Action (€7,95)
* Fleecevest (ook Action (5,95)
* Een scherp mesje (bijv. Stanleymes)
* Naaimachine (of je moet goed zijn met naaien met de hand).
* Klein beetje geduld
* 12 v aansluiting op de motor / Aansluiting naar de accu maken


Plan van aanpak:

Verwijder met een scherp mesje het afwerk randje rond de stoelhoes. Als het randje weg is kun je het zit-schuim, de mat, het achterschuim en de achterkant van elkaar loshalen. Deze lagen zitten zo hier en daar met een beetje spray-lijm vast.

Leg de mat op de binnenkant van je vest en schuif deze zoveel mogelijk omhoog richting de schouders.
Knip voorzichtig wat van het overtollige van de mat weg zodat je ruimte genoeg bij de armgaten van het vest houdt.

Let op dat je niet door de verwarmingsdraden knipt.
Die zie je heeel duidelijk zitten.

Knip de achterkant van de hoes op de zelfde maat als je verwarmingsmat en speld ze samen vast op je vest.
Hobby met de naaimachine de bende aan elkaar en klaar!

De trekontlasting voor het snoer schroef je gewoon los van de hoes en vast op je fleece. Het is echt zo simpel als wat en het werkt prima. Ik hoop dat het morgen 30 graden vriest, ga ik lekker een stukje toeren!

ohja,
Ik heb zelf een hekel aan een dikke kraag onder m'n motorjas dus ik heb de kraag van de fleece verwijderd en omgezoomd (jaja, als ik m'n best doe kan ik best wat).

Even wat foto's erbij:
full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gekozen voor een vest zonder kraag omdat dat het fijnst draagt onder mijn motorpak. Door het verwarmingselement (klinkt lekker duur hè) op deze manier in het vest te zetten blijft het draagcomfort wel okay. De aansluiting van het snoer zit aan de onderzijde achterop het vest. Eigenlijk moet ik de snoer nog wel zo'n 30 cm verlengen, dan kan ik hem door mijn linker mouw voeren en in het dashboard aansluiten. Ik heb dan mijn handen toch nog vrij om alles te bedienen, nu is dat te beperkt (moet hem afkoppelen om de choke terug te zetten hahaha)

full


Nu is het inderdaad veel te warm voor dit vest, maar in de tweede week van december toen het 'sochtend rond het vriespunt was heb ik het wel al getest. Werkt prima, maar wel op de laagste stand!!!!
 
Laatst bewerkt:
Iemand in de nieuwste motoplus die het over een zelf gemaakt vest van stoelverwarming heeft. Moet iemand van hier zijn?

Is inderdaad iemand van hier, ik dus. O-)

Heb het vest vorige winter gemaakt, en het voldoet prima op de koude woon/werkritten.
Zit 3 a 4x per week, ruim 180 km per dag op de motor, en had niet verwacht een warm ruggetje zo comfortabel was.

De door motorplus georganisserde wintermeeting was gezellig, en het door mij meegebrachte home made vest, was een aparte vermelding waard.
Ik heb nog aan bronvermelding (compleet met link) gedaan, maar die heeft het artikel niet gehaald.
Waarschijnlijk te veel reclame voor motor-forum
 
Ik herinner me iemand die 2 van die dingen in zijn auto had (opa en oma). Zodra ze beide aanstonden moest de dynamo zo hard werken dat de ECU het stationair toerental naar de 1300 rpm gooide.

Hoe lang blijft een onder bemeten motordynamo heel? Wat is het stroomverbruik van zo'n ding?
 
Ik herinner me iemand die 2 van die dingen in zijn auto had (opa en oma). Zodra ze beide aanstonden moest de dynamo zo hard werken dat de ECU het stationair toerental naar de 1300 rpm gooide.

Hoe lang blijft een onder bemeten motordynamo heel? Wat is het stroomverbruik van zo'n ding?

Ik weet niet of mijn 540watt dynamo daar last van heeft :X
 
Ik herinner me iemand die 2 van die dingen in zijn auto had (opa en oma). Zodra ze beide aanstonden moest de dynamo zo hard werken dat de ECU het stationair toerental naar de 1300 rpm gooide.

Hoe lang blijft een onder bemeten motordynamo heel? Wat is het stroomverbruik van zo'n ding?
mot je ff trug leze. is al over geschreven. maar in de regel valt het mee.
 
Ik herinner me iemand die 2 van die dingen in zijn auto had (opa en oma). Zodra ze beide aanstonden moest de dynamo zo hard werken dat de ECU het stationair toerental naar de 1300 rpm gooide.

Hoe lang blijft een onder bemeten motordynamo heel? Wat is het stroomverbruik van zo'n ding?
Heel veel motorfietsdynamo's leveren constant vermogen en de spanningsregelaar fikt het teveel af..
 
Alleen een vraagje... die dingen zijn niet bedoelt om nat te worden. Wat als je nu in de regen komt te rijden. Ben een beetje bang dat je kortsluiting gaat krijgen en stuiptrekkend je motor de sloot in stuurt? Nu zal je de 12V wel overleven maar lekker is anders.


neerslag en vriesweer gaan niet samen.
 
als ik bij de action in de buurt kom ga ik ook maar eens kijken of ze er nog liggen. anders maar gamma ect.

misschien ook een leuk idee voor de draden.
alles onder de jas uit laten komen.
dan met klitteband deze over of langs de tank naar de 12V aansluiten brengen.
klitteband kan je dan vast lijmen , zuignapjes , magneet omhuld in iets tegen krasjes ect ect

moet je alleen wel een goeie trek ontlasting maken bij je jas... voor de 1e keer dat je alles vergeet.
 
misschien ook een leuk idee voor de draden.
alles onder de jas uit laten komen.
dan met klitteband deze over of langs de tank naar de 12V aansluiten brengen.
Magnetische tanktas doet wonderen :)

moet je alleen wel een goeie trek ontlasting maken bij je jas... voor de 1e keer dat je alles vergeet.
Een trekontlasting gaat je niet helpen als je hard trekt, dan gaat er iets anders kapot.
Ik heb ooit deze getest door van de motor af te vliegen:
Female_T_connector_to_Male_connector_with_14awg_silicone_wire_634559129493810268_1.jpg

En dat schiet prima los :)
 
leuk om te horen dat ze goed werkte.
minder leuk om te horen dat je de motor ff inruilde voor 2sec vliegles.

maar deze aansluitingen kunnen zelfs makkelijker zijn.
maak ze met een zekering vast aan je accu en laat ze naast of onder je zadel uit komen.
geen geklooi met draden al moet je wel een schakelaar in je jasje verwerken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan