How-to: Voorvorkkeerringen vervangen UPSD GSX-R

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Zo... er afgelopen week achtergekomen dat ik links een lekkende voorvorkkeerring had dus gelijk beide maar "even" vervangen. En omdat ik de laptop toch bij me heb in de schuur (voor het WPHB) ook gelijk een how-to er bij gemaakt. (Foto's worden later toegevoegd) Ik ben redelijk handig maar ken niet alle termen dus het kan een beetje Jip&Janneke uitgelegd worden soms ;)



Benodigdheden:

Nieuwe voorvorkkeerringen
Nieuwe vork olie, ik heb per poot 480ml nodig (Ik ben voor 10w gegaan ivm standaard slappe Suzuki vering mocht dat toch niet werken vervang ik die wel weer voor 5w)
Eventueel nieuwe stofkappen (de mijne waren nog goed)
Divers gereedschap afhankelijk van de motor




Als eerste de motor maar eens even goed neer te zetten. Mooiste werkt een balhoofdbok zoals ik hier heb, je kan dan je stuur draaien, je voorwiel er makkelijk uithalen en geen gekloot om de motor verder te ondersteunen.
(Tank e.d. omhoog hoeft natuurlijk niet, maar zit te wachten op een "nieuwe" bobine die er dus nog in moet.)




Als eerst maar het 1 en ander los draaien: (Ik ga er vanuit dat een ieder die hier aan begint dit wel snapt en lukt)
-Remklauwen (helemaal los)
-Voorspatbord (helemaal los)
-Voorwiel (helemaal los)
-Clipons (alleen lossen)
-Bovenste kroonplaat moeren (alleen lossen)




Nu draai je eerst de topmoeren van de vorken een beetje los. Nu kan je er nog kracht op zetten zonder dat alles mee draait namelijk.




En dan pas de onderste kroonplaat moeren los draaien, in geval van de SRAD was het weghalen van de ramair ducts voldoende. Nu wel gelijk de poot vasthouden mocht die er gelijk uit glijden en zo niet op de grond vallen.
Nu kan je de poten er naar onderen toe uit halen.




Zo... poten eruit nu met de poten zelf verder. Ik neem maar weer aan dat iedereen snapt dat je het vanaf hier met beide poten hetzelfde dus 2x doet ;)

Hier nog een foto van het effect van een paar keer veren met de hand:


Je draait nu de topmoer er in zijn geheel af.
Nu komen we bij een probleempje... Ik heb een speciale tool nodig om deze (afstands?)bus naar beneden te drukken en een plaatje om hem dan onder vast te klemmen.

Maar ik ben niet voor 1 gat te vangen... het verdient niet de schoonheidsprijs maar hiermee lukt het ook:



Djeepert kwam met deze mooie oplossing:
Djeepert in "How-to: Voorvorkkeerringen vervangen UPS..."

Het volgende wijst zichzelf wel redelijk als je bezig bent denk ik:
Draai je met 2 steeksleutels de dop er helemaal af.

Haal je je "gereedschap" er weer af, let op dat je het goed vast houd anders kan je onderdelen gaan zoeken, hier staat behoorlijk spanning op.

Vond het zelf handig om met de overige onderdelen er nog in vast wat olie eraf te laten zodat je niet zo'n knoeiboel krijgt.


Alles wat je nu los haalt is het beste op een stuk papier/karton op volgorde neer te leggen zodat je ook weer zeker weet hoe het in elkaar moet.

Toen de delen tot en met de veer toe eruit gehaald. Aangezien je hem nu toch los hebt is het wel zo makkelijk om je veren te verbeteren door andere of om i.i.g. je veer even op te meten of die nog niet vervangen moet worden. De mijne nog lang niet of het is al niet de originele aangezien hij minimaal 250mm moest zijn en hij is 272mm.

Draai de poot weer om en beweeg alles een beetje heen en weer en laat hem even goed uitlekken.

Na het uitlekken de poot nu even goed vast klemmen of probeer het met handkracht om aan de onderkant van de poot de inbus los te draaien. Dit werkt makkelijker als je hem in een bankschroef kan klemmen maar die heb ik niet. Het is wel gelukt met wat moeite.

Nadat die los is kan je de buis die nog in je poot vast zat eruit pakken en ook nog even op en neer pompen (lijkt wel een porno omschrijving) en ook laten uitlekken. Alle olie eruit en dan zie je vast dat het geen overbodige luxe is eens nieuwe olie erop te doen. Zwart, grijs, troep van alles zie je drijven.

Dan even afvegen en bij de overige onderdelen leggen, ook weer op volgorde natuurlijk. Dat ziet er dan uiteindelijk zo uit:


Nu haal je de stofkappen voorzichtig los, ik wil ze tenslotte opnieuw gebruiken.

Met de stofkap los, zie je een klemring zitten die je er even uit moet halen.

En nu een beetje naar werk vind ik... rukken (kan je beter door je vriendin/vrouw laten doen ;)) gewoon de binnenpoot vast pakken en de buitenpoot vast houden/zetten. Je zal een paar tikken nodig hebben en dan heb je de binnenpoot eruit. En dus je keerring eruit.


Nou, de binnenpoot! Hier zitten 2 klemplaatje omheen, dan een ring, dan de keerring dan de klemring en dan je stofkap.


De onderste ring haal je eraf door een schroevendraaier er tussen te doen maar pas op voor de poot zelf. Dan schuif je alles er zo af. Let weer even op de volgorde en vooral hoe de keerring er op moet!




Zo... en het mag weer in elkaar.

Ik heb alle overige ringen gelijk een beetje schoongemaakt en er weer opgezet. Voorzichtig de keerring over het randje schuiven nadat je hem wat ingevet hebt (met olie of een 1 of ander vet). De keerring moet met zijn metalen ringetje/veer naar de olie toe komen te zitten. Ook gaat de verdikking het éérst de buitenpoot in. Vaak blijft de tekst die erop staat leesbaar. En zo ziet het eruit:


Om de nieuwe keerring op zijn plek te drukken heb ik de oude doorgezaagd en om de poot gezet en met die oude keerring en stofkap de nieuwe keerring er mooi recht en ver genoeg erin kunnen drukken. De klemveer/ring heb ik na die tijd weer om de poot gedaan.


Zet nu de hele vork weer in omgekeerde volgorde weer in elkaar en let op de momenten waarop je dit moet doen.
Bij de SRAD moet je het olie niveau (luchtkamer) meten zonder veer dus die er nog niet in doen.



Nu moet er weer olie op. Bij de SRAD moet je de poot geheel samendrukken en dan vanaf het randje gemeten moet er 105mm luchtkamer zijn:


Nu komt weer het leuke... de veer moet samengedrukt worden, de klemplaat moet er weer even tussen maar je moet die binnenste staaf ook nog eens omhoog zien te houden.
Hier heb ik dus even hulp voor ingeroepen. Je hulp kan dan die middelste staaf omhoog houden en de klemplaat er weer tussen drukken op een fatsoenlijke manier.
Als je dat hebt kan je de topmoer er weer goed op draaien en hoef je alleen nog maar de topmoer in de poot te draaien!


Hierna heb ik alle instellingen weer eveb helemaal op de fabrieksinstelling gezet zodat hij door iemand die er wel verstand van heeft weer "goed" gezet kan worden ;)



Ik neem aan dat ik niemand hoef uit te leggen hoe je nu alles weer in de motor zet.
Denk er alleen wel even aan voordat je de bovenste kroonplaat moer vast zet nog even die topmoer aandraait van de poot.



En dat 2x en klaar... het is goed zelf te doen, maar het word soms wel een stuk makkelijker met een extra hand of het juiste gereedschap :X
 
Laatst bewerkt:

gix-addict

MF veteraan
26 dec 2003
20.458
39
34
ben benieuwd, mijne is ook lek ook linksvoor
wilde eigenlijk de motor wegbrengen omdat mijn balhooflager ook minder word maar ben eens benieuwd of het te doen is

Sleutelen zelf moet te doen zijn, aan oudere motoren etc al genoeg gesleuteld maar aan de 1000 doe ik weinig zelf :) op het std spul (remblokken, filters etc ) na dan

sorry lees je bovenste nu pas, en nog wel zo groot :')
zie de foto's wel dan :)
 
Laatst bewerkt:

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Zo! Poot 1 is klaar en lekt niet meer. Nu poot 2 nog even maar daar hoef ik niet om de haverklap voor naar de laptop te lopen en foto's te maken.

De foto's voeg ik nog toe, nu eerst de brommer in elkaar aangezien ik vrijdag naar de Moezel ga.
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
ben benieuwd, mijne is ook lek ook linksvoor
wilde eigenlijk de motor wegbrengen omdat mijn balhooflager ook minder word maar ben eens benieuwd of het te doen is

Sleutelen zelf moet te doen zijn, aan oudere motoren etc al genoeg gesleuteld maar aan de 1000 doe ik weinig zelf :) op het std spul (remblokken, filters etc ) na dan

sorry lees je bovenste nu pas, en nog wel zo groot :')
zie de foto's wel dan :)
Het is te doen, maar een extra hulp kan noodzakelijk zijn als je niet al het gereedschap hebt.
 

gix-addict

MF veteraan
26 dec 2003
20.458
39
34
Ik heb gisteren het werkplaatshandboek doorgelezen is inderdaad een klusje dat te doen is,
maar omdat mijn schema vrij vol zit en ik volgende week donderdag naar Assen vertrek en een week later naar Ierland maar gekozen voor de dealer

Balhoofdlager werd ook minder dus als de kroonplaten toch gelost gaan worden, kunnen ze dat gelijk doen.

Maar mooie how-to staat onder favo's :Y
 

tnk2k

Die hard MF'er
14 jun 2009
981
0
Ik zou ook graag plaatjes zien, verduidelijkt een heleboel. Maar verder erg goed!
 

blola

MF veteraan
14 sep 2005
6.944
0
41
tussen de rivieren
de how to was erg behulpzaam ik heb het alleen iets anders gedaan als jou.
ik heb twee inbussen en een steek sleutel gebruikt om de bus naar beneden te drukken
 

6thGear

MF'er
12 apr 2010
150
0
Mooie Howto ! Ik heb het zelf een keer bij een rs125 gedaan, met de juiste informatie / goed gereedschap en wat geduld is het goed te doen :Y
 

melk09

MF veteraan
16 jan 2011
1.485
1
Den Haag
mooie how to!

evt als, let op ALS de binnenpoten steenslag oid. hebben lichtjes opschuren (waterproof) anders heb je binnen de korste keren weer een lekkende keerring..

netjes en duidelijk!
 

Djeepert

MF veteraan
Donateur
18 aug 2007
6.182
9
Leiden
Bezoek site
Tis gelukt hoor.

Men neme:
1 workmate
1 spanband (kan ook 2, maar had er maar 1 :') )
1 lijmklem (liever 2 lijmklemmen, maar had er maar 1 :') )
1 steeksleutel
1 ijzerdraadje.

Klem de voorpoot in de workmate. Draai het ijzerdraadje om de binnenste staaf, maar wel dusdanig los dat hij makkelijk eraf kan. Plaats daar de veer weer over, en het busje.
Plaats de steeksleutel dwars zoveel mogelijk aan de zijkant van het busje, en trek gelijkmatig de lijmklemmen aan. Trek nu aan het ijzerdraadje en voila, alle ruimte en tijd om de bovenste "dop" er weer op te draaien.

Beetje beun, maar het werkt wel:)
 

Roy "R"

MF huisraad
Donateur
Tis gelukt hoor.

Men neme:
1 workmate
1 spanband (kan ook 2, maar had er maar 1 :') )
1 lijmklem (liever 2 lijmklemmen, maar had er maar 1 :') )
1 steeksleutel
1 ijzerdraadje.

Klem de voorpoot in de workmate. Draai het ijzerdraadje om de binnenste staaf, maar wel dusdanig los dat hij makkelijk eraf kan. Plaats daar de veer weer over, en het busje.
Plaats de steeksleutel dwars zoveel mogelijk aan de zijkant van het busje, en trek gelijkmatig de lijmklemmen aan. Trek nu aan het ijzerdraadje en voila, alle ruimte en tijd om de bovenste "dop" er weer op te draaien.

Beetje beun, maar het werkt wel:)
Hier had ik wel foto's van willen zien, kan me er zo geen beeld bij maken.
Maar het is gelukt! :}