How To: Xenon HID H4 Bi-Xenon inbouwen R6 2000

hardsniffer

Rookie
12 aug 2008
10
0
Na een lange zoektocht binnen dit forum en de rest van het internet ben ik er niet in geslaagd om een inbouwhandleiding te vinden van een Yamaha R6. Laat staan van een motor met twee koplampen. Vandaar dat ik mijn strubbelingen heb verwerkt tot een How To op mf.

Omdat ik twee koplampen heb was ik niet van plan om twee motorsetjes te kopen. Omdat je dan met dubbele relais en kabelbomen zit. Nou heeft een motor al niet te veel ruimte over onder de kappen en langs het frame. Een andere vereiste was een kleine ballast, omdat ik een grote echt niet kwijt kan.

Ik heb een HID Bi-xenon H4 6000K setje besteld van E-bay. Ik heb moeten kiezen voor een auto set met kleine ballasten. (voor de e-bay shop kun je me pm)

howto01.jpg


De benodigdheden:

- Xenonsetje
- evt handboek (ik heb hem niet gebruikt)
- AMP stoorverbinders
- AMP ringen
- Tie-wraps
- draad (in mijn geval nodig om de plus en min te verlengen.)

gereedschap:
- schroevendraaier
- inbussetje
- steeksleutel 8

Tip: controleer eerst of de Xenon set werkt voordat je hem inbouwt!

Begin met het loshalen van de spiegels.
Om de spiegels los te maken moet je de twee moeren onder je kuipruitje losdraaien. Doe dit aan beide zijden. Als de spiegels verwijderd zijn moet je er op bedacht zijn dat er een rubber tussen de stalen beugel, het ruitje en de spiegel zit. Deze kun je verwijderen.

Schroef vervolgens de zes boutjes uit je ruitje. Nu is je ruit los en kun je deze veilig opbergen.

Haal nu de kappen die over de achterzijde van je lampen zit en over de lucht buizen lopen weg. Dit doe je door een zilverkleurige schroef los te draaien en er zit ook nog een donkere schroef in achter de lamp.

Als deze kappen weg zijn kan de demontage van de voorzijde beginnen. Hier zitten een paar valkuilen in welke ik zodra zal benoemen.

Haal aan beide zijden de drie zilveren schroeven weg boven de YZF tekst. Dan zitten era an de voorzijde boven het spatbord twee kunsstofschroeven een halve slag losdraaien is voldoende. Dan kun je ze uitnemen.
Verwijder dan de vier bronskleurige schroeven voorzien van een grote ring. Deze schroeven zitten rondom je tellers.

howto02.jpg


Nu is de voorste kap los. Let er op dat je lampunit nog vast zit aan de kap! Trek voorzictich de kap en lampen naar je toe. (het stalen roostertje van de luchtinlaat kan nu vallen) Tussen de beide lampen zit de laatste schroef.
Nu kun je de kap verwijderen. Plaats de lampen weer terug.

Verwijder je zadel. Door de hoekjes weg te duwen worden de inbusbouten zichtbaar. Je kan nu goed bij de accu om zodadelijk de set op aan te sluiten.

Nu alle kappen verwijderd zijn kan het inbouwen beginnen.

Haal de oude lampen uit de unit. Neem de xenon lamp en draai de metalen kap van de lamp los. Schuif nu de rubberen afdekdop over de xenonlamp. (puzzel wel even dat de onderkant met het lipje ook onder zit na montage) Plaats nu de metalen kap weer op de lamp. En plaats het geheel in de unit. Het borgklemmetje zal wat moielijk dichtgaan doordat de rubberendop er nu tussen zit. Even pielen en het lukt wel.

Ik heb van de ballast met de ontsteking klene pakketjes gemaakt en geborgd met een tie wrap.

howto03.jpg


Ik heb eerste de kabelboom met het relais in de motor gedrukt. Het relais paste wel mooi onder de reeds bestaande relais. Boven de bestaande relais heb ik de ballasten geplaatst. Vervolgens de kabels van de ballasten verbonden met de lampen. Met de connectoren aan de achterzijde. Mocht ik nog een lamp moeten vervangen dan hoeft niet de hele kuip eraf. Vervolgens de kabels van de kabelboom aangesloten op de ballasten en de lampen.
In mijn geval was de ene zijde vele malen langer dan de andere zijde, omdat ik een auto set had. Maar de restant kabel is goed weg te werken. Plug nu de drie polige stekker van de xenon set in de stekker van de verlichting. Maakt niet uit welke kant.

howto04.jpg


howto05.jpg


howto06.jpg


Dan nu het knutsel gedeelte:
Aan beide lampen zit een draad voor een min. (in de auto gaat dit gemakkelijk, maar met een motor van aluminium en kunsstof niet.) deze draden heb ik doorgeknipt en aan elkaar gemaakt. Vervolgens een derde draad toegevoegd. Deze moet naar de min pool van de accu.
Het zelfde verhaal geldt voor de plus draad. Deze heb ik ook verlengd middels AMP stootverbinders.

howto08.jpg


Dan kun je de plus en min draden netjes door het frame geleiden naar de accu toe. Probeer de bestaande kabelboom te volgen. Voorkom contact met hete delen. Houdt e rook rekening mee dat je bij het stuur alles juist vastzet. Controleer zonodig de stuurbewegingen. Sluit daar de draden aan op de accu. Werk alle overtollige draden netjes weg en zet alles goed vast.

howto07.jpg


Dan kan de verlichting getest worden. Indien alles werkt kan het hele spul weer in elkaar. Denk daarbij wel aan de volgorde van monteren. Zodat je niet het metalen roostertje vergeet. Of de schroef in het midden van de kap.

howto09.jpg

howto11.jpg



Succes!!! :]
 
Hey,

Ikzelf heb grote ballasten onder de luchtbuizen zitten.
En tussen de luchtfilterbox en de kunstofkap(tussen boegies en luchtfilterbox) is genoeg ruimte voor de kabelbos en het relais.

Let wel even op je balasten, deze ontwikkelen toch "redelijk" wat warmte.
 
Dat wist ik dus niet. Maar dat heb ik nergens kunnen vinden. Maar het gaat prima op deze manier. Ik heb nog geen problemen mogen bespeuren. Toch bedankt voor de reactie.
 
Hey,

Ikzelf heb grote ballasten onder de luchtbuizen zitten.
En tussen de luchtfilterbox en de kunstofkap(tussen boegies en luchtfilterbox) is genoeg ruimte voor de kabelbos en het relais.

Let wel even op je balasten, deze ontwikkelen toch "redelijk" wat warmte.

Ik heb ook de grote ballasten en ik heb ze ook onderde luchtbuizen zitten. :Y
 
Is het trouwens 'verplicht' om de min draad van één of beide lampen direct door te verbinden naar de accu?

Ik heb namelijk ook 2x Bi-Xenon erin zitten maar de kabelboom gewoon volledig standaard gehouden...
 
Is het trouwens 'verplicht' om de min draad van één of beide lampen direct door te verbinden naar de accu?

Ik heb namelijk ook 2x Bi-Xenon erin zitten maar de kabelboom gewoon volledig standaard gehouden...

Kabelboom is ook orgineel te houden.
Wel moet er bij Bi-Xenon een vaste + en -(of frame) worden gehaald, waarschijnlijk om de spoel van de lamp te bekrachtigen.

TS heeft de kabels ook moeten aanpassen, maar dit verschilt per set.
Heb zelf de meest verschillende combinatie's al gezien, maar vaak word er altijd een + van de accu gehaald.
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik deze omhoog kick

Maar kunnen jullie mij misschien helpen

Ik ben op zoek maar een foto van de binnenkant van de lampen hoe het zit mrt die kapjes die voor je lamp zit


Bij de cockpit zeg maar kan iemand mij helpen hoe dit zit zitten der gaten in geboort of hoe zit dit


Ik hoop op een antwoord
 
Sorry dat ik deze omhoog kick
Maar kunnen jullie mij misschien helpen
Ik ben op zoek maar een foto van de binnenkant van de lampen hoe het zit mrt die kapjes die voor je lamp zit
Bij de cockpit zeg maar kan iemand mij helpen hoe dit zit zitten der gaten in geboort of hoe zit dit
Ik hoop op een antwoord

Ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoelt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan