How to: zelf carburateur verwarming maken

Er zit wel een kraantje op. Maar dat doet er niet toe, je moet de plastic cover van je tank eraf halen. De benzinetank zelf blijft zitten. Er zijn inderdaad ook zat fietsen waarbij de benzinetank volgens mij aan het kuipdeel vast zit.

(dit had m'n Appie RS50, kan Roy vast wel bevestigen)
 
Het is een goed idee, alleen zou ik nooit kroonsteentjes gebruiken op een motor. Die gaan altijd corroderen, net als de ongeïsoleerde koperdraadjes die erin gaan. Steek er liever iets meer werk in en soldeer de draadjes permanent vast; gebruik krimpkous om de boel te isoleren. Zo'n verbinding is ook veel steviger en geeft minder kans op kortsluiting.....
 
Laatst bewerkt:
Leuke how-to, ik geloof er alleen geen zak van dat het ook maar ene reet uitmaakt.

Er zijn al zoveel topics over geweest, maar de eerste die er aantoonbaar voordeel van heeft moet ik nog tegenkomen. 1 zo'n flutlampje gaat echt niet het verschil tussen wel of niet bevriezen uitmaken hoor.
 
Allemaal leuk en aardig, maar jij gelooft dat een 21W lampje genoeg energie heeft om de lucht ook maar enigzins te verwarmen?

Met een simpel berekeningetje kom je er al snel achter dat er enkele duizenden liters lucht langsstromen, en die lucht zit echt een minimale tijdsduur rondom het lampje.....
 
Laatst bewerkt:
En toch heeft het zijn nut bewezen, en goed ook ;)

Ik was er net zoals jullie erg sceptisch, maar het maakt wel degelijk verschil.
Kroonsteentjes horen NIET!!!! in een zwakstroom-installatie maar in je huis :( :(
Eigenlijk wel hè, maar het doet wat het hoort te doen.. Zoals ik al zei, het is niet de beste oplossing maar naar mijn mening wel een efficiënte.
 
Hahaha, wat een grappig verhaal.

-speakerdraad
-binnenhuisschakelaar
-kroonsteentjes
-lampie


en dat allemaal om bevroren carbs te voorkomen. Idee is leuk, maar uitwerking is zeer matig.

Toch een punt omdat ik moest lachen _O-

Als het wel werkt, krijg je van mij een fietsbel.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal leuk en aardig, maar jij gelooft dat een 21W lampje genoeg energie heeft om de lucht ook maar enigzins te verwarmen?

Met een simpel berekeningetje kom je er al snel achter dat er enkele duizenden liters lucht langsstromen, en die lucht zit echt een minimale tijdsduur rondom het lampje.....

Ik heb het ook al vaker gezien, die truuc met het lampje.
En vraag me af of een lampje genoeg warmte produceert voor
de enorme hoeveelheid lucht.

Een kroonsteentje en een huis-tuin-keuken schakelaartje :X


Verder wel een leuke how to
 
Ehhh, volgens mij mis je iets uit je lijst van benodigdheden, nl technisch inzicht. Dit is meer een "How not to". Dat schemerlampschakelaartje vind ik eigenlijk wel de overtreffende trap en kroonsteentjes een zéér goede tweede. Fitting vastzetten door de draden lekker strak te trekken ga je zeker lang plezier van hebben denk ik. Ik hoop niet dat je je hele fiets in de hens zet, alhoewel, van bevroren carbs heb je dan zéker geen last meer.




Ik zou dit laten verplaatsen naar het "grappige meuk" topic.
 
Carburateur bevriezing bij 125 cc 2-takt??
Volgens de geleerde moet het effect hebben.
Volgens mij kan je beter je vlotterbakken verwarmen.
Ik denk dat hert voornamelijk een placebo effect heeft.
Als volgende week je verwarming niet meer werkt (zolang zal het ongeveer duren voor je draad breek bij je schakelaar en kroonsteen) denk jij nog steeds dat het ontzettend help dat je het erop hebt gemaakt.
 
denk niet dat dat effect heeft
heb je dat ding wel af gezekerd _O-
anders verwarmen de vlammen je fietsje


volgens mij om iceing te voorkomen moet je de carb zelf verwarmen
dat beetje verwarmde lucht is al lang weer afgekoeld voordat het bij de carbs komt
maak dan een water verwarmd pijpje/slangetje die goed contact maakt met het alu tussen de carbs loopt langs de gaschuiven ;)
 
denk niet dat dat effect heeft
heb je dat ding wel af gezekerd _O-
anders verwarmen de vlammen je fietsje


volgens mij om iceing te voorkomen moet je de carb zelf verwarmen
dat beetje verwarmde lucht is al lang weer afgekoeld voordat het bij de carbs komt
maak dan een water verwarmd pijpje/slangetje die goed contact maakt met het alu tussen de carbs loopt langs de gaschuiven ;)


Als je technisch inzicht hebt dan weet je waar en hoe icing ontstaat, maar dan weet je ook wel dat een lampje nooit dit probleem kan oplossen.
Met de ZZR1100 zijn er genoeg die een H4 lamp hebben gestoken en beweren dat het echt helpt.
Zelfs bij die persoon waarbij ik had geconstateerd ( tijdens onderhoud) dat de lamp het niet eens meer deed |(
 
Als je technisch inzicht hebt dan weet je waar en hoe icing ontstaat, maar dan weet je ook wel dat een lampje nooit dit probleem kan oplossen.
Met de ZZR1100 zijn er genoeg die een H4 lamp hebben gestoken en beweren dat het echt helpt.
Zelfs bij die persoon waarbij ik had geconstateerd ( tijdens onderhoud) dat de lamp het niet eens meer deed |(
_O- _O-
 
En vraag me af of een lampje genoeg warmte produceert voor de enorme hoeveelheid lucht.
Even wat natuurkunde losgelaten op dit vraagstuk.

Gegevens: (alles per minuut)
BMW R65, 2 cylinder 650 cc, bij 80 km/h in 5e versnelling 3250 t.min.
Soortelijke massa lucht sm = 1,129 kg/m3
Soortelijke warmte lucht Cv= 710 J/kg.K

Aangezogen hoeveelheid lucht: Vt = V1 . n = 0,325 x 3250 = 1056, 25 liter = 1,05 m3
Massa aangezogen lucht: M = V . sm = 1,05 x 1,13 = 1,1865 kg

Opgewekte energie in lamp: W = P . t = 21 x 60 = 1260 J

temperatuurstijging: T = W / (Cv . M) = 1260 / (710 x 1,1865) = 1,5 oC

Ja, ik weet het :+ ik ben bijna 30 jaar leraar elektrotechniek geweest en kan het vak nog niet vergeten O-)
 
Laatst bewerkt:

Thanks

Er zit wel een kraantje op. Maar dat doet er niet toe, je moet de plastic cover van je tank eraf halen. De benzinetank zelf blijft zitten. Er zijn inderdaad ook zat fietsen waarbij de benzinetank volgens mij aan het kuipdeel vast zit.

(dit had m'n Appie RS50, kan Roy vast wel bevestigen)

Ook bij motoren zonder kraantje hoeft dit niet per se een probleem te zijn, zit vaak een vacuum kraan aan dus zolang de motor niet loopt zal er niets uitlopen. (Is tenminste zo bij oa mijn Gixxer750)

RS250 is idd vast aan de "cover" maar zal hij er alsnog af moeten anders kom je niet bij je luchtfilter bij veel motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan