How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
1
Amsterdam
Ook ik wilde meer kilometers maken met mijn kettingset, en wilde niet meer om de 5 dagen (500 km) smeren. Dus een ketting-smeer-systeem lag voor de hand, maar al die krengen, zijn zo duur. Daarbij werken veel goedkope ketting-olie-systemen met handmatig knijpflesjes of d.m.v. zwaartekracht (osco-oiler), wat een ontzettende kliederboel opleverd. Dus moest ik iets vinden wat wel makkelijk zelf te maken was en wat wel werkt. Dus:

How-to: Zelf Goedwerkend, Goedkoop Kettingoliesmeersysteem maken
(en dit is dus geen commerciele topic, maar een topic om ervaringen uit te wisselen hoe mensen zelf een kettingsmeersysteem maken.) *O*

Hij werkt bij mij al 1 jaar lang, zonder klachten. (er zit ook geen electronica in dat stuk kan gaan) Doseringen zijn zeer constant en naar je eigen rijstijl af te meten, en hij lekt niet na! (2 veel gehoorde klachten van Loobman gebruikers)

Benodigdheden:

full


1. een spuitstuk van een schoonmaakfles, te koop voor 50 cent bij de trekpleister of drogist
2. Aluminium reisflesjes, te koop voor 1 euro bij de xenos, licht en hittebestendig.
3. een benzineslag, binnendiameter van 3 of 4 mm van 3 meter, bouwmarkt
4. een stukje stug ijzerdraad van een halve meter, lokale bouwmarkt
5. tyraps, te halen bij de lokale bouwmarkt
6 ducktape of ander tape te halen bij de lokale bouwmarkt
7 Seconde lijm, ook lokale bouwmarkt, of blokker.
8 Opzuignaald, te koop bij apotheek, kost 14 cent
9 Kettingzaag olie, 7 euro bij de lokale bouwmarkt.

Als alternatief flesje kan ook een 'hairspray-flesje' bij de wibra gekocht worden:


Geupdate door nonobonobo



Instructie (zie ook benodigdheden foto)
1. haal het pompje uit het spuitstuk van de schoonmaakfles.
2. maak met een hete spijker of een boortje een gaatje in het midden van het plastic schroefdopje van het aluminium reisflesje
3. haal het spuitstukje van het pompje (zit er meestal los op) en knip het pompje rond zodat hij in het dekseltje past.
4. stop het pompje in het zwarte schroefdekseltje, door het gaatje, en stop het spuitstukje er weer op. Je kan het beste dit spuitstukje erop vastlijmen met secondelijm, zonder de binnenkant dicht te lijmen.

full


5. knip het uiteinde van het spuitstukje (de sproeier) eraf (dit deel is meestal iets dikker, waardoor hij niet in de slang past en bevat een rood klein sproeierstukje)
6. knip het opzuigslangetje van het pompje zo af, zodat het pompje in het flesje past
7. Gebruik dit afgeknipte gedeelte van het opzuigslangetje van het pompje om de opzuignaald overheen vast te lijmen met secondelijm. Dit wordt het verbindingsstukje tussen de naald en de benzineslang.

full


8. lijm vervolgens het andere gedeelte van dit opzuigslangetje vast in de benzineslang, zodat de opzuignaald en benzineslang 1 geheel vormt. Pas daarbij op dat je niet de binnenkant van de slang, het verbindingsstukje of de naald dichtlijmt! Dus gebruik alleen secondelijm aan de buitenkant van het verbindingsstukje

Tip: lijm de naald zo aan de slang vast, zodat het schuine gedeelte van de naald naar de kant wijst waarnaar de benzineslang opkrult!
Dit voorkomt montageproblemen, omdat dan door het opkrullen van de benzineslang de naald automatisch tegen het tandwiel aangedrukt wordt.

9 monteer het reservoir met pompje op een bereikbare en veilige plaats op de motor

full


10 monteer de benzineslang met (duck)tape vast aan het ijzerdraad (die als vaste geleider werkt, zodat de benzineslang niet kan bewegen tijdens het rijden), en monteer het geheel met tyraps aan de motor zodat de naald met de schuine kant tegen de onderkant van het achtertandwiel zit, net boven de ketting, maar niet in de weg komt van bewegende delen! :')

full


11. Lijm de benzineslang over het pompje heen vast met secondelijm. en klaar is kees!

Om bij te vullen draai je gewoon het dekseltje van het aluminium reisflesje en je kunt hem bijvullen met kettingzaagolie, zonder dat het olie uit de slang loopt, omdat het pompje en slang luchtdicht is en daardoor de olie in het slangetje houdt i.p.v. eruit te lopen d.m.v. de zwaartekracht, zoals bij de loobman! Dit luchtdichte systeem zorgt er ook voor dat tijdens het niet gebruiken (stilstaan) er geen olie lekt.

1x tijdens het rustig wegrijden een keertje rustig het pompje indrukken en je bent klaar voor ongeveer 50 kilometer:

full


full



Totale kosten, ongeveer tussen de 10 en 15 euro. Wat willen we nog meer mensen?

PS: voor mensen die zeuren dat de ketting en tandwielen vies zijn:
ik maak inderdaad mijn motor niet vaak schoon, en dit is de staat van de ketting en tandwielen na 27.000 km doorrijden door de winter :W

PS: voor mensen die zeuren dat er olie op de zijkant van de velg kan komen:
Dit is met elk kettingsmeersysteem, zelfs met dure vol-automatisch, dus wil je absoluut nooit olie op je velg, maak of neem dan geen Ketting-olie-smeer-systeem. :P

PS: voor mensen die zeuren dat er op 1 foto toch lucht in de slang te zien is:
tja, dat heb je wel eens als je het reservoir niet bijvult...maar ook dit is geen probleem wanneer het niet veel lucht is. Gewoon laten zitten, Dan kun je juist zien hoeveel olie je erbij pompt, en dus kan je nog gedoseerder pompen.

Afzeiken is niet gewenst, opbouwende kritiek is altijd welkom, net als verbeter-tips aan elkaar. Vergelijking met andere kettingsmeersystemen ook, want ik denk dat dit kettingsmeersysteem de vergelijking op prijs/kwaliteit altijd overtreft, maar dat is mijn persoonlijke ervaring...

Graag ook comments van mensen die het zelf gebouwd hebben en hun ervaring willen delen. *O*

Nog even alle voordelen op een rijtje:
1. zeer goedkoop: 10 a 15 euro om het te maken
2. zeer betrouwbaar: geen electrische onderdelen die stuk kunnen en na 1 jaar trouwe dienst geen onderdelen stuk. Onderdelen die op den duur stuk gaan kunnen goedkoop en overal verkrijgbaar vervangen worden.
3. Zeer goed doseerbaar, elke keer drukken is iedere keer evenveel olie, ongeveer 1 ml.
4. Geen last van nalekken d.m.v. zwaartekracht (zoals bij de loobman en osco-oiler kan voorkomen), omdat er geen lucht aangezogen wordt en de luchtdichtheid in de slang voorkomt dat het olie d.m.v. de zwaartekracht verder uit de slang loopt.
5. Omdat de olie in de slang blijft zitten tijdens het niet gebruiken, heb je bij iedere eerste keer drukken op het pompje altijd gelijk olie op de ketting, en hoef je dus niet te wachten op de zwaartekracht *O*
6. makkelijk navulbaar: gewoon schroefdekseltje eraf draaien en bijvullen. Het luchtdichte pompje voorkomt lucht in de slang, en dus loopt de olie niet uit de slang tijdens het openen en vullen van het reservoir

Edit: Een handzeepdispenser of Zeeppompje is ongeschikt voor dit systeem
het probleem met zeeppompjes is: ze zijn niet luchtdicht! er zitten gaatjes in hun pompsysteem dat niet alleen zeep, maar ook lucht pompt in de slang. Dus ben je olie en lucht door je slang aan het pompen en kan je nooit goed doseren. Ook loopt het olie weer uit je gehele slang naar beneden.
Ten tweede: zeeppompjes geven veel meer dan 1ml door, meestal in 1x een hele kwak zeep, en je wilt rustig en gedoseerd kunnen pompen zodat er (vooral) alleen olie op je ketting komt!
 
Laatst bewerkt:
Opbouwende kritiek: Je kunt ook gewoon voor 14 euro een grote pot lithium vet halen en een kwastje. Als de ketting warm is de zaak invetten en je bent voor de komende 500 km klaar. :+

[serieus]
Maar :} :} voor dit klus project!

misschien een idee om dat flesje en het geknutsel met dat pompje te vervangen door een handzeep pompje??
[/serieus]
 
Laatst bewerkt:
Opbouwende kritiek: Je kunt ook gewoon voor 14 euro een grote pot lithium vet halen en een kwastje. Als de ketting warm is de zaak invetten en je bent voor de komende 500 km klaar. :+

misschien een idee om dat flesje en het geknutsel met dat pompje te vervangen door een handzeep pompje??
1. Ja, maar als je net als ik (en diverse echte doorrijders) elke week 500 kilometer rijdt, dan merk je dat kettingvet te veel zand vasthoudt aan de ketting, en ondanks dat je dan toch elke week netjes je ketting smeert, dat je ketting na 10.000 kilometer versleten is (dus na een half jaar). en elke week je ketting smeren...dat wordt je snel zat

Been there, done that! -O-

2. Nee, Pas op! Handzeeppompjes zijn ongeschikt hiervoor!
dit heb ik al uitgeprobeerd: het probleem met zeeppompjes is: ze zijn niet luchtdicht! er zitten gaatjes in hun pompsysteem dat niet alleen zeep, maar ook lucht toelaat in de slang. Dus ben je olie en lucht door je slang aan het pompen en kan je nooit goed doseren. Ook loopt het olie weer uit je gehele slang naar beneden.
Ten tweede: zeeppompjes geven veel meer dan 1ml door, meestal in 1x een hele kwak zeep, en je wilt rustig en gedoseerd kunnen pompen zodat er (vooral) alleen olie op je ketting komt!

Been there, done that! -O-
 
Laatst bewerkt:
Ok, zet er maar bij, de sticky How-to's.


Mooi geknutseld, als je ergens een handzeepdispenser inclusief pompje van aluminium of rvs vindt is dat helemaal super maar bij gebrek daaraan is dit een mega oplossing.

Ik vind hem :}
 
Zeer inventief en goedkoop!

Leuk initiatief. Maar, dit is een systeem op basis van de Osco, een semi-automatich smeersysteem, waarbij je zelf actie moet ondernemen om te smeren (bij de Osco trek je aan een hendeltje) bij deze druk je op het pompje. Je blijft dus bezig om te smeren..

Ik heb zelf een ander systeem, gemaakt door een Mede MF-er. Reservoirtje, leidinkjes, elektrische klep. Klep zit op achterlicht, dus licht aan, is klep open, zwaartekracht doet de rest. En zo heb je een automatisch kettingsmeer systeem, dat continu smeert. Beter voor de ketting, en je kan het niet vergeten. (zolang het reservoir vol is uiteraard!).

Nadeel, motor lekt olie van ketting en voorste tandwiel cover.. Maar dat komt simpelweg omdat de ketting goed gesmeerd is..

Maar al met al een goedkope en simpele oplossing, niet ideaal, maar als je er maar aan denkt de pompen, werkt het vast prima!
 
Zeer inventief en goedkoop!

Leuk initiatief. Maar, dit is een systeem op basis van de Osco, een semi-automatich smeersysteem, waarbij je zelf actie moet ondernemen om te smeren (bij de Osco trek je aan een hendeltje) bij deze druk je op het pompje. Je blijft dus bezig om te smeren..

Ik heb zelf een ander systeem, gemaakt door een Mede MF-er. Reservoirtje, leidinkjes, elektrische klep. Klep zit op achterlicht, dus licht aan, is klep open, zwaartekracht doet de rest. En zo heb je een automatisch kettingsmeer systeem, dat continu smeert. Beter voor de ketting, en je kan het niet vergeten. (zolang het reservoir vol is uiteraard!).

Nadeel, motor lekt olie van ketting en voorste tandwiel cover.. Maar dat komt simpelweg omdat de ketting goed gesmeerd is..

Maar al met al een goedkope en simpele oplossing, niet ideaal, maar als je er maar aan denkt de pompen, werkt het vast prima!

Dank je.
Ja, inderdaad, het is semi-automatisch, maar die 1x pompen terwijl ik langzaam wegrij of aankom in de wijk vind ik zelf geen probleem. Voor mensen die er meer geld aan willen uitgeven, zijn automatische smeersystemen zeker het overwegen waard! Nadeel van veel automatische pompsystemen is:
1. dat de buizen ervan zeer dun zijn, en daardoor geen biologische of goedkope kettingzaagolie erin gebruikt kan worden.
2. veel hogere prijs natuurlijk
3. veel technische onderdelen die opgeborgen moeten worden en stuk kunnen gaan of ingesteld moeten worden.
4. een technische achtergrond meestal vereist is om het zelf te maken (of in te bouwen).
 
Laatst bewerkt:
Systeem ziet er goed uit :Y
De naalden blijven er ook goed vloeistofdicht aan de benzineslang zitten met enkel secondenlijm en wat tape?
Ikzelf gebruik een loobman en vind 'm goedgenoeg, nadruppelen interesseert me niet zo en ik heb er ook niet zo'n last van, omdat ik smeer aan het BEGIN van elke rit.
Ervaringspuntje met de loobman (en ik verwacht elk smeersysteem): monteer de verdeler bij het achterwiel zo, dat deze wel mee te schuiven is met het spannen van de ketting.
Ik had hier in het begin met de lengte van het slangetje geen rekening mee gehouden en deze werd dus halverwege de kettingslijtage te kort. :o :$
 
Dank je.
Ja, inderdaad, het is semi-automatisch, maar die 1x pompen terwijl ik langzaam wegrij of aankom in de wijk vind ik zelf geen probleem. Voor mensen die er meer geld aan willen uitgeven, zijn automatische smeersystemen zeker het overwegen waard! Nadeel van veel automatische pompsystemen is:
1. dat de buizen ervan zeer dun zijn, en daardoor geen biologische of goedkope kettingzaagolie erin gebruikt kan worden.
2. veel hogere prijs natuurlijk
3. veel technische onderdelen die opgeborgen moeten worden en stuk kunnen gaan of ingesteld moeten worden.
4. een technische achtergrond meestal vereist is om het zelf te maken (of in te bouwen).

1. het zijn dunne leidinkjes, maar er zit een regelbaar ventieltje in mijn systeem, er kan dus allerlei olie in, ik doe er zelf nu motorolie in (ouwe fles die ik nog had).
2. de prijs, tsja, veel hoger, dit setje was in onderdelen nog geen 60 euro dacht ik. Ja, dat is meer als jouw 15. Maar nog minder dan de helft als een scotoiler oid. En je smeert nog beter, dus je ketting gaat langer mee.
3. Waar, vooral de elektrische klep is even lastig, kan stuk gaan en moet netjes bevestigd worden.
4. Klopt. Gelukkig heb ik de beschikking over een afgestudeerd IO-er in mijn MF/vriendengroep. ;) Inbouwen heb ik zelf gedaan, samen met hem, duurde nog geen uurtje.

Ik snap je keuze, het is ook geen aanval of afzeiken.. Meer een aanvulling en mijn mening.
 
Mijn complimenten voor zoveel creativiteit. Ik heb zelf cardan, dus ik heb 'm niet nodig.
Eerder zelf een Scottoiler gehad.... vond ik het ook niet helemaal. Dus een goedkope oplossing die (ook) werkt is dan natuurlijk mooi :) .
 
4. Klopt. Gelukkig heb ik de beschikking over een afgestudeerd IO-er in mijn MF/vriendengroep. ;) Inbouwen heb ik zelf gedaan, samen met hem, duurde nog geen uurtje.

Ik snap je keuze, het is ook geen aanval of afzeiken.. Meer een aanvulling en mijn mening.

Ik zie het ook zeker niet als afzeiken. Ik ben een groot fan van automatische smeersystemen. Een vriend van mij heeft er zelf ook 1 voor hemzelf gebouwd, en ik heb daar diep respect voor. Maar als de kennis en het geld ontbreekt...dan sta je even met lege handen en dan is dit wel een leuk alternatief ;)

Systeem ziet er goed uit :Y
De naalden blijven er ook goed vloeistofdicht aan de benzineslang zitten met enkel secondenlijm en wat tape?

De naald zit vastgeplakt over een deel van het pompje dat je weggeknipt heb om hem passend te maken in het reservoirflesje. Vervolgens wordt dus dat gedeelte IN de slang geschoven en vastgeplakt. Zodoende is de naald dus niet alleen vastgeplakt aan het uiteinde van de slang, maar zit er van binnen een verbindingsstukje tussen de slang en de naald waaraan de slang als de naald vastgeplakt zitten.

Omdat je daardoor veel meer lijmoppervlak hebt, kan met goede lijm (secondelijm) de naald er niet meer vanaf glijden en is het olie en luchtdicht. Pas wel op dat je niet het tussenstuk, de slang of de naald dichtlijmt. :')
Ik zal er even een foto van posten:

full
 
Laatst bewerkt:
Zou zonnebloemolie niet goed genoeg zijn? 's-Winters een beetje verdunner erbij, remmenreiniger ofzo lijkt mij tevens anti-vlokmiddel.
In principe is elk type olie geschikt. Zelfs zonnebloemolie. Het voordeel van kettingzaagolie is dat het additieven bevat die de olie plakkerig maakt (= iets anders dan viscositeit), zodat het langer op je ketting blijft zitten. Andere soorten olie hebben sneller de neiging om van je ketting af te slaan en dus moet je meer olie pompen en dus komt het eerder op je velg of band.

's winters met -5 graden celsius heb ik wel een bevroren slot gehad na het rijden, maar geen bevroren kettingzaagolie.
 
Laatst bewerkt:
heb je nu 1 of 2 naalden gebruikt?
Twee zou handiger zijn... Kan je de naalden zowel links als rechts op de O-ringen zetten...
Dat is toch het deel wat gesmeerd moet worden...

En wanneer ga je beginnen met de verkoop?
 
ik heb nu 1 naald gebruikt, werkt prima.
Wanneer je het zelf wilt, kun je hetzelfde systeem gebruiken met een splitter om beide kanten van de ketting te smeren. Maar dit is eigenlijk overbodig, omdat met 1 naald eigenlijk de hele ketting goed gesmeerd wordt.

Verder verkoop ik niets! Dat had ik namelijk al een keertje voorgesteld, en toen werd dat topic gesloten, omdat commerciele topics niet toegestaan zijn. Ook haakten diverse kopers toen af, dus had ik er daarna weinig zin meer in.

Dus ik verkoop niets, heb hier geen commercieel belang bij, maar iedereen mag naar hartelust het ontwerp gebruiken om het zelf te maken.

eens een arme student...altijd een arme student...zeg maar ;)
Dus, voor alle arme sloebers een kettingoliesmeersysteem! *O*

Dat betekent dus ook: je maakt het zelf, dus risico's zijn voor je eigen rekening. (niet dat ik ooit gecrashed ben, maar even voor de duidelijkheid) Dus maak het zo veilig mogelijk!

Kortom: geen verkoop, geen commercieel topic.gewoon een how-to topic: gewoon zelf bouwen als je het leuk vind. in de topicstart staat waar je de onderdelen vandaan haalt. Als mensen idee'tjes hebben voor het monteren van een tweede naald hoor ik het graag.

PS: wat we wel kunnen doen: we kunnen een naam verzinnen voor dit systeem, zodat het wat meer bekendheid krijgt...Want ik denk dat dit voor jan en alleman een goed alternatief is voor de overbekende kettingoliesmeersystemen...

'Lekker-Invetten-Door-Te-Pompen'-oiler of
'Bad-Ass Cheap'-oiler

bijvoorbeeld, om het maar een beetje studentikoos te houden :P
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu 1100 km per week. Dan is zo'n ding wel een uitkomst.....

Wordt al doodmoe van het dagelijkse tanken. En dan elke 2 dagen smeren. Ben het al 4 dagen vergeten :')

Moet mijn andere motor voorzien van voorvorkkeerringen, dan kan ik die gaan afbeulen op deze afstanden....

Ik mis een foto van je knijpconstructie.

Het is wel een leuk initiatief, respect voor je moeite man!
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu 1100 km per week. Dan is zo'n ding wel een uitkomst.....Wordt al doodmoe van het dagelijkse tanken. En dan elke 2 dagen smeren. Ben het al 4 dagen vergeten :')

Ik mis een foto van je knijpconstructie.
...
Inderdaad, op een gegeven moment wordt je het smeren moe en dan doe je het minder vaak, met het gevolg dat zand ophoopt op je ketting en je ketting na 10.000km versleten is. Vandaar dat zo een systeempje wel een beetje een uitkomst is. Ik heb mijn ketting deze winter 1x ingesmeerd met kettingvet, maar hij blijft schoner met dit systeem :)

Verder, omdat het zo eenvoudig is, is het misschien inderdaad een beetje moeilijk om voor te stellen hoe het pompmechanisme werkt, dus hier een paar foto's:

full


full


Je drukt dus gewoon tijdens het rijden op de bovenkant, als je het flesje met tyraps vastgemaakt heb op je motor waar je er bij kunt. En omdat het pompje in het schroefdekseltje vastzit, kan het pompje geen andere kant op dan naar beneden.

ik heb ook uren gezocht naar dit aluminium flesje, die hittebestendig is (i.t.t. plastic flesjes), lichtgewicht, met schroefdop om gemakkelijk bij te vullen en compact en er ook nog cool uitziet voor de mensen die ermee willen pozen.

(hij ziet er niet uit als een of ander zeepdispenser op je motor) *O*

het zijn dus deze goedkope luchtvaartreisflesjes geworden...

Bananenrepubliek-cheapass oplossingen :} . ga morgen gelijk mee aan het werk.

Tja, het is immers crisis. En verkoop van nieuwe motoren blijft dalen, dus iedereen wil langer van zijn huidige motor genieten :P
 
Laatst bewerkt:
Haha, "crisisoiler" :) *O*

Edit: Een handzeepdispenser of Zeeppompje is ongeschikt voor dit systeem
het probleem met zeeppompjes is: ze zijn niet luchtdicht! er zitten gaatjes in hun pompsysteem dat niet alleen zeep, maar ook lucht pompt in de slang. Dus ben je olie en lucht door je slang aan het pompen en kan je nooit goed doseren. Ook loopt het olie weer uit je gehele slang naar beneden.
Ten tweede: zeeppompjes geven veel meer dan 1ml door, meestal in 1x een hele kwak zeep, en je wilt rustig en gedoseerd kunnen pompen zodat er (vooral) alleen olie op je ketting komt!

Ik weet niet wat voor zeeppompje je in je handen gehad hebt, maar de meeste pompjes zijn gemaakt voor dikke vloeistof en gaan dus lekken als je er dunne vloeistof mee gaat verpompen. Waarschijnlijk had je daardoor terugloop.
Maar pompjes voor dunne vloeistof en die ook nog eens een lage opbrengst hebben zijn moeilijk te vinden. Dus deze "trigger" pomp is een leuke vinding! Op parfums ed zitten ook kleine pompjes.

(sorry voor deze rare kennis, het bedrijf waarvoor ik werk maakt 30mln pompjes per maand. Maar niet het type wat jij gebruikt hebt)

Ik wilde nog eens een Mccoi oiler gaan bouwen, maar ik denk dat ik hier eerst even mee ga prutsen ;)
 
Op parfums ed zitten ook kleine pompjes.
Ja, inderdaad, maar om nu dure parfum te gaan kopen om een goedkoop smeersysteem te maken, dat doet de prijs van de Crisis-oiler geen goed ;)
Daarom heb ik uiteindelijk ook voor dit aluminium reisflesje gekozen, hittebestendig en goedkoop vergeleken met een RVS zeepdispenser van 15 euro die niet werkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik sta even versteld.

Paar dingetjes.
benzineslagetjes worden bij koekbliktoko's verkocht, niet bij bouwmarkten!
Ijzerdraad, hoe dik? bij bouwmarkten is 2mm minimum.

Maar nu het meest idiote, .

Ik kom bij de apotheek, en wil 2 opzuignaalden
Verk: wij verkopen het alleen op afschrift van de huisarts
Ik: Dus ik moet helemaal naar een huisarts voor 2 opzuignaalden?!?! :/
Verk: Nee dat kan niet, je krijgt ze alleen als je een van je huisarts speciale medicijnen moet inspuiten.
ik: :') , Nee, wacht, Ik wil geen Heroïne gebruiken, *hele verhaal uitgelegd
Verk: Nee, kan niet.
Ik: Dus Opzuignaalden zijn in nederland in andere woorden verboden?
Verk: Als je het zo bekijkt, zonder reden zijn ze niet te krijgen, nee.


Vroeg voor injectienaald, tis warm buiten O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan