Ik heb al een aantal jaren naar volle tevredenheid een Cardo Q2 communicatie systeem, en gebruikte dat op mijn vorige helm, een systeem 4. Daar had ik de hele handel gewoon geïnstalleerd zoals dat gebruikelijk is bij een systeemhelm: Een Cardo met een microfoon op steeltje, en elke keer als ik mijn helm dichtklapte duwde ik die even goed op zijn plaats. Ok, lichtelijk irritant af en toe, maar het plezier wat ik aan die Cardo beleefde woog daar ruimschoots tegen op.
En toen was mijn helm oud en moest vervangen worden. Na de goede ervaring met de systeem 4 werd dat een systeem 6. Prima helm, beter in balans bij opzij kijken bij hoge snelheid, betere ventilatie, nog stiller. Hele fijne helm. Maar.
Nu is de systeem 6 van BMW niet alleen een systeemhelm, hij heeft bovendien ook een zonnevizier met uiteraard bedienschuifje.
Drie maal raden waar die Cardo ongeveer geplakt moet worden... Ik kreeg het wel voor elkaar om hem erachter te plakken, maar het steeltje van de microfoon zat zodanig in de weg, dat die schuif niet meer met handschoenen te bedienen was. Aan de andere kant plakken gaat niet, want dan steekt de microfoon de verkeerde kant op. Dankzij dat steeltje dat ik eigenlijk toch al beu was.
De oplossing: Cardo verkoopt ook setjes met een microfoon aan een "touwtje". Dat snoertje is echter veel te kort. Toch maar de knoop doorgehakt, en zo'n setje aangeschaft. Vervolgstappen:
Gemonteerd ziet dat er zo uit:
Het snoertje waar de microfoon aan zat heb ik op ongeveer 8 cm van de microfoon afgeknipt, en daar het dikke snoer aan gesoldeerd.
Helaas ben ik vergeten om van al dat soldeerwerk foto's te maken, jullie zullen het moeten doen met de eindresultaten. Zo gaan de snoertjes de helm in:
Als de Cardo op deze manier op de helm geplakt zit:
Gezien het klap mechanisme, moet er natuurlijk op creatieve wijze met dat snoertje omgegaan worden. Na wat puzzelwerk kwam ik op de locatie uit, waarvandaan het snoertje ongeveer strak staat als de helm open staat (je wil het niet hebben bungelen, dan trek je het gegarandeerd kapot) en mooi strak door de helm loopt als ie dicht zit.
Foto van de helm als ie open staat, hier zie je het snoertje naar buiten komen en naar boven lopen:
En de helm dichtgeklapt:
Je ziet hoe het snortje mooi over de wangpolstering loopt.
En zo zit het snoertje met microfoon in het kinstuk:
Die ducttape moet nog een keer beter. Eerst even uitproberen of alles nu goed bijft functioneren. (Dat het snoertje niet binnenkort spontaan tussen het mechanisme kruipt bij het dichtklappen of zo). Tot nu toe werkt het. Onder het tapeje zit ook de overgang van mijn snoer naar het originele snoer.
Het totale systeem uitgeprobeerd: Ja, het werkt! En nu zonder dat geneuzel met dat microfoonsteeltje. De eerste ervaring is tot nu toe erg goed.
En toen was mijn helm oud en moest vervangen worden. Na de goede ervaring met de systeem 4 werd dat een systeem 6. Prima helm, beter in balans bij opzij kijken bij hoge snelheid, betere ventilatie, nog stiller. Hele fijne helm. Maar.
Nu is de systeem 6 van BMW niet alleen een systeemhelm, hij heeft bovendien ook een zonnevizier met uiteraard bedienschuifje.
Drie maal raden waar die Cardo ongeveer geplakt moet worden... Ik kreeg het wel voor elkaar om hem erachter te plakken, maar het steeltje van de microfoon zat zodanig in de weg, dat die schuif niet meer met handschoenen te bedienen was. Aan de andere kant plakken gaat niet, want dan steekt de microfoon de verkeerde kant op. Dankzij dat steeltje dat ik eigenlijk toch al beu was.
De oplossing: Cardo verkoopt ook setjes met een microfoon aan een "touwtje". Dat snoertje is echter veel te kort. Toch maar de knoop doorgehakt, en zo'n setje aangeschaft. Vervolgstappen:
- setje opengeschroefd (torx 6)
- snoertje losgesoldeerd
- vervangen door steviger snoer (en langer uiteraard)
- met behulp van krimpkous en plasticje een trekontlasting gemaakt
- met behulp van tape een buigontlasting gemaakt.
Gemonteerd ziet dat er zo uit:
Het snoertje waar de microfoon aan zat heb ik op ongeveer 8 cm van de microfoon afgeknipt, en daar het dikke snoer aan gesoldeerd.
Helaas ben ik vergeten om van al dat soldeerwerk foto's te maken, jullie zullen het moeten doen met de eindresultaten. Zo gaan de snoertjes de helm in:
Als de Cardo op deze manier op de helm geplakt zit:
Gezien het klap mechanisme, moet er natuurlijk op creatieve wijze met dat snoertje omgegaan worden. Na wat puzzelwerk kwam ik op de locatie uit, waarvandaan het snoertje ongeveer strak staat als de helm open staat (je wil het niet hebben bungelen, dan trek je het gegarandeerd kapot) en mooi strak door de helm loopt als ie dicht zit.
Foto van de helm als ie open staat, hier zie je het snoertje naar buiten komen en naar boven lopen:
En de helm dichtgeklapt:
Je ziet hoe het snortje mooi over de wangpolstering loopt.
En zo zit het snoertje met microfoon in het kinstuk:
Die ducttape moet nog een keer beter. Eerst even uitproberen of alles nu goed bijft functioneren. (Dat het snoertje niet binnenkort spontaan tussen het mechanisme kruipt bij het dichtklappen of zo). Tot nu toe werkt het. Onder het tapeje zit ook de overgang van mijn snoer naar het originele snoer.
Het totale systeem uitgeprobeerd: Ja, het werkt! En nu zonder dat geneuzel met dat microfoonsteeltje. De eerste ervaring is tot nu toe erg goed.