Howto: BMW Systeem 6 helm en Cardo

Eelco_

Die hard MF'er
25 mei 2012
597
728
Geldrop
Ik heb al een aantal jaren naar volle tevredenheid een Cardo Q2 communicatie systeem, en gebruikte dat op mijn vorige helm, een systeem 4. Daar had ik de hele handel gewoon geïnstalleerd zoals dat gebruikelijk is bij een systeemhelm: Een Cardo met een microfoon op steeltje, en elke keer als ik mijn helm dichtklapte duwde ik die even goed op zijn plaats. Ok, lichtelijk irritant af en toe, maar het plezier wat ik aan die Cardo beleefde woog daar ruimschoots tegen op.

En toen was mijn helm oud en moest vervangen worden. Na de goede ervaring met de systeem 4 werd dat een systeem 6. Prima helm, beter in balans bij opzij kijken bij hoge snelheid, betere ventilatie, nog stiller. Hele fijne helm. Maar.

Nu is de systeem 6 van BMW niet alleen een systeemhelm, hij heeft bovendien ook een zonnevizier met uiteraard bedienschuifje.
image001.jpg


Drie maal raden waar die Cardo ongeveer geplakt moet worden... Ik kreeg het wel voor elkaar om hem erachter te plakken, maar het steeltje van de microfoon zat zodanig in de weg, dat die schuif niet meer met handschoenen te bedienen was. Aan de andere kant plakken gaat niet, want dan steekt de microfoon de verkeerde kant op. Dankzij dat steeltje dat ik eigenlijk toch al beu was.

De oplossing: Cardo verkoopt ook setjes met een microfoon aan een "touwtje". Dat snoertje is echter veel te kort. Toch maar de knoop doorgehakt, en zo'n setje aangeschaft. Vervolgstappen:
  • setje opengeschroefd (torx 6)
  • snoertje losgesoldeerd
  • vervangen door steviger snoer (en langer uiteraard)
  • met behulp van krimpkous en plasticje een trekontlasting gemaakt
  • met behulp van tape een buigontlasting gemaakt.

Gemonteerd ziet dat er zo uit:
image003.jpg


Het snoertje waar de microfoon aan zat heb ik op ongeveer 8 cm van de microfoon afgeknipt, en daar het dikke snoer aan gesoldeerd.

Helaas ben ik vergeten om van al dat soldeerwerk foto's te maken, jullie zullen het moeten doen met de eindresultaten. Zo gaan de snoertjes de helm in:
image004.jpg

Als de Cardo op deze manier op de helm geplakt zit:
image002.jpg

Gezien het klap mechanisme, moet er natuurlijk op creatieve wijze met dat snoertje omgegaan worden. Na wat puzzelwerk kwam ik op de locatie uit, waarvandaan het snoertje ongeveer strak staat als de helm open staat (je wil het niet hebben bungelen, dan trek je het gegarandeerd kapot) en mooi strak door de helm loopt als ie dicht zit.
Foto van de helm als ie open staat, hier zie je het snoertje naar buiten komen en naar boven lopen:
image005.jpg

En de helm dichtgeklapt:
image006.jpg

Je ziet hoe het snortje mooi over de wangpolstering loopt.
En zo zit het snoertje met microfoon in het kinstuk:
image007.jpg

Die ducttape moet nog een keer beter. Eerst even uitproberen of alles nu goed bijft functioneren. (Dat het snoertje niet binnenkort spontaan tussen het mechanisme kruipt bij het dichtklappen of zo). Tot nu toe werkt het. Onder het tapeje zit ook de overgang van mijn snoer naar het originele snoer.

Het totale systeem uitgeprobeerd: Ja, het werkt! *O* En nu zonder dat geneuzel met dat microfoonsteeltje. De eerste ervaring is tot nu toe erg goed.
 
Dit moet ik dus bij m'n C3 ook nog even doen... Ik heb SRCS, dus het ding zit niet aan de buitenkant. Echter het microfoontje aan een stangetje irriteert mij echt mateloos... Alleen niet zo'n zin om dat complete systeem los te halen, is véél werk -O-
 
Laatst bewerkt:
De speakers kan je wegwerken in de wangkussens. Daar is ruimte in gemaakt. Binnenkant kinstuk loshalen en voorzien van een gaatje voor de microfoon die je daar achter kwijt kunt.
 
Laatst bewerkt:
Als je toch snoertjes gaat verlengen....waarom dan de Cardo verkeerd om op je helm monteren :?

Omdat de plakstrip een onder en een bovenkant heeft. Als je em rechts plakt, zit ie achterstevoren. Verder naar achteren plakken aan de linkerkant kan natuurlijk ook.
Als dit niet bevalt, gaat ie weer naar links :)
 
De speakers kan je wegwerken in de wangkussens. Daar is ruimte in gemaakt. Binnenkant kinstuk loshalen en voorzien van een gaatje voor de microfoon die je daar achter kwijt kunt.
Speakers in de wangkussens is geen succes. Dat heb ik zowel bij mijn systeem 4 als bij deze 6 geprobeerd. In beide gevallen komt het geluid echt heel slecht door. (Ik heb ook oordoppen in). Bij de 4 heb ik ze dus ook altijd aan de binnenkant gehad. Eerst even open en bloot zoals nu, en toen ik ze optimaal had er een stukje stof overheen genaaid.
 
Ik heb een Autocom en kennelijk kan daarvan het geluid harder. Alhoewel zo heel hard hoeft ie niet om de stem toch goed te horen, zelfs met oordoppen in.
 
Kon je niet een snoertje zo lang maken dat dat ding in je binnenzak van je jas kan???

Ben je gelijk van dat ding op je helm af!!!
 
Heb er heel even over gedacht, maar het voordeel van dat ding op je helm is dat je niet het risisco loopt dat je iets stuk trekt bij het op en afzetten.
Daarnaast moet je dan zowel de microfoon en de luidspreker kabeltjes verlengen.

Nog een verrassing toen ik aan het solderen ging en het "bakje" waar de draadjes uit komen open maakte, is dat nog een printplaatje in blijkt te zitten met wat electronica. Ik heb dat printplaatje niet helemaal nagelopen, dus ik weet niet of de ground algemeen is voor microfoon en de luidsprekers. Anders zit je met een snoertje met 5 aders. Daar wordt het allemaal niet degelijker en soepeler op, en ook een eventuele connector wordt dan een onhandig ding. Om nog maar te zwijgen van de storingsgevoeligheid van het geheel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan