HOWTO Contactpunt GS1000 wordt Elektronisch van GS850

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
full


Deze HOWTO beschrijft hoe je van een GS1000 met contactpunten en condensators naar een volledig onderhoudsvrije elektronische (CDI) ontsteking van een sloop GS850 gaat.
Benodigdheden:
- Pick up elementen GS 850 (Hall Gevers)
- Vervroeger met magneetpal van GS 850
- CDI (klein model) GS 850
- geïsoleerde AMP stekers/contra-stekers + tang
- kopervet
- krimpkous / PVC tape
- 3 aderige 0,75 mm2 snoer – liefst hogere temp bestendig – zwarte mantel.
- misschien een nieuwe pakking
- Langere Bout M8 x ?? + Moer M8x?? (ophanging CDI)
- inbus
- dop 12 en 14 mm
- steeksleutel 19 mm
- soldeerbout + soldeertin met harskern
- slagmoersleutel
- momentsleutel
- stroboscoop afstellamp (lenen bij een garage)

full


1- Demonteer de tank (haal de tank niveauzender, benzineslang, en vacuüm slang eerst los) en leg die voorzichtig neer op een zachte ondergrond (deurmat).
Maak de ontsteking kap met inbusboutjes los, let op de pakking.

full


2- Trekker de stekkertjes los van de bobine (boven de carburateur) = W (White) en BY (Black Yelow = zwart met een gele bies). Haal de kabel los van de clamps onder het blok (pas op voor de hete uitlaat!)

full


3- Schroef de inbusboutjes los van de ontsteking plaat met contactpuntjes. En haal die weg samen met de wijzerplaat die eronder zit.

full


4- Neem de slagmoersleutel op standje 1 met dop 12 en haal de krukasbout los. Dit kan ook met steeksleutel 19 (krukasblokkeerring) en ringsleutel 12 maar bij een roestige bout zoals bij ons brak het boutje bijna af. De slagmoersleutel werkt iets effectiever.
Verwijder de vervroeger met nokas

5- Plaats nu de vervroeger met magnetische nok. Deze heeft een inkeping op de krukas en past maar op één manier. Plaats de krukasblokkeer moer . Plaats de M8 bout - met kopervet- (dop 12) en draai die aan met 18 Nm (volgens boekje tussen de 1.3-2.3 kg-m)

6-Plaats het BDP merk blikje,
Plaats de pick-up elementen , zet ze midden in het slotgat vast.
De snoer vd pick-up leid je nu naar de plaats waar de CDI komt te zitten. Let op dat het snoer onder de clamps komt en niet de uitlaat raakt.

7- De CDI heeft 2 stekers ,
één met 2 draden: Bl, G (=Blue, Green) die naar de pickup gaan en
één met 4 draden: O/W, B/Y , W , B/W (=Orange/White , Black/Yellow, White, Black/White)

full


Die steker vd Pick-up konden we nog gebruiken, Plug & Play, maar we hebben geen kabel voor naar de bobine’s, die heeft de GS1000 niet. We knippen dus de steker af.
Solderen de B/W op een dikke zwarte draad en en aan de andere kant een krimp-oog M6 en monteren de draad op de massa kabel van het blok/accu.(boven achterop de koppelinghuis)
De 3 resterende draden solderen we op de 3 aderige snoer (noteer even de kleuren!), doen er een krimpkousje /pvc –tape omheen en monteren de CDI:

8- Bij ons was op de elektro plaat geen plek:

full


Wij monteerde de CDI tegen de hoofdremcilinder van de achterrem op de onderste bout, die was namelijk al langer en opnieuw getapt op de standaard M8 . Je kan natuurlijk iedere plek verzinnen, maar hier was de meeste ruimte tussen accubak en hoofdremcilinder. Dit plaatsen kost de meeste tijd.

full


full


9- Het snoer met de 3 draden leiden we nu naar de bobine’s.
De voeding van de CDI (O/W maar dat kan dus anders nu zijn) sluiten we aan op de plus vd bobines (door voorzichtig een stukje isolatie weg te snijden =niet doorknippen) en een draadje erop vast te solderen . Je kan natuurlijk ook een y-kabel gebruiken

full


Daarna een AMP contra-steker op vast te klemmen. De andere 2 draden die van de CDI doen we een steker aan, liefst zo’n ronde anders moeten we beide zijden een nieuwe stekers aan maken. De W (White) gaat naar bobine cilinder 1 & 4. De B/Y (Black/Yellow) gaat naar bobine 2 & 3.

full


Let op dat je het snoer met tyraps vastmaakt en van warmtebronnen ver houdt

full


Om even te testen kan je zonder tank nu even starten.
Controleer de timing met een stroboscoop lamp

full


De F (rode streep) met in één lijn komen met de streep op het merkblikje achter de pick-ups , Let wel toerental beneden de 1500 omw/min , boven de 2350 moet je de gele streep aanhouden.

Succes, Peter
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan