Howto; dupliceren van kappen/deksels

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
5
Hier een how to waarmee je (hopelijk) zelf aan de slag kunt wanneer je een stuk plastic wilt namaken (dupliceren).
Ik ben hiermee begonnen omdat mijn pa een van zijn zijkofferdeksel was verloren, en nergens een vervangende kon vinden. Natuurlijk was het handig dat ik terecht kon bij een ex-stagebedrijf dat veel met composieten werkt, alle credits gaan dus naar Aerorider in IJmuiden!

Paar dingen vooraf;
- Alles wat in deze how-to gebruikt is kan men kopen bij Poly service a'dam oost (bij jaap edenhal in de buurt).
- Let erop dat het orgineel uit de mal moet kunnen lossen! Je kunt zonodig en tweedelige mal maken, maar dat valt hier (deze how-to) even buiten (het betreffende deksel is dus wel lossend van vorm).
- Alle oneffenheden op het orgineel ga je geheid terugzien op het eindprodukt, tenzij je de mal heel mooi schuurt/plamuurt (doe je alleen als je een hele serie wilt maken, maar dan zit je zowiezo verkeerd met deze methode).
- Wanneer we het over drogen/uitharden hebben gebeurt dat in een verwarmde ruimte.






Here we go!

STAP 1:
Ontvet het orgineel met wasbenzine/spiritus/MP reiniger

STAP 2:
Smeer het orgineel in met lossende wax (nu kan er weinig tot niets aan je orgineel blijven plakken). Ik heb de wax op het plaatje gebruikt, is heel simpel; dun opwrijven, 15 min laten drogen, uitpoetsen en nog 1x herhalen.

full
 
Laatst bewerkt:
TY :)
Dat had ik er ook het liefst bijgezet, maja, dat bedrijf waar ik het deed koopt alles groot in en ik heb me er verder niet in verdiept (in de kostprijs). Een ding is cker; zelf doen is het goedkoopst!
 
Dat bedoel ik idd. Maar ik heb het ook maar een paar keer gedaan, zonder gelcoat in de negatieve mal, ging ook wel best. Maar jouw stagebegeleider heeft het vast vaker gedaan... Dus lekker gelcoaten! *O*

Thx guys :)

Stap 5 bedoel je, Dirkie? scheelt nabewerking van de mal geloof ik :P ik deed dit voor het eerst moet je weten, ik kreeg hulp van mijn ex-stagebegeleider (hulde :} ) en die kwam met deze methode, maar het kan idd op meerdere manieren.
 
Zou niet weten hoe de gelcoat in kleur te mengen maar zal misschien wel kunnen met poeder of zo.

Heb bijna altijd witte of zwarte omdat dit standaard zo geleverd wordt.

Bij zwart zie je eventuele gaatjes of bulten wel beter. En meestal wil je nadien toch nog een nettere Laklaag aanbrengen en maakt de kleur van gelcoat niets uit.

Extra opmerking ik gebruik altijd bussen ontvetter (tbv pvc buizen) om de kwasten nadien schoon te maken. Hierdoor hoef je niet zoveel kwasten te verslijten.
 
Hai oma.

Deksel zit erop, dit keer wel met goede slotjes :+ en mocht ie open gaan staan zal de rijwind hem altijd dichtdrukken.

full


Mss later een mooiere pic in volle glorie.
 
rot op oma even wat belangrijkers.

ik heb een vraag ik wil eigenlijk een flexibele mal maken, van rubber op iets dergelijks.

iemand een idee???
 
Laatst bewerkt:
@ajs. Spul om een rubber mal te maken kun je ook gewoon bij polyservice krijgen.
www.polyservice.nl die gasten hebben ook ooit een zijspan gesponsord

@diegekopdieguzzi, bij polyservice hebben ze ook spul om de uitgeharde delen weer zacht te maken. vraag wel ff na of het nog gevolgen kan hebben voor de lak van je tankie.
 
Om even stof eraf te blazen.

Kan je ook na een doorzichtige gelcoat een carbon weefsel gebruiken zodat je daarna mooi kan opschuren en dus een carbon onderdeel hebt. Bv om een achterlicht kap te maken en ledstrip erin te verwerken ipv folie over de originele achterlichtglas te plakken? Of werkt dat niet zo 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan