Howto; dupliceren van kappen/deksels

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
5
Hier een how to waarmee je (hopelijk) zelf aan de slag kunt wanneer je een stuk plastic wilt namaken (dupliceren).
Ik ben hiermee begonnen omdat mijn pa een van zijn zijkofferdeksel was verloren, en nergens een vervangende kon vinden. Natuurlijk was het handig dat ik terecht kon bij een ex-stagebedrijf dat veel met composieten werkt, alle credits gaan dus naar Aerorider in IJmuiden!

Paar dingen vooraf;
- Alles wat in deze how-to gebruikt is kan men kopen bij Poly service a'dam oost (bij jaap edenhal in de buurt).
- Let erop dat het orgineel uit de mal moet kunnen lossen! Je kunt zonodig en tweedelige mal maken, maar dat valt hier (deze how-to) even buiten (het betreffende deksel is dus wel lossend van vorm).
- Alle oneffenheden op het orgineel ga je geheid terugzien op het eindprodukt, tenzij je de mal heel mooi schuurt/plamuurt (doe je alleen als je een hele serie wilt maken, maar dan zit je zowiezo verkeerd met deze methode).
- Wanneer we het over drogen/uitharden hebben gebeurt dat in een verwarmde ruimte.






Here we go!

STAP 1:
Ontvet het orgineel met wasbenzine/spiritus/MP reiniger

STAP 2:
Smeer het orgineel in met lossende wax (nu kan er weinig tot niets aan je orgineel blijven plakken). Ik heb de wax op het plaatje gebruikt, is heel simpel; dun opwrijven, 15 min laten drogen, uitpoetsen en nog 1x herhalen.

full
 
Laatst bewerkt:
STAP 3:
Over het gewaxte opp. gaat een zogenaamde 'lossing B' (de wax mag je dus 'lossing A' noemen). Dit spul breng je vrij dun aan met een vochtige spons. Laat het een dik halfuur drogen. Nu zit er een laag plastic over het opp.

full
 
STAP 4:

Je kan een halfuur uit je neus vreten, bak leut nemen + peuk, maar je kan natuurlijk ook matjes knippen! Ik heb 1 geweven (volgt countouren beter, en je hoeft geen plooien in te knippen) en 2 nondirectional mat(ten) gebruikt, voor zowel de negatieve mal als voor het eindproduct.

full
 
Laatst bewerkt:
STAP 5:
De lossing B is gedroogd; tijd voor een laag gelcoat. Dit moeje zelf aanmengen met harder (laat je voorlichten door de polyboer). Ik had iets van 60 gram verf tegen 0,5 ml harder. Droogt snel!!!
De gelcoat smeer je over het orgineel en moet hierna 1,5 uur (minimaal) drogen.

full


smeer het maar lekker dik, dan valt er nog wat af te schuren.
 
Laatst bewerkt:
STAP 6:
Nu komt het erop aan! polyester aanmengen (hars+harder, 1% orso). Nu heb ik eerst wat polyester aangemaakt met katoenvezel erdoor. Dit goedje is een vrij stevig papje wat ik in de zichtbare naden heb gesmeerd zodat het gewoven matje niet in de hoekjes hoeft te blijven zitten (wat dus eerst niet lukte --> matje weg moeten gooien). Smeer vervolgens het hele opp. in met polyester.
Nu kan het eerste matje erover , dat blijft dus al een beetje plakken. Nu ga je weer met het polyester + kwast over het matje. Druk al het zichtbare lucht weg! (tamponeren).
Meteen de overige matten eroverheen jassen; de nondirectional glasvezel mat (wat je altijd op boten ziet. Inknippen waar nodig, bij de plooien dus) moet je na het opleggen voorzien van een laag polyester waarna het vezelbindmiddel oplost, pas hierna gaan tamponeren!

full
 
Laatst bewerkt:
full


Als je goed kijkt zie je vrij dikke groene strepen lopen in de naden, dat is dus het papje van hars en katoenvezel!
Nu mag het zaakje 24 uur uitharden, dan heb jeje NEGATIEVE MAL.
 
STAP 7:
Het lossen van het orgineel uit de negatieve mal. Probeer hem eruit te trekken alvorens met een houten wig in de weer geweest te zijn. Als het niet lukt giet je wat lauw water tussen de 2 delen zodat de lossing B oplost.
De randen van de mal even dremelen en de lossing B met warm water + spons afspoelen.

full
 
Laatst bewerkt:
STAP 8:
De mal van binnen 6x met was behandelen. Aanbrengen, 15 min. laten drogen en uitpoetsen, 6 keer dus! als je rotte plekjes in je mal hebt (zie pic) moet je daar heel goed met veel was overheen, anders gaat het later fout met lossen.
Hierna weer de lossing B!

full


Dat cracolee (rotte plek) komt waarschijnlijk door harder concentraties in de gelcoat (goed mengen dus!).
 
Laatst bewerkt:
STAP 9:
Mal met gelcoat insmeren (lekker dik) en 1,5/2 uur laten drogen.
Heb ik weer het papje (zie katoenvezel op pic.) in de naden gesmeerd (die 'groene' naden dus), overig opp. met polyester ingesmeerd en matjes aangebracht (weer de geweven mat als eerst). Nogmaals; luchtinsluiting wil je niet, tamponeren die handel dus!.

full
 
Laatst bewerkt:
STAP 10:
Na 24 uur uitharden kan je het product lossen uit de negatieve mal. Wigjes of lauw water helpt. Het zal wellicht wat stroef gaan, da's normaal.

full
 
Et voila! het resultaat;

full

Die zwarte is het orginele zijkofferdeksel.


Hierna kan je gaan nabewerken; waterproof 400/600/800/1000, (spuit)plamuur, gewenste kleur etc.



Vragen en/of op/aanmerkingen zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:
Mooie howto!

1 opmerking / vraagje: Ik heb dit in het verleden ook wel eens gedaan, maar gebruikte nooit een gelcoat voor de negatieve mal. Zit deze er nog voor een reden, of aleen voor de mooi?
 
Thx guys :)

Stap 5 bedoel je, Dirkie? scheelt nabewerking van de mal geloof ik :P ik deed dit voor het eerst moet je weten, ik kreeg hulp van mijn ex-stagebegeleider (hulde :} ) en die kwam met deze methode, maar het kan idd op meerdere manieren.
 
Yep, netjes gedaan hoor. Alleen ietsjes te steil naar mijn smaak (doet me aan een sinterklaas mijter denken :+ ).
 
Laatst bewerkt:
Yep, netjes gedaan hoor. Alleen ietsjes te stijl naar mijn smaak (doet me aan een sinterklaas mijter denken :+ ).

Steile is bewust gedaan, omdat er anders geen plaats genoeg is voor de roadbookhouder en de (toekomstige) GPS. Tevens kom je als je staat nogal wat naar voren, dus moet die hele zooi ook vrij ver naar voor.

Maargoed, zit ik jouw topic een beetje te verzieken... :+
 
Kun je de gelcoat niet direct in de goede kleur mengen? Als je een strakke mal hebt hoef je er aan de buitenkant niks meer aandoen.
Nouja, niets, hij zal er nooit helemaal super uitkomen maar idd. Je kan beter meteen de juiste kleur gelcoat gebruiken (ik had zwart willen nemen maar die was oud en klonterig....).
 
Nette how-to!
Vraag me alleen af waarom je polyester gebruikt en geen epoxy, vind ik persoonlijk veel prettiger te verwerken en beter af te meten.
Verder ff zeiken: het geweven materiaal heet een weefsel en geen 'mat' zo noem je alleen het 'random' georienteerde spul ;)
 
Dankje :)
Ah oke, benamingen kunnen idd. beter :P maar de plaatjes zeggen genoeg d8 ik zo. Epoxy is voor de matten ongeschikt omdat dan het vezelbindmiddel niet oplost.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan