HOWTO: Honda H.I.S.S.: zelf nieuwe sleutel inprogrammeren

Knifter

MF'er
26 nov 2002
197
1
Durgerdam
*** WAARSCHUWING: HET UITVOEREN VAN DEZE HOWTO DOE JE VOLLEDIG OP JE EIGEN RISICO. Ik kan niet garanderen dat het goed gaat. Mocht er iets tijdens niet goed gaan is het goed mogelijk dat je een nieuwe computer nodig hebt. De kosten van een nieuwe computer+sleutels licht zeker rond de EUR 1000,-!! ***

Ik had zelf maar een sleutel bij mijn CBR 929 gekregen en aangezien je een groot probleem hebt wanneer deze defect of zoek raakt (nieuwe computer, 1000,-) werd het erg wenselijk een reserve sleutel te hebben. Dus ik naar motorport (ergens bij de arena, zal verder geen namen noemen) opgebeld wat de kosten hiervan zijn. 25,- euro gaven zij mij telefonisch door. Bestellen kon echter niet, daarvoor moest ik langs komen. Gedaan. Wederom hierbij de melding dat deze sleutel duur zou zijn, wel 25,- euro. Lijkt mij prima. 1 week later is deze binnen. Ik betaal 25,- en vraag er bij waar ik hem af moet leveren om hem in te laten programmeren. Moest ik beneden in de werkplaats maar even vragen. Ja, dat kost rond de 110-120 euro, moet hem eerst laten slijpen (ergens anders) en dan moeten we al je kuipen er af halen en hebben een heel duur apparaat van honda moeten kopen. (dit 'apparaat' is een weerstandje en de nieuwwaarde is zon 95 pond. Lijkt me geen enorme uitgave voor een motor dealer.)
Nou vindt ik het best dat zon sleutel 148,50 moet kosten, maar als ik vraag wat het gaat kosten moeten ze dan geen 25,- tegen me gaan zeggen. Hierop antwoorde de mijnheer: Als je brood koopt zit er toch ook geen beleg bij? Toen ben ik de zaak uitgelopen, vast overtuigd dat het me dan zelf ook wel ging lukken. En dus:

Benodigdheden:
- 1 (of meerdere, max 4) nieuwe, blanco sleutels. Deze is bij je Honda dealer te bestellen voor zon EUR 25,-.
- 1 1kOhm weerstand. (Kleurcode: Bruin, zwart, rood met goud rechts). Max 50 cent.
- Draad, ik heb een meetdraad van een multimeter gebruikt aangezien hier een krokodillenklemmetje op zit.
- inbusje met rateltje
- 1 werkende sleutel.

Stap 1: Laat de sleutel na aanschaf meteen slijpen met je originele sleutel. Meestal onder eigen risico, maar daar bevindt je je toch al ;). Kosten: EUR 3.50
Aangezien je nu vast gaat proberen wat hij nu doet, zul je zien dat het sleutel lampje in je teller niet uit gaat en dat de motor ondanks dat hij rond gaat niet wil starten. Meet HISS :)

Stap 2: Dit makkelijk, maar zou niet perse hoeven: verwijder een stukje kuip zodat je makkelijk bij het kabeltje komt wat uit je rechter deksel (kant koppeling) komt. Voor je koppeling zit de 'Ignition Pulse Generator' (IPG). Je moet het stekkertje van die kabeltje los kunnen trekken. Ik heb even het middelste kuip deel verwijderd.
Verwijder je zadel om bij je accu te kunnen komen.

Stap 3: Uit de IPG komt een gele en een wit-gele draad. Aan de kant van de kabelboom werd dit bij mij dubbelzwart en aan de kant van de IPG is die geel en wit-geel. Noteer, herinner of markeer even welke de gele draad is. Trek de stekker los.
Stop de weerstand aan de draadzijde in de connector zit bij de draad aan de kant van de kabelboom. (Dus de kant van de IPG (in je blok..) hangt los.)

Stap 4: verbindt de weerstand met een draad en verbindt deze draad met je de pluspool van je accu. De 1 kOhm weerstand zal de stroom begrenzen tot 12-13 mA, dit is een dusdanig kleine stroom dat kans dat er iets stuk gaat zowiezo zeer klein is. (Dit is de reden dat ik het durfde te proberen.)

WAARSCHUWING: Zorg dat de draad goed contact houd, dus maak even iets degelijks. Ik wil niet weten wat er kan gebeuren als hij los gaat tijdens het inprogrammeren. Tevens dien je _ten_alle_tijden_ te voorkomen dat de draad ergens tegen je frame (of iets anders) aan komt, aangezien het rechtstreeks, ongezekerd, van de plus-pool van je accu komt.

Stap 5: Doe je contact aan met de goede sleutel. Het HISS lampje in de teller blijft branden. (zo niet: dan is er ergens iets niet goed gegaan met aansluiten. Het lampje blijft alleen branden als er 12 Volt aanwezig is op de juiste draad. Bij het alleen lostrekken van de stekker gaat hij gewoon uit.)
Als het lampje nu constant blijft branden haal je de draad van je accu 2 sec lang los. Na deze 2 seconde sluit je de draad weer goed aan. Een krokodillenklemmetje op de draad is hierbij wel handig. Ik heb de draad van een multimeter gebruikt.

Stap 6: Nu zal het lampje in de teller 4x aan gaan, even langer uit blijven en opnieuw 4x gaan branden. (duurt 1-2 seconde na aansluiten draad voor dit begint.)

Stap 7: Haal de originele, werkende, sleutel uit het contact. Laat de draad e.d. gewoon zitten. Zorg dat deze en andere sleutels ver genoeg uit de buurt van je contact blijft (>1 meter).

Stap 8: Stop de nieuwe, nog niet bekende, sleutel in het contact en zet deze op ON. Na 1-2 seconde gaat het lampje weer 4x flikkeren, even uit, 4x flikkeren en zo door.

Stap 9: herhaal stap 7 en 8 voor elke volgende sleutel. Je kunt maximaal 4 sleutels in programmeren. Alleen de laatste 4 sleutels worden onthouden. Stop je er dus 4 nieuwe blance sleutels in dan doet je originele het niet meer.

Stap 10: Nu kun je het contact uit doen en de draad en weerstand weer verwijderen. Sluit de stekker naar de IPG weer aan en controleer je nieuwe sleutel. Je zult zien dat de motor nu wel start met deze sleutel (evenals je originele).

Klaar! * O *

Ik heb het vanmiddag gedaan en ik heb nu 2 werkende sleutels. Ik heb het van een artikel op een duitse site van iemand met een Honda Dauville. Ik denk dat het bij elke Honda HISS motorfiets gaat werken aangezien ze vast niet voor een ander type opeens de programmeer draad of cyclus zullen veranderen in de computer.
Ik verwacht dat sommige zullen zeggen: ik zou toch liever gewoon die 145,- betalen en het zeker weten. Prima. Mij ging het hier om een principe kwestie en ik vindt het gewoon leuk dit soort dingen te doen. Hoe een ander dit weegt moet hij natuurlijk zelf weten.

Mocht er iemand vragen hebben: mail: fyper at hotmail dot com

Groeten, Tijs
:]
full
 
Mmm, bij Motoport hebben ze aangegeven ongeveer 100 euro voor het inlezen van 2 sleutels te rekenen. Los dus van het slijpen en de aanschaf van de sleutels.
 
Mmm, bij Motoport hebben ze aangegeven ongeveer 100 euro voor het inlezen van 2 sleutels te rekenen. Los dus van het slijpen en de aanschaf van de sleutels.

Misschien dat het per merk verschillend is, bij mijn 1000RR was het een
stekkertje ergens in de onderkuip rechts, dat op een app. werd
aangesloten sleutel erin. en voila al met al 3 min werk, Dus eigenlijk
nog teveel betaald :+
 
Gisteren ook 2 extra sleutels ingelezen. Niet gedacht dat het zo simpel was.
Ik heb een 600RR en daar zit de connector van de IPG onder de tank en net boven de versnellingsbak.
Met een maat van me een uur bezig geweest met los wrikken van de connector en uiteindelijk 2 minuten over het inlezen zelf gedaan.

Het werkt iig en weer de nodige knaken bespaart.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week toevallig nog eens langs de Hondadealer gegaan.
Die gaven aan dat het 70 euro kost, ongeacht het aantal sleutels.
Hoop geld nog steeds, voor een beetje kuipen eraf slopen. :)
 
heeft er iemand ervaring met het hiss systeem als het lampje blijft branden bij mijn transalp xl 650 uit 2000
dit probleem doet zich niet altijd voor maar af en toe het lijkt erop dat de sleutels op dat moment niet herkent worden want ik heb 2 sleutels en als de storing zich voor doet werken geen van de 2 sleutels
graag zou ik wat info willen hebben hier over
 
In de openingspost staat dat het zo'n duizend euro kost wanneer je geen originele sleutel meer hebt (of een fout maakt waardoor het niet goed gaat). Op internet zijn wel bedrijven te vinden die voor €250,- het geheel in orde maken, zonder originele sleutel erbij. Het bedrijf wil geloof ik aankoopfactuur e.d. zien, dus haal je niets in je hoofd:P. Ik kwam het tegen op carmo.nl.

Als iemand beide sleutels kwijt is zullen ze vast op dit forum stuiten. Dus misschien is het de moeite waard de website of i.i.g. de mogelijkheid in de openingspost te zetten.
 
Ik heb net zelf 2 reserve sleutels ingelezen. Dit werkwijze klopt. Wat ook helpt is deze video op youtube te bekijken:

Mijn totale kosten:
2 blanco sleutels met chip en weertand €40
Slijpen €4
2 minuten mijn rechter kap eraf en alles aansluiten.
1 minuut lezen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan