HOWTO: Honda H.I.S.S.: zelf nieuwe sleutel inprogrammeren

Knifter

MF'er
26 nov 2002
197
1
Durgerdam
*** WAARSCHUWING: HET UITVOEREN VAN DEZE HOWTO DOE JE VOLLEDIG OP JE EIGEN RISICO. Ik kan niet garanderen dat het goed gaat. Mocht er iets tijdens niet goed gaan is het goed mogelijk dat je een nieuwe computer nodig hebt. De kosten van een nieuwe computer+sleutels licht zeker rond de EUR 1000,-!! ***

Ik had zelf maar een sleutel bij mijn CBR 929 gekregen en aangezien je een groot probleem hebt wanneer deze defect of zoek raakt (nieuwe computer, 1000,-) werd het erg wenselijk een reserve sleutel te hebben. Dus ik naar motorport (ergens bij de arena, zal verder geen namen noemen) opgebeld wat de kosten hiervan zijn. 25,- euro gaven zij mij telefonisch door. Bestellen kon echter niet, daarvoor moest ik langs komen. Gedaan. Wederom hierbij de melding dat deze sleutel duur zou zijn, wel 25,- euro. Lijkt mij prima. 1 week later is deze binnen. Ik betaal 25,- en vraag er bij waar ik hem af moet leveren om hem in te laten programmeren. Moest ik beneden in de werkplaats maar even vragen. Ja, dat kost rond de 110-120 euro, moet hem eerst laten slijpen (ergens anders) en dan moeten we al je kuipen er af halen en hebben een heel duur apparaat van honda moeten kopen. (dit 'apparaat' is een weerstandje en de nieuwwaarde is zon 95 pond. Lijkt me geen enorme uitgave voor een motor dealer.)
Nou vindt ik het best dat zon sleutel 148,50 moet kosten, maar als ik vraag wat het gaat kosten moeten ze dan geen 25,- tegen me gaan zeggen. Hierop antwoorde de mijnheer: Als je brood koopt zit er toch ook geen beleg bij? Toen ben ik de zaak uitgelopen, vast overtuigd dat het me dan zelf ook wel ging lukken. En dus:

Benodigdheden:
- 1 (of meerdere, max 4) nieuwe, blanco sleutels. Deze is bij je Honda dealer te bestellen voor zon EUR 25,-.
- 1 1kOhm weerstand. (Kleurcode: Bruin, zwart, rood met goud rechts). Max 50 cent.
- Draad, ik heb een meetdraad van een multimeter gebruikt aangezien hier een krokodillenklemmetje op zit.
- inbusje met rateltje
- 1 werkende sleutel.

Stap 1: Laat de sleutel na aanschaf meteen slijpen met je originele sleutel. Meestal onder eigen risico, maar daar bevindt je je toch al ;). Kosten: EUR 3.50
Aangezien je nu vast gaat proberen wat hij nu doet, zul je zien dat het sleutel lampje in je teller niet uit gaat en dat de motor ondanks dat hij rond gaat niet wil starten. Meet HISS :)

Stap 2: Dit makkelijk, maar zou niet perse hoeven: verwijder een stukje kuip zodat je makkelijk bij het kabeltje komt wat uit je rechter deksel (kant koppeling) komt. Voor je koppeling zit de 'Ignition Pulse Generator' (IPG). Je moet het stekkertje van die kabeltje los kunnen trekken. Ik heb even het middelste kuip deel verwijderd.
Verwijder je zadel om bij je accu te kunnen komen.

Stap 3: Uit de IPG komt een gele en een wit-gele draad. Aan de kant van de kabelboom werd dit bij mij dubbelzwart en aan de kant van de IPG is die geel en wit-geel. Noteer, herinner of markeer even welke de gele draad is. Trek de stekker los.
Stop de weerstand aan de draadzijde in de connector zit bij de draad aan de kant van de kabelboom. (Dus de kant van de IPG (in je blok..) hangt los.)

Stap 4: verbindt de weerstand met een draad en verbindt deze draad met je de pluspool van je accu. De 1 kOhm weerstand zal de stroom begrenzen tot 12-13 mA, dit is een dusdanig kleine stroom dat kans dat er iets stuk gaat zowiezo zeer klein is. (Dit is de reden dat ik het durfde te proberen.)

WAARSCHUWING: Zorg dat de draad goed contact houd, dus maak even iets degelijks. Ik wil niet weten wat er kan gebeuren als hij los gaat tijdens het inprogrammeren. Tevens dien je _ten_alle_tijden_ te voorkomen dat de draad ergens tegen je frame (of iets anders) aan komt, aangezien het rechtstreeks, ongezekerd, van de plus-pool van je accu komt.

Stap 5: Doe je contact aan met de goede sleutel. Het HISS lampje in de teller blijft branden. (zo niet: dan is er ergens iets niet goed gegaan met aansluiten. Het lampje blijft alleen branden als er 12 Volt aanwezig is op de juiste draad. Bij het alleen lostrekken van de stekker gaat hij gewoon uit.)
Als het lampje nu constant blijft branden haal je de draad van je accu 2 sec lang los. Na deze 2 seconde sluit je de draad weer goed aan. Een krokodillenklemmetje op de draad is hierbij wel handig. Ik heb de draad van een multimeter gebruikt.

Stap 6: Nu zal het lampje in de teller 4x aan gaan, even langer uit blijven en opnieuw 4x gaan branden. (duurt 1-2 seconde na aansluiten draad voor dit begint.)

Stap 7: Haal de originele, werkende, sleutel uit het contact. Laat de draad e.d. gewoon zitten. Zorg dat deze en andere sleutels ver genoeg uit de buurt van je contact blijft (>1 meter).

Stap 8: Stop de nieuwe, nog niet bekende, sleutel in het contact en zet deze op ON. Na 1-2 seconde gaat het lampje weer 4x flikkeren, even uit, 4x flikkeren en zo door.

Stap 9: herhaal stap 7 en 8 voor elke volgende sleutel. Je kunt maximaal 4 sleutels in programmeren. Alleen de laatste 4 sleutels worden onthouden. Stop je er dus 4 nieuwe blance sleutels in dan doet je originele het niet meer.

Stap 10: Nu kun je het contact uit doen en de draad en weerstand weer verwijderen. Sluit de stekker naar de IPG weer aan en controleer je nieuwe sleutel. Je zult zien dat de motor nu wel start met deze sleutel (evenals je originele).

Klaar! * O *

Ik heb het vanmiddag gedaan en ik heb nu 2 werkende sleutels. Ik heb het van een artikel op een duitse site van iemand met een Honda Dauville. Ik denk dat het bij elke Honda HISS motorfiets gaat werken aangezien ze vast niet voor een ander type opeens de programmeer draad of cyclus zullen veranderen in de computer.
Ik verwacht dat sommige zullen zeggen: ik zou toch liever gewoon die 145,- betalen en het zeker weten. Prima. Mij ging het hier om een principe kwestie en ik vindt het gewoon leuk dit soort dingen te doen. Hoe een ander dit weegt moet hij natuurlijk zelf weten.

Mocht er iemand vragen hebben: mail: fyper at hotmail dot com

Groeten, Tijs
:]
full
 
@LoSBoL: Lijkt er wel meer op in iedergeval, maar 120 euro arbeidsloon rekenen waar ik zelf 3 minuten over deed is beetje vaag. Overigens ben ik met de sleutel ook nog bij een andere dealer geweest. Deze vroeg tussen de 80 en 100 voorspelde ze.
Het ging mij gewoon om het idee dat ik vermoede dat het zelf te doen was. En aangezien ik alles zelf doe aan mn motor hoorde dit er ook bij ;)

Grt Tijs
 
@LoSBoL: Lijkt er wel meer op in iedergeval, maar 120 euro arbeidsloon rekenen waar ik zelf 3 minuten over deed is beetje vaag. Overigens ben ik met de sleutel ook nog bij een andere dealer geweest. Deze vroeg tussen de 80 en 100 voorspelde ze.
Het ging mij gewoon om het idee dat ik vermoede dat het zelf te doen was. En aangezien ik alles zelf doe aan mn motor hoorde dit er ook bij ;)

Grt Tijs


Heb je top gedaan :Y
Was minder blij met het topic geweest als een originele sleutel bij deze procedure niet benodigd was ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja inderdaad dat zou niet mooi wezen. Maar ik denk dat het zonder werkende sleutel aardig onmogelijk wordt allemaal.

'Deze procedure' is trouwens gewoon de originele honda procedure gok ik zo.. denk dat alles wat er in kassie van honda zit een weerstand is..
 
let ook op dat als je sleutel nummer 3 wilt toevoegen je de andere sleutels ook weer moet inlezen, maw:

Om te beginnen met programmeren heb je 1 sleutel nodig + alle sleutels die de machine moet kennen.

Je wist namelijk alle sleutels die je niet meeprogrammeerd op deze manier (zo kun je dus bv een verloren sleutel wissen)
 
let ook op dat als je sleutel nummer 3 wilt toevoegen je de andere sleutels ook weer moet inlezen, maw:

Om te beginnen met programmeren heb je 1 sleutel nodig + alle sleutels die de machine moet kennen.

Je wist namelijk alle sleutels die je niet meeprogrammeerd op deze manier (zo kun je dus bv een verloren sleutel wissen)


Kijk, dat is ook nuttige informatie ! de door de vorige eigenaar verloren sleutel wordt op deze manier dus ook waardeloos, daar ben ik heel blij mee moet ik zeggen :}
 
mjah je haalt de motor nog wel van stuurslot
maar zonder chip met de code zul je de code waarschijnlijk moeten bruteforcen, iets wat zelfs met 24 miljoen combinaties per seconde (eigen ervaring) jaren kan duren.

kortom: de dieven zullen al €1000 minder "verdienen" op de motor vanwege de nieuwe computer, toch een goede reden om hem dan maar te laten staan.
 
Ik had twee maanden geleden een kromme sleutel, dus een nieuwe besteld bij Motor Centrum Roosendaal. Voor de sleutel plus slijpen was ik ongeveer 25 euro kwijt.
Toen het programmeren van de sleutel moest gebeuren dacht ik dat er wel wat tijd in ging zitten omdat er wat kappen en de tank gedemonteerd moest worden. [VFR800]
Dus ik op het gemakste een bakje koffie gepakt. Het was nog geen 10 minuten later dat de monteur naar me toe kwam om te zeggen dat het klusje geklaard was. Op mijn vraag wat het programmeren kostte zij hij, NIKS *D nappes nada 0 euro. Ik helemaal happy. ;)
Conclusie; Go MCR *O*
 
het enigste kleine negative puntje bij dit alles is.
dat waannneer je een motor koopt het ook weer zo is dat als er meerderen sleutels in omloop zijn die het mogelijk maken dat ie loopt.
je niet meer kunt uit gaan van het feit dat waanneer je de twee orginele sleutels erbij hebt.
er niemand meer met de motor erop weg kan rijden.
aangezien er niet geregistreed wordt bij honda dat er door de oude eigenaar een derde werkende sleutel bestaat.
dus de oude eigenaar kan hem zo ophalen.
mits je er niet een vet slot op hangt
maar goed alles heeft zijn min en plus puntjes.

groetjes.
 
Mooi gedaan Knifter :Y. Bij dat soort prijzen zou ik ook creatief worden ;).

het enigste kleine negative puntje bij dit alles is.
dat waannneer je een motor koopt het ook weer zo is dat als er meerderen sleutels in omloop zijn die het mogelijk maken dat ie loopt.
je niet meer kunt uit gaan van het feit dat waanneer je de twee orginele sleutels erbij hebt.
er niemand meer met de motor erop weg kan rijden.
aangezien er niet geregistreed wordt bij honda dat er door de oude eigenaar een derde werkende sleutel bestaat.
dus de oude eigenaar kan hem zo ophalen.
mits je er niet een vet slot op hangt
maar goed alles heeft zijn min en plus puntjes.

groetjes.

Nee hoor, lees de 1e post van 'erikje' maar eens door.
 
Geweldig!!
Ben mijn sleutel kwijt en was niet van plan hoge kosten te maken.
Ik wil dit op eigen risico best proberen, maar enige vraag.....
De weerstand, aan welke kant sluit ik die aan? Of maakt dit voor de weerstand niet uit in welke richting de stroom er doorheen loopt?

Groeten Fred
 
Knifter en de rest van de reageerders BEDANKT!!!
Ben gisteren sleutels gaan halen en meteen laten slijpen.
Vanmorgen weerstand, kabel e.d. gehaald en aan de slag gegaan. (Eerst flink wat koffie tegen de zenuwen gehad......)

En het resultaat is dat ik nu 4 werkende sleutels heb!!!

Nogmaals bedankt voor de howto en de aanullende info

Fred
 
Terug
Bovenaan Onderaan