howto inclusief foto's : Racegaas monteren

Harley

MF veteraan
6 jun 2001
7.362
3.377
Helmond
Hoi ben in mijn ziektedagen maar eens aan de slag gegaan met het verfraaien van mijn motor. Dit kon ik tenminste doen en ermee stoppen waneer de hoofdpijn/duizeligheid te erg werd. Het is nog niet af ( de lijm is aan het drogen ) dus een foto van hoe het resultaat eindelijk op de motor is geworden heb ik niet. Deze volgt ASAP.

Eerst koop je natuurlijk gaas ( er zijn verschillende soorten bij de Autodealer of bouwmarkten te koop. Het gaas wat ik heb gebruikt is vierkant gewoven met een tussenruimte van 5 mm kosten : ongeveer 11 euro per mtr bij Formido
full


De volgende gereedschappen heb je nodig :
Schaar om de grotere stukken mee uit te knippen
Stift om mee af te tekenen
Kniptang om de draadjes per stuk te kunnen knippen
Spitsbektang of platbektang om mee te kunnen buigen
Super montage kit welke geschikt is om plastic en metaal te verlijmen ( is ook bestand tegen hogere temperaturen als het goed is )
Sateprikker om de lijm tussen de tussenruimte's te duwen en uit te smeren.
Wattenstaafjes om overtollige lijm weg te werken
DSC00003.JPG


Eerst knip je een stuk gaas uit waarmee je verder gaat werken. Hierop teken je het gedeelte waar je het gaas achter wilt hebben af (teken op de achterkant van het gaas dit zie je nl. toch niet meer als het er eenmaal opzit) Laat de stift wel even drogen of je hebt zwarte handen als je klaar bent :P
het afgebeelde stuk gaas moet achter het middelste gat komen.
DSC00004.JPG


Knip het gaas weg op de stukken waar de kuipdelen straks te weinig ruimte hebben om het overtollige gaas achter weg te werken. Buig meteen alle overtollige draadjes om zodat je er niet achter blijft haken ( of kuipdelen beschadigt), dat de lijm straks een groter hechtopervlakte heeft en dat de draadjes straks niet loslaten ( het is gewoven en kan dus zo uit elkaar vallen als je er een beetje ruw mee omgaat )
LET OP : zorg er wel voor dat je niet te ver weg knipt anders heb je straks gaas behalve in de hoekjes enzo
DSC00005.JPG


Buig hierna het overtollige gaas om NA de afgetekende lijnen deze zijn nl. getekend op de rand waarop hij nog wel moet hechten.
DSC00006.JPG


DSC00007.JPG


Knip met de knipschaar de hoekjes weg die dadelijk anders over elkaar vallen en dus een lelijke dikke grote frot vormen. Hierbij heb ik 1 vakje minder ver weg geknipt zodat ik straks nog 5 mm over heb om weer om te buigen.
DSC00008.JPG


zoals je hier dus ziet
DSC00009.JPG


Hier zijn alle randen omgebogen let ook op het lichtelijk omhoog gebogen stukje aan de linkerzijde dit is om dadelijk een beetje speling te hebben tijdens het buigen. Ook zit hier bij bij een verhoging.
DSC00010.JPG


Zoals je ziet sluit het rooster nog niet volledig aan. Ik heb dit gewoon met de hand aangeduwd en evt. eerst losgehaald om hem net iets verder te duwen als de bedoeling, dit omdat het ijzer toch weer terugveert.
DSC00011.JPG


En dan ziet het er zo uit (in mijn geval dan :+ )
DSC00012.JPG


Hier zie je dat ik eerst de moeilijkste rand heb vastgelijmd. Ik laat eerst de lijm drogen (daar is de lijm NU mee bezig :P )
ps: dit is de het zijkapje van de andere kant
DSC00013.JPG


Ik lijm hierna pas de randen aan de andere kant vast omdat ik daar eventueel nog overtollig ijzer kwijt kan door hem iets verder te buigen.
aan de buitenste zijden komt geen lijm of een hele dunne rand omdat dit kuipdeel anders niet meer in de kuip past. Het ijzerwerk wat daar nu nog zit wordt dus ook nog weggeknipt maar pas als alles goed vast zit.

Dit wordt dan het resultaat :
DSC00014.JPG


DSC00015.JPG


DSC00016.JPG


Updateje :

inmiddels was de lijm van een van de kuipdelen droog.
dus kon ik verder met de andere kant lijmen nu zag ik al dat het ijzer toch iedere keer terug veerde en plakband werkt niet als je rondom gaat werken dus heb ik nog een extra gereedschap erbij genomen. Touw :D
ik heb een van de sateprikker onder het kuipdeel gelegd en touw door de mazen van het gaas gedaan. ik heb dit gedaan in de zover mogelijk uit elkaar staande gaten
zodat de kracht verdeeld werd. aan de andere kant vastgeknoopt en tada ziehier het resultaat
DSC00018.JPG


DSC00019.JPG


DSC00020.JPG


DSC00021.JPG


DSC00022.JPG


Alles komt weer terug op deze motor :
rf600r.jpg

wegens te grote foto en ik niet de layout wil verneuken :D

Laatste tip : Gebruik geen te dicht gaas. De luchthappers zitten niet voor niets in je kuip en gaas beinvloedt de luchtinlaat. Deze lucht wordt normaal gebruikt om je motorblok te koelen of de reeds warme lucht die door je radiator is geblazen er weer uit te laten.

Disclaimer : Ik ben NERGENS voor verantwoordelijk als je zelf zoiets soortgelijks wilt aanpakken. Schade is voor eigen rekening. Ik ben dus nergens voor aansprakelijk te stellen !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds vandaag kennen we ook een nieuw M-F member.

Naam : M-F How-to Koe
Lengte : 55mm
Hoogte : 37mm ( inclusief horens )
breedte : 36 mm ( gemeten van oor tot oor )
Opvallendheden : Vrij groot poepgat
Foto :
mfhowtokoe.jpg


Hij zal voortaan schitteren in alle M-F How-To foto's geschreven door mijzelf. Onder M-F How-To Koe komt ook www.motor-forum.nl te staan.
Dit om de foto's M-F eigen te houden zonder dat ze over het hele internet gaat slingeren !
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nog steeds maar aan 1 kant zitten. De andere kant ligt al half klaar maar het moet 24 uur drogen en ik heb de motor weer iedere dag nodig aangezien ik weer werk ( nog steeds net zo ziek maar vooruit ) Maar ik zal vanavond proberen een foto te maken en die woensdag op internet zetten ( UPC heeft vorige week alles in het oude huis opgehaald maar sluit het woensdag pas in het nieuwe huis aan :( )

En ik ben nog steeds bezig met verhuizen ( aankomend weekend eindelijk alles overhuizen ) Dan moet er bij het nieuwe huis nog minimaal een overkapping komen liefst gewoon een garagetje. ( verschil is dat ie dan dicht en verwarmd moet worden :P )
 
Vorige week racegaas gemonteerd bij mijn broers bumper van zijn koekblik.

We hebben het wat omgebogen en met 2 componentenlijm vast gezet.
Ff 2 minuutjes wachten en het zat muurvast.

Zo'n stuk gaas kost 20 euro :(

Misschien dat ik het bij de mijne ook nog doe als ik me verveel.
 
Mooi! Welk gaas is dit?

Dit is gaas van carpoint (of id) wat gebruikt wordt door de \"brammen\" om voor in hun GTI`s te maken zodat ie er sneller uitziet.

Wel duur, 80x30 cm kost 21 pleuro :(

Harley had jammergenoeg bij formido het laatse stuk voor mijn neus weggekocht , en kon alleen nog maar van dat (te) fijne horgaas vinden.

Maar ziet er wel supergelikt uit als het klaar is , dus is de investering wel waard IMO.

full
 
Kheb het laatste gat ook opgevuld met gaas... Maar ik vind het een beetje te. Dus ik denk dat ik het er weer uithaal, wel zo handig als je nix lijmt.
Btw, dit is ook \"brammen\"-gaas en het sluit beter aan dan op de foto lijkt.
Mille_oudejaarsdag_Closeup.jpg


Overigens Duderuud, nog bedankt voor de MF-stickers!!
 
Nog een goede tip voor dat racegaas:

Koop een fietsmandje bij de fietstoko (zoek een uit met mooi gaas) knip hem frame ervanaf en walla, je hebt een hele lap racegaas, in iedergeval meer dan genoeg voor een motor! En dit kost je rond de 10 Euro..... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan