howto inclusief foto's : Racegaas monteren

Harley

MF veteraan
6 jun 2001
7.362
3.375
Helmond
Hoi ben in mijn ziektedagen maar eens aan de slag gegaan met het verfraaien van mijn motor. Dit kon ik tenminste doen en ermee stoppen waneer de hoofdpijn/duizeligheid te erg werd. Het is nog niet af ( de lijm is aan het drogen ) dus een foto van hoe het resultaat eindelijk op de motor is geworden heb ik niet. Deze volgt ASAP.

Eerst koop je natuurlijk gaas ( er zijn verschillende soorten bij de Autodealer of bouwmarkten te koop. Het gaas wat ik heb gebruikt is vierkant gewoven met een tussenruimte van 5 mm kosten : ongeveer 11 euro per mtr bij Formido
full


De volgende gereedschappen heb je nodig :
Schaar om de grotere stukken mee uit te knippen
Stift om mee af te tekenen
Kniptang om de draadjes per stuk te kunnen knippen
Spitsbektang of platbektang om mee te kunnen buigen
Super montage kit welke geschikt is om plastic en metaal te verlijmen ( is ook bestand tegen hogere temperaturen als het goed is )
Sateprikker om de lijm tussen de tussenruimte's te duwen en uit te smeren.
Wattenstaafjes om overtollige lijm weg te werken
DSC00003.JPG


Eerst knip je een stuk gaas uit waarmee je verder gaat werken. Hierop teken je het gedeelte waar je het gaas achter wilt hebben af (teken op de achterkant van het gaas dit zie je nl. toch niet meer als het er eenmaal opzit) Laat de stift wel even drogen of je hebt zwarte handen als je klaar bent :P
het afgebeelde stuk gaas moet achter het middelste gat komen.
DSC00004.JPG


Knip het gaas weg op de stukken waar de kuipdelen straks te weinig ruimte hebben om het overtollige gaas achter weg te werken. Buig meteen alle overtollige draadjes om zodat je er niet achter blijft haken ( of kuipdelen beschadigt), dat de lijm straks een groter hechtopervlakte heeft en dat de draadjes straks niet loslaten ( het is gewoven en kan dus zo uit elkaar vallen als je er een beetje ruw mee omgaat )
LET OP : zorg er wel voor dat je niet te ver weg knipt anders heb je straks gaas behalve in de hoekjes enzo
DSC00005.JPG


Buig hierna het overtollige gaas om NA de afgetekende lijnen deze zijn nl. getekend op de rand waarop hij nog wel moet hechten.
DSC00006.JPG


DSC00007.JPG


Knip met de knipschaar de hoekjes weg die dadelijk anders over elkaar vallen en dus een lelijke dikke grote frot vormen. Hierbij heb ik 1 vakje minder ver weg geknipt zodat ik straks nog 5 mm over heb om weer om te buigen.
DSC00008.JPG


zoals je hier dus ziet
DSC00009.JPG


Hier zijn alle randen omgebogen let ook op het lichtelijk omhoog gebogen stukje aan de linkerzijde dit is om dadelijk een beetje speling te hebben tijdens het buigen. Ook zit hier bij bij een verhoging.
DSC00010.JPG


Zoals je ziet sluit het rooster nog niet volledig aan. Ik heb dit gewoon met de hand aangeduwd en evt. eerst losgehaald om hem net iets verder te duwen als de bedoeling, dit omdat het ijzer toch weer terugveert.
DSC00011.JPG


En dan ziet het er zo uit (in mijn geval dan :+ )
DSC00012.JPG


Hier zie je dat ik eerst de moeilijkste rand heb vastgelijmd. Ik laat eerst de lijm drogen (daar is de lijm NU mee bezig :P )
ps: dit is de het zijkapje van de andere kant
DSC00013.JPG


Ik lijm hierna pas de randen aan de andere kant vast omdat ik daar eventueel nog overtollig ijzer kwijt kan door hem iets verder te buigen.
aan de buitenste zijden komt geen lijm of een hele dunne rand omdat dit kuipdeel anders niet meer in de kuip past. Het ijzerwerk wat daar nu nog zit wordt dus ook nog weggeknipt maar pas als alles goed vast zit.

Dit wordt dan het resultaat :
DSC00014.JPG


DSC00015.JPG


DSC00016.JPG


Updateje :

inmiddels was de lijm van een van de kuipdelen droog.
dus kon ik verder met de andere kant lijmen nu zag ik al dat het ijzer toch iedere keer terug veerde en plakband werkt niet als je rondom gaat werken dus heb ik nog een extra gereedschap erbij genomen. Touw :D
ik heb een van de sateprikker onder het kuipdeel gelegd en touw door de mazen van het gaas gedaan. ik heb dit gedaan in de zover mogelijk uit elkaar staande gaten
zodat de kracht verdeeld werd. aan de andere kant vastgeknoopt en tada ziehier het resultaat
DSC00018.JPG


DSC00019.JPG


DSC00020.JPG


DSC00021.JPG


DSC00022.JPG


Alles komt weer terug op deze motor :
rf600r.jpg

wegens te grote foto en ik niet de layout wil verneuken :D

Laatste tip : Gebruik geen te dicht gaas. De luchthappers zitten niet voor niets in je kuip en gaas beinvloedt de luchtinlaat. Deze lucht wordt normaal gebruikt om je motorblok te koelen of de reeds warme lucht die door je radiator is geblazen er weer uit te laten.

Disclaimer : Ik ben NERGENS voor verantwoordelijk als je zelf zoiets soortgelijks wilt aanpakken. Schade is voor eigen rekening. Ik ben dus nergens voor aansprakelijk te stellen !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klussen met Cas, maar dan anders, en interessanter! Ga dit gelijk maar allemaal opslaan, en als ik thuis kom kijken waar ik dit op m'n broer z'n motor kan aanbrengen (mag ik namelijk over 2 maanden mee rijden *D ). Mooi gedaan hoor, denk dat het er echt strak komt uit te zien. :}
 
das aardig profi aangepakt harley, geen half werk als ik het zo zie.

zal wel heel gaaf staan op je rf.zou bij mijn cbretje ook mooi kunnen.

Ik heb dan ook veelteveel tijd.
ben er nu al 2 dagen mee bezig omdat ik toch thuis zit doe ik het ook lekker op me gemak.

Ik haat ziek zijn maar het daardoor doelloos thuis zitten nixen nog 10× meer.
 
Netjes gedaan.
Misschien stomme vraag, maar waarom heb je de drie gaten niet met een stuk gaas gedaan ipv 3 stukken?

Omdat het ongelijk is zoals je op deze foto ook kunt zien.
de achterliggende opening ligt NOG lager als de voorste.
DSC00017.JPG


toen was ie sticky :? :? toen was ie niet meer sticky :? :? :?
Is da nie ff tricky ( da rijmt :P )
( Ok er is 1 algemeen sticky topic waarin naar alle howtos gelinkt word :P )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat er kennelijk wel interesse voor was repost ik dit uit een ander topic

Nou... kben ook ff aan het hobby-en geweest...

Lukt wel aardig goed en bij deze wil ik meneer Aprilia nog bedanken dat ie alvast aan gaas in het kontje gedacht heeft (er zaten al wat piefjes).

Na 3 keer proberen was het eindelijk zoals ik het hebben wou...
Het resultaat:
7918


En de binnenkant:
7917


Het gaas is makkelijk te verwerken, gewoon een scherp kniptangetje, het is toch maar aluminium.
Niet gek voor 2 uurtjes werk....

Nu de luchtinlaten nog.
Die zijn inmiddels klaar.

Oh ja, over de koeling. Bij mij zit aan de ene kant nix om te koelen en aan de andere kant het alarm en de spanningsregelaar9 die heeft wel koeling nodig natuurlijk maar er is een vrij groot volume aan lucht aanwezig.
 
Dat ziet er netjes uit en met een hele duidelijke handleiding!
Heb je al een piccie van je motor mét deze kuipdelen er weer op?

Nope de lijm is op de twee gefotografeerde delen nog aan het drogen vanavond de ander kant van die delen lijmen.
de andere twee kuipdelen heb ik 1 gaasje voor klaar ( die van de eerste paar foto's )
heb nu weer te veel koppijn om op de grond te zitten knutselen daarom duurt het ook al 2 dagen ik kan een kwartiertje werken dan halfuurtje internetten en dan een half uur voor me uit zitten staren om me koppie weer tot rust te laten komen. en dan weer van voor af aan beginnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan