Howto: Kentekenplaat/knipperlicht houder maken!

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Ik heb een kleine eeuwigheid geleden een kentekenplaathouder/knipperlichthouder voor mijn ZXR400 gebouwd. Omdat ik hier redenlijk wat positief commentaar over heb gehad en ik hem nu opnieuw heb overgespoten en ook goede foto's heb gemaakt leek het mij wel passent om er een "how to" over te maken :) Deze is dus te vervanging van de taartschep


Wat je nodig hebt is:

[*]Een stel leuke knipperlichten met schoefdraad er aan dat niet al te dik is.
[*]Een vierkante "buis" waar het schoefdraat van het knipperlicht inpast en je dan nog een mm of 3-4 speling over hebt
[*]Aluminium strip van 2,5 tot 3 mm breed, en 2mm dik en ongeveer een meter lang
[*]2 of 4 dunne boutjes/moertjes/ringetjes van ca 3cm lang en een mm of 3-4 dik
[*]8 tot 10 dikke boutjes/moertjes/ringetjes van ca. 2cm lang en 5 tot 7mm dik
[*]eventueel verf voor een leuk kleurtje

Aan gereedschap heb je het volgende nodig:

[*]steek sleutels
[*]verschillende tangen
[*]Vlinke vijl
[*]ijzerzaag

Ook maken de volgende dingen het werk 100 keer makkenlijker:
[*]dremel (multitool)
[*]verstelbare Werkbank/bankschroef

Als je goed je best doet krijg je uiteindelijk zo iets: *D

full
 
Natuurlijk heb je je taartschep (spatbord) er al af gezeegt, anders had je deze howto niet nodig :) Nu heb je dus een beugel nodig om je kentekenplaat en knipperverlichting aan op te hangen. Dit moet natuurlijk wel stevig zijn. deze versie is inmiddels goed bevonden.

Zo kan hij er dus bijvoorbeeld uit zien als je klaar bent :)

full

Let niet op die afstandsbediening, die heb ik er ff opgelegd om hem in evenwicht te houden ;)
 
We beginnen op de basis, de 2 stukken alu strip die het hele gebeuren dragen.

Dit is dus per motor verschillend. Deze strippen schroef je later tegen de onderkant van de motor, maar het is dus belangrijk dat ze niet kunnen bewegen. Gebeurd dat wel breekt hij op ten duur af!
Het is belanrijk dat die 2 stripen de vorm van de onderkant van de kont goed volgen en pas op het laatste moment naar beneden buigen zoals afgebeeld in de prachtige paint tekening:

full


afb. 1 is dus niet goed, omdat de kentekenplaathouder dan kan gaan "veren" waardoor het metaal moe wordt en hij afbreekt
afb. 2 is niet goed omdat hij met te weinig boutjes vast zit
afb. 3 is niet goed omdat de houder zichzelf kan lostrekken.
afb, 4 is wel goed. Hier volgt de kentekenplaathouder de vorm van de onderkant van het kontje, heeft voldoende ruimte om hem goed vast te zetten en buigt pas naar beneden op de plaats dat het nodig is.

Als je geen rare hobbels, vormen, ed. hebt in de ondekant van je kont is het natuurlijk helemaal makkenlijk :)
 
Nu ga je dus 2 stukken alu stip in de goede vorm buigen met behulp van tangen of bankschroef zodat je hem straks stevig vast kan schroeven, en de houder in de goed hoek staat die je voor je kenteken wilt hebben.
De stukken die naar beneden uitsteken moeten ongeveer tot op de halve hoogte van je keteken komen, zie afbeelding:

full


Hoop dat dit een beetje duidenlijk is.
 
Vervolgens zaag/buig je een beugel waar je kenteken straks daadwerkenlijk opschchoeft wordt. Ik had het gemak dat ik er al zo 1 had, maar zoeits is makkenlijk uit een stukje van de alu strip te maken.

Zie wederom de foto:

full


Ik hoop dat je het idee een beetje begrijpt ;)

Vervolgens schroef je deze beugel dus vast op de 2 strips die je net hebt hebt gebogen op de zelfste manier als in de foto hierboven. Dit kan je met 2 van de dikke bouten doen of eventueel met popnagels vast zetten als je ee popnageltang hebt :) Je kan zelf een beetje spelen met hoe je het vast zet, de hoogte waarop en de afstand tussen de 2 dragende stukken strip. Gewoon doen wat jij mooi vind :)
 
nu komt het het echte werk. De beugel voor de knipperlichten maken!

Om te beginnen zaag je de vierkante "buis"op maat. Die maar zul je zlef moeten bepalen omdat iedereen zijn eigen smaak heeft. iig moet de "buis" lang genoeg zijn om de knipperlichten niet achter de kentekenplaat te laten komen. zie foto:

full
 
Op de knipperlichten zit dus een schoefdraad met daar door heen de snoeren. Draai de moertjes van het schoefdraad af en zet ze vervolgens in de bankschoef. De truck is nu om ze met een vijl of een dremel vierkant te maken, zodat ze precies in de binnenkant van de vierkante "buis" passen. Maak ze echter niet te klijn, ze moeten er net (desnoods met geweld) in passen.
Vervolgens druk je de moertjes er aan bijde kanten van de "buis" er ongeveer een halve CM in. Dan sla je vervolgens taktisch met een hamer deuken voor en achter het moertje, zodat je het moertje als het ware insluit.

Zie tekening:

full
 
Nu boor je 2 kleine gaatjes (ter grote van de kleine boutjes) in de vierkante "buis" Het is belangrijk dat je dit zo dicht mogenlijk tegen de buitenaknt van de "buis" aan doet, anders kan het draad van de knippers er straks niet meer langs.

Zie foto:

full
 
Nu kan trek je het snoer van de knippers voorzichtig door de "buis"heen vanaf de buitenkant naar het gat in het midden. Nu kan je de knipperlichten er op draaien todat ze goed vast zitten. Als je de moeren goed hebt vastgeslagen en de knipperlichten niet te hard aandraaid blijven ze perfect zitten! Het akn ok handig zijn om er even een rubbenen ring tussen te doen om de boel dat minder snel te laten los trillen en het dicht de boel ook nog een beetje af :)

Vervolgens schroef je de knipperlichten vast op de hoogte die je zelf wil :) zij bijv. mijn opstelling:

full
 
Even testen of alles stevig zit en je kan hem gaan monteren. Gebruik hier minimaal 6 bouten voor (3 per strip alu). plaats 1 bout aan het einden van de strip, 1 bout vlak voor het punt dat hij naar beneden buigt en 1 in het midden van het hele gebeuren. (beetje zoals in de tekening met de 4 plaatjes bij afbeelding 4) maar omdat die bij elke motor weer anders is, moet je dat natuurlijk voor jezelf even bekijken.
Je kan hem natuurlijk ook nog even een kleurtje geven als je dat wil. Ik heb die van mij rood gespoten ne zoals ale andere details van mijn motor (kleur komt wel een beetje verkeerd over op de foto's, hij in in werkenlijkheid vuurrood!)

Als je het goed hebt gedaan kan je zoiets als dit krijgen :)

full


full



Das toch een hele verbetering met hoe het orgineel was! :)

full


Ik hoop dat dat dit sommige mensen een beetje op weg kan helpen, mocht je het gaan proberen, Veel suc6! en wel een piccie posten als het gelukt is he ;)

Als iemand nog aanvullenden info of commentaar heeft, dan hoor ik het graag :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan