Howto: Koppelingsplaten vervangen

Acura-Scott

MF veteraan
14 nov 2006
14.717
0
Kleine uitleg voor als je zelf je Koppelingsplaten wilt vervangen
en zo +/- 100€ in je zakken kan stoppen door hem niet naar de
dealer te brengen ....
De vervangen is bij een blade '95 gedaan maar het komt op het
zelfde uit bij enige andere motor .....

men heeft nodig :

nieuwe Koppelingsplaten
nieuwe Koppelingsveren
nieuwe koppelingsplaten deksel pakking
+/- 1/2 liter olie

doppenset
tang

Begin met de nieuwe koppelingsplaten een halve dag in
de 1/2 liter olie te leggen , dit voorkomt dat ze straks bij je eerste
rit ze niet verbranden .....


79f23f82dc2604a974650cb0bef8b99c


Maak de koppelingkabel wat losser zodat je hem kan afkoppelen
van het deksel en draai alle bouten eruit (let op verschillende grote).....


6c0cb00fae657e92649b3b31f60c1e76


zorg dat de bevestigings beugel van de kabel 1/3 tegen de klok in
draai en probeer voorzichtig het deksel los te maken ,als dit niet soepel
gaat zet er GEEN schroevendraaier tussen ....
rustig blijven proberen en wrikken ...


9443cf3d204f75f62a9fcaf405ad4ed1


nu het deksel eraf is gaan we de bouten van de koppelingsveren los
draaien ....


175aed672751e5e8cee9b19be524074f


leg de veren weg en haal de plaat eraf , nu kun je alle koppelingsplaten zien
zitten ...
haal ze eruit maar let op de scheiding platen , als deze "verbrand" zijn dus
blauw kleurig moet je deze ook vervangen ....


0181c0f11e7666c53f2c1b0b6c54f21c


hier de oude en de nieuwe platen en veren naast elkaar met de scheiding
platen ertussen .....


d50de25a79183789e44795bb2369f91c


goed stop nu de eerste koppelingsplaat erin MAAR dit is een andere als de
ander 8 .... goed kijken dus .....
als de eerste juiste erin zit kan er een scheidingplaat in en dit zo om en en tot
de laatste koppelingsplaat die moet net anders want die verspring een tandje ...


212293d8a3d08f6ab9dacd73b4aa2e57


plaat en veren terug erop en de bouten kruislings vast draaien ....
vervolgens de oude pakking verwijderen met oplosser of voorzichtig met een
bot mesje weg schrapen ......


f0ce3af5909d393e7e7203b57d52064f


nieuwe pakking monteren en de kabel weer vast maken daarna alle bouten
weer vast draaien (kruislings) ....


1cacca70bf3b86e728ba20f9d128797a


nu even proef rijden natuurlijk .......
 
Ben je niet vergeten te vermelden dat je beter direct even olie en filter kan vervangen? Ik mis ook nog de opmerking dat de juiste aanhaal momenten erg belangrijk zijn. Oh en dat je bij heel veel motoren op moet letten dat je de drukplaat niet zomaar op een willekeurige manier terug moet plaatsten mag je er ook wel bij zeggen. En dat je op de carter pasvlakken wat vloeibare pakking moet gebruiken? (verder wel een leuk verhaal en foto's) ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben je niet vergeten te vermelden dat je beter direct even olie en filter kan vervangen? Ik mis ook nog de opmerking dat de juiste aanhaal momenten erg belangrijk zijn. Oh en dat je bij heel veel motoren op moet letten dat je de drukplaat niet zomaar op een willekeurige manier terug moet plaatsten mag je er ook wel bij zeggen. En dat je op de carter pasvlakken wat vloeibare pakking moet gebruiken? (verder wel een leuk verhaal en foto's) ;)

nee want dat heb jij net gedaan :P
 
212293d8a3d08f6ab9dacd73b4aa2e57


Moet de laatste koppelingsplaat er niet anders in?
Bij mijn vroegere moto stond uitdrukkelijk vermeld in het werkplaatshandboek, dat de laatste koppelingsplaat 15° verdraaid moet zitten (zodat de tanden recht in de uitsparingen op de tenen van de korf vallen)
 
Laatst bewerkt:
Ik schroef altijd eerst de boutjes uit het koppelingsdeksel en laat de koppelingskabel even zitten.
als dan alle bouten eruit zijn knijp ik in de koppeling en dan floept het deksel er zo af. Hoe je niet te gaan liggen frotten met een schroevendraaier en beschadig je ook niks :)
 
zo staat dat ook op de eerste foto van dit topic _O-


:+ :+
vervolg;
Na het lezen van de reacties op mijn topic op motorforum, kwam ik tot de conclusie dat ik de laatste koppelingsplaat verkeerd gemonteerd heb.
De werkwijze is als volgt; we demonteren de hele handel weer zoals hierboven omschreven, plaatsen de laatste koppelingsplaat deze keer wel correct, en we kunnen het boeltje weer opnieuw dichtschroeven.
:+ :+
 
:+ :+
vervolg;
Na het lezen van de reacties op mijn topic op motorforum, kwam ik tot de conclusie dat ik de laatste koppelingsplaat verkeerd gemonteerd heb.
De werkwijze is als volgt; we demonteren de hele handel weer zoals hierboven omschreven, plaatsen de laatste koppelingsplaat deze keer wel correct, en we kunnen het boeltje weer opnieuw dichtschroeven.
:+ :+

zoals ik al had gezegd :

goed stop nu de eerste koppelingsplaat erin MAAR dit is een andere als de
ander 8 .... goed kijken dus .....
als de eerste juiste erin zit kan er een scheidingplaat in en dit zo om en en tot
de laatste koppelingsplaat die moet net anders want die verspring een tandje ...

er zal ook vast niet alles perfect in staan .... ieder heeft zijn eigen manier maar de
grond regels zijn verre wel hetzelfde ... het is maar voor de mensen die het helemaal
niet weten om ze op weg te helpen !!
 
tip: controleer dan gelijk de korf. Als de korf beschadigd is en de platen blijven hangen kun je vv wat je wilt maar ze blijven dan nog steeds hangen met als gevolg dat je achterwiel behoorlijk flink meedraait tijdens het ontkoppelen en nog meer ellende.

enm vergeet niet wat vloeibare pakking aan te brengen een (klein beetje) op de karterhelften


En als je hem nog een keer wil loshalen ff je carterranden en deksel insmeren met olie voordat je de pakking plaatst. blijft die tenminste heel (behalve op het deel waar je die carterhelftennaad met vloeibare pakking licht had ingesmeerd)
 
Laatst bewerkt:
Jawel en/en... Je moet op het vlak waar je carterhelften elkaar raken een beetje vloeibare pakking smeren en dan de pakking erop. Anders KAN er door de minuscule kleine kier tussen de carterhelftenolie kruipen en dan heb je lekkage.

NEE ...

of vloeibaar of karton (om het beesje een naam te geven)

dus jij smeert op elke papieren pakking ook nog eens vloeibare pakking?
lijkt me een beetje dubbelop...

is ook dubbelop ..... :Y :N
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan