Howto: RVS remleidingen

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Ondanks dat het verschrikkelijk mooi weer was, is er soms ook nog wel ff tijd om te knutselen.
Skoezie wou al een tijdje RVS remleidingen en omdat dat eig maar een klein klusje is kon dat nog wel ff na het eten en gelijk maar ff wat piccies gemaakt voor een howto.
Voor degenen die het niet wisten, de fiets is een CBR600F2 uit 1994.

Materialen:
Nieuwe set remleidingen (Goodridge dit keer)
Nieuwe koperen ringetjes (zaten al bij het zakje in)
Nieuwe remvloeistof (Dot 4)
Momentsleutel 8-60Nm
Wat losse sleuteltjes om de bevestigingen los te maken.

Het begin is eig heel simpel, maak alles (de aansluitingen en de omgeving daarvan) goed schoon en haal alle vloeistof uit het remsysteem (om kliederen te voorkomen) met bijv een vacuumpompje. Wanneer je dit niet hebt kun je een slangetje op de ontluchtingsnippel drukken en je reservoir "leeg-remmen" volgens de normale ontluchtingsmethode (knijp remhendel in, ontluchting los, ontluchting vast, remhendel los en weer opnieuw). Nu zit er nog wel vloeistof in de remleidingen, maar als je ermee oppast en wat poetsdoeken op standby hebt liggen komt dat allemaal wel goed.
Draai nu alle aansluitingen van de remleiding los en gooi de gebruikte koperen ringetjes weg. Er zitten immers nieuwe in de set. Hang de ouwe remleiding in mijn garage (je kunt nooit weten :+ ).
Leegreszonderremleiding.jpg


Voor je de leiding monteert altijd eerst controleren of ie wel leeg is (met het oog op rotzooi die er vanuit de fabriek nog in zou kunnen zitten):
Skoezmetremleiding.jpg


Nu kun je gaan uitzoeken hoe ze bij Goodridge gedacht hadden dat de leiding het mooiste past op de motor, aan het T-stukje zit een mooi oogje waaraan de remleiding kan worden opgehangen. Pak de bouten en de ringetjes en doe aan elke kant van de banjo een ringetje. Yamaha gebruikt het systeem van 2 banjo's naast elkaar, daartussen moet dan dus ook een ringetje. Deze ringetjes zijn nl de afdichtingen voor de verbindingen in het remsysteem.

Nu alles eerst los in elkaar draaien en daarbij zorgen dat je de leidingen niet tordeert/verdraait/knikt/whatever. Wanneer alles lekker soepel in elkaar past en je nogmaals gecontroleerd hebt of er overal wel koperen ringetjes tussen zitten kan alles worden aangedraaid.
Rvsremleidinglinks.jpg

Dit gebeurt met een momentsleutel en het moment zelf ben ik ff kwijt maar ik dacht dat het rond de 35Nm zat. Skoezie wil dat vast nog wel ff uitzoeken.

Wanneer alles goed vast zit kun je beginnen met het opvullen van het systeem. Altijd NIEUWE remvloeistof gebruiken.
Ontluchtingsslangetje.jpg

Voor het opvullen gebruikte ik een vacuumpompje waardoor het allemaal lekker vlot gaat. Pompje aansluiten op de ontluchtingsnippel, nippel open en pompen maar. Niet vergeten om op tijd het reservoir weer op te vullen anders kun je weer opnieuw beginnen met pompen.
Blijvenvullen.jpg

Dit gewoon 2 keer aan beide kanten doen. Wanneer er geen bubbels meer door het slangetje komen is het ontluchten in principe klaar. Ontluchtingsnippels weer vastdraaien en het rubberen dopje er weer op.

Nu een paar keer flink hard in je remhendel knijpen (pressure-test) en daarna ff alle aansluitingen nakijken of er nix heeft gelekt (of alles dus droog is).

Als alles goed is, geen lekkage en een hard gevoel in je broek remhendel is het klaar en kun je gaan testen.
fftesten.jpg

Aan de grijns te zien doen de remmen het wel goed. :)

Opmerkingen/suggesties/commentaar... --> SHOOT!
:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar trouwens ook nog wel es lucht wil blijven hangen zijn de banjobouten. Die kun je dan ook apart ff ontluchten. mocht er lucht zitten, dan hoor je hem eerst licht sissen en daarna komt er remolie uit (poetsdoek!). dan istie klaar!

*O*

Daar heb ik dus even een vraagje over: heb dit wel vaker gehoord namelijk.
Nou dacht ik dat de koperen ringen die om de banjobouten gaan knelringetjes waren (hol dus), welke maar 1 keer aangedraaid mogen worden.

Lijkt me dus niet echt verstandig de banjobouten nog los te draaien als ze eenmaal vast zitten.

Klopt dit? Of zit ik er nu volledig naast?
 
ff een vraagje.
een dezer dagen ga ik mijn hel rvs leidingen monteren en nu heb ik geen ontluchtingspompje zoals sommigen hebben.

Nu was ik vandaag bij onze auto garage en vroeg of zij wellicht een ontluchtingssetje hadden.
dat hadden zel, alleen eentje die je moet aansluiten op de compressor.
kan dat gewoon met een compressor je remleiding ontluchten?
en dot4 remolie, is dat ook te krijgen bij een grote automaterialen handel (als in dot 4 (r6) is zelfde remolie als bij auto;s).
scheelt me anders een uur rijden naar de eerste motorshop ;)
 
Toen ik de nippel iets losdraaide druppelde er wat vloeistof boven op de remklauw.
Heb het meteen weg geveegd maar als het op de remblokken is gekomen kan dat dan kwaad. Als in remblokken vervangen?
 
Meteen de hele klauw maar vervangen!
Welnee, maar wel even schoonmaken :)

heb het grondig gereinigd met remreiniger ;)

ik had ff snel ontluchtingslangetjes gemaakt van de omhulsels van elektra kabels.
das geen succes ;)
daarna maar snel ff een ontluchtingspomp voor de compressor geleend ;)

zit er nu keistrak op allemaal :D
remt geweldig, mijn broertje heeft al zere kloten nadat die eens flink remde ;)
 
IMG-20110707-WA0003.jpg

IMAG0290.jpg

IMG-20110707-WA0001.jpg


nog beetje wazig foto's, was tussen een grondige poetsbeurt door ;)

tips voor een r6 2004:

-draai de kapjes bij de radiator er af, dan heb je meer sleutelvrijheid.
-draai de schroeven waarmee de kabelhouders die aan het frame zitten los, weer meer sleutelvrijheid.
-draai de complete stepjeshouder er af, zie boven ;) (als je achter ook monteerd).
 
Terug
Bovenaan Onderaan