Op mijn Suzuki Bandit wilde ik graag een USB-aansluiting in de buurt van mijn stuur hebben voor navigatie, telefoon laden, etc. Zo gezegd, zo gedaan: heb een schakeling in elkaar geknutseld met tips en adviezen die ik op MF en elders op internet heb gelezen. Om de opgedane kennis terug te kunnen geven, heb ik hier een soort handleiding met foto's voor geschreven. Hopelijk help ik iemand anders hiermee weer verder.
Aangezien het om een naked bike gaat, heb ik mijn best gedaan om draden netjes weg te werken. Daarnaast wil ik absoluut geen risico lopen op een leeggelopen accu door lekstroom van de USB-adapter, dus bouw ik een schakelaar in. Bovendien kan ik op die manier de USB-aansluiting gebruiken als de motor uitstaat (handig op bijv. de camping of in parkeergarage), omdat hij direct geschakeld zit op de accu en niet via het contactslot, verlichting, oid. Tot slot zit er een zekering verwerkt in de schakeling, om overspanning te voorkomen en ter bescherming van de rest van de elektronica.
Voor de geïnteresseerden een lijstje met het belangrijkste door mij gebruikte materiaal:
- USB-adapter (via bol.com)
- Schakelaar (via farnell)
- Verlengkabel met twee aders, te halen bij de lokale bouwmarkt of afknippen bij ongebruikte stekkers
Deze adapter met dubbele USB-ingang komt inclusief montageplaatje, kabels met aansluitringetjes en een glaszekering inclusief houder van 10A die al in de kabel is opgenomen. Het aansluitplaatje heb ik uiteindelijk niet gebruikt omdat ik niet echt veel kuipwerk heb bij het stuur om aan te bevestigen. Vandaar de alternatieve oplossing met een tiewrap.
Handleiding, uitgelegd in tekst en beeld, is hier te vinden.
Aangezien het om een naked bike gaat, heb ik mijn best gedaan om draden netjes weg te werken. Daarnaast wil ik absoluut geen risico lopen op een leeggelopen accu door lekstroom van de USB-adapter, dus bouw ik een schakelaar in. Bovendien kan ik op die manier de USB-aansluiting gebruiken als de motor uitstaat (handig op bijv. de camping of in parkeergarage), omdat hij direct geschakeld zit op de accu en niet via het contactslot, verlichting, oid. Tot slot zit er een zekering verwerkt in de schakeling, om overspanning te voorkomen en ter bescherming van de rest van de elektronica.
Voor de geïnteresseerden een lijstje met het belangrijkste door mij gebruikte materiaal:
- USB-adapter (via bol.com)
- Schakelaar (via farnell)
- Verlengkabel met twee aders, te halen bij de lokale bouwmarkt of afknippen bij ongebruikte stekkers
Deze adapter met dubbele USB-ingang komt inclusief montageplaatje, kabels met aansluitringetjes en een glaszekering inclusief houder van 10A die al in de kabel is opgenomen. Het aansluitplaatje heb ik uiteindelijk niet gebruikt omdat ik niet echt veel kuipwerk heb bij het stuur om aan te bevestigen. Vandaar de alternatieve oplossing met een tiewrap.
Handleiding, uitgelegd in tekst en beeld, is hier te vinden.