HowTo: USB-aansluiting (Suzuki Bandit)

Bries

MF'er
2 jun 2016
53
3
Veluwe
Op mijn Suzuki Bandit wilde ik graag een USB-aansluiting in de buurt van mijn stuur hebben voor navigatie, telefoon laden, etc. Zo gezegd, zo gedaan: heb een schakeling in elkaar geknutseld met tips en adviezen die ik op MF en elders op internet heb gelezen. *O* Om de opgedane kennis terug te kunnen geven, heb ik hier een soort handleiding met foto's voor geschreven. Hopelijk help ik iemand anders hiermee weer verder.

Aangezien het om een naked bike gaat, heb ik mijn best gedaan om draden netjes weg te werken. Daarnaast wil ik absoluut geen risico lopen op een leeggelopen accu door lekstroom van de USB-adapter, dus bouw ik een schakelaar in. Bovendien kan ik op die manier de USB-aansluiting gebruiken als de motor uitstaat (handig op bijv. de camping of in parkeergarage), omdat hij direct geschakeld zit op de accu en niet via het contactslot, verlichting, oid. Tot slot zit er een zekering verwerkt in de schakeling, om overspanning te voorkomen en ter bescherming van de rest van de elektronica.

Voor de geïnteresseerden een lijstje met het belangrijkste door mij gebruikte materiaal:
- USB-adapter (via bol.com)
- Schakelaar (via farnell)
- Verlengkabel met twee aders, te halen bij de lokale bouwmarkt of afknippen bij ongebruikte stekkers

Deze adapter met dubbele USB-ingang komt inclusief montageplaatje, kabels met aansluitringetjes en een glaszekering inclusief houder van 10A die al in de kabel is opgenomen. Het aansluitplaatje heb ik uiteindelijk niet gebruikt omdat ik niet echt veel kuipwerk heb bij het stuur om aan te bevestigen. Vandaar de alternatieve oplossing met een tiewrap.

Handleiding, uitgelegd in tekst en beeld, is hier te vinden. :]
 
Een aansluiting rechtstreeks op de accu, mits apart spanningsloos te maken, is mijn voorkeur. Bij een korte stop blijft je navigatie aan en pikt bij het weer gaan rijden gelijk de route weerop. Je hoeft dus niet via een menu de te rijden route opnieuw in te laden.
 
Een aansluiting rechtstreeks op de accu, mits apart spanningsloos te maken, is mijn voorkeur. Bij een korte stop blijft je navigatie aan en pikt bij het weer gaan rijden gelijk de route weerop. Je hoeft dus niet via een menu de te rijden route opnieuw in te laden.
onzin
de meeste navi's stop je en gaan verder waar je was
vergeet je je navi op de motor tref je je accu leeg, da's pas slim _O-

navi altijd op contact aansluiten of contact punt ( voorbeeld verlichting )
motor uit = stroom uit, geen stroomlekkages
 
Heb een Garmin 550 en als hier de laadstroom afgaat vraagt het apparaat of ie op accu verder moet doe je dat niet dan sluit ie gewoon af , als er weer spanning op de laadstroom komt door in mijn geval het contact weer aan te zetten dan start de Garmin vanzelf weer op op de juiste plaats van de route de verbinding naar telefoon en headset maakt ie ook weer zelf kortom hoe simpel kan het wezen.
 
Ik heb mijn aansluiting afgesplitst vanaf het stadslicht. Staat genoeg voltage op. Voor navi heb ik een gorillacase omgebouwd voor mijn iPhone 6, welke weer gekoppeld is aan m'n headset. Werkt perfect, kan opladen onderweg en nog op t scherm kijken wie mij belt of welke kant ik op moet ook.
 
Ik heb mijn aansluiting afgesplitst vanaf het stadslicht. Staat genoeg voltage op. Voor navi heb ik een gorillacase omgebouwd voor mijn iPhone 6, welke weer gekoppeld is aan m'n headset. Werkt perfect, kan opladen onderweg en nog op t scherm kijken wie mij belt of welke kant ik op moet ook.

In principe is het voltage op ieder punt van de motorfiets 12V. Je kan hooguit zeggen dat je voldoende benodigde stroom kan aftappen. Dit heeft dan te maken of de gebruikte zekering dat aan kan, en/of dat de aanwezige bedrading voldoende dikte heeft om deze stroom te kunnen leveren zonder dat de isolatie gaat smelten.

Je zou de startmotor aan je stadslichtdraad kunnen koppelen. 12V is dan wel aanwezig.
Echter bij starten vliegt je zekering er direct uit en de bedrading gaat het ook niet fijn vinden.

Benodigd vermogen (en dus de stroomsterkte) van de GPS en van de telefoon is erg laag, dus zal er niet zo snel een probleem gaan zijn.
 
Een aansluiting rechtstreeks op de accu, mits apart spanningsloos te maken, is mijn voorkeur. Bij een korte stop blijft je navigatie aan en pikt bij het weer gaan rijden gelijk de route weerop. Je hoeft dus niet via een menu de te rijden route opnieuw in te laden.

Trouwens dat is even de aan-knop even kort indrukken en alles is weer in beeld!

Mijn GPS heb ik idd geschakeld over het contact. Toch zou ik het wel aandurven om GPS direct op de accu aan te sluiten. Stroomverbruik is heel laag. Ga maar na: Vol geladen accu van GPS doet het ca 3 uur op de interne accu. Om de grote accu leeg te trekken, kost het wel een dag. Daar ben ik dus niet zo bang voor.

Ik heb ook een sigaretten-plug 12V op het stuur zitten. Deze loopt NIET over het contact. Kan ik van alles op aansluiten. In deze plug heb ik altijd een spannings-reductor (onder het afdekrubber) zitten voor USB 5V. Op de camping gebruik ik dit wel eens om (zonder contact is aan) telefoon op te laden. Accu motor vult dan accu telefoon.

Je moet natuurlijk wel weten wat je doet! Niet 10x de telefoon opladen of met een schijnwerper via de plug de camping willen verlichten. Dat is gewoon nadenken!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan