Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.724
17
Den Haag
ja en nu zet je deze twee lampjes in serie , dan hou je toch maar 500mA over???

dus minder dan de iedere keer genoemde ideale 700 m(A) ?
Dat is als je ze parallel zet. In een seriekring blijft er een stroom lopen van 1000mA. Dan wordt de formule 6W=6v*1A. De constantestroombron zal de boel op 1000mA proberen te houden, en als er twee lampjes in seriestaan dan zal de spanning verdubbeld moeten worden door de stroombron. De stroombron zal continue de spanning op een dusdanig niveau brengen zodat er 1000mA gaat stromen. De spanning varieert, de stroom niet. Ook de ingangsspanning mag tussen 6 en 24V varieren. Dus als de motor stationair loopt heb je meestal maar 12V en flink op toeren misschien wel 14V. Voor de stroombron maakt dat niet uit. Idiaal voor motorvoertuigen dus!

Deze LED's kunnen 1000mA aan in plaats van 700mA.

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.953
316
53
oirschot
ja en nu zet je deze twee lampjes in serie , dan hou je toch maar 500mA over???

dus minder dan de iedere keer genoemde ideale 700 m(A) ?
Er staat 3 volt over de led, de overige 11 volt staat over de constant stroombron.
Zet je 2 leds in serie dan blijft door de constantstroombron de stroom gelijk (1 amp)
Je hebt dan het dubbele aan lichtopbrengst bij hetzelfde opgenome vermogen.
Daar komt nog als voordeel bij dat de stroombron minder vermogen omzet in warmte.

Doudou

MF veteraan
23 apr 2007
2.606
0
68
Maastricht
Mooi project nu de winter nadert!
Slim geconstrueerd.
Daar krijgt een mens weer veel ideeen van..
Bedankt.
Groeten,
Eduard

zeepok

MF veteraan
7 nov 2003
3.349
8
Halsteren
Bezoek site
Voor eenieder die dit na wil maken:

Vergeet de Luxeon III en de Luxeon 5W. Ga meteen voor de Luxeon Rebel. De Rebel is de opvolger van de eerder genoemde Leds. Hij is efficienter, en kan beter tegen wat hogere temperaturen.
Rebel Leds zijn te krijgen met een efficiency van 100Lumen per Watt. Gestuurd op 700mA haal je bijna 200Lumen. Je kunt ze ook met 1 Amp. sturen, maar dat levert vrijwel alleen meer warmte op. Houd er rekening mee dat de Lenzen een rendement hebben van 84-86%.

Ik vind de verstralers mooi gemaakt. Ik heb echter wat twijfels bij de koeling. Ik vermoed dat de inwendige temperatuur van de Led nogal hoog wordt omdat het koeloppervlak niet al te groot is, en omdat de mogelijkheid om de temperatuur af te voeren niet al te hoog is door het vrij dunne materiaal. Ik zeg niet dat de temperatuur te hoog wordt, het zal wel blijven werken.

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.724
17
Den Haag
Ik denk zelf dat de rijwind de boel aardig koel zal houden. Veel beter dan een fan bijvoorbeeld. Maar we zullen het zien als de boel gemonteerd is.

Het mooiste zou zijn om een dergelijke koper behuizing te laten draaien. Dan kan je een ontwerp maken dat beter is voor de koeling.

Nuke'm

MF veteraan
27 mrt 2003
1.246
1
44
Den Haag
Ik vind 't ook heel mooi maarre...waar is een verstraler eigenlijk voor?
Ik associeer 't met rally's enzo...

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.724
17
Den Haag
Meer licht bij onverlichte wegen en betere zichtbaarheid bij file rijden. De verlichting van een Diversion is niet echt de laatste technologie.

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.154
1
Bezoek site
Binnen 2 dagen had ik het binnen. Ik heb inmiddels de Seoul P4 besteld. Die geeft 230lm bij 1000mA. Alleen de kleur is denk ik iets blauwer. Prijs is nagenoeg gelijk aan de Luxeon 3W.
http://www.dotlight.de/products/nl/LEDs/LED-High-Power/Seoul-Z-LED/Seoul-Z-LED-LEDs/Seoul-Z-LED-P4-white-Rank-U.html

Als de 5W aangekondigd is zal het vast niet lang meer duren. Dit gaat allemaal zo snel met deze techniek.

Bedankt voor deze link.

En de TS bedankt voor deze geweldige how-to!!

:}