Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.897
99
Den Haag
Zelfbouw mini LED verstraler met 2x 3W Luxeon power LED's.

De LED's werken op een spanning van ongeveer 3V en kunnen maximaal 1A aan stroom verwerken. Een normale halogeenlamp verbruikt 4,6A (55W lamp). Deze LED's zijn dus zeer energie zuinig, klein en geven best veel licht. De LED komt op een 6-hoekig printje met aan de onderkant een aluminiumplaatje. Deze LED's worden heel heet en hebben absoluut koeling nodig.

Als behuizing wordt een roodkoper sok gebruikt. Koper is een uitstekende geleider van warmte. En omdat de LED's heet worden moet de warmte afgevoerd worden. De kopere sok wordt gebruikt om van 15mm waterleiding over te gaan op 22mm waterleiding.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2001.jpg


Neem een 5eurocent muntje een schuur deze zo vlak mogelijk. De achterkant van de LED moet zo goed mogelijk contactmaken met het muntje. In een stuiver zit veel koper dus deze zal de warmte goed geleiden. Plaats het muntje in de koperen sok.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2002.jpg


Het muntje vastzetten met aluminiumfolie. Met S39 insmeren zodat de soldeer (50% tin/lood) goed vloeit en hecht.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2003.jpg


Verhitten. Gewoon met het gasfornuis... Het is best lastig om het muntje er goed in te krijgen. Maar na een paar keer proberen lukte het prima. (De boel omdraaien ging makkelijker.) Naderhand heel goed schoonmaken want S39 is rotzooi. (Vergelijkbaar met zoutzuur geloof ik)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2004.jpg


De plastic lenshouder met een dremmel even bijvijlen zodat 'ie zonder veel wrikken past. Er zijn veel verschillende lenzen te koop. Links is een 6 graden lens en die rechts met ringen heeft een bereik van 15 graden. Ik heb gekozen voor de 6 graden lens. (Ter voorkoming van het verblinden van tegenliggers)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2005.jpg


Een klein gaatje (4mm) in de zijkant boren waar straks de kabeltjes uit moeten komen. Dan wordt het tijd voor de bevastigingsbeugel. Uiteraard ook van koper zodat de warmte goed wordt doorgegeven en via de luchtstroom afgevoerd kan worden.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2006.jpg


Koper is relatief zacht. (Al wil ik geen klap krijgen met een koperen knuppel. :( ) Met heel langzaam aanschroeven en af en toe met een tang het wat bijknijpen krijg je de beugel er perfect om heen. Aan het gat aan de achterkant van het lampje is te zien dat er een dikke laag soldeer zit. Dit geeft het lampje wat meer massa voor de hitte die de LED produceert.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2006b.jpg


De achterkant dek ik af met een ringetje.

De bedoeling is dat de grote ring de topkuip voorstelt qua bevestiging. Met plastic ringen bevestigen want als het lampje heet wordt dan wil je niet dat de topkuip gaat smelten of vervormen. De bevestiging op deze manier geeft nauwelijks warmte door aan de kuip.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2007.jpg


Bij testen bleek dat de kopere sok goed heet wordt en de bout al een stuk minder. Die is van RVS en niet van koper. Door de rijwind zal het lampje uitstekend afgekoeld worden. Maar ook bij stilstand moet het kunnen. Ik heb helaas geen thermometer die dit nog kan meten. De LED mag maximaal 80 graden worden. Ik kan 'em nog beetpakken, maar het is na een uurtje branden, zonder rijwind, goed heet. Ik gok rond de 60 a 70 graden.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2008.jpg


De boel goed schuren. Bij het lampje links is er soldeer op de buitenkant gevloeit maar dat is absoluut geen ramp en slechts een dun laagje. Ontvetten met wasbenzine en tijdelijk dichtstoppen met aluminiumfolie. De beugels er om heen en klaar om te spuiten. De beugels niet apart spuiten, koper op koper geeft een betere warmteoverdracht dan met verf er tussen is mijn redenering. Het grootste gedeelte van de beugel aan de binnenkant invetten met koperpasta voor een goede warmte overdracht. De beugel klemt het lampje prima, maar voor de zekerheid ook nog vastgezet met hittebestendige 2 componentenlijm.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2010.jpg


De boel spuiten met primer/filler. De grondlaag. Als het droog is de druipers wegschuren... '( De afdekring aan de achterkant apart spuiten zodat beide zijden van de ring beschermt zijn tegen roesten. (Al zal dat niet zo'n vaart lopen, door de hitte zal eventueel regenwater snel verdampen)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2011.jpg


Daarna met metelic lak spuiten. 2x gespoten om het mooi acceptabel te krijgen. Ik heb besloten om er geen blanke lak overheen te spuiten. De meteliclak zal de wamte vast beter afvoeren aan de lucht dan met blanke lak er overheen. (En ik ben niet zo'n ster in spuiten, geen zin om het nu te verpesten O-) )
LED-verstraler-3W-Luxeon%2012.jpg


De draadjes aan de LED solderen. Aangezien er maximaal 1A aan stroom gaat lopen zijn hele dikke kabels, zoals bij halogeenverlichting niet nodig. Even goed kijken hoe je de kabels er op soldeert zodat je ze gemakkelijk uit het gaatje kan krijgen. Priegel werk!
LED-verstraler-3W-Luxeon%2013.jpg


Krimpkous om de kabels. Dit is sterk en kan goed tegen hitte. Bovendien beschermt het de kabels die door het gaatje moeten.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2014.jpg


Dit kleine printplaatje (kant en klaar te koop) stuurt de LED's aan. Het is een constante stroombron die 1000mA (=1A) levert ongeacht de spanning. (mits binnen 6 tot 24V). De boordspanning bij een auto of motor varieert ergens tussen de 12 bij stationair en 13,8V bij het maken van toeren. De LED zal dus constant met de zelfde intensiteit branden.

Je kan er twee van deze LED's in serie op aansluiten. Dus beide LED's samen trekken niet meer dan 1A. (Twee halogeenlampjes bijna 10A!)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2015.jpg


De LED kan er in. De onderkant goed ontvetten met wasbenzine en het muntstuk ook uiteraard. Met speciale dubbelzijdige tape, die warmte goed doorgeeft kan de LED vastgeplakt worden. De LED goedvastdukken.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2016.jpg


Daarna kan de lenshouder er in, met een druppeltje 2-componentenlijm op de pootjes. De pootjes passen precies op de LED. De lens kan je er dan gemakkelijk op klikken.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2017.jpg


Met een spuit met sileconenkit kan je de LED nauwkeurig waterdicht maken. (De kit mengen met een beetje zwarte verf zodat het dezelfde kleur heeft als de LED houder.)
LED-verstraler-3W-Luxeon%2018.jpg


De rubber afdekring ring kan er met 2-componentenlijm opgeplakt worden. (De lijm mengen met een beetje zwarte verf, anders lekt het tussen de behuizing en de ring licht.)Goed te zien is dat de straal erg smal is. Perfect!
LED-verstraler-3W-Luxeon%2019.jpg


Zo zullen ze aan de topkuip komen te hangen.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2020.jpg


Klaar! De LED's geven veel licht. (Kleur is volgens de specs van de LED 5500K) Buiten even los geprobeerd en ze geven behoorlijk wat licht. Een goed geconcentreerde bundel met een ver bereik.
LED-verstraler-3W-Luxeon%2021.jpg


Ik heb de komende week geen tijd om ze te monteren, maar zodra ze er op zitten zal ik wat foto's proberen te maken van de montage. En tevens het zicht dat ze geven. (Uiteraard met en zonder de halogeen koplamp er bij.)
 
Laatst bewerkt:

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.897
99
Den Haag
De Cree MK-R is net nieuw en nog niet hier besproken geloof ik. Maar omdat 'ie zo nieuw is kan ik er nog geen lenzen voor vinden. Het duurt meestal even voordat er lenzen beschikbaar komen. Ik denk echter niet dat er lenzen zullen komen met een hele kleine stralingshoek. En dat is mijn inziens op de motor wel noodzakelijk. Beter wat minder licht maar wel een strakke bundel, dan heel veel licht wat alle kanten uit gaat.

De combinatie Cree XP-G met een =<6 graden lens is wat mij betreft nog altijd de beste combinatie voor op de weg. Maar voor off-road doeleinden zijn er misschien andere oplossingen.
 

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.060
718
Voorhout
Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor betrekkelijk standaard samengeraapte verstralers van Ebay, met 12 XM-L in totaal. De reden daarvoor was dat het thuis in elkaar zetten me niet betrouwbaar genoeg ging worden (en voor evenveel licht duurder :P ), en het zaklampprojectje ging echt niks worden om meerdere redenen.

Ik wil wel even zeggen dat welke hoek van de lens je moet nemen geheel afhankelijk is van het gebruik. Ik wil ondersteuning voor mijn grootlicht, zodat ook de berm heel goed verlicht wordt. Tegelijkertijd moeten onderwerpen veraf ook nog altijd helder verlicht worden. Ik ga ermee naar de rimboe en het moet blijven werken, dus ook als er een led kapot gaat. Daarom veel LED's die per stuk iets minder belast worden. Omdat het los geschakeld wordt zijn het bij mij echt bermlampen, ze zijn niet bedoeld op continu aan te staan. Een kleine stralingshoek kan mij dus gestolen worden... Plus, als je met brede lenzen een keertje seint komt de boodschap tenminste altijd aan.
 
Laatst bewerkt:

zynth

MF'er
27 feb 2007
34
0
Enschede
Ik wil ze inderdaad ook gebruiken voor ondersteuning voor groot licht.
Ik wil ze echter ook gebruiken als dagrijlichten; vandaar dat ik overweeg om er 2 stroombronnen voor te zetten. Een "kleine" en een "grote", voor klein en groot licht.

De hoek van de lens maakt me daarom ook minder uit, zolang het maar maximaal ongeveer 45 graden is. Anders ben ik bang dat er teveel licht kwijtraakt aan de zijkant, terwijl ik juist graag meer in de verte wil kunnen zien.
Wat zijn de ervaringen met groot-licht ondersteuning met 2 simpele crees; is dat wel haalbaar of is de lichtopbrengst onvoldoende om je xenon-lampje te ondersteunen?
 

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.897
99
Den Haag
Ik wil ze inderdaad ook gebruiken voor ondersteuning voor groot licht.
Ik wil ze echter ook gebruiken als dagrijlichten; vandaar dat ik overweeg om er 2 stroombronnen voor te zetten. Een "kleine" en een "grote", voor klein en groot licht.

De hoek van de lens maakt me daarom ook minder uit, zolang het maar maximaal ongeveer 45 graden is. Anders ben ik bang dat er teveel licht kwijtraakt aan de zijkant, terwijl ik juist graag meer in de verte wil kunnen zien.
Wat zijn de ervaringen met groot-licht ondersteuning met 2 simpele crees; is dat wel haalbaar of is de lichtopbrengst onvoldoende om je xenon-lampje te ondersteunen?

Als je ze als dagrijlichten wilt gebruiken en meer in de verte wilt verlichten dan is XP-G met de zo'n klein mogelijk stralingshoek de beste oplossing. Dimmen met twee stroombronnen zal niet het gewenste effect geven.

Als je een stralingshoek hebt van 6 graden dan is dat op 25m al een enorme cirkel. Laat staan met 45 graden! Maak er desnoods meerdere, maar grotere stralingshoeken zal niet werken. De objecten langs de weg reflecteren zoveel licht terug dat je eerder minder zicht zal hebben dan meer. En bovendien houdt je aanzienlijk minder licht over op de plekken waar je het wel wilt hebben. (Nogmaals, voor off-road gebruik e.d. ligt dit anders, maar voor gebruik op de weg is dit echt de praktijk)
 

zeepok

MF vet er aan
Donateur
7 nov 2003
3.591
258
Halsteren
Hallo Oma :W

Is dit wat(t) ?
http://www.immers.info/Webwinkel-Product-41066131/2x-H11-30w-CREE-dimlicht-2000-lumen.html

Mijn motor heeft h11 armatuur. Zijn deze te gebruiken als dimlicht/grootlicht in de originele dubbele koplamp?
Setje halogeen xtremevision kost ook al gauw 50 euries .....

Deze zijn alleen als dimlicht te gebruiken, niet als groot licht.

Hoewel de gebruikte Cree led wel een goed product is, betekend dat nog niet dat dit product (led + koellichaam en wat er nog bij hoort) een goed product is. Ik heb ernstig mijn twijfels of het getoonde koellichaam wel afdoende is om de Cree led op termijn gezond te houden.

Verder moet je er rekening mee houden dat je koplamp ontworpen is om te functioneren met een H11 halogeen lamp. Bij het ontwerp is rekening gehouden met de positie en afmetingen van de gloeidraad. Het is maar zeer de vraag of jou koplamp het juiste lichtbeeld geeft met dit led retrofit dingetje er in.

Nog een opmerking: 2200 Lumen bij een opgenomen vermogen van 27Watt vind ik niet indrukwekkend bij een kleurtemperatuur van 6000 Kelvin.
 

poserman

MF'er
10 dec 2012
49
0
Ik rij zelf helaas nog geen motor (wel auto voor werk en een brommer waar ik 3 zelfbouw Cree's op heb gebouwd als grootlicht). Ik heb meerdere malen motoren achter mij gehad waarvan het er heel erg op leek dat er zelfbouw Cree lampen werden gebruikt. Ik kom ze af en toe ook tegen als ze langsrijden in de file. Als er 1 ding vervelend is zijn het auto's en motoren met Xenon verlichting. Ik zie letterlijk niets meer als het op mij af komt. Als er iemand achter mij rijd ben ik genoodzaakt mijn spiegels weg te draaien. S'avonds en s'nachts rij ik op plekken met tegenliggers noodgedwongen met een zonnebril op (ik rij ook liever niet meer als het donker is maar ik moet wel naar mijn werk wat met openbaar vervoer niet mogelijk is). Ik heb voornamelijk last van de nieuwe auto's (nieuwe audi's zijn het ergste) maar ook zelfbouw kits die mensen op mijn auto/motor/scooter bouwen zijn verblindend. Van mij mag het direct verboden worden. Daarnaast, in stedelijk gebied (met lantaarnpalen) is stadslicht ook s'nachts voldoende voor auto's. Voor motoren en brommers begrijp ik het, want met goed licht word je beter gezien als je op een tweewieler rijd. Maar dit is mijn mening, zullen andere mensen vast anders over denken, geen zin om verder over te discussieren anders gaat het topic een andere richting op dan het bedoeld is.
 
Laatst bewerkt:

MonstroMorini

MF veteraan
26 apr 2010
3.585
64
Ik zou voor Xenon gaan....

Dan heb ik nog liever iemand achter mij die Cree's gebruikt. Met xenon ziet de rest alleen maar een koplamp die alles verblind.

Heb xenon (5300k), dat geeft een mooi lichtbeeld, en is zeker niet verblindend. Probleem is alleen het onderbrengen van de ballasten en bedrading op een naked, net zoals alle extra stekkerverbindingen. In 2012 heb ik de laatste dag van de terugreis op m'n dagrij ledjes moeten afleggen, vanwege kapotte ballast.
Blijf van de winter ook gewoon met xenon rijden, moet elke dag door de file. Maar was vast aan het kijken - voor de "grote" tocht die we jaarlijks in het voorjaar maken - om dan gewoon met halogeen te rijden met een reserve lamp.
Maar wist toen nog niet dat die h11 dingen zo duur waren en moeilijk te krijgen - en kwam bij dat zoeken dit setje tegen, vandaar de vraag.
Zoek eigenlijk gewoon iets waar ik 4.000km (over soms hele slechte wegen en met bagger weer) op kan vertrouwen. 's nachts rijden we niet maar een tunneltje moet wel goed verlicht worden natuurlijk.
 

Dry Bones

MF'er
24 apr 2013
191
0
Ik rij zelf helaas nog geen motor (wel auto voor werk en een brommer waar ik 3 zelfbouw Cree's op heb gebouwd als grootlicht). Ik heb meerdere malen motoren achter mij gehad waarvan het er heel erg op leek dat er zelfbouw Cree lampen werden gebruikt. Ik kom ze af en toe ook tegen als ze langsrijden in de file. Als er 1 ding vervelend is zijn het auto's en motoren met Xenon verlichting. Ik zie letterlijk niets meer als het op mij af komt. Als er iemand achter mij rijd ben ik genoodzaakt mijn spiegels weg te draaien. S'avonds en s'nachts rij ik op plekken met tegenliggers noodgedwongen met een zonnebril op (ik rij ook liever niet meer als het donker is maar ik moet wel naar mijn werk wat met openbaar vervoer niet mogelijk is). Ik heb voornamelijk last van de nieuwe auto's (nieuwe audi's zijn het ergste) maar ook zelfbouw kits die mensen op mijn auto/motor/scooter bouwen zijn verblindend. Van mij mag het direct verboden worden. Daarnaast, in stedelijk gebied (met lantaarnpalen) is stadslicht ook s'nachts voldoende voor auto's. Voor motoren en brommers begrijp ik het, want met goed licht word je beter gezien als je op een tweewieler rijd. Maar dit is mijn mening, zullen andere mensen vast anders over denken, geen zin om verder over te discussieren anders gaat het topic een andere richting op dan het bedoeld is.

Ik wil hier toch even op inhaken. Met Xenon verlichting is opzich, mits goed afgesteld, helemaal niks mis. Ik heb in mijn auto Xenon ingebouwd, met een projector/lens er voor, wat zorgt voor een mooi verdeeld lichtbeeld een een scherpe cut-off, waardoor er amper strooilicht is en ik daarmee dus ook niemand tot last ben. Het probleem zit in 98% van de gevallen in de afstelling of het gebrek aan afstel mogelijkheden omdat de gebruikte materialen simpelweg niet goed genoeg zijn of bij elkaar passen.

Brengt me bij het volgende punt
Dan heb ik nog liever iemand achter mij die Cree's gebruikt. Met xenon ziet de rest alleen maar een koplamp die alles verblind.

Dit is waarschijnlijk omdat de gebruikte LED's minder licht geven dan een Xenon setje, de LED verlichting die ik tot nu toe aftermarket gezien heb, levert meer strooilicht op dan een fatsoenlijke xenon set, zeker wanneer deze in bestaande koplampbehuizingen wordt geplaatst.
 

Downunder

MF veteraan
16 okt 2002
3.601
466
Zuidlimburg
ik heb interesse om ook zoiets te bouwen, maar ik wil ook graag eea begrijpen :). volgens mij zitten hier kenners die in 3 woorden kunnen uitleggen :+

ik wil graag 2 led verstralers maken. De drivers hebben een variabele input lees ik, en poepen er een vaste stroom uit. Maar is het bij 2 leds van elk +-3.5 volt ook niet van belang dat de spanning ook niet de spanning van 2 leds in serie overstijgt? hoe werkt dit precies?
 

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.897
99
Den Haag
ik heb interesse om ook zoiets te bouwen, maar ik wil ook graag eea begrijpen :). volgens mij zitten hier kenners die in 3 woorden kunnen uitleggen :+

ik wil graag 2 led verstralers maken. De drivers hebben een variabele input lees ik, en poepen er een vaste stroom uit. Maar is het bij 2 leds van elk +-3.5 volt ook niet van belang dat de spanning ook niet de spanning van 2 leds in serie overstijgt? hoe werkt dit precies?

Mits je binnen bepaalde marges blijft zorgt de constante stroombron er voor dat er precies de juiste stroom blijft lopen. Ook al zet je 1 2 or 3 LED's in serie. Als de stroom limiet niet wordt overschreden dan wordt de spanningslimiet ook niet overschreden. (wet van ohm...)
 

Downunder

MF veteraan
16 okt 2002
3.601
466
Zuidlimburg
Hoi Kees
Interessant. Maakt het dan nog verschil of de leds in serie of parallel staan? Ik wil graag dat de lampjes maximaal mogelijk branden.
Ik heb de cree leds en lensjes zoals in een boodschappenlijstje maar de driver moet ik nog aanschaffen :).
 

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
111.765
25.873
Naast Meangreengirl
Mits je binnen bepaalde marges blijft zorgt de constante stroombron er voor dat er precies de juiste stroom blijft lopen. Ook al zet je 1 2 or 3 LED's in serie. Als de stroom limiet niet wordt overschreden dan wordt de spanningslimiet ook niet overschreden. (wet van ohm...)

Kees, ik ben nog niet begonnen aan een project. Ik ben ook een beetje de weg kwijt in de site's waar van alles te krijgen is en wat wel/niet op elkaar past.

Zou jij nog eens de moeite willen nemen om s iets samen te stellen waar het dan gaat om zoveel mogelijk licht zover mogelijk voor je uit te kunnen krijgen ? 80.000 lumen 8 meter breed op 400 meter afstand ofzo ? :P
 
Laatst bewerkt:

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.060
718
Voorhout
Bij mij is het ook een beetje vastgelopen allemaal :') Heb nog steeds twee units liggen met beiden 6x XM-L, maar ik heb ze zelfs nog nooit in de schuur uitgeprobeerd. Wil eerst m'n valbeugels fixen zodat ik iets heb om ze aan op te hangen :P

En die valbeugels passen niet meer omdat m'n bashplate heel anders is dan standaard. Dus eigenlijk moet ik van alles verlassen en verslijpen omdat anders m'n lampjes niet passen :+
 
Laatst bewerkt:

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.897
99
Den Haag
Hoi Kees
Interessant. Maakt het dan nog verschil of de leds in serie of parallel staan? Ik wil graag dat de lampjes maximaal mogelijk branden.
Ik heb de cree leds en lensjes zoals in een boodschappenlijstje maar de driver moet ik nog aanschaffen :).

Beetje late reactie. Sorry.

LED's schakel je altijd in serie met een constante stroombron.
 

poserman

MF'er
10 dec 2012
49
0
Is er een manier om er iets bij te plaatsen wat betreft LEDS (of andere types) dat het lichtbeeld wat minder blauw is? Zal wat rustiger zijn voor het lichtbeeld en minder vervelend mocht ik toch per ongeluk een tegenligger over het hoofd zien.
 
Bovenaan Onderaan