Hub-centre steering..

soeptablet

Die hard MF'er
18 jun 2001
721
1
Lely(k)stad
Hub-centre steering is vaag concept waarvan het nut mij ontgaat, maar boeiend is het wel:

http://www.motorcyclenews.com/news/detail?sectionID=50677&documentID=116109 (www.motorcyclenews.com/news/detail?sectionID=50677&documentID=116109)

En als het concept je enthousiast maakt, dan is het misschien wel effe handig om te kijken hoe de ontwikkelde fiets eruit ziet:

01883398.jpg



edit pooh: piccie juist gedaan :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, ik heb het artikel effe gelezen en heb nog steeds geen idee wtf het nu precies is dat hub centre steering.

Wil het gewoon zeggen dat alles rond een centraal punt knan draaien ofzo? (achterwiel meesturend dus)


sorry btw soep :)
 
ik sluit me aan bij je pooh, snap er ook niks van....

lijkt mij dat ze bedoelen dat dat ze een achterwiel hebben gemaakt dat meestuurd (net zoals Porsche op zijn auto\'s heeft)
 
Wil gewoon zeggen dat het voorwiel in het center van de voornaaf draait en niet in het balhoofd.
Hetzelfde als bij de franse JBB Atomo.
:]

P.S. Lijkt ook wel een beetje een mengeling van de 3 Hyperpro bikes
 
Laatst bewerkt:
Wil gewoon zeggen dat het voorwiel in het center van de voornaaf draait en niet in het balhoofd.
Hetzelfde als bij de franse JBB Atomo.
:]

P.S. Lijkt ook wel een beetje een mengeling van de 3 Hyperpro bikes


wat is daar het voordeel van ?? scherper sturen ?? zwaartepunt lager ?? snap d\'r niks van
 
massatraagheid verkleinen, dus lichter stuurdeel ( er beweegt minder ) en kans op shaken ook een stuk minder
maar ik vind het zelf niks om te zien
evt wel een optie voor de Vmax met zn geslinger ;)
 
Although at first glance the rear swingarm may look like a conventional single-sided unit a look at the right hand side of the bike reveals a horizontally mounted shock rather than the normal rising rate linkage. The precise design is another Helms patent.

Volgens mij betekent dit dat het achterwiel ook meestuurt :?
 
Het is niet zo moeilijk, behalve dat ik niet zo goed thuis ben in de termen die erbij horen.

Het is gewoon het systeem van een Yamaha GTS1000.
Het principe werkt niet met een telescoop voorvork zoals bij de gewone motor, maar met een fusee kogel zoals bij een auto en het voorwiel van een zijspan.
Lijkt ook een beetje op wat BMW gebruikt op veel van zijn motoren.

Waarom? Minder reactie en minder verschil in geometrie bij remmen, optrekken en sturen als bij een gewone motor waardoor er meer gevoel zou moeten zijn bij sturen.
Zou moeten zijn, want niet op elke motor is het systeem goed ontwikkeld voor het juiste resultaat.

Toevallig heb ik een collega die vroeger zijn eigen raceteam heeft gehad met een zelf ontworpen voorwielophanging zoals in bovenstaand artikel, dus nieuw is het absoluut niet.
Hiermee heeft Mille Pajic voor hem geraced in SS600 en superstock.
Het was eerst op een GPZ600 en later met een GPZ750, en dus met die speciale voorwielophanging.
Deze motor is toendertijd ook getest door Alan Cathcart die er zeer over te spreken was.
Die collega is zelfs uitgenodigd door Aprilia die het systeem wou gaan testen op hun Gp machine\'s.
Echter dit is toen niet doorgegaan door allerlei externe factoren.
Mijn collega is die GPZ opnieuw aan het opbouwen en is misschien wel te zien op de KicXstartdagen op Zolder volgend jaar.
 
De achtervork lijkt redelijk conventioneel, op de plaatsing van het veerelement na. Hub central steering betekent naafbesturing. Zoals in het artikel te lezen is hebben ook de Bimota Tesi en Yamaha GTS 1000 naafbesturing (de naaf is het hart van het wiel). Het wiel draait (stuurbeweging) in het hart van het voorwiel.

Door deze constructie wordt vering/demping en sturen gescheiden. Tijdens remmen verandert de stuurgeometrie daardoor niet, zodat de motor stabieler blijft. Bij een conventionele voorvork duikt de motor tijdens remmen, hierdoor komt de motor meer \'op kop\' te staan en wordt de balhoofdhoek kleiner en naloop korter. De stuurgeometrie wordt scherper, nerveuzer. Dit is te merken doordat de complete motor bij hard remmen om het balhoofd begint te pendelen.

Bijkomend voordeel is dat je het rijwielgedeelte veel stijver kunt maken. Normaal moeten alle krachten door het balhoofd opgevangen en weggeleid worden (remmen veroorzaakt een gigantisch moment op het balhoofd). In deze constructie worden de krachten rechtstreek naar blok of frame weggeleid, evenals de krachten van de achterbrug. Immers de meest stijve onstructie is een rechte lijn tussen twee punten (scharnierpunt \'voorbrug\' en scharnierpunt achterbrug). Voor de reactiearmen van het stuur is alleen een licht subframe nodig.

Ik zou best een keer een motor met naafbesturing willen proberen. Je kunt schijnbaar heel diep de bocht inremmen zonder dat de motor zich opricht.
 
Laatst bewerkt:
joris: dus als\'k het goed begrijp blijft de ganse motor, vering, frame en al de shit stil staan terwijl enkel het wiel met schijfrem draait?
Hoe in hemelsnaam laat je zoiets draaien dan? Moet toch steeds nog de vorkpoot (alleen lichter aangezien er geen veer in zit) van stuur tot wiel meedraaien?
 
joris: dus als\'k het goed begrijp blijft de ganse motor, vering, frame en al de shit stil staan terwijl enkel het wiel met schijfrem draait?
Hoe in hemelsnaam laat je zoiets draaien dan? Moet toch steeds nog de vorkpoot (alleen lichter aangezien er geen veer in zit) van stuur tot wiel meedraaien?

Klopt als een bus, maar die vorkpoot is niet meer het belangrijkste dragend deel in de constructie. De onderste arm zorgt ervoor dat de krachten naar het blok/frame worden weggeleid. Er zullen waarschijnlijk een aantal kogelgewrichten tussen zitten om de boel te laten draaien.

Een conventionele vorkpoot heeft een verschrikkelijk zwaar beroep: geleiding/demping/vering en krachten opvangen.
 
Pooh,
Af en toe eens een technisch motortijdschrift lezen heeft ook wel zijn goede kanten.
Of in plaats van games te smurfen wat technische sites bezoeken.
:]

Kan je Performance Bikes (wel de Engelse) aanraden. Alleen jammer dat John Robinson onlangs aan kanker gestorven is. Die man was geniaal! Hij kon aan een leek uitleggen wat er gebeurde en hoe iets werkte, naderhand snapte de persoon in kwestie het ook. En er zijn er maar weinig die dat kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan