Huilend geluid na vervangen kettingset Honda CB 650F

13 jul 2022
4
4
Ik heb 6 maanden (ongeveer 4000 km) geleden een nieuwe kettingset op mijn Honda CB650F laten zetten en sindsdien maakt ie een soort huilend, hoog zoemend geluid tijdens het rijden boven de 60 ongeveer. Het lijkt te komen uit te buurt van het voorste tandwiel en klinkt bijna alsof er iets aanloopt. Het wordt harder als ik harder ga rijden, maar blijft ook als ik de koppeling intrek. (en is dan ook beter hoorbaar) Het is sowieso hoorbaar in alle versnellingen, maar lijkt te verdwijnen boven de 120, maar dat kan ook gewoon komen omdat het overige geluid dan te hard gaat!

Ik dacht eerst dat het kon komen doordat het een nieuwe kettingset was, maar dat kan ik nu wel uitsluiten. Omdat ik het idee heb dat het nu meer hoorbaar is dan eerst, voelt het toch niet helemaal lekker. De ketting wordt altijd goed gesmeerd en staat eerder iets te slap dan te strak. Wiellagers lijken mij onwaarschijnlijk omdat het geluid echt snelheidsafhankelijk is en niet veranderd in bochten of ander weggedrag.

Ik hoop dat iemand enig idee heeft wat dit kan zijn :)
 
Heb je een verdere visuele inspectie gedaan? Voortandwiel vast en niet achterstevoren, dikte kloppend, staan de tandwielen in lijn, hoort de dikte van de tandwielen bij de maat van de ketting, loopt de band niet tegen de ketting aan... Misschien loopt er iets aan achter het tandwieldeksel
 
Keertje doortrekken in zijn 2, terugtikken naar zijn vrij en koppeling loslaten/motor uit. Als het gejammer dan blijft zit het in het draaiende gedeelte van de secundaire as... Primaire as, koppeling en krukas staan dan stille, alsmede wat tandwielen op de secundaire as...
 
Herkenbaar.. heb/had ik met de TDM ook en nog wel.
In eerste instantie bleek de ketting net even te strak te staan.
Deze moet nij de TDM, voor mn gevoel, erg los staan maar allez, als het werkt dan maar.
Dat scheelde al een heel stuk.
Nu gaande weg na zo'n 4K wordt het minder maar na 30+ jaar cardan toch wel rumoerig te noemen.
 
De ketting zit netjes recht en lijkt nergens tegenaan te wrijven. De set hoorde bij elkaar volgens de monteur en die geloof ik wel. Ik kon niet zien of er een rubberen ring op zit, maar ik ga morgen eens het onderdeelnummer opzoeken. Het geluid gaat sowieso door als ik op snelheid de koppeling intrek, maar ik ga het eens testen in z'n vrij met de motor uit. Helaas moet ik dan wel eerst ff tot maandag wachten voor mijn nieuwe kentekenplaat binnenkomt voor ik dat kan doen |(

PS. thanks voor de snelle hulp ook!
 
Als er een voortandwiel met een rubberen ring erop gemonteerd is zou ik me nog kunnen voorstellen dat je ketting hoort die met die rubber ri g maakt hoort.
Ik snap deze zin niet helemaal, maar ik denk dat bedoeld wordt dat het originele voortandwiel een rubber"rand" had en je huidige voortandwiel niet, dat kan heel goed dit verschil in geluid geven (al vaker meegemaakt, hoewel het van motor tot motor scheelt)
Vaak heeft de eerste ketting(set) de rubber rand, after market (meestal) niet, is technisch niet erg.
 
De ketting zit netjes recht en lijkt nergens tegenaan te wrijven. De set hoorde bij elkaar volgens de monteur en die geloof ik wel. Ik kon niet zien of er een rubberen ring op zit, maar ik ga morgen eens het onderdeelnummer opzoeken. Het geluid gaat sowieso door als ik op snelheid de koppeling intrek, maar ik ga het eens testen in z'n vrij met de motor uit. Helaas moet ik dan wel eerst ff tot maandag wachten voor mijn nieuwe kentekenplaat binnenkomt voor ik dat kan doen |(

PS. thanks voor de snelle hulp ook!
En? Houdt ons niet langer in spanning--> wat was de oorzaak nu?
 
De ketting zit netjes recht en lijkt nergens tegenaan te wrijven. De set hoorde bij elkaar volgens de monteur en die geloof ik wel. Ik kon niet zien of er een rubberen ring op zit, maar ik ga morgen eens het onderdeelnummer opzoeken. Het geluid gaat sowieso door als ik op snelheid de koppeling intrek, maar ik ga het eens testen in z'n vrij met de motor uit. Helaas moet ik dan wel eerst ff tot maandag wachten voor mijn nieuwe kentekenplaat binnenkomt voor ik dat kan doen |(

PS. thanks voor de snelle hulp ook!

Ik zou het liever testen met de motor aan in de vrij door hem van de 2 in de vrij te tikken terwijl je rijdt. Motor uitzetten is ook zo wat onhandig vind ik
 
De originele kettingset is altijd erg stil, omdat de motor anders niet te homologeren is. Toeleveringsbedrijven spelen daar niet altijd op in, hoewel JT tegenwoordig ook voortandwielen met een rubber demper levert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan