hulp bij Carbs schoonmaken/afstellen

11 dec 2009
232
3
Dag MF-ers.

Ik ben weer gaan rijden op de fiets en nu ben ik erachter gekomen dat hij happerd rond de 5 a 6000 toeren.
Ik heb gelezen dat mogelijk vuil in mn carbarateurs zit. Ik heb al een reinigingsvloeistof in mn tank gegooit en nu 70km mee gereden maar helpt niet echt. Nu is het ook bij het optrekken dat het niet lekker gaat.

Ik ben alles behalve technisch op gebied van motorisch, en ik heb niet het budget om naar de dealer te gaan..

Is er iemand die mij hiermee een handje kan helpen? Uiteraard tegen kleine vergoeding.

Ik wacht in spanning af....

Groetjes
Eendje...
 
Haal 4 bussen remreiniger bij de action- ca 1 per carb nodig

Rustig demonteren, foto's nemen, losse onderdelen in seperate bakjes leggen en het komt goed

Met staaldraadje uit staalborstel de sproeiers schoonmaken.

VLotterhoogte nameten en weer monteren.

Leer je vanzelf je motor kennen en wellicht doe je het beter dan dealer of garage.
 
Laatst bewerkt:
Idd wat Ronald21 zegt. Haal een bus remreiniger, haal de carbs van de motor, schroef de vlotterbakken er vanaf, alle sproeiers eruit. En let op er zitten meer sproeiertjes in dat je op het eerste oog ziet zitten. Maak inderdaad ook foto's tijdens het demonteren zo weet je ook weer precies welke sproeier/schroefje/ringetje/naald waar heeft gezeten.
Ik heb het onlangs ook gedaan met de carbs van mij Bol D'or. Ik heb alle sproeiers/buisjes/ringetjes in een bakje met Dasty gedaan. Dit heb ik een nachtje laten staan en vervolgens schoongespoeld met remmenreiniger en uitgeblazen met perslucht.
De rest van de carbs heb ik schoongemaakt met remmenreiniger en daarna ook schoon geblazen met perslucht.
Ze zagen er weer tip top uit en de motor liep weer als een zonnetje. Kind kan de was doen. En een ander voordeel is dat je ook nog wat kennis op doet!
Succes!
 
als je voorzichtig bent kras je niet

met een slap touwje ga je er nl niet komen

niet zo paniekeren

en inderdaad dasty van de wibra ook heel fijn spul om bv velgen, motorbokken etc schoon te maken




zie hier een (gereinigd) setje GSXR 750 carbs 38 mm tbv gsxr 1100 uit 91

met de vlotterbakjes eraf om de vlotters af te kunnen stellen
 
Laatst bewerkt:
Een bijkomende vraag voor de leek die gelijk alle seals doet vervangen, kan het kloppen dat een standaard revisie setje meer ringetjes heeft dan je nodig hebt? Met andere woorden ik heb enkele oringen en platte ringen over, maar heb géén idee waar die überhaupt zouden moeten passen en qua maat komen ze niet overeen met hetgeen ik gedemonteerd heb. Maar de carb is al meerdere keren open geweest door de vorige eigenaars en hier en daar miste sowieso een ringetje of 2.

Het te grote onduidelijke plaatje van de fabrikant (dellorto phbh van een guzzi) heeft meerdere smaken allemaal op 1 foto en ik kan zo snel geen specifieke rebuild pictorial vinden.

Remmen reiniger is wonderspul maar krijg het niet in wondjes :X
 
schoonmaak azijn bij de action werk ook perfect heb ik zelf gebruikt paar nachtjes erin leggen

sproeiers ringen eigenlijk gewoon alles , daarna doorblazen met hogedruk (let wel gepaste hogedruk) yzzerdraad van staalborstel werkt goed , maar je zal zien hoeveel vuil eraf komt

gewoon de kleine onderdelen in b.v leeg boterkuipje en lekker schudden af en toe

succes
 
maar als ze schoon zijn, moet je ze dan niet afstellen? Ik ben een mega leek wat betreft motorisch. Ik weet echt niet wat wat doet enzo... maar met foto's en filmpjes enzo kom ik een heel eind. Aan de buitenkant kan ik veel, maar motorisch niet.

Van de week al navraag gedaan in de buurt, maar het kost ongeveer 200 a 300 euro om het te laten doen. Dat vind ik echt veel geld dus ik wil het graag zelf doen. Ik ben alleen bang dat ik alles verkloot en dat hij naar de galemieze gaat... moeten de carbs niet naderhand worden afgesteld??
 
dom gezwets hier zeg.

problemen rond de 5 a 6000 tpm zijn meestal geen vervuilde carburateurs. Eerder versleten gasnaalden en/of buizen of vervuilt luchtfilter.

Verder nooit met iets dat harder is dan de sproeier een sproeier doorprikken @#$% de toleranties zijn te klein :(
 
Dag MF-ers.

Ik ben weer gaan rijden op de fiets en nu ben ik erachter gekomen dat hij happerd rond de 5 a 6000 toeren.
Ik heb gelezen dat mogelijk vuil in mn carbarateurs zit. Ik heb al een reinigingsvloeistof in mn tank gegooit en nu 70km mee gereden maar helpt niet echt. Nu is het ook bij het optrekken dat het niet lekker gaat.

Ik ben alles behalve technisch op gebied van motorisch, en ik heb niet het budget om naar de dealer te gaan..

Is er iemand die mij hiermee een handje kan helpen? Uiteraard tegen kleine vergoeding.

Ik wacht in spanning af....

Groetjes
Eendje...


beschik over een ultrasoon badje ... zie daarvoor mijn eerdere postings ( zoekfunctie )

wat is het type van je motor ?

en idd mengbuizen kunnen uitgesleten zijn.

waar woont U ?


mvg

Rob
 
probeer nu eerst maar de zaak te reinigen

en daarna denken aan vervanging want dit gaat veel meer geld kosten

kun je meteen de zaak goed inspecteren

baat het niet dan schaadt het zeker :+

by the way: als je een gewone staalborstel niet vertrouwd er zijn ook messing borstels
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk is het te onduidelijk wat er mis is. Ik heb gehoord dat mn carbs vervuild is, maar volgens zot lijkt het daar niet op.... Ik moet dus de motor "open" maken en alles nakijken...

Momenteel weet ik enkel het volgende;
Rond de 5 a 6000 toeren happert de motor maar als ik ga blijf geven, dan gaat hij door en dan is er verder geen probleem.
Afgelopen rit, merkte ik ook dat ik last had bij het optrekken.

Vuil in mijn tank zou kunnen omdat de tank afgelopen winter niet vol heeft gestaan dus mogelijk roest is in m'n tank gekomen.

Ik zal kijken of ik de komende weken wat meer informatie kan krijgen over wat er precies mis is met de motor, ik ga de carbs demonteren met veeeel heel veel foto's en die zal ik ergens op een websiteje posten, URL komt nog ..

als iemand nog tips, advies of ideeen hebt, hoor ik dat graag...

overigens ga ik als eerst luchtfilter nakijken en de bougies controleren..
 
Laatst bewerkt:
Ik zou wat voorzichtig zijn met remreiniger.

Alvorens je de carburateurs er mee inspuit zou ik adviseren eerst de gasschuiven met de membranen verwijderen. (wel goed op volgorde houden opdat iedere schuif weer in dezelfde carb terugkomt)

Niet alle membranen zijn goed bestand tegen remreiniger. Ik heb al gevallen voorbij zien komen die er verschrompeld of met gaten erin uit de carburateur komen na het gebruik van remreiniger..
 
tip: neem de tijd, en zorg dat je exact het juiste gereedschap hebt. Mijn stationair sproeier (die is van brons ofzo, iets zachts) had ik bijna verkracht omdat mijn schroevendraaier te klein was. Verder moet je de hele boel uit mekaar halen, en precies weer op dezelfde manier in mekaar steken. Haal alle kunstof en rubber delen er tussenuit, en kook de rest in azijn of aangelengd citroensap schoon (doe dit buiten, het stinkt). Met heel dunne draad (bijvoorbeeld uit een staalborstel ja) voorzichtig je sproeiers door prikken. Gewoon niet te lomp doen, dan gaat dat goed.

En er zijn inderdaad meer kleine frutsels en smalle doorgangetjes dan je denkt, dus check alles 6x voordat je de carbs weer in elkaar zet. Ik heb de mijne wel 3x uit elkaar moeten maken omdat ik wat dingen had overgeslagen.

oh en als je niet aan je synchronisatieschoeven zit, en de carbs niet van elkaar los haalt, hoef je de carbs achteraf in principe niet af te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Rij je een yamaha met exupklep? Wat is het verbruik ?


Zie zijn motorstek profiel, hij rijdt een div 600, die hebben geen exup klep.

Evenals Zot mis ik een fatsoenlijke diagnose. Bij 5 a 6000 toeren rij je vol op je hoofdsproeier. Das de grootste sproeier in je carbs en het lijkt mij sterk dat die vuil zijn en dat ie stationair wel goed loopt. Als je vuil in je carbs hebt geven de kleinste kanaaltjes het eerst problemen, niet je hoofdsproeier.

Stel je vraag eens in het grote Diversion topic, daar heb ik (meen ik) je probleem vaker voorbij zien komen.
 
Zie zijn motorstek profiel, hij rijdt een div 600, die hebben geen exup klep.

Evenals Zot mis ik een fatsoenlijke diagnose. Bij 5 a 6000 toeren rij je vol op je hoofdsproeier. Das de grootste sproeier in je carbs en het lijkt mij sterk dat die vuil zijn en dat ie stationair wel goed loopt. Als je vuil in je carbs hebt geven de kleinste kanaaltjes het eerst problemen, niet je hoofdsproeier.

Stel je vraag eens in het grote Diversion topic, daar heb ik (meen ik) je probleem vaker voorbij zien komen.


Ik zag dat je een topic gestart hebt in toer motoren en die heeft Martell weer gesloten omdat je een 2e topic gestart hebt met dezelfde vraag. Ik heb je vraag nog niet in het Diversion topic gezien terwijl dat me nu net de juiste plek lijkt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan