Hulp bij kabelboom xs 400

thijs81

Die hard MF'er
1 jan 2011
355
0
wapenveld
Hallo

IK ben Matthijs en ben bezig met het verbouwen van een xs 400 naar hardtail. Elders hier te zien op MF. Nu ben ik bezig met het inkorten van de kabelboom. NU weet ik niet wat het allemaal voor componenten zijn. Volgens mij is de geribbelde unit de gelijkrichter, de kleine met de oren de spannings regelaar. Maar de kleinste met daarbij aan een witte draad met een soort weerstand ( zie 2e foto) ertussen ben ik niet zeker van wat het is. Wie kan mij helpen en weet wat het is?
full
 
Strange, dat heb ik niet zitten bij de mijne! Al zit dat misschien in een rubber omhulsel net zoals het stratrelais bij mij. Morgen kan ik checken bij de mijne waarvoor het dient. Misschien is dat de pinkerdoos?
 
Die heb ik ook al verwijdert dat is het ook niet. IK zit nu te denken aan relais voor de verlichting (blauwe draad) witte heb ik geen idee van.
 
Denk dat dit de feitelijke spanningsregelaar is. Het andere onderdeel (met de ribbels) is waarschijnlijk alleen de gelijkrichter.
Dit onderdeel regelt de spanning door de stroom ,(als deze meer dan 14 volt gaat bedragen),de overtollige spanning naar de massa af te voeren.
Heb dit systeem ook bij mijn gs550. Je kunt deze beide onderdelen evt. vervangen door een gelijkrichter met geintegreerde spanningsregelaar.
Zorg wel voor een goede massa-aansluiting van zowel de spanningsregelaar als de gelijkrichter.
 
Is zeker niet een spanningsregelaar. Losse spanningsregelaars zaten bij japanners altijd met twee bouten vast. Dit is zonder twijfel een gewoon relais.

Zonder bedradingsschema kan ik alleen niet met zekerheid zeggen wat hij doet. Gezien de blauwe draad heeft hij i.i.g. met de verlichting te maken. Er zijn dan twee mogelijkheden.

  1. Bij Amerikaanse modellen brandde het licht toen al automatisch. Dit relais kan horen bij een systeem dat er voor zorgt dat het licht alleen brand als de motor loopt. Dan hoort de witte draad vermoedelijk aan aan var de stator-draden aangesloten te zitten.
  2. De motor heeft geloof ik een controle lampje voor de verlichting. Het zou kunnen dat het relais daar iets mee te maken heeft.
Ik neig naar optie 1.
 
Op de bovenste foto kun je de spannings regelaar zien. Die met de twee oren er bij aan. Moeten ze allebij op het frame gemonteerd wordem? Voor een goede massa er zit er toch ook één bij aan dacht ik.
Ik denk ook optie 1. Heb hem gister ertussen uit gehaald en heb hem net nog gestart. En hij deed het ook nog na 1 kick. Op de bedradingschema staat dat het een reedcontact is. Nog steeds geen idee hoor. Maar bedankt voor de reactie's
 
Laatst bewerkt:
Kun je het bedradingsschema eens hier plaatsen? Dan kan ik je vertellen waar het voor dient. Zonder schema is het enkel giswerk.
 
Is het misschien de "self cancelling unit" van de knipperlichten? De XS400 was z'n tijd namelijk ver vooruit en had zo'n kastje in elec. installatie zitten. *D Ziet er bij mij wel iets anders uit (in rubber) maar ik heb bv ook nog een andere spanningregelaar (electro-mechanisch ipv electronisch). Op welke plek treedt dat ding trouwens uit je draadboom?
 
Goede vraag ik heb geen idee meer waar hij nu precies zat. En het schema kan ik op normaal formaat niet er bij voegen. Bij het topic van requiem88, xs 400 bradstyle , staat hij ook, want daar heb ik hem namelijk van. Maar ik weet niet precies zeker als daar het kastje ook op staat.
 
Is het misschien de "self cancelling unit" van de knipperlichten? De XS400 was z'n tijd namelijk ver vooruit en had zo'n kastje in elec. installatie zitten. *D Ziet er bij mij wel iets anders uit (in rubber) maar ik heb bv ook nog een andere spanningregelaar (electro-mechanisch ipv electronisch). Op welke plek treedt dat ding trouwens uit je draadboom?
Is geen self-cancelling unit. Dat had dit model nog niet. Qua constructie kan het niet anders dan een gewoon relais zijn.
Ik heb een ander schema gezocht. Lijkt de z.g. 'Turn' relais te zijn. In tegenstelling tot wat de naam suggereerd, moet hij bedoel zijn om de koplamt automatisch in te schakelen als de motor loopt. Eigenaardig genoeg heeft dit ding ook nog een schakelaar om de koplamp aan te zetten.
full
 
Is geen self-cancelling unit. Dat had dit model nog niet. Qua constructie kan het niet anders dan een gewoon relais zijn.
Ik heb een ander schema gezocht. Lijkt de z.g. 'Turn' relais te zijn. In tegenstelling tot wat de naam suggereerd, moet hij bedoel zijn om de koplamt automatisch in te schakelen als de motor loopt. Eigenaardig genoeg heeft dit ding ook nog een schakelaar om de koplamp aan te zetten.[afbeelding]

Daar lijkt het inderdaad op als ik het schema bekijk
 
wel een beetje dubbel dus
maar bedankt voor de info hij kan dus prima zonder begrijp. ik want hij loopt weer! en ik ga de verlichting direct aan sluiten op de accu. Wie weet wat er allemaal op moet zitten op een motor van 1981. Of kan ik dat ook ergens lezen op de rdw site?
 
Relais is dus bedoelt om te zorgen dat het licht uit kan voor starten en toch altijd aan gaat als de motor loopt. Je kan beter de schakelaar weglaten dan het relais.

Verplicht waren:
  • koplamp (groot- en dimlicht)
  • achterlicht
  • remlicht
  • nummerplaatverlichting
  • rode reflector achter
  • snelheidsmeter met kilometerteller(verlicht)
  • claxon
  • achteruitkijkspiegel(s)
Achter mag alles natuurlijk in één unit gecombineerd zijn.
 
Zo enige tijd later.....

Nu ben ik vandaag weer eens bezig geweest met de kabelboom . En je kan nagaan dat ik na bijna een jaar ik niet meer alles precies weet hoe het zat/zit.
Nu komen er vanaf de dynamo 5 draden , 3 witte fase draden, 1 groene en 1 zwarte.
Volgens het schema hier onder zouden er een groene en een bruine uitkomen weet iemand of ik dat na kan gaan of de zwarte en bruine draad de zelfde zijn of waar het eigenlijk voor is?
 
Laatst bewerkt:
Ergens klopt het niet of je hebt een andere dynamo of je hebt een verkeerde tekening.
Ik zie 6 draden op je tekening staan .
Namelijk de drie fase draden en een sterpuntdraad allen wit van kleur .
en je groene en bruine draad .
zou eerst maar eens kijken of je het juiste schema kan vinden voor je dynamo
 
Laatst bewerkt:
Heb wel een schema gevonden voor de XS maar is te slecht om hier te plaatsen .
Schema voor een XS400 G/SG uit 1981 daar staat jou dynamo op getekend en de zwarte draad en groene draad zijn gelijk aan die op jou schema staat als groen en bruin
Succes met je project .
 
HI guzzigek

Bedankt voor snelle reactie.
Heb je daar dan geen link of bestand van? ik heb dus de tekening nog nooit goed bekeken. Maar waar kan ik dan de zwarte op aan sluiten? En hoe zit dat eigenlijk, hoe gaat dat dan werken kan iemand dat mij vertellen. Word daar dan de accu door opgeladen? welke draad zou k dan moeten onderbreken als ik de motor uit wil zetten.

NOg effe een foto van mijn project
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan