Hulp bij keuze goedkope motor in aanschaf en gebruik

DualDevil

MF veteraan
26 mrt 2008
7.753
27
Vlaardingen
Hallo allemaal.

Ik ga voor het nieuwe schooljaar mijn rijbewijs halen, en daarna zal ik gaan studeren in Amsterdam. Dan zal ik elke dag de rit van Den Haag naar Amsterdam moeten maken. Ik probeer uit te zoeken wat betaalbaar en handig is. Ik heb een autorijbewijs maar met de files in de richting is dat uitgesloten, motor, openbaar vervoer ( wat te lang duurt om het acceptabel te maken ) en een kamer op locatie zijn dus mijn enige opties.

Ik wil via dit topic proberen tips te krijgen om zo goedkoop mogelijk dagelijks deze 80 km heen en terug af te leggen. Welke motor zou ik moeten kiezen om zowel qua aanschaf als in onderhoud en benzinekosten zo voordelig mogelijk te rijden. Comfort is over zo'n stuk niet onbelangrijk, maar ik ben ook weer niet de moeilijkste. Ik heb niet snel zere billen.

ik ga 4x per week dus ong. 160 km rijden. en heb ongeveer 42 weken.
4*160*42= ong. 27.000 km / jaar met prive erbij ( zal niet veel zijn ) 35.000 per jaar maximaal.

Wat ik zelf voor ogen had als opties:

gs500 ( vrij zuinig, goedkoop en weinig onderhoud nodig )
cb500 ( zuiniger?, ongeveer even duur en ook niet veel onderhoud)

Ik hoopte dat jullie adviezen hebben, tips qua andere opties en manieren om de kosten verder nog te drukken. Ik zit met de 25Kw periode dus vandaar dat ik alleen naar begrensbare modellen kijk. Uiterlijk ben ik niet heel moeilijk in, als ik een motor kan rijden zou ik al heel gelukkig zijn.

Grootse dank. :j
 
Laatst bewerkt:
ik zou voor de honda cb500 kiezen. super fijne motor. qua zuinig zijn, ze zijn allemaal een beetje zuinig en of je nou 5 euro meer moet betalen voor benzine, dat kan zelfs een student betalen. minder zuipen en klaar...

gaan voor die honda! een honda blijft een honda!
 
ik geef niet om merknamen of uiterlijk, betrouwbaarheid en onderhoud en benzinegebruik zijn prioriteiten. Argumenten als Honda blijft Honda zeggen mij dus weinig?
 
Laatst bewerkt:
Ik kan weinig vinden over de onderhoudsbehoeften van deze motor-scooters. Ze zijn wel zuinig maar hij moet ook de 130 wel halen, omdat ik redelijk wat snelwegkilometers maak.
 
ik geef niet om merknamen of uiterlijk, betrouwbaarheid en onderhoud en benzinegebruik zijn prioriteiten. Argumenten als Honda blijft Honda zeggen mij dus weinig?

bij een honda cb500 gaat het ook niet om uiterlijk, die blijft een neutrale motor, ontwerp is tijdloos. je wilt wel betrouwbaarheid maar je geeft niet om het merk? je moet niet denken dat alle merken even goed zijn. een honda staat bekend als je krijgt het niet kapot en dat is bewezen. weinig onderhoud, gaan heel lang mee. nog een keer, ga voor de cb500.
 
160km op een dag rijden en veel daarvan snelweg? Dan zou ik toch echt naar iets zoeken met een kuipruitje. Ik zou er gek van worden om dat dagelijks met een naked te doen..
 
Ik heb mijn GS500 gekocht omdat ie op alle vlakken goedkoop is (ben ook student):

- Rijdt zuinig
- Goedkope verzekering
- Goedkope wegenbelasting
- Goedkoop onderhoud (de onderdelen zelf zijn heel goedkoop en je kan praktisch alles zelf doen, en dat scheelt weer monteurskosten).

Ik vind zelf de GS ook mooier dan een CBF500, maar das natuurlijk persoonlijk.

En ik weet ook niet hoe het zou bevallen om elke dag veel km's met een naked op de snelweg te moeten rijden, maar misschien dat een kuipruitje al genoeg scheelt om toch voor de goedkope naked te gaan?

Succes met kiezen.
 
ik heb mijn oog ook laten vallen op een gs500 met volle kuip met ong. 30.000 km en bj 91. Goed onderhouden en net uiterlijk en 25 kw. 1500 euro. Dan zou ik genoeg overhouden voor onderhoud voorlopig. Verstandige keuze in mijn geval?
 
ik heb mijn oog ook laten vallen op een gs500 met volle kuip met ong. 30.000 km en bj 91. Goed onderhouden en net uiterlijk en 25 kw. 1500 euro. Dan zou ik genoeg overhouden voor onderhoud voorlopig. Verstandige keuze in mijn geval?

Klinkt prima.
Er worden iig zat GSjes zonder kuip, zonder 25KW setjes (die ook aardig wat kosten) en met meer km's voor eenzelfde prijs aangeboden :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gaan voor een Kawa 500 [GPZ 500S, ER500, KLE500]; die hebben net wat meer karakter en rijplezier dan een GS500; zijn snel, zuinig, betrouwbaar en niet duur in aanschaf.
Heb zelf 8 jaar rondgereden op een GPZ500S zonder enige onkosten [op normaal onderhoud na natuurlijk] ; het kuipje zorgt ervoor dat je niet te nat wordt in de regen; de power staat garant voor een voortdurende glimlach op je gezicht...

Een zware [>400cc] motorscooter is overigens de meest ontspannende, comfortabele manier om dagelijks dergelijke afstanden te overbruggen maar die zijn vrij duur in aanschaf.
 
ik bekijk als ik mijn rijbewijs hebt de aanbiedingen van dat moment even maar grote kans dat het een gs500 zal worden. Liefst met kuip, maar het scheelt toch veel als je hem zonder koopt, en ik zit gewoon aan een krap budget. Student kan zich de luxe niet altijd veroorloven.

Bouwjaarverschil voor +/- 1500 euro is 6 a 7 jaar. Of 91/92 met kuip, of 97/98 zonder kuip met zo'n 30.000 km op de klok en goede onderhoudshistorie. Dan zit ik op de nieuwere toch met een prettiger gevoel denk ik, ook met ietsje meer wind.
 
Ik zou zeggen, ga op brikjes jacht! En waarom niet met het OV? Zelf woon ik in Nootdorp en studeer in, u raadt het al, Amsterdam. Met de tram naar Den Haag HS, dan per Intercity naar Amsterdam, daarna met de Metro en huppa. 1,5 uur tijd. Oké in die tijd had ik ook heen en weer gereden op de motor, maar toch.
 
ik zou het niet halen in 1,5 uur vanaf hier, metro moet ik nog stukje voor fietsen, dan zeker half uur tram, dan de intercity ( 1 uur oid.) ik zou altijd 2 uur onderweg zijn en dat zou zonder wachten zijn. Vind ik veel te gek, 4 uur per dag reizen. Ik word ziek als ik ga lezen oid in ov dus het is ook nog eens lastig mijn tijd nuttig te besteden.
 
ov RULEZZZ

Waarom 1 euro aan benzine uitgeven als je gratis kan slapen in een bus/metro/tram of wat dan ook.
Elke euro die je nu niet uigeeft aan benzine oppotten :P en dan over 1 jaar gewoon een mooie nieuwe motor kopen......studenten die krap bij kas zitten doen in mijn ogen iets fout :+ hoeveel gratis geld wil je krijgen *O*

BTW 2 uur reizen is echt niet ongewoon voor een student hoor :W


Owjha als je toch moet kiezen ga voor de cb500f, sport versie heeft een kuipruitje O-)
En rijden HEERLIJK :]
 
160km snelweg... naked.. :N

Zou idd kijken voor een CBR600f'je ofzo, van wat ouder bouwjaar.

CB500 is natuurlijk een super easy motortje, zuinig, simpele techniek genoeg vermogen om mee te komen in het verkeer maar meer ook niet. Windbescherming is 0,0. Je kan natuurlijk wel zeggen dat is stoer, ben ik het mee eens maar als je spijt krijgt na een week omdat je helemaal gaar bent van die harde wind op de snelweg......

je kan natuurlijk wel een ruitje maken op een CB500 ofzo...
 
Het ov naar amsterdam is cker wel goed geregeld vanuit den haag hoor :X cker als je aan de vu gaat studeren.

maar goed, ik zou voor iets met een kuip gaan. ala diversion, fazer, cbr600f, gsx600f..

een naked is leuk. maar niet om iedere dag op te rijden.
 
Mijn vader heeft dagelijks van Schoorl naar Amsterdam gereden. Iedere dag 150km op een naked; het valt niet aan te raden!
Let verder op dat de uitlaat niet teveel kabaal maakt of dat je goede oordopjes hebt. Het lawaai kan namelijk op den duur behoorlijk irritant worden.
 
Oordopjes heb je toch wel nodig vanwege de wind rond je helm. Ook bij een motor met ruit of kuip (uitgezonderd misschien de supertoerders, maar die liggen als ik het goed begrijp buiten budget).
 
Terug
Bovenaan Onderaan