Hulp bij keuze Suzuki - Yamaha

dirkmuis

Die hard MF'er
13 jun 2011
325
0
Zevenbergen
Na lang zoeken toch maar eens kijken wat de kenners hier roepen.

Ik ben ooit gestart op een Suzuki Marauder 800. Prima eerste motor, maar deze was net iets te klein vond ik zelf. Ik ben zelf bijna 1,90m.
Vervolgens een Yamaha Raider XV1900 gekocht, geïmporteerd uit Amerika. Veel mensen dachten dat dit niet te doen was van een 800 naar een 1900, maar deze Yamaha reed voor mij veel beter. Mede door het lage blok waren bochten ook geen enkele moeite.

Nu heb ik de Raider 2 jaar geleden wegens omstandigheden helaas moeten verkopen, maar inmiddels wel op zoek naar iets anders. Ik ben zelf een mooi weer rijder, wat inhoudt dat de motor dus netjes droog binnen staat en ik geen 40.000km per jaar zal rijden.

De modellen die ik op het oog heb:
-Yamaha XVS 1100 of 1300 (de 1800 wordt mij te prijzig)
-Suzuki Intruder M serie
-Suzuki Intruder VL 1500

Ik wil deze einde voorjaar aanschaffen, met het budget ergens rond de 5000 euro.
Er mogen best zijkoffers of zijtassen aan zitten maar ik ben niet het type van 25 leren tasjes om heel te motor heen.
Daarnaast heb ik (in ieder geval dat was bij mijn Raider zo) de voorkeur voor een klein ruitje. De grote van de Marauder vond ik teveel wind vangen terwijl het kleine schermpje de wind prima over mij heen leidde.

Natuurlijk ga ik ook rijden, maar ik probeer eerst zoveel mogelijk in te lezen en ervaringen van andere te bekijken.
 
Beide zijn prima motoren. Zijn ook heel veel aftermarket spul voor te vinden via internet , dus je kan het zo gek maken als je wilt.

Mijn voorkeur gaat uit naar een xvs 1100 , maar dat is zoals martell ook weer vanuit een persoonlijk standpunt :9 ( ik rij er zelf 1 )
Oerdegelijke motor, cardan dus weinig tot geen onderhoud aan , fijne koppel.
Het enige waar je wel op moet letten bij een xvs is de startmotor , de zogenaamde twisted bolts (via google vind je hierover alle info ). Dit is een beetje de zwakke schakel van het type .. maar dat is dan ook echt het enige :Y Een intruder zal ook wel een schoonheidsfoutje hebben, zoals bijna alle motoren maar dat kan een intruder rijder je beter vertellen dan ik

Het word sowieso een goeie keuze, of het nu intruder of de xvs zal worden :]
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de XVS 1800 niet, maar misschien bedoel je de 1800 van Suzuki. Rijd zelf de XV 1600, en met veel plezier. Wel de oude techniek, dus met carburateur. Net zo als de XVS 100, 2 carburateurs.
De nieuwere modellen dus de Midnight modellen zijn al weer met injectie. Rijden vaak wat soepeler en pakken beter op, maar missen het Pob, pob ,pob effect bij lage toeren. En een laag Boulevard scherm misstaat zeker niet.
De XV 1600,s zijn in ruime mate te koop, allerlei kleuren en uitvoeringen en ook voor jouw geplande budget.
 
Tot nu toe heb ik weinig voorkeur maar ook nog niet gereden.
De Midnight 1900 of 1300 vind ik ook erg mooi, maar dan de kofferloze varianten.

Met een schermpje bedoel ik zoiets (mijn vorige motor):
314sc3k.jpg


Persoonlijk zou ik inderdaad voor cardan / riem gaan.
 
koop degene waarmee je wil rijden , ik rij zelf een xv1600 en bevalt me fantastisch goed!mooie raider trouwens :9
 
Laatst bewerkt:
Ja die raider heb ik dus niet meer.
Enne....degene waarmee je wilt rijden, als ik dat zou weten zou ik al gekozen hebben
 
Ik ken de verschillen niet, volgens mij zijn ze er ook niet. Vroeger werd alleen de XV gebruikt, bv de Virago XV 535. Rijd zelf de XV 1600, maar als ik XVS 1600 in type komt dezelfde motor in beeld. Stel deze vraag eens op het WSFH forum.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig heb ik nog een maand of 2-3 voordat ik daadwerkelijk wil kopen. Tijd zat om e.e.a. uit te zoeken.
 
XVS is vloeistofgekoeld, XV luchtgekoeld.

En ik raad natuurlijk een XVS1300A aan ;).

Da's een cruiser die sturen kan, niet alleen maar rechtdoor wil gaan. Nou moet ik zeggen dat ik nog geen andere Yamaha cruisers gereden heb, maar de HD's en Honda's die ik geprobeerd heb, hebben wat meer werk nodig om niet rechtdoor te blijven rijden :).

Uiteindelijk hebben ze allemaal hun voor- en nadelen. Persoonlijk zou ik kijken naar wat ik mooi vind, en dan wil ik er op rijden. Als dat bevalt, dan komt-ie op de lijst.

Zelf vind ik Harley's mooi, maar die zijn wat prijzig en ze trillen toch wat meer, sommmige Honda's vind ik ook mooi, maar zoals al gezegd willen die niet echt lekker de bocht om, en dan de Yamaha's, m.u.v. de XVS950, die ik minder geslaagd vind. De cruisers van andere merken zijn niet mijn smaak.

Persoonlijk vind ik de retro-look, 30-er jaren stijl van de XVS1300A en de XV1900 erg fraai, alleen is de laatste wel erg groot, zeker voor iemand die na dertig jaar weer op de motor gestapt is (eindelijk!). Bijkomend voordeel is dat volgens een aantal sites Yamaha het meest betrouwbare motormerk is :).

Overigens ook ooit al eerder een Yamaha gehad, een custom XS650, en die was inderdaad ongelooflijk betrouwbaar. Ruim 40000 km mee gereden in een lange zomer en een jaar, alleen de kettingen gesmeerd en in het vet gezet, en olie verwisseld. Verder afstellen bleek niet nodig in die tijd :). Oh, 1 keer de vlotters vervangen: het rubber diafragma scheurde na verloop van tijd. Hij bleef rijden, maar begon nogal te zuipen.

De moderne cruisers van Yamaha hebben allemaal riemaandrijving, da's ook fijn, weinig onderhoud. Misschien zou ik liefst cardanaandrijving gehad hebben, maar zolang ik geen kettingen meer hoef te koken/smeren etc., ben ik al lang blij ;).

Ik heb een paar dingetjes veranderd, maar dat heeft te maken met comfort, niet zo zeer met looks :). Ok, misschien gedeeltelijk ;). Ander stuur erop gezet, dat wat meer naar achteren reikt (ik ben maar een relatief klein mannetje), toerenteller, versnellingsindicator (een goeie), windscherm, sissybar, passagier floorboards, GPS-steun en aansluiting, druppelladeraansluiting voor de winter, andere uitlaat (Cobra Tri-Pro 2-into-1, diep geluid, niet te luid, zeer hoge kwaliteit; en heel fraai!) met extra EFI-controller (werkt goed, heb daardoor geclaimd vermogen aan het achterwiel, en een soepeler schakelende bak), en andere handvatten met een steun aan de rechterkant voor de langere ritten.

Nadelen zijn misschien de wat luidruchtige versnellingsbak (bij het schakelen), en het zadel, dat niet echt heel erg goed is. Dat laatste ga ik dit jaar wel aanpassen, zeker voor de langere ritten. Bochtenwerk is echter van een hoog niveau, en al helemaal voor een cruiser.

Hij heeft de grootste tank van de huidige modellen, en rijdt behoorlijk zuinig, 1 op 19, 20. Als je rustig aandoet misschien zelfs nog wat beter.

Echt heel tevreden over het beestje.

Groetjes, Wim
 
Wim,

Thanx voor je uitvoerige uitleg!
Momenteel ben ik inderdaad aan het orienteren op de XVS1300A (eventueel de 1900 maar die zijn een stuk duurder) en de Intruder M800 (eventueel de M1500 maar ook die zijn een stuk duurder).
 
Interessant - dit is wat mij verteld is door iemand bij een grote motorzaak. De XVS1100 is trouwens ook luchtgekoeld zie ik net.

Misschien moet ik het Yamaha maar eens gaan vragen.

Groetjes, Wim
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een 800cc het niet is voor mij. Niet omdat ze niet mooi zijn o.i.d. maar ik ben een 1900 gewend. Kan we voorstellen dat het verschil nogal flink is.

Dan eerder ergens rond de 1100 of meer.
Ik heb al wat gekeken naar de intruder 1500 en de 1100dragstar / 1300midnight en 1600wildstar.

Jammer dat je ze bijna allemaal vind met zo'n enorm windscherm en niet met een klein gestroomlijnd schermpje.
 
Laatst bewerkt:
welke is dat? Met het plaatje alleen kom je er niet :)
(zonder motor trouwens ook niet, daar niet van).

Mijn Shortlist op dit moment:
-1100 Dragstar
-1300 Midnight Star
-1500 Intruder VL (M serie is te duur)

De rest is denk ik vrij prijzig voor mijn budget en anders kom ik onder de 1000cc.
Ik heb dan ook even de intro van het topic van Westes gejat omdat ik die wel duidelijk vond:

1. Formaat.
Ben zelf niet de kleinste, 1.88, in tegenstelling tot Westes wellicht iets slanker dan. ;)
De nieuwe cruiser mag best fors zijn aangezien ik hiervoor een 1900 Raider had. Daarbij zie ik graag de voetsteunen een stuk naar voren staan voor een meer cruiserhouding.

2. Vermogen.
De Raider had natuurlijk een dik vermogen. Ik snap dat het voor mijn budget niet haalbaar is weer een 1900 op de kop te tikken van die leeftijd, maar ik wil qua vermogen wel een goede keuze maken. Voorkeur van mij gaat uit naar een motorinhoud van tussen de 1 Liter en 2 Liter, een dik blok met een lekker dik geluid. :Y Let wel, een dik geluid dus geen 16-jarige-scooter-herrie.
Veel toeren maken is geen must, dus denk wel aan een V-twin. De Raider trok ook bij lage toeren luid brullend weg.
Verbruik op zich vind ik niet echt een ding, of ie nou 1:15 of 1:20 loopt zal me een zorg zijn, maar wil wel of zuiniger of een grote tank, om niet om de 150 km te moeten tanken. :/


3. Rijgedrag.
Ik rij niet supersportief, vandaar ook een cruiser 8-) , maar ben wel een liefhebber van bochten, wil een motor toch wel lekker in een bocht kunnen leggen.
Beetje werken om een bocht te nemen vind ik wel lekker, hoeft allemaal niet vanzelf te gaan. De Raider had het blok laag liggen, dus met de stepjes over het asfalt was geen uitzondering.

4. Uiterlijk.
Qua uiterlijk zie ik graag een gestroomlijnde cruiser en het uiterlijk moet wel wat aan de moderne kant blijven, ik ben nog lang geen 60 (lees: 31) en zoek dus geen cruiser met allerlei leren tierelantijntjes. 2 optionele ofwel afneembare zijtassen is wel handig als je een keer een schoneonderbroek wilt meenemen.
Chrome is geen probleem maar ik ben geen fetisjist :9~

5. Reizen/toeren.
Met de motor wil ik af en toe langere ritten maken, dus qua zitcomfort moet dit wel haalbaar zijn. -O-
Een (eventueel afneembare) buddysit is ook zeker een pre zodat de vrouw des huizes ook een ritje mee kan maken.
Zoals ik zei moeten er wel tassen voor te krijgen zijn / bij zitten, zodat je iets mee kan nemen.
Clubs ben ik niet zo van, al zal ik heus wel eens een ritje meepakken. *O*

6. Budget.
Tja.. In eerste instantie denk ik zo rond de 5000 uit te willen geven, maar is wel iets rekbaar als ik het echt zie zitten. Wil ook een niet te oude motor met een bouwjaar na 2000, bij voorkeur nog iets jonger.


Zoals ik aangaf kom ik nu tot de Dragstar / Midnight Star (1300) van Yamaha en de Intruder 1500 van Suzuki.

Bedankt alvast :} ,
Dirk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan